Onko totta, että entisaikaan rattaita käytettiin vain pikkutaaperoilla?
Anoppi väittää, että hänen nuoruudessaan jo 2-vuotias oli yleensä "liian vanha" rattaisiin.
Kommentit (882)
Suurin osa maailman ihmisistä ei ole koskaan ollut lastenvaunuissa/rattaissa😁
Ei meillä mitään rattaita ollutkaan
Vaunut oli ja siinä työnnettiin, kunnes oppivat kävelemään, 3 lasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en minäkään enää ole työnnellyt rattaissa lapsia, jotka pääsevät omin jaloin. Pari vuotiaaksi ehkä ollaan lenkkeilty rattailla, sitten saanut kävellä tai ajaa pyörällä mukana, kun sen taidon oppii. Muistaakseni alle 3vuotiaana ovat kävelleet useamman kilometrin mittaisia matkoja.
Oon aina ihmetellyt vanhempia, jotka työntävät rattaissa melkein kouluikäisiä muksuja. Kyllä sen työssä lasten parissa huomaa, että toiset ei vaan jaksa pientäkään matkaa kävellä, kun ovat tottuneet palveluun. Älkää passatko lapsianne. Tosi pienikin jaksaa yllättävän pitkiä matkoja, kun tottuu siihen. Alussa se on hidasta ja työlästä, mutta kannattaa lopulta.Eli mielestäsi hyvä vanhempi herättää lapsensa klo 5-6 aikoihin ja lähdetään 2-3v lapsen kanssa säällä kuin säällä kävelemään se 3-5km matka päiväkotiin, aamuin illoin. Monen vanhemman työaika alkaa kahdeksalta ja päättyy klo 16.00.
Nykyisin yhä useammalla lapsella on pitkät matkat päiväkotiin ja kouluun, kun alhaisen syntyvyyden ansiosta, moni lähipäiväkoti on suljettu, kun lapsia on liian vähän ja välimatkat ovat pitkät.
Jos päiväkotiin on 3-5km matkaa aamuin illoin kuljettavana niin harva 8-16 työaikaa tekevä kyllä rattailla muksua kuskaa yhtään sen useammin kuin kävelyttääkään. Autolla, julkisilla tai fillarilla kulkee. Eli mikä oli pointtisi?
Meillä kuljetaan, kun ei ole omaa autoa ja julkisilla menee lähes yhtäkauan kuin jos sen kävelee. Ja mikä parasta, molemmat saavat raitista ilmaa, vaikka lapsi istuisi rattaissa. Aikaa menee yhteensuuntaan 20-25min. kun lapsi istuu rattaissa. Ja näin tekee moni muukin.
3-5km matka ja aikaa menee 20-25min rattaita työntäen? Olet kyllä melkoinen pikakävelijä.
Ei tarvitse olla pikakävelijä, reilu 3km menee hyvin 20-25min. Ja oma kunto pysyy hyvänä.
Miten paljon sinä käytät aikaa 3km reippaaseen kävelyyn?
3km ja 20min eli keskinopeus 9km/h. Harvassa on ne mammat joille tuo vauhti on vaunujen kanssa tai edes ilman "reipasta kävelyä". Jotain järkeä näihin juttuihin nyt..
Mun päivän kävelylenkki on 5,8 kilsaa lahden ympäri. Menee aina se 25 minsaa.
eri
12 km/h on normaali pyöräilynopeus joten en usko lukuihisi.
Kilpakävelijät kävelee n 15km/h, ehkä hän on kilpakävelijä? Tai ainakin kannattaisi harkita että alkaisi treenaamaan sitä. Kyllä rattaitten kanssa kulkevista av-mammoista saataisiin. pian suomeen koko olympiajoukkue kilpakävelyyn, sen verran vauhdikasta menoa tuntuu olevan.
Siis kuinka nopeita te ootte kävelee?! Mun juoksulenkki 6km kestää noin 30-35min. En nyt täysiä juokse, hölkkään, mutta mielestäni ihan hyvää vauhtia ja en kyl ikimaailmassa millään treenillä saisi itseäni niin nopeaksi et KÄVELISIN saman lenkin vielä 10min nopeammin. Niin, enkä ole ylipainoinen sohvaperuna, vaan ihan normaalipainoinen liikuntaa harrastava ihminen.
Olen nopea kävelijä. Lapsuudessa oli kaksi kilsaa kirkolle ja opin kävelemään nopeasti isompien sisarusten peesissä.
Minä kävelen ton 6 kilsaa samaan vauhtiin kuin sinä juokset. En kyllä rattaiden kanssa, mutta itsekseni.
No tuo ehkä nopealta kävelijältä menee, mutta tuossa aikaisemmin oli joku jonka normilenkki 5,8km menee 25 minuuttiin kävellen. Tehokasta, sanoisin.
Minkä helen takia taaperoita kuskataan talvisin pulkassa pitkin katuja???? Hehän saavat autojen pakokaasut suoraan keuhkoihin!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle päiväkodin naiset marmattivat kun toin aamulla kiireessä 3-vuotiaan rattailla 2 km matkan. Toiset perheet tuli autolla ja heille oltiin mielin kielin..
Ja entäs se kun joillekin lapsille annetaan kännykästä Ryhmä Hau eteen aina, kun pitää hetkikin olla paikallaan? Ja vanhemmilla omat ruudut koko ajan edessä.
Meillä oli sama juttu, kun 4v vietiin rattailla päiväkotiin ja me vanhemmat saatiin liikuntaa.
Jatkuvaa kitinää, vaikka päiväkodissa varattu erillinen tila rattaiden säilytykseen.Kyllästyttiin ainaiseen kitinään hoitajilta ja vietiin lapsi päiväkotiin autolla, jolloin kaikki oli hyvin ja toinen vanhempi sai senkin ajan omaa aikaa ja sai käydä rauhassa lenkillä, ilman lasta.
Ja koko perhe liikutaan päivittäin, myös lapsi.Rattaat tuntuvat monelle olevan saatanasta, mutta ei auto.
Autoa käytetään yleensä nopeuden vuoksi. Sen sijaan rattaita käytettäessä vanhemmat tai osa lapsista kävelee joka tapauksessa, eli myös sen rattaissa istuvan lapsen voisi antaa kävellä.
No kyllä niitä rattaitakin käytetään nimenomaan nopeuden takia - ja mistä olet saanut päähäsi että ne lapset ei saisi myös kävellä?
Aamuisin on ok viedä lapset päiväkotiin autolla, talvella vetää pulkassa ja kesällä laittaa pyörän kyytiin, mutta auta armias, jos aamukiireissäsi lähdet rattailla kuskaamaan lastasi. Silloin olet ehdotonta pullamössöä kasvattavaa pohjasakkaa, jota avoimesti saa paheksua. Ilman hyväksyttävää kuljetuspeliä kulkevien on syytä osata herätä niin aikaisin, että päiväkotiin menosta tehdään yhteinen kasvatushetki ja käytetään siihen hemmetti se viisinkertainen aika, jos se sen ottaa samalla väsyraivareita lempeästi sanoittaen ja naapurin lapsille autokyyteihin vilkutellen. Näin olet hyveellinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista tarkkaa ikää, mutta tytär sai kävellä heti kun vain mahdollista ihan itse.
Rattaat meni varastoon jo varmaan 2-3v ikäisenä. Miksi ihmeessä istuttaa jos jalat toimii??M42, neiti nykyään 12
Saanko arvata, että menette kauppaan ja muihin kauempana oleviin paikkohin autolla? Meillä on lähimpään isoon kauppaan 20 minuutin (aikuisen reipas) kävelymatka ja tarhaankin menee 15 minuuttia vaunuja työntämällä. En uskalla edes arvailla, miten kauan reissut kestäisi, jos pari vuotiaan pitäisi kävellä noi matkat edestakaisin.
Mutta autossa istumistahan ei tietysti lasketa tuohon Miksi ihmeessä istuttaa, jos jalat toimii -juttuun?
No me ei käytetä rattaita tällaisissakaan oloissa. Mennään pyörällä tai sitten kävellään (joka kestää). Kauppareissuille harvemmin otetaan lapsia mukaan.
No kaikilla ei ole sitä luksusta, että lapset voisi jättää kotiin hoitajalle.
Ei tarvita hoitajaa. Tilataan ostokset kotiin tai käyn kaupassa esim lounastauolla tai kotimatkalla töistä.
Mitä ihmettä ennen lapset kävi kaupassa 2-3 vuotiaana hakemassa maitoa ja käveli matkan itse tai oli mukana johan niillä oli sukset jalassa 2 vuotiaana. Luistimet ja oma pyörä.Miten ne rattaissa voisi pysyä. Pyörän tarakalla naiset vei lapset tarhaan siitä töihin ja takaisin.Isovanhempien mukana kävellen ja naapurin lasten kanssa leikkikentällä.Omin jaloin.Nykyään kaikki on käynyt vauvauinnit uimakoulut ja ulkomaan matkat vuoden vanhasta asti .Hiihtokoulu luistelukoulu.Ohjattua liikuntaa.Musiikkijumpassa.Onhan ihan pienet ollut ennen lumitöissä ja puita pinoamassa pieninä.Lapset vei roskat ja alakoulu iässä ne jo leipoi siivosi.Ihminen on luotu liikkumaan.Lapset käy kaupassa kyllä rahapussi mukaan lappu missä myyjä lukee mitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihmetellyt myös sitä, että kun mun muistin mukaan ennen eli omassa lapsuudessa kurahousut oli ihan vaan taaperoiden juttu eli ne jotka oikeasti ryömi siellä maassa. Nyt niitä näkee paljon jollain 6-7-vuotiaillakin. Ei kai ne nyt sentään maassa ryömi.
Kyllä ne on kuule ollut käytössä eskarilaisilla ainakin 70-luvulta lähtien. Ja jo 2009 mun lapsen iltis pyysi myös pakkaamaan ne mukaan.
Olen 40 v ja minullakin on kurahousut, toki en niitä paljoa arjessa tarvinnut ennen lapsia, mutta taaperon kanssa ulkoillessa ovat tosi kätevät! Ja sateessa pyöräillessä - ei tuhriinnu housunlahkeet raparoiskeisiin. Suosittelen! Nyt kun löytäisin vielä hyvät kurakäsineet, niin paketti alkaisi olla kasassa.
P.S. mielestäni tämä vaunukeskustelu on monin paikoin ihan turhaa vanhempien moralisointia. On toki hyvä, ettei lasta istuteta vaunuissa turhaan, mutta on myös monia tilanteita ja syitä, miksi vaunuja tarvitaan yli 2-vuotiaidenkin kanssa. Toisissa ketjuissa on mainittu mm. erityislapset ja tässäkin ketjussa kehitysvammaisuus taidettiin ainakin mainita syyksi.
Kaikilla meistä ei myöskään ole autoa, joten on mielestäni kohtuutonta kritisoida vanhempia siitä, että he auton sijaan istuttavat lapset rattaisiin, kun lähdetään kauppaan tai tarhaan. Kokeilkaapa itse ehtiä töihin, kun 2v lapsi kävelee menomatkan, veikkaan, että alkaa rattaiden käyttö kiinnostella.
Ja ainiin, 50-luvulla jätettiin 5-v lapsi vahtimaan 2-vuotiasta, kun vanhemmat oli töissä. Ihan hyvin sujui. Eikä tarvittu rattaita. Eiköhän kaikki palata niihin päiviin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en minäkään enää ole työnnellyt rattaissa lapsia, jotka pääsevät omin jaloin. Pari vuotiaaksi ehkä ollaan lenkkeilty rattailla, sitten saanut kävellä tai ajaa pyörällä mukana, kun sen taidon oppii. Muistaakseni alle 3vuotiaana ovat kävelleet useamman kilometrin mittaisia matkoja.
Oon aina ihmetellyt vanhempia, jotka työntävät rattaissa melkein kouluikäisiä muksuja. Kyllä sen työssä lasten parissa huomaa, että toiset ei vaan jaksa pientäkään matkaa kävellä, kun ovat tottuneet palveluun. Älkää passatko lapsianne. Tosi pienikin jaksaa yllättävän pitkiä matkoja, kun tottuu siihen. Alussa se on hidasta ja työlästä, mutta kannattaa lopulta.Eli mielestäsi hyvä vanhempi herättää lapsensa klo 5-6 aikoihin ja lähdetään 2-3v lapsen kanssa säällä kuin säällä kävelemään se 3-5km matka päiväkotiin, aamuin illoin. Monen vanhemman työaika alkaa kahdeksalta ja päättyy klo 16.00.
Nykyisin yhä useammalla lapsella on pitkät matkat päiväkotiin ja kouluun, kun alhaisen syntyvyyden ansiosta, moni lähipäiväkoti on suljettu, kun lapsia on liian vähän ja välimatkat ovat pitkät.
Jos päiväkotiin on 3-5km matkaa aamuin illoin kuljettavana niin harva 8-16 työaikaa tekevä kyllä rattailla muksua kuskaa yhtään sen useammin kuin kävelyttääkään. Autolla, julkisilla tai fillarilla kulkee. Eli mikä oli pointtisi?
Meillä kuljetaan, kun ei ole omaa autoa ja julkisilla menee lähes yhtäkauan kuin jos sen kävelee. Ja mikä parasta, molemmat saavat raitista ilmaa, vaikka lapsi istuisi rattaissa. Aikaa menee yhteensuuntaan 20-25min. kun lapsi istuu rattaissa. Ja näin tekee moni muukin.
Joo meillä kans päiväkoti ja kauppareissut ratraiden kera. Mut meidän lapsilla oli sellainen jännä juttu, et siellä päiväkodissa eivät istuneet sitä päivää niissä rattaissa. Sit iltaulkoilu kotipuistossa ihan liikkuivat ja leikkivät jne. En ihan ymmärrä, miten nuo siirtymiset, ne tylsät pitkät siirtymiset olis autuaaksi tekeviä liikkumisen kannalta. Mut mikään muu liikkuminen ei sit mitään. Ihme kyllä, lapseni ovat liikkuvaisia edelleen.
Sateenvarjorattaat keksittiin 60-luvulla ja sitä ennen oli lähinnä vauvoille tarkoitettuja vaunuja. Sateenvarjorattaiden keksimisen myötä sitten muunkinlaisia isommille lapsille tarkoitettuja rattaita tuli markkinoille. Itsestänikin on kuvia 80-luvulta, joissa 3-4-vuotiaana istun rattaissa.
Haluatteko pelastaa Intian köyhät SPITAALISET heille voi lahjoittaa rattaat ja leikkiautot sekä rullalaudat koska heiltä irtoaa jäseniä.Katolinen kirkko auttaa heitä joten sinne käy myös saippua ja vaipat.
Ennen lapset teki kotityöt pesi lattiat laittoi perunat kiehumaan vei matot ulos auttoi hoitamaan sisaruksia haki pyykit narulta ja tiskasi ja tiskaaminen kuului myös lasten hoitajan tehtäviin.Kotitehtävät tehtiin jos ehti usein koulumatkalla sillä lapset huolehti itse lakanan vaihdot ja pesupäivät.Lapset juoksi kaupassa hakemassa ruokaa maitoa ja pyyhkimässä pölyjä.Leikkiminen tapahtui siinä sivussa.Ennen lapset osasi kutoa ja parsia jo alakoulussa ja soittaa sekä lukea nuotit.
Vammaisia nykyään paljon kirjoitti:
Mitä ihmettä ennen lapset kävi kaupassa 2-3 vuotiaana hakemassa maitoa ja käveli matkan itse tai oli mukana johan niillä oli sukset jalassa 2 vuotiaana. Luistimet ja oma pyörä.Miten ne rattaissa voisi pysyä. Pyörän tarakalla naiset vei lapset tarhaan siitä töihin ja takaisin.Isovanhempien mukana kävellen ja naapurin lasten kanssa leikkikentällä.Omin jaloin.Nykyään kaikki on käynyt vauvauinnit uimakoulut ja ulkomaan matkat vuoden vanhasta asti .Hiihtokoulu luistelukoulu.Ohjattua liikuntaa.Musiikkijumpassa.Onhan ihan pienet ollut ennen lumitöissä ja puita pinoamassa pieninä.Lapset vei roskat ja alakoulu iässä ne jo leipoi siivosi.Ihminen on luotu liikkumaan.Lapset käy kaupassa kyllä rahapussi mukaan lappu missä myyjä lukee mitä tulee.
Mitä ihannoitavaa näet noissa lihavoiduissa kohdissa? Ja miksi ihan pienen täytyisi tehdä lumitöitä ja pinota puita? Toki, jos huvikseen ja leikkinä haluaa, mutta ei pienten lasten todellakaan tarvitse raataa töissä. Ihannoit tuossa tekstissäsi aikaa, jolloin lapset olivat puoliksi heitteillä, ja esim. pyörän tarakalla kenenkään kyyditseminen taitaa olla laitonta, eli sitäkö nyt ihannoit?
Lapset leipoo kirjoitti:
Ennen lapset teki kotityöt pesi lattiat laittoi perunat kiehumaan vei matot ulos auttoi hoitamaan sisaruksia haki pyykit narulta ja tiskasi ja tiskaaminen kuului myös lasten hoitajan tehtäviin.Kotitehtävät tehtiin jos ehti usein koulumatkalla sillä lapset huolehti itse lakanan vaihdot ja pesupäivät.Lapset juoksi kaupassa hakemassa ruokaa maitoa ja pyyhkimässä pölyjä.Leikkiminen tapahtui siinä sivussa.Ennen lapset osasi kutoa ja parsia jo alakoulussa ja soittaa sekä lukea nuotit.
Lisätään tähän tekstiisi vielä, että ennen lapset olivat koko päivän päävastuullisina pikkusisaruksen hoidosta jo 5-vuotiaana ja samanikäisenä myös viettivät kaikki kesäpäivät yksin metsässä paimenessa. Jos perheellä sattui olemaan liikaa lapsia tai liian vähän rahaa, laitettiin 8-vuotiaat jo palkkatöihin, esim. rengiksi muihin taloihin. Kylläpä olivat reippaita ja osaavia! Ja rattaita ei käytetty - eikä tarvittukaan. Entisajan vauvatkin pärjäsivät jo päivät yksin, maidolla täytetty lehmänsarvi vain eväänään. Siitä sarvesta sitten jonkun rätin läpi vauva osasi IHAN itse imeä koko päivän seissyttä maitoa.
Kyllä ennen oli paremmin.
Meillä kaksoset istuivat rattaissa vielä 3-vuotiainakin, ja syy oli se, että varsinkin vilkkaassa keskustassa ja kauppakeskuksissa kahden vilkkaan, juoksentelvan lapsen kanssa olisi ollut monesti aika hankalaa.
Siis häh, mun lapset on nyt 3v, 6v ja 8v.
Ei meilläkään lapset kulkeneet rattaissa yli 3veenä?!
Kun esikoinen oli vähän päälle 2v, kun tuo keskimmäinen syntyi, käytin rattaita esikoisen kanssa enää todella harvoin. Lähinnä 2x viikossa, kun hain hänet aamupäiväkerhosta, joka loppui klo 12, ja matkaa kerhosta kotiin oli noin 4km. Hän meni päiväunille joka päivä klo 12-12:30 välillä, eikä noina kahtena päivänä viikossa haluttu "yliväsyttää" lasta sillä, että väkisin olisi kävellyt/pyöräillyt kotiin, ja syönyt, ja päässyt päikkäreille tavallista myöhemmin. Helpompaa oli vaan laittaa lapsi kerhon pihalla rattaisiin, iskeä hänelle eväät käteen, ja matkalla kotia kohti lapsi nukahti rattaisiin, ihan ajallaan. Tätä jatkui siihen saakka, kun esikoinen oli noin 2v 7kk. Nuo matkat keskimmäinen, joka oli vasta vauva, kulki kantoliinassa/kantorepussa mukana. Muutoin kuljetin lapsia päivät niin, että vauva vaunuissa, ja esikoinen käveli tai pyöräili vierellä. Nää kaks vanhinta lasta alkoi kävellä 9kk ja 11kk ikäisinä, ja noin 1,5-vuotiaana eivät enää rattaisiin malttaneet, poislukien nuo kerhosta noudot, kun nukkuivat niissä.
Kuopus oli motorisesti vähän jäljessä, kävelemään oppi vasta 1,5veenä, kulki rattaissa noin 3vuotiaaksi.
Ja asumme siis pk-seudulla, kaikki kaupat, leikkipuistot, lähimetsä ja neuvola olivat 6km säteellä, ja itse olin kotiäitinä siihen saakka kun nuorinkin aloitti päiväkodissa 3-vuotiaana. Taloudessamme on vain yksi auto, joka mieheni työauto.
Eikös nykyään rattaissa ole nukke, sehän ei vanhene.
Sitten voidaan lösböillä ja matkustaa ilmaiseksi bussissa ja jättää menemättä töihin.
Kyseessä nykyaikainen mallikansalainen.
Vierailija kirjoitti:
60 luvulla ei juuri rattaita ollut. Vauvoille oli lastenvaunuja, eikä niitäkään kaikilla ollut, etenkään maaseudulla. 70 luvun alussa alkoi rattaiden käyttö yleistyä päiväkotien tullessa käyttöön.
Istumarattaille ei vaan ollut käyttöä kuin harvoilla. Elintavat olivat toiset.
60-luvulla vauvat toisaalta jätettiin myös usein yksin kotiin nukkumaan vaikka kauppareissun ajaksi, tai maalla vaikka jos vanhemmat olivat peltotöissä, kasvimaalla, navetassa, pihatöissä... Nykyisin ei jätetä vauvoja yksin edes pesutuvassa käynnin ajaksi.
Autoa käytetään yleensä nopeuden vuoksi. Sen sijaan rattaita käytettäessä vanhemmat tai osa lapsista kävelee joka tapauksessa, eli myös sen rattaissa istuvan lapsen voisi antaa kävellä.