Onko totta, että entisaikaan rattaita käytettiin vain pikkutaaperoilla?
Anoppi väittää, että hänen nuoruudessaan jo 2-vuotias oli yleensä "liian vanha" rattaisiin.
Kommentit (882)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en minäkään enää ole työnnellyt rattaissa lapsia, jotka pääsevät omin jaloin. Pari vuotiaaksi ehkä ollaan lenkkeilty rattailla, sitten saanut kävellä tai ajaa pyörällä mukana, kun sen taidon oppii. Muistaakseni alle 3vuotiaana ovat kävelleet useamman kilometrin mittaisia matkoja.
Oon aina ihmetellyt vanhempia, jotka työntävät rattaissa melkein kouluikäisiä muksuja. Kyllä sen työssä lasten parissa huomaa, että toiset ei vaan jaksa pientäkään matkaa kävellä, kun ovat tottuneet palveluun. Älkää passatko lapsianne. Tosi pienikin jaksaa yllättävän pitkiä matkoja, kun tottuu siihen. Alussa se on hidasta ja työlästä, mutta kannattaa lopulta.Eli mielestäsi hyvä vanhempi herättää lapsensa klo 5-6 aikoihin ja lähdetään 2-3v lapsen kanssa säällä kuin säällä kävelemään se 3-5km matka päiväkotiin, aamuin illoin. Monen vanhemman työaika alkaa kahdeksalta ja päättyy klo 16.00.
Nykyisin yhä useammalla lapsella on pitkät matkat päiväkotiin ja kouluun, kun alhaisen syntyvyyden ansiosta, moni lähipäiväkoti on suljettu, kun lapsia on liian vähän ja välimatkat ovat pitkät.
Jos päiväkotiin on 3-5km matkaa aamuin illoin kuljettavana niin harva 8-16 työaikaa tekevä kyllä rattailla muksua kuskaa yhtään sen useammin kuin kävelyttääkään. Autolla, julkisilla tai fillarilla kulkee. Eli mikä oli pointtisi?
Meillä kuljetaan, kun ei ole omaa autoa ja julkisilla menee lähes yhtäkauan kuin jos sen kävelee. Ja mikä parasta, molemmat saavat raitista ilmaa, vaikka lapsi istuisi rattaissa. Aikaa menee yhteensuuntaan 20-25min. kun lapsi istuu rattaissa. Ja näin tekee moni muukin.
3-5km matka ja aikaa menee 20-25min rattaita työntäen? Olet kyllä melkoinen pikakävelijä.
Ei tarvitse olla pikakävelijä, reilu 3km menee hyvin 20-25min. Ja oma kunto pysyy hyvänä.
Miten paljon sinä käytät aikaa 3km reippaaseen kävelyyn?
3km ja 20min eli keskinopeus 9km/h. Harvassa on ne mammat joille tuo vauhti on vaunujen kanssa tai edes ilman "reipasta kävelyä". Jotain järkeä näihin juttuihin nyt..
Mun päivän kävelylenkki on 5,8 kilsaa lahden ympäri. Menee aina se 25 minsaa.
eri
12 km/h on normaali pyöräilynopeus joten en usko lukuihisi.
Kilpakävelijät kävelee n 15km/h, ehkä hän on kilpakävelijä? Tai ainakin kannattaisi harkita että alkaisi treenaamaan sitä. Kyllä rattaitten kanssa kulkevista av-mammoista saataisiin. pian suomeen koko olympiajoukkue kilpakävelyyn, sen verran vauhdikasta menoa tuntuu olevan.
Siis kuinka nopeita te ootte kävelee?! Mun juoksulenkki 6km kestää noin 30-35min. En nyt täysiä juokse, hölkkään, mutta mielestäni ihan hyvää vauhtia ja en kyl ikimaailmassa millään treenillä saisi itseäni niin nopeaksi et KÄVELISIN saman lenkin vielä 10min nopeammin. Niin, enkä ole ylipainoinen sohvaperuna, vaan ihan normaalipainoinen liikuntaa harrastava ihminen.
Täällä on kaikki paitsi sinä SM-tason kilpakävelijöitä, ei sinulla pelkältä harrastuspohjalla ole mitään saumaa pysyä kyydissä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos ihan puhutaan "ennen vanhaan" ajasta, niin itse olen syntynyt 1958 ja ei ole koskaan ollut rattaita, silloin käveltiin kauppaan äidin kädestä pitäen.
Ja kauppa oli kävelymatkan päässä, tiet ja kadut oli aurattu ja äitisi oli kotirouva.
Mainitsemasi asiat eivät poista tosiasiaa, että rattaita ei 1960-luvulla todellakaan ollut.
Kenelläkään, joku suurperhe työnteli lapsiaan jopa lavettikärryillä.
Heität huumoria siis.
Tässä fakta: olen syntynyt 60-luvun alussa ja minusta on valokuvia, joissa istun lastenrattaissa, äiti ja isä seisovat tai kävelevät vieressä. Joten lastenrattaita käytettiin 60-luvulla ainakin kaupungeissa.
Olihan niitä rattaita, tosin hyvin harvoilla. Monilla ei ollut edes vauvanvaunua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en minäkään enää ole työnnellyt rattaissa lapsia, jotka pääsevät omin jaloin. Pari vuotiaaksi ehkä ollaan lenkkeilty rattailla, sitten saanut kävellä tai ajaa pyörällä mukana, kun sen taidon oppii. Muistaakseni alle 3vuotiaana ovat kävelleet useamman kilometrin mittaisia matkoja.
Oon aina ihmetellyt vanhempia, jotka työntävät rattaissa melkein kouluikäisiä muksuja. Kyllä sen työssä lasten parissa huomaa, että toiset ei vaan jaksa pientäkään matkaa kävellä, kun ovat tottuneet palveluun. Älkää passatko lapsianne. Tosi pienikin jaksaa yllättävän pitkiä matkoja, kun tottuu siihen. Alussa se on hidasta ja työlästä, mutta kannattaa lopulta.Eli mielestäsi hyvä vanhempi herättää lapsensa klo 5-6 aikoihin ja lähdetään 2-3v lapsen kanssa säällä kuin säällä kävelemään se 3-5km matka päiväkotiin, aamuin illoin. Monen vanhemman työaika alkaa kahdeksalta ja päättyy klo 16.00.
Nykyisin yhä useammalla lapsella on pitkät matkat päiväkotiin ja kouluun, kun alhaisen syntyvyyden ansiosta, moni lähipäiväkoti on suljettu, kun lapsia on liian vähän ja välimatkat ovat pitkät.
Jos päiväkotiin on 3-5km matkaa aamuin illoin kuljettavana niin harva 8-16 työaikaa tekevä kyllä rattailla muksua kuskaa yhtään sen useammin kuin kävelyttääkään. Autolla, julkisilla tai fillarilla kulkee. Eli mikä oli pointtisi?
Meillä kuljetaan, kun ei ole omaa autoa ja julkisilla menee lähes yhtäkauan kuin jos sen kävelee. Ja mikä parasta, molemmat saavat raitista ilmaa, vaikka lapsi istuisi rattaissa. Aikaa menee yhteensuuntaan 20-25min. kun lapsi istuu rattaissa. Ja näin tekee moni muukin.
3-5km matka ja aikaa menee 20-25min rattaita työntäen? Olet kyllä melkoinen pikakävelijä.
Ei tarvitse olla pikakävelijä, reilu 3km menee hyvin 20-25min. Ja oma kunto pysyy hyvänä.
3km ja 20min eli keskinopeus 9km/h. Harvassa on ne mammat joille tuo vauhti on vaunujen kanssa tai edes ilman "reipasta kävelyä". Jotain järkeä näihin juttuihin nyt..
eri
Eli sellainen 14km/h kävelyvauhti. Naisten kympin kilpakävelyn suomenennätys on tuota luokkaa,. Uskokoon ken tehtoo :-)
No minähän en kävele kymppiä, vaan 5,8 kilsaa. Ja olen myös harrastanut pikajuoksua, juossut jo lukioaikana viestejä mm stadikalla.
Et sinä silti tuota 5.8km 25 minuutissa kävele, älä jaksa lässyttää. Tuolla taustalla ehkä juokset, jos ne lukioajat ei ollut esim 20 vuotta ja 30kg sitten, mutta siihen jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista tarkkaa ikää, mutta tytär sai kävellä heti kun vain mahdollista ihan itse.
Rattaat meni varastoon jo varmaan 2-3v ikäisenä. Miksi ihmeessä istuttaa jos jalat toimii??M42, neiti nykyään 12
Saanko arvata, että menette kauppaan ja muihin kauempana oleviin paikkohin autolla? Meillä on lähimpään isoon kauppaan 20 minuutin (aikuisen reipas) kävelymatka ja tarhaankin menee 15 minuuttia vaunuja työntämällä. En uskalla edes arvailla, miten kauan reissut kestäisi, jos pari vuotiaan pitäisi kävellä noi matkat edestakaisin.
Mutta autossa istumistahan ei tietysti lasketa tuohon Miksi ihmeessä istuttaa, jos jalat toimii -juttuun?
No me ei käytetä rattaita tällaisissakaan oloissa. Mennään pyörällä tai sitten kävellään (joka kestää). Kauppareissuille harvemmin otetaan lapsia mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
12 km/h on normaali pyöräilynopeus joten en usko lukuihisi.
Kilpakävelijät kävelee n 15km/h, ehkä hän on kilpakävelijä? Tai ainakin kannattaisi harkita että alkaisi treenaamaan sitä. Kyllä rattaitten kanssa kulkevista av-mammoista saataisiin. pian suomeen koko olympiajoukkue kilpakävelyyn, sen verran vauhdikasta menoa tuntuu olevan.
Siis kuinka nopeita te ootte kävelee?! Mun juoksulenkki 6km kestää noin 30-35min. En nyt täysiä juokse, hölkkään, mutta mielestäni ihan hyvää vauhtia ja en kyl ikimaailmassa millään treenillä saisi itseäni niin nopeaksi et KÄVELISIN saman lenkin vielä 10min nopeammin. Niin, enkä ole ylipainoinen sohvaperuna, vaan ihan normaalipainoinen liikuntaa harrastava ihminen.
Olen nopea kävelijä. Lapsuudessa oli kaksi kilsaa kirkolle ja opin kävelemään nopeasti isompien sisarusten peesissä.
Minä kävelen ton 6 kilsaa samaan vauhtiin kuin sinä juokset. En kyllä rattaiden kanssa, mutta itsekseni.
Höpöhöpö. 7-8 km/h niin menee hölkäksi, jalat eivät ehdi pysyä maassa jollei ole kilpakävelijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista tarkkaa ikää, mutta tytär sai kävellä heti kun vain mahdollista ihan itse.
Rattaat meni varastoon jo varmaan 2-3v ikäisenä. Miksi ihmeessä istuttaa jos jalat toimii??M42, neiti nykyään 12
Saanko arvata, että menette kauppaan ja muihin kauempana oleviin paikkohin autolla? Meillä on lähimpään isoon kauppaan 20 minuutin (aikuisen reipas) kävelymatka ja tarhaankin menee 15 minuuttia vaunuja työntämällä. En uskalla edes arvailla, miten kauan reissut kestäisi, jos pari vuotiaan pitäisi kävellä noi matkat edestakaisin.
Mutta autossa istumistahan ei tietysti lasketa tuohon Miksi ihmeessä istuttaa, jos jalat toimii -juttuun?
No me ei käytetä rattaita tällaisissakaan oloissa. Mennään pyörällä tai sitten kävellään (joka kestää). Kauppareissuille harvemmin otetaan lapsia mukaan.
No kaikilla ei ole sitä luksusta, että lapset voisi jättää kotiin hoitajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 70v ja 4km lenkkiin käytän aikaa reilut 30min. Kyllä kait nuorelta ihmiseltä 3km pitäisi mennä 20-25min.
Lapsi on luotu liikkumaan eikä opeteta jo pienenä olemaan toisten armoilla ja kasvateta lihavaksi liikkumattomuuden takia.
Meidän lapset ei olis ikinä viihtynyt rattaissa kun olivat 3 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli valjaat joissa kävelykykyisiä talutettiin jos ei ollut turvallista antaa vapaasti haahuilla.
Kyllä niitä myydään nykyäänkin. Esim. https://www.prisma.fi/fi/prisma/pikku-piia-turvavaljas-P100053437
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on luotu liikkumaan eikä opeteta jo pienenä olemaan toisten armoilla ja kasvateta lihavaksi liikkumattomuuden takia.
Ei liity rattaisiin mitenkään.
Surullisen näköistä kun ostoskekuksissa ym. lykätään isoja apaattisia lapsia rattaissa. Niistä kehittyy jälkeen jääneitä.
Esikoinen oli 2v3kk kun toinen lapsi syntyi. Vuosi 2006. Siihen aikaan tuo oli keskusteluissa sillä rajalla kannattaako tuplarattaita hankkia ja itsekin ajattelin, että ei enää. Olihan se tuon ikäisen kävely välillä sinkoilua, mutta ei siinä ollut muita vaihtoehtoja kuin opettaa kävelemään nätisti. Muistan, että matka pysähtyi heti jos irrotti otteen vaunuista. On sitä varmaan itsekin äitinä vakuuttavampi, kun tosissaan pelästyy, että lapsi juoksee auton alle. Valjaita paheksuttiin siihen aikaan, ainakin meillä päin. En tiedä ketään kenellä olisi ollut käytössä. Meillä ei periaatteessa ollut mihinkään kiire, kun olin lasten kanssa kotona, mutta ymmärrän kyllä hyvin, että tuon ikäisen kuljettaminen esim. päiväkotiin tms. kävellen olisi aikamoista. Kulkeehan moni autollakin, niin miksei rattailla? Ehkä joku reilu 3v olis "raja" mun mielestä., riippuu toki matkasta myös.
Mulle päiväkodin naiset marmattivat kun toin aamulla kiireessä 3-vuotiaan rattailla 2 km matkan. Toiset perheet tuli autolla ja heille oltiin mielin kielin..
Ja entäs se kun joillekin lapsille annetaan kännykästä Ryhmä Hau eteen aina, kun pitää hetkikin olla paikallaan? Ja vanhemmilla omat ruudut koko ajan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle päiväkodin naiset marmattivat kun toin aamulla kiireessä 3-vuotiaan rattailla 2 km matkan. Toiset perheet tuli autolla ja heille oltiin mielin kielin..
Ja entäs se kun joillekin lapsille annetaan kännykästä Ryhmä Hau eteen aina, kun pitää hetkikin olla paikallaan? Ja vanhemmilla omat ruudut koko ajan edessä.
Samaa valitettiin meidänkin päiväkodissa. Lapsia saa kuskata lyhyitä matkoja autolla mutta rattaat on saatanasta. Ihan älyvapaa logiikka.
Mä luovun rattaista, silloin kun muut vanhemmat lakkaavat kuskaamasta omia muksuja autolla.
Vierailija kirjoitti:
Ennen lapset pidettiin hiljaisina ja paikallaan uhkaamalla koivuniemen herralla. Nykyisin siitä tulee lasu, joten Ryhmä Hau on ainoa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Itse aamulla köytän 6v mukulan turvavaljaissa rattaisiin ja isken pädin käteen että pysyy ajomatkan hiljaa. Rattaat nostan invahissillä kitimaasturin konttiin ja sitten kuskaan tuohon 800m päähän eskarin pihaan. Ja jotta varmasti riittäisi kaikilla tarpeellisilla ja tarpeettomilla tahoilla päiviteltävää niin lapsen aamutoimet ja pukemiset hoitaa aina mies, jolloin on satavarmaa että aamupalasta on puolet paidalla (monen päivän ajalta), kurahousut ja hanskat jääneet kotiin ja sukat, usein kengätkin eriparia. Nih.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama juttu, kun 4v vietiin rattailla päiväkotiin ja me vanhemmat saatiin liikuntaa.
Jatkuvaa kitinää, vaikka päiväkodissa varattu erillinen tila rattaiden säilytykseen.
Kyllästyttiin ainaiseen kitinään hoitajilta ja vietiin lapsi päiväkotiin autolla, jolloin kaikki oli hyvin ja toinen vanhempi sai senkin ajan omaa aikaa ja sai käydä rauhassa lenkillä, ilman lasta.
Ja koko perhe liikutaan päivittäin, myös lapsi.
Rattaat tuntuvat monelle olevan saatanasta, mutta ei auto.
No minähän en kävele kymppiä, vaan 5,8 kilsaa. Ja olen myös harrastanut pikajuoksua, juossut jo lukioaikana viestejä mm stadikalla.