Onko totta, että entisaikaan rattaita käytettiin vain pikkutaaperoilla?
Anoppi väittää, että hänen nuoruudessaan jo 2-vuotias oli yleensä "liian vanha" rattaisiin.
Kommentit (882)
Olen syntynyt 1978 ja minua työnnettiin rattaissa 9-vuotiaaksi, mutta minä olenkin keskivaikeasti kehitysvammainen, joten opin puhumaan vasta 4-vuotiaana, kävelemään 7-vuotiaana, käymään potalla 12-vuotiaana, lukemaan 14-vuotiaana, kirjoittamaan 16-vuotiaana. Istumaan opin 2-vuotiaana, vessassa käymään 15-vuotiaana, konttaamaan 4-vuotiaana, pukemaan itse 9-vuotiaana, käymään pesulla 11-vuotiaana ja syömään itse 8-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikivanha, mutta on omituista, että lasta työnnetään rattaissa vaikka pojalla on polvet suussa. Asun Helsingissä, jossa aikuinen voi matkustaa ilmaiseksi, jos on lapsi rattaissa.
Sekö syy. Minulla on kaksi lasta. Kyllä 2-v. poika käveli, kun itsellä oli pienempi kantohihnassa. Onko tässä juurisyy nuorison masennukselle. Eivät luota itseensä, kun ei ole jo pienenä kerrottu, että hän voi kävellä itse.Sinulla mitään lapsia ole. Sellaista ei edes ole olemassa kuin KANTOHIHNA. Hölmö!
Onko sitten kantoreppu. Olet ehkä joskus nähnyt sellaisen. Minulla on 2 lasta. Pitääkö laittaa syntymäajatkin. Helsingin naistenklinikalla syntyneet.
Kantohihna my ass.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikivanha, mutta on omituista, että lasta työnnetään rattaissa vaikka pojalla on polvet suussa. Asun Helsingissä, jossa aikuinen voi matkustaa ilmaiseksi, jos on lapsi rattaissa.
Sekö syy. Minulla on kaksi lasta. Kyllä 2-v. poika käveli, kun itsellä oli pienempi kantohihnassa. Onko tässä juurisyy nuorison masennukselle. Eivät luota itseensä, kun ei ole jo pienenä kerrottu, että hän voi kävellä itse.Sinulla mitään lapsia ole. Sellaista ei edes ole olemassa kuin KANTOHIHNA. Hölmö!
Onko sitten kantoreppu. Olet ehkä joskus nähnyt sellaisen. Minulla on 2 lasta. Pitääkö laittaa syntymäajatkin. Helsingin naistenklinikalla syntyneet.
Kun vein lapsia hoitoon, olin työvaatteissa. En voinut runtanta sitä lasta kantoreppuun runttaamaan ja kuraamaan vaatteitani. Lisäksi se kantoreppu oli todella hankala, kun piti kumarrella sen isomman lapsen puoleen tai yrittää nostaa kauppakasseja maaasta.
Tietenkin jos on työtön kuten sinä, ei ollut mitään työvaatteita mitä varoa.
Ihan mielenkiinnosta, miksi tämä osuu ja uppoaa joihinkin nii pahasti, että pitää tänne selitellä miksi käyttää? Etkö saa lastasi kuriin ilman rattaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan itse vain muutamia kertoja, kun minua on rattaissa työnnetty hoitopaikassa. Meillä ei ollut rattaita kotona ja siksi siitä on erityinen muisto kun kerrankin pääsin kyytiin. Sellaiset kovarenkaiset rattaat keväällä lumien sulamisen jälkeen, hiekkaa vähän asfaltilla ja märkää. Se ihana ratina renkaissa. Rakastin lapsena kaikkia nukenrattaitakin varmaan siksi.
Mutta ei todellakaan ketään muutakaan laitettu isompana rattaisiin, kyllä piti kävellä nätisti vierellä, jos oli enemmän lapsia mukana ja vain pienet laitettiin rattaisiin. Harvalla oli tuohon aikaan rattaita ja varmasti hyvä niin, lapsen pitäisi oppia liikkumaan ja käyttäytymään.
Missä se sinun hoitopaikkasi oli?
Ihan kuule tarkoitin tällaista vanhanajan perhepäivähoitoa.
MISSÄ se oli? Kävelymatkan päässä kotoasi?
Matkaa oli joku kilometri. Kävellen mentiin, ei ollut autoakaan. Pyörä oli satunnaisesti käytössä ja talvella pulkka, jossa istuin jos oli kiire. Useimmiten tykkäsin juosta, energiaa riitti.
Aivan eli kävelymatkan päässä. Kaikilla ei ole, varsinkaan nykyään. Perheen kaikkien lasten hoitopaikat voi olla myös hajallaan, eri kaupunginosissa. Siinä ei töihin ehdikään, jos ei ole niitä rattaita edes apuna.
Ei ei. Superäiti kantaa kaikki lapset heidän lukumäärästään riippumatta, ei siinä mitään rattaita tarvita. Ratikassakin hän ymmärtää seistä koko matkan, ettei vaan vie paremmilta ihmisiltä istumapaikkaa. Siinä samalla hän täysimettää ainakin viittä nuorimpaa, mutta ei vahingossakaan anna rinnan pilkahtaa kanssamatkustajien nähtävälle.
Mä olen ihmetellyt myös sitä, että kun mun muistin mukaan ennen eli omassa lapsuudessa kurahousut oli ihan vaan taaperoiden juttu eli ne jotka oikeasti ryömi siellä maassa. Nyt niitä näkee paljon jollain 6-7-vuotiaillakin. Ei kai ne nyt sentään maassa ryömi.
Vierailija kirjoitti:
Omat 3v kaksoset istuu kyllä rattaissa, kun viedään vanhin eskariin. Välillä kävelevät, mutta meinaa välillä mennä siihen, että molemmat lähtee eri suuntiin. Jos johonkin lähipuistoon yms mennään, niin rattaat jää kotiin.
Eikö niistä voi pitää kiinni kävellessä? Toinen pitää sinun kädestäsi kiinni ja toinen eskarilaisen kädestä kiinni? Tai sitten hommaat niille rannehihnat tai talutusvaljaat?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihmetellyt myös sitä, että kun mun muistin mukaan ennen eli omassa lapsuudessa kurahousut oli ihan vaan taaperoiden juttu eli ne jotka oikeasti ryömi siellä maassa. Nyt niitä näkee paljon jollain 6-7-vuotiaillakin. Ei kai ne nyt sentään maassa ryömi.
Kyllä ne on kuule ollut käytössä eskarilaisilla ainakin 70-luvulta lähtien. Ja jo 2009 mun lapsen iltis pyysi myös pakkaamaan ne mukaan.
Vanhoja kuvia kun katsoo 60-luvulla syntyneistä serkuista niin kyllä oli rattaatkin . Sellaiset kuomuttomat jotka minullakin oli 70-luvulla vaunujen jälkeen.
Omalta lapselta jäi kokonaan pois hiukan yli 3v kun pidemmätkin Kaupunkireissut alkoivat sujua. Ei hän sitä ennenkään pääasiassa istunut niissä, välillä jalkoja huilautti. Liikuttiin paljon junalla ja bussilla.
Minulla oli aikoinaan isopyöräiset rattaat talvisin ihan siksi, että Helsingissä oli pitkiä aikoja, että katuja tai varsinkaan polkuja ei aurattu ja varsinkaan hiekoitettu lainkaan. Pysyimmepähän kaikki pystyssä ja ehjin rantein.
Mä olen 70-luvulla kulkenut rattaiden perässä kun rattaissa oli kauppakassi, olin varmaan 4v.
Nykymammat tekee vaan omasta elämästä hankalaa kun rattaat myydään 1v alta jo pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on kuule ollut käytössä eskarilaisilla ainakin 70-luvulta lähtien. Ja jo 2009 mun lapsen iltis pyysi myös pakkaamaan ne mukaan.
Ehkä mä sitten oli varhaiskypsä, kun ei mulla ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten sua ei vain päästetty edes ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä ulkomailla pääosin käytetä. Ovat lähinnä pohjoismainen juttu. Ihan niin kuin esim. syöttötuolejakaan ei käytetä joka puolella, vaan tapoja on erilaisia.
Ei entisaikaan menty juuri minnekään. Lapset hoidettiin vielä 1960-ja 1970-luvuilla enimmäkseen kotona, eikä muutenkaan ollut mitään menoa, minne olisi pitänyt mennä. Meillä oli ainakin auto, ja sillä mentiin mummolaan toiseen kaupunkiin ja tuttavaperheiden kesämökille. Ei me missään muualla käyty. Isä kävi autolla töissä ja kaupassa kotimatkalla. Äiti meni työpaikkaansa kävellen ja minä siksi aikaa naapuriin samassa rapussa.
Nykyisin rattaissa istuttamista vastustavat eniten ilmeisesti ne, jotka menevät autolla joka paikkaan. Meillä oli vielä viisivuotiaalla ainakin omista lapsista rattaat käytössä. Olisi ollut epäinhimillistä kävelyttää lasta kuuden tunnin junamatkan jälkeen mummolareissulta kotiin tai jollain kokopäiväretkellä museoissa jne.
Mulla on tuplarattaat 0 ja 2 vuotiaille. Esikoinenkin nukkuu vielä päiväunet, ja nukkuu ne vain rattaissa. Saa kävellä aina kun haluaa mutta pääsee lepäämään jos siltä tuntuu. Autolla liikkuessa ei niin ongelmaa mutta koitapa tehdä retki julkisilla, ja muutamalla eri etapilla. Saattaa alkaa jossain kohtaa väsyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä ulkomailla pääosin käytetä. Ovat lähinnä pohjoismainen juttu. Ihan niin kuin esim. syöttötuolejakaan ei käytetä joka puolella, vaan tapoja on erilaisia.
Niin, aattele, kun ilmastotkin on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuplarattaat 0 ja 2 vuotiaille. Esikoinenkin nukkuu vielä päiväunet, ja nukkuu ne vain rattaissa. Saa kävellä aina kun haluaa mutta pääsee lepäämään jos siltä tuntuu. Autolla liikkuessa ei niin ongelmaa mutta koitapa tehdä retki julkisilla, ja muutamalla eri etapilla. Saattaa alkaa jossain kohtaa väsyttämään.
Me asutaan niin, että jos liikun julkisilla, tulen joka tapauksessa kauppakeskuksen kautta kotiin. Eli olisi todella hölmöä taapertaa sieltä läpi kahden lapsen kanssa, raahata molempien reput ja omat työkamat vaivalloisesti ranteissa ja selässä ja kotiin päästyä lähteä saman tien sinne samaan paikkaan takaisin, jos on tarvis ostaa jotain. Kuten melkein aina on.
Mielenkiintoista miten jotkut asiat näyttäytyvät reaalimaailmassa ja avlla ihan erilaisilta. Esim tää ratasasia, kyllä päiväkoti-ikäiset usein käyttää rattaita tai ovat ainakin varuilta mukana. Avlla taas valtaosa haukkuu ratkaisen käyttäjät. Ehkä nää haukkujat liikkuu sitten autolla ja siks heitä ei kaduilla tai metsäretkillä näy?