Univaje lihottaa
Jopa 500 kilokaloria vähemmän päivässä tutkimuksen mukaan jo tunnin pidemmät yöunet voivat laihduttaa
Nyt amerikkalaistutkijat ovat saaneet lupaavia tuloksia siitä, että energiansaannin vähentämiseksi ei välttämättä tarvitse tehdä oikeastaan mitään vain nukkua enemmän.
Yksi syy unen ja lihomisen yhteyteen piilee hormoneissa. Univaje saa elimistön tuottamaan enemmän ruokahalua stimuloivaa greliiniä ja vähemmän ruokahalua vähentävää leptiiniä. Elimistö tulkitsee muutokset energiavajeeksi ja himo erityisesti hiilihydraattipitoisia ruokia kohtaan voimistuu.
Viiden tunnin yöunilla kituuttamisen on havaittu nostavan painoa kilogrammalla jo viikossa. Vuositasolla jatkuva univaje voi saada vaaan lukeman nousemaan jopa kuudella kilolla.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jopa-500-kilokaloria-vahemman-paiva…
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo no, mulla on niin että nukun max. 4h kipujen takia. Sekin koiranunta. Ruokavalion onkin oltava hiton terveellinen että olo pysyisi mahdollisimman siedettävänä. Väsymys ja masennus/ahdistus tilanteesta menee pahemmaksi jos herkkuja mättää, sen eron huomaa seuraavana päivänä ihan selkeästi. Järkyttävä ajatus että olisi vielä ylipainoa kaiken päälle. Ja ymmärrän kyllä jos jollain on lääke mikä lihottaa, kerää nestettä ym kivaa, se on sitten eri asia.
Mulla täysin sama tilanne. Unettomuuden lisäksi krooniset jäätävät kivut ( ja uniapnea) ja em aiheuttsma vakava masennus kun ei ole hetken helpotusta.
Ylipaino olisi viimeinen tikki tähän!
3
Voimia maailman eniten, ja täytyy ihan kiittää sun viestistä koska vaikeimpina hetkinä sitä on niin epätoivoisen yksin tän kaiken kanssa. Kukaan joka ei ole samaa kokenut ei voi ymmärtää mitä tällainen elämä kaikenkaikkiaan on.
Samoin sinne! Se tunne kun aamuyöllä joutuu miettimään jaksaisiko kävellä rekan eteen että saisi kivut hetkeksi hellittämään! Matkaa 300m mutta ei (onneksi) pysty eikä kykene. Päivät mennään duracelina ettei kivut pääse päälle, uupumuksen kierre on valmis.
Toivottavasti saat apua jostain ja jaksat sinnitellä! Mä menin nyt kokeilemaan kalevalaista jäsenkorjaajaa ja olen saanut joitain kipuja vähän hallintaan, säryt tietty ennallaan kun liittyy kylmyyteen, sateeseen ja tuuleen. Mutta enää 7kk niin helpottaa taas vähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Univaje saa himoitsemaan makeaa jotta pydyidi hereillä. Ihan itse joutuu mättämään suuhunsa. Tai olemaan mättämättä.
T 39v ajan uneton normaalipainoinen
Ei, vaan vakava unettomuus pitkään jatkuessa vaikuttaa YKSILÖLLISESTI (ei siis kaikilla) kehon tulehdustilaan, eli hormoneihin, eli kortisolin eritykseen mikä taas vaikuttaa insuliiniresistenssiin, mikä taas kerryttää kiloja erityisesti vatsan seudulle.
Ei ole (pelkästään) siis kyse siitä, että uneton ei välittäisi väsyneenä mitä suuhunsa survoo.
No kyllä tuon sitten pitäisi jo 39 vuoden unettomuuden jälkeen minussakin näkyä. Kortisoliarvot olleet huonot vuosikausia
Tässäkin on hyvä muistaa, että ihminen on kokonaisuus.
Jos ollaan ihan tarkkoja vain ruoka lihottaa. En usko, että ne nälkään kuolevat ihmiset kauhean paljoa nukkuvat.
Mutta kuten tuossa aloituksessa sanotaan, univaje nostaa näläntunnetta ja himo kaloripitoisiin ruokiin kasvaa. Se myöskin laskee kynnystä tehdä huonoja valintoja. Keho myös pyrkii vähentämään väsyneenä energian käytön minimiin. Yksinkertaistettuna hyvin nukutun yön jälkeen syöt riisiä, kasviksia ja kanaa, jonka jälkeen lähdet lenkille. Huonon yön jälkeen pötkötät sohvalla sipsipussin kanssa. Kaikki tietää, että väsyynenä ei vaan pysty niin paljon kaikkeen, kuin virkeänä.
Samalla tavalla lääkkeet voivat aiheuttaa lihomista, ruokahalu kasvaa, nestettä kertyy, aineenvaihdunta häiriintyy, väsymys lisääntyy ja teet huonoja valintoja terveyden kannalta.