Vinkki - vaatteiden nimikoinnista
Päiväkodit painottavat, että kaikki lasten vaatteet on tarpeellista nimikoida etteivät mene sekaisin.. näin tietysti. Homma on melko tuskallista näin äidin näkökulmasta, vieläpä kun käytössä on paljon kierrätettyjä vaatteita joissa jo ehkä muutaman lapsen nimi entuudestaan.
Hyvä vinkki:
Liimaa vaatteeseen apteekista saatavaa " leukoplast" -laastarinauhaa sopivan mittainen palanen ja kirjoita lapsen nimi nauhaan joko kuulakärkikynällä tai tekstiilitussilla. Tämä tarranauha kestää kokemukseni mukaan pesusta pesuun, jopa kuivausrummussa. Tarra pysyy kengissä, sukkahousuissa, villasukissa ja lapasissa. Huom! Älä liimaa jouston suuntaisesti vaan ikään kuin varren mitan saantaan. Tarran saa siististi irti vaatteista kun ne käyvät pieniksi ja menevät toisen nimiselle käyttäjälle.
Tarranauhaa myydään 5m rullassa ja hinta on noin 1 ¿uron verran - hieman alle. Tarra siis sellaista ruskehtavaa, jossa ei haavatyynyjä ole lainkaan.
Toivottavasti tästä ois jollekin muullekin apua nimikointiongelmiin :) !!
Kolina
Kommentit (7)
Meidän lapsen päiväkodissa vinkattiin, että voi solmia ihan vaan lankarenksun vaikkapa vatteen lappusesta ja laittaa samasta langasta näytekappale lapsen vaatenaulakkoon, niin osaavat erottaa lasten vaatteet toisistaan, kunhan ei vaan satu samaa lankaa useammalle. Sukkiinkin voi laittaa samanlaisen langanpätkän neulan avulla. Ei tarvii ommella, riittää, että osaa tehdä solmun.
Olen itse päiväkodissa töissä ja hermoilen siellä, kun vaatteita ei ole nimikoitu. Niinpä omien lasten vaatteet pyrin nimikoimaan, mutta täytyy tunnustaa, että villasukat yms on kyllä ollu nimikoimatta. Joten menenpä tästä saman tien kaivelemaan laastarilaatikkoa, luulen että tuota teippiä meiltä löytyy. KIITOS!
Silti olen laittanut sitä uudestaan mm. villasukkiin tai vaatteisiin, joita pestään harvemmin esim. hattuihin ja rukkasiin sekä sadevaatteisiin. Kengissäkin tosi näppärä.
Eikä kyllä irtoa jos on se sama teippi kun meilläkin,pakkausta ei valitettavasti enää jälkellä että voisin tarkistaa..on kestänyt päivittäisetkin pesut eikä jätä vaatteeseen ikäviä jälkiä,ja on tosi edullista!
Olen kyllä laittanut sitä ns. sen suuntaisesti kuin kangaskin joustaa. Aina on ekalla kerralla koneessa irronnut. Täytyy vielä kokeilla toisinpäin...
...silitettävää nimikointinauhaa, johon voi kirjoittaa nimen ja silittää kiinni vaatteeseen. Helppoa :)
Puuvilla- tai villasekoitelangalla lapsen nimikirjaimet sukkien, lapasten ja muiden vaikeasti nimikoitavien vaatteiden reunoihin.