Univaje lihottaa
Jopa 500 kilokaloria vähemmän päivässä tutkimuksen mukaan jo tunnin pidemmät yöunet voivat laihduttaa
Nyt amerikkalaistutkijat ovat saaneet lupaavia tuloksia siitä, että energiansaannin vähentämiseksi ei välttämättä tarvitse tehdä oikeastaan mitään vain nukkua enemmän.
Yksi syy unen ja lihomisen yhteyteen piilee hormoneissa. Univaje saa elimistön tuottamaan enemmän ruokahalua stimuloivaa greliiniä ja vähemmän ruokahalua vähentävää leptiiniä. Elimistö tulkitsee muutokset energiavajeeksi ja himo erityisesti hiilihydraattipitoisia ruokia kohtaan voimistuu.
Viiden tunnin yöunilla kituuttamisen on havaittu nostavan painoa kilogrammalla jo viikossa. Vuositasolla jatkuva univaje voi saada vaaan lukeman nousemaan jopa kuudella kilolla.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jopa-500-kilokaloria-vahemman-paiva…
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Nuku tässä nyt sitten, kun lääkäri ei suostunut kirjoittamaan mulle keuhkopolille lähetettä, että pääsis uniapnea seurantaan.
Pitäisi kuulemma olla unikatkoksia, että joku on seurannut asiaa. Mies on valittanut jo useamman vuoden, kun hengityspätkii. Mulla on siis kaikki oireet mitä listoista löytyy, niin eipä lääkäri uskonut. Laitto mun sokerirasitukseen ja pois sulkee VTIn. Argh. Kuinka monta kertaa vielä pitää ravata, ennekuin läheteen saan.
Sitten paranis yöunet ja jaksais keskittyä elämäänsäkin, kun saa aivosumun pois ja alkaisi jaksamaan uudella tavalla hyvin levänneenä. Ehkä siinä laihtuisikin.
Pidä sitkeästi puolesi asiassa. Todistusaineistoksi tarvittaessa yöajalta videoitua nukkumistasi.
Tarvittaessa lähete uniapneatutkimuksiin yksityispuolelta. Tsemppiä!
Ei. Univaje saa himoitsemaan makeaa jotta pydyidi hereillä. Ihan itse joutuu mättämään suuhunsa. Tai olemaan mättämättä.
T 39v ajan uneton normaalipainoinen
Joo no, mulla on niin että nukun max. 4h kipujen takia. Sekin koiranunta. Ruokavalion onkin oltava hiton terveellinen että olo pysyisi mahdollisimman siedettävänä. Väsymys ja masennus/ahdistus tilanteesta menee pahemmaksi jos herkkuja mättää, sen eron huomaa seuraavana päivänä ihan selkeästi. Järkyttävä ajatus että olisi vielä ylipainoa kaiken päälle. Ja ymmärrän kyllä jos jollain on lääke mikä lihottaa, kerää nestettä ym kivaa, se on sitten eri asia.
Mulla toisinpäin, unenpuute laihduttaa luurangoksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo no, mulla on niin että nukun max. 4h kipujen takia. Sekin koiranunta. Ruokavalion onkin oltava hiton terveellinen että olo pysyisi mahdollisimman siedettävänä. Väsymys ja masennus/ahdistus tilanteesta menee pahemmaksi jos herkkuja mättää, sen eron huomaa seuraavana päivänä ihan selkeästi. Järkyttävä ajatus että olisi vielä ylipainoa kaiken päälle. Ja ymmärrän kyllä jos jollain on lääke mikä lihottaa, kerää nestettä ym kivaa, se on sitten eri asia.
Mulla täysin sama tilanne. Unettomuuden lisäksi krooniset jäätävät kivut ( ja uniapnea) ja em aiheuttsma vakava masennus kun ei ole hetken helpotusta.
Ylipaino olisi viimeinen tikki tähän!
3
Joo, kyllähän se stressaa elimistöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla täysin sama tilanne. Unettomuuden lisäksi krooniset jäätävät kivut ( ja uniapnea) ja em aiheuttsma vakava masennus kun ei ole hetken helpotusta.
Ylipaino olisi viimeinen tikki tähän!
3
Voimia maailman eniten, ja täytyy ihan kiittää sun viestistä koska vaikeimpina hetkinä sitä on niin epätoivoisen yksin tän kaiken kanssa. Kukaan joka ei ole samaa kokenut ei voi ymmärtää mitä tällainen elämä kaikenkaikkiaan on.
Olen monisairas laihduttaja. Kilot tulivat lyhyessä ajassa sairauksien myötä ja nyt on todella hidasta laihduttaminen. Unettomuus on yksi sairauksistani.
Viikonloppuna en dieetannut. Söin ihan normaalit annokset tavallista ruokaa enkä pitänyt näläntunnetta yllä. Söin jopa pari palaa suklaata ja pienen annoksen jäätelöä!
Yöllä nukuin erittäin tuhdisti. Heräsin juuri. Nukuin 10 tuntia. Menin aamulla vaaalle ja paino oli tippunut yön aikana 2 kiloa!
No tuon perusteella mun pitäis olla maailman lihavin ihminen. Vuosikymmeniä kärsinyt unettomuudesta ja ihan normaalipainoinen oon ollut aina, välillä jopa laihahko, että ei tuo nyt ihan yksioikoista ole.
Ymmärrän että se on lisähaaste, mutta ei se mahdottomaksi laihtumista tee. Itse laihdutin vaihdevuosi-iässä ja erittäin huonounisena 38 kg, kyllä se onnistui 3-5 tunnin yöunista huolimatta. Mutta joo, kyllähän niitä makeanhimoja oli paljon, alkoholillakin olisi välillä tehnyt mieli iltaisin tympeää väsyoloa helpottaa, eli vaati enemmän tahdonvoimaa kuin laihdutus tilanteessa jossa tällaisia mielihaluja ei niin paljon ole. Mulla oli tällä kertaa tahdonvoimaa koska terveys oli alkanut näyttää semmoisia merkkejä että kohta on muutamatkin pysyväislääkitykset ellei meno muutu.
Uskon. Lihoin kolmessa kuukaudessa kahdeksan kiloa kun aloitin kolmivuorotyön. En syö vuorokauden aikana enempää kuin normaalistikaan silloin kun olen yövuorossa. Jopa vähemmän, koska valvominen aiheuttaa minulle lievää pahoinvointia.
Reagoin aina vatsallani vastoinkäymisiin. Nyt minulla alkoi jatkuvat ilmavaivat. Peppuni rutisee kovaan ääneen koko ajan ja hirveän hajuista kaasua purkautuu pyllystäni kovalla paineella. Mikä avuksi?
Ap
Krooninen kipu, stressi, univaje, noidankehä. Voin nukkua vain noin viiden tunnin pätkissä. Jos nukun pidempään, olen koko päivän niin kipeä, etten kykene oikein mihinkään.
En voi harrastaa liikuntaa ja syöminen on hirveää taiteilua. Jatkuvaa sokerista kieltäytymistä. Aina ei vaan jaksa vastustaa ja sitten on taas helevetti irti.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Univaje saa himoitsemaan makeaa jotta pydyidi hereillä. Ihan itse joutuu mättämään suuhunsa. Tai olemaan mättämättä.
Ei, vaan vakava unettomuus pitkään jatkuessa vaikuttaa YKSILÖLLISESTI (ei siis kaikilla) kehon tulehdustilaan, eli hormoneihin, eli kortisolin eritykseen mikä taas vaikuttaa insuliiniresistenssiin, mikä taas kerryttää kiloja erityisesti vatsan seudulle.
Ei ole (pelkästään) siis kyse siitä, että uneton ei välittäisi väsyneenä mitä suuhunsa survoo.
Kyllä se minulla on ihan mitä lapaan suuhuni. Nimen omaan illalla, kun alla on ruokapyrämiidin mukaan syöty.Tulee nälkä viimeistään kello 21.ja sit se alkaa mitä hyvää löytyisi kaapista.Otan vain yhden.Muka!
Tämä tuli huomattua kun en pariin vuoteen nukkunut kunnolla lapsen takia. Lihoin enkä saanut painoa millään alas. Kun sain taas yöuneni takaisin, tippui painokin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä noin mene. Univaje vaikuttaa hormonitoimintaan.
Jos valvon yli 12 yöllä, mulle tulee suuri nälkä. Alan palella ja nälättää.
En kuitenkaan tee mitään kovin fyysistä, joten tuo ruokailukerta on turha ja lihottaa, kun herätessä taas normaali nälkä.
Lopetin suklaan syömisen. Nyt Siirryin"peppusuklaaseen". Mikään ei maistu paremmalle kuin kauniin naisen pepusta tuleva "suklaaherkku", joka tarjoillaan suoraan suolesta suuhun periaatteella. Sen myötä olen laihtunut useita kiloja. Suosittelen kokeilemaan. Voin taata että tykkäätte.
Ap
Niinpä. Nuku tässä nyt sitten, kun lääkäri ei suostunut kirjoittamaan mulle keuhkopolille lähetettä, että pääsis uniapnea seurantaan.
Pitäisi kuulemma olla unikatkoksia, että joku on seurannut asiaa. Mies on valittanut jo useamman vuoden, kun hengityspätkii. Mulla on siis kaikki oireet mitä listoista löytyy, niin eipä lääkäri uskonut. Laitto mun sokerirasitukseen ja pois sulkee VTIn. Argh. Kuinka monta kertaa vielä pitää ravata, ennekuin läheteen saan.
Sitten paranis yöunet ja jaksais keskittyä elämäänsäkin, kun saa aivosumun pois ja alkaisi jaksamaan uudella tavalla hyvin levänneenä. Ehkä siinä laihtuisikin.