Tykkäisitkö sinä jos lahjoittaisit materiaalia tutullesi, ja hän myisi ne selkäsi takia eteenpäin? Näin meille on käynyt. Valitettavasti.
Kommentit (42)
En ehkä välittäisi. Tai ehkä se vähän riippuu tapauksesta.
Lahjoitus on lahjoitus. Tavaran omistusoikeus siirtyy lahjansaajalle, ja hän voi tehdä lahjalla mitä haluaa.
Miksi olette lahjoittaneet? Pitääkö lahjoituksen saajan hautoa tavaroita loppuelämä kaapissa vai mitä niille pitäisi tehdä, jos ei tarvikaan?
Mitä se sua kaivelee? Kun annat pois niin et voi olettaa yhtään mitään tavaran omistusoikeuden siirron jälkeen mitä tavaralle tapahtuu. Älä anna jos jää kaivelemaan.
Riippuu. Jos viet väkisin kamaa kaverille joka harrastaa minimalismia eikä halua kyseista kapinetta kotiinsa niin totta kai sen voi myydä.
Mutta mulla oli kerran sellainen kaveri että se katseli jotain esinettä että hän on aina halunnut tuollaisen. No minä annoin sen sille, ja seuraavalla kerralla se oli sen myymälässä myynnissä.
Mulle on käynyt pari kertaa niin, että olen antanut lainaan tavaraa, ja kun olen tarvinnut sitä takaisin, niin lainaajat ovat myyneet omaisuuden eteenpäin tai vieneet mökilleen toiselle puolelle Suomea. Ja myyntirahoja en saanut pyynnöstä huolimatta, enkä sitä mökille vietyä enää koskaan takaisin. Sukulaisille lainasin, en lainaa enää.
No siis lahjoittaessa luovuttaa omistusoikeuden aivan samalla tavalla kuin myydessä. Itse en loukkaantui, jos jollakin tiedän olevan taloudellisesti tiukkaa ja myy eteenpäin lahjoittamiani tai todella halvalla myymiäni tavaroita. Mutta jos tiedän, että joku ahneuttaan tai härskisti voiton saamiseksi myy eteenpäin, niin kyllä on viimeinen kerta kun hänelle mitään lahjoitan/myyn halvalla.
Minulle on käynyt niin, että minulta on pyydetty jotakin tavaraa. Hövelinä hölmönä olen antanut, kun olen ajatellut, että kaveri tarvitseee. Tuntuu kieltämättä pahalta, kun selviää, että tavara on lähtenyt suoraan myyntiin.
Kun muutama vuosi sitten päädyin työttömäksi enkä päässyt edes tukien piiriin, kaksi kaveriani (toisistaan tietämättä) alkoi kysellä minulta uusia ja/tai käyttämättömiä tavaroita. Kysyivät ihan suoraan, onko avaamatonta kosmetiikkaa ja vastaavaa. Tarkoituksena oli yksinomaan ostaa minulta halvalla ja myydä kalliimmalla. Tätä kuviota yritettiin peitellä hyväntekeväisyydeksi. Kumpikin kaveruus loppui hyvin nopeasti. Se ajattelu, että "rahaahan se on pienikin raha" on tuossa tilantessa röyhkeää ja valheellista.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitus on lahjoitus. Tavaran omistusoikeus siirtyy lahjansaajalle, ja hän voi tehdä lahjalla mitä haluaa.
Terveisin Trokari
Annan vain sellaista tavaraa jolla en aidosti tee itse mitään ja jota en jaksa myydäkään. On aivan sama.
Jos uutta tavaraa niin halvalla en myy.
Jotkut harrastaa sitä että nyyhkytarinan varjolla tai muutenkin kerää lahjoituksia myyntiin. Kohdalleni on myös sattunut nettituttu joka haalii ilmaista tai halvemmalla hinnalla tavaraa myyntiin selittelemällä ummet ja lammet siitä miten on kauan etsinyt jotain jne. Minun moraaliini kyseinen käytös ei istu, joten en enää lahjoita tutuille tai tuntemattomille, vaan jos en jaksa myydä vien Kierrätyskeskukseen.
Lähisuvulle lahjoitan jos joku ilmoittaa tarvitsevansa jotain itselleni turhaa tavaraa, en vie kenenkään nurkkiin kassillista tavaraa kysymättä.
Toivottavasti tämä teksti ei nyt tule useampaan kertaan, sivulla oli virhe enkä pystynyt vastaamaan.
Riippuu nyt vähän. Jos annan läheiselleni vaikka omia vaatteitani niin tehköön niillä mitä haluaa. En niitä kuitenkaan enää itse pitäisi ja hyvä kun on nurkista pyörimässä.
Jos ostaisin jonkun korun ja läheinen sen myisi niin ajattelisin että kaippa tarpeeseen myi. En varmaan vaan ostaisi enää toista kertaa.
Ymmärrän turhan käyttökelpoisen tavaran myymisen pois nurkista mutta kyllähän se jostakin kertoo jos myy lahjansakkin.
Hän tekisi lahjoituksellaan niin kun haluaa, jos en olisi halunnut luopua jostakin en olisi sitä kenellekään lahjoittanut.
Mun mielestä lahjoitetut lastenvaatteet lahjoitetaan myös eteenpäin. Jos alkaa harkitsemaan myyntiä, niin ainakin kysyy lahjoittajalta että haluaako ne takaisin ja lahjoittaa esim uudestaan tarvitsevalle.
Toisen hyväsydämmisyydellä ei voi minun moraalini mukaan tienata.
Outoja kavereita teillä. Rupusakkia
Riippuu materiaalista. Yleensä olen kyllä sitä mieltä, että lahjalla saa tehdä mitä haluaa ja epämieluisiaei tarvitse jättää nurkkiinsa roikkumaan.
Oletusarvoisesti kun jotain annan, se on sen jälkeen oikeasti sen kelle tavara on annettu, eikä minulla ole mitään mielipidettä sen käytöstä enää. Eli ei haittaisi vaikka hän myy pois.
Ei minua oikeastaan haittaisi sekään jos joku pyytäisi niitä ja sitten myisi pois, vaikka rehellisempää se olisi toki suoraan sanoa että voisinko antaa ne myytäväksi esim. hänen taloudellisen tilanteen helpottamiseksi. En itse viitsi kirpputoreille kumminkaan viedä myyntiin, niin olisipa kierrätyksen vaiva itseltä pois.
Mitä tarkoitat? Joskus on vaikeaa muistaa, mitä tavaroita mistäkin on tullut, kun tyhjentää kotiaan ylimääräisestä kirpparilla. Osa jahjoittsmistasi tavaroista, joilla ei enää tee mitään, menee hyväntekeväisyyteen. Osa voi löytyä kirpparilta, kun kaikkea ei voi muistaa.