Onko suhde, jossa pariskunnilla on täysin eri koulutukset täydellisesti tuhoon tuomittu?
Tarkoitan sitä, että mies on yliopistokoulutettu, joka tekee väitöskirjaa ja nainen pelkkä amis. Rehellisiä mielipiteitä!
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole jos nainen todella osaa imeä munaa, eikä pimppiä tarvi nuolla. 👍
Ja antaa kakkoseen laittaa kun miehellä tekee mieli.
Minulla on ammattikorkeakoulututkinto, mieheni on suorittanut peruskoulun loppuun. Muut opiskelut ovat jääneet työn vuoksi kesken. Hänen palkkansa on neljä kertaa minun kuukausipalkkani verran, työ on vapaampaa ja kaikki työsuhde-edut parempia kuin minulla. Hänen työnsä vaatii älykkyyttä ja osaamista samoin kun minunkin, mutta eri osa-alueilla.
Koulutus on hyvä asia, mutta ei sen tai sen puuttumisen tarvitse määritellä ketään ihmisenä. Kysyttekö heti uuden ihmisen tavatessanne, mikä koulutus hänellä on? Kertooko se jotain, millainen ihminen hän on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. "Pelkkä amis" voi hyvinkin olla älykkäämpi ja sivistyneempi kuin yhteen kapeaan alaan uppoutunut akateeminen. Ei itse asiassa olisi lainkaan harvinaista.
Veikkaan, että et ole akateeminen.
En ole tuo jolle kommentoit, mutta olen akateeminen ja samaa mieltä.
Kuin myös.
Itse asiassa erityisesti tutkimustyössä ymmärrys muustakin kuin akateemisesta taustasta on hyödyksi, koska siten todennäköisemmin älykäskin henkilö ei kompastu niin voimakkaasti esim. vahvistusharhaan.
Viisaus ja älykkyys ovat eri asioita, joten kuka tahansa voi olla viisas jopa ihan keskiverto älykkyydellä. Jo se, että ymmärtää omat vahvuutensa ammattiaan valitessa niin on viisautta. Älykkyyskään ei poissulje sitä, ettei kaikkien ammattien ominaisuudet sovi yksilölle, eikä se tee hänestä yhtään sen huonompaa. Kuinka moni onkaan kompuroinut ammatissaan siksi, ettei oikeasti koe merkityksellisyyttä tai ammatti on jopa vastoin omia arvoja ja periaatteita. Jos henkilö kokee alan omakseen, mitä opiskellaan amiksessa niin se on ihan yhtä ok.
Ps. Kyllä akateemikkojakin on päätynyt opiskelemaan amikseen esim. kukkien sidontaa, kun oma ala ei vaan vastannut niitä arvoja, minkä kanssa henkilö kykenee elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja antaa kakkoseen laittaa kun miehellä tekee mieli.
Myönnä jo itsellesi. Et ole hetero.
Vierailija kirjoitti:
Nuo avut jos naikkonen omaa, niin voi olla vaikka kotiäitinä. Ei tod. ole tuhoksi. 👌
Itse en ole käynyt kuin peruskoulun ja nainen on dip-insinööri. Eipä tuo oikein toiminut, ennen kuin nainen lähti koirakouluun, nyt hän on ihan pantava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. "Pelkkä amis" voi hyvinkin olla älykkäämpi ja sivistyneempi kuin yhteen kapeaan alaan uppoutunut akateeminen. Ei itse asiassa olisi lainkaan harvinaista.
Veikkaan, että et ole akateeminen.
En ole tuo jolle kommentoit, mutta olen akateeminen ja samaa mieltä.
Kuin myös.
Itse asiassa erityisesti tutkimustyössä ymmärrys muustakin kuin akateemisesta taustasta on hyödyksi, koska siten todennäköisemmin älykäskin henkilö ei kompastu niin voimakkaasti esim. vahvistusharhaan.Viisaus ja älykkyys ovat eri asioita, joten kuka tahansa voi olla viisas jopa ihan keskiverto älykkyydellä. Jo se, että ymmärtää omat vahvuutensa ammattiaan valitessa niin on viisautta. Älykkyyskään ei poissulje sitä, ettei kaikkien ammattien ominaisuudet sovi yksilölle, eikä se tee hänestä yhtään sen huonompaa. Kuinka moni onkaan kompuroinut ammatissaan siksi, ettei oikeasti koe merkityksellisyyttä tai ammatti on jopa vastoin omia arvoja ja periaatteita. Jos henkilö kokee alan omakseen, mitä opiskellaan amiksessa niin se on ihan yhtä ok.
Ps. Kyllä akateemikkojakin on päätynyt opiskelemaan amikseen esim. kukkien sidontaa, kun oma ala ei vaan vastannut niitä arvoja, minkä kanssa henkilö kykenee elämään.
Akateemikkoja? Eipä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on nyt pakko ihmetellä. Mikä saa akateemisen kuvittelemaan olevansa kaikessa paras, viisain, älykkäin ja sivistynein ihan vaan sen perusteella, että on käynyt yliopiston? ---
Eihän akateeminen noin kuvittelekaan, vaan AP epäilee niin olevan.
Kylläpä kuvittelee, se kenelle tämä vastaus oli. Heti, kun jollakin on eriävä mielipide, niin tulee vastaus et taida olla itse akateeminen. Se on juuri sitä ylivertaisuutta, mitä akateemiset kuvittelevat muihin verrattaessa olevansa. Kaikki tietäviä ja osaavia, kun ovat jotain omaa alaansa yliopistossa lukeneet. Noinhan asia ei tietenkään ole ja on oikeastaan aika surullista, että kuvitellaan yliopiston käymisen olevan jotain niin suurta ja mahtavaa, että sen jälkeen voi alkaa kuvittelemaan itsestään vaikka mitä.
Olen se, jolle tuo vastaus alunperin oli, ja en kuvittele. Enkä ole missään sanonut olevani akateeminen (itse sana oli oma lisäyksesi).
Et sanonutkaan, mutta asenteesi paljasti sinut heti. Ja kuten sanottua, et ole mitenkään ylivertainen toisiin verrattuna. Ei ne yliopiston opinnot nyt kuitenkaan ihan kaikkeen riitä ja ei kuitenkaan tuo sitä sivistystä itsestään ilman että tekee jotain sen eteen. Itseään voi sivistää millä tasolla tahansa ja itseään kiinnostavilla aiheilla. Ja ihan samoja asioita muuallakin opitaan, kun ei se matematiikka jne mihinkään muutu vaikka sitä opiskelisi missä. Jotkut vaan menevät vähän pidemmälle opinnoissaan, mutta perusasiat siltikin säilyvät samoina kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on nyt pakko ihmetellä. Mikä saa akateemisen kuvittelemaan olevansa kaikessa paras, viisain, älykkäin ja sivistynein ihan vaan sen perusteella, että on käynyt yliopiston? ---
Kylläpä kuvittelee, se kenelle tämä vastaus oli. Heti, kun jollakin on eriävä mielipide, niin tulee vastaus et taida olla itse akateeminen. Se on juuri sitä ylivertaisuutta, mitä akateemiset kuvittelevat muihin verrattaessa olevansa. Kaikki tietäviä ja osaavia, kun ovat jotain omaa alaansa yliopistossa lukeneet. Noinhan asia ei tietenkään ole ja on oikeastaan aika surullista, että kuvitellaan yliopiston käymisen olevan jotain niin suurta ja mahtavaa, että sen jälkeen voi alkaa kuvittelemaan itsestään vaikka mitä.
Olen se, jolle tuo vastaus alunperin oli, ja en kuvittele. Enkä ole missään sanonut olevani akateeminen (itse sana oli oma lisäyksesi).
Et sanonutkaan, mutta asenteesi paljasti sinut heti. Ja kuten sanottua, et ole mitenkään ylivertainen toisiin verrattuna. Ei ne yliopiston opinnot nyt kuitenkaan ihan kaikkeen riitä ja ei kuitenkaan tuo sitä sivistystä itsestään ilman että tekee jotain sen eteen. Itseään voi sivistää millä tasolla tahansa ja itseään kiinnostavilla aiheilla. Ja ihan samoja asioita muuallakin opitaan, kun ei se matematiikka jne mihinkään muutu vaikka sitä opiskelisi missä. Jotkut vaan menevät vähän pidemmälle opinnoissaan, mutta perusasiat siltikin säilyvät samoina kaikille.
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Mä en ole työelämässä ollenkaan, mies on. Ei ole ollut ongelma.
Minun sisko on kalatiskillä K-kaupassa töissä ja hänen mies on lakimies. Onhan heillä tuloerot aikamoiset, mutta he molemmat on sellasia ihmisiä ettei raha ole juttu. He aidosti rakastavat toisiaan ilman rahallisia riitoja. Tapasivat lukion jälkeisenä kesänä ja ovat nyt 45v. Siskon mies haki oikikseen ja luki itsensä noihin töihin ja sisko luki kokiksi, mutta pääty kesätyöpaikkaan töihin. Siskoni on ollut samassa työpaikassa 15 vuotiaasta asti. Eli siis kesätyöstä asti. Opiskeli vaan kokiksi jne. Ja, kun siskoni oli jo töissä ja mies opiskeli, niin siskoni maksoi kulut ja lähes kaikki menot. Eikä siskoni edes ikinä ajatellut, että ehkä joskus hän saisi mieheltään jotain takas. On heillä kaikkea kivaa ja hyvä elämä. Aina he nauravat ja käyvät aina jossain. Molemmat järkkää treffejä ja yllätyksiä. En usko, että tollanen on kulissia tai riidellään tuloista.
Itselleni koulutuksella on väliä. Miksi ei saisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Tämä käytetty fraasi on hyvin tuttu ja paljon käytetty tällä palstalla. Sitä käyttävät ihmiset joiden argumentointitaito ei ole kovinkaan hyvä ja kun muuta ei oikein enää keksitä. Jotenkin tuota fraasia käyttävät luulevat sivaltavansa pahastikin toista kirjoittajaa. Aika mitään sanomaton lausahdus on tuo tällaisissa keskusteluissa.
Ei ole. Miehet eivät samalla lailla yleensä välitä naisen koulutustasosta ja palkasta.
Tunnen yli 30 vuotta naimisissa olleen pariskunnan, joista vaimo on ylilääkäri ja mies on sekalaisia hommia tehnyt duunari jolla on myös työttömyysjaksoja välissä.
Naisen koulutuksella ei ole väliä sellaiselle miehelle, joka näkee naisen arvon kodinhoitajana, lasten äitinä ja sängyssä. Kaikille naisille tämä ei vaan riitä. Halutaan enemmän, sielunkumppanuutta, elämänkumppanuutta, yhteisiä harrastuksia, yhteisiä keskusteluja. Nämä eivät onnistu, jos koulutusero on liian suuri. Näkisin ongelmia myös suhteen tasa-arvoisuudessa. Heikommin koulutettu nainen jää helposti altavastaajaksi.
Toisinpäin koulutuserolliset suhteet eivät juurikaan toimi. Heikosti koulutetut miehet eivät yleensä kompensoi puutettaan tekemällä erityisesti enemmän kotitöitä tai hoitamalla lapsia.
Tunsin joskus yhden tällaisen parin, he erosivat. Mutta kuten jo sanottiin, suurin piirtein samaa tasoa oleva äo ratkaisee. Jos ollaan kovin eri tasoa älyllisesti, niin hankalaksi muuttuu pitkän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Naisen koulutuksella ei ole väliä sellaiselle miehelle, joka näkee naisen arvon kodinhoitajana, lasten äitinä ja sängyssä. Kaikille naisille tämä ei vaan riitä. Halutaan enemmän, sielunkumppanuutta, elämänkumppanuutta, yhteisiä harrastuksia, yhteisiä keskusteluja. Nämä eivät onnistu, jos koulutusero on liian suuri. Näkisin ongelmia myös suhteen tasa-arvoisuudessa. Heikommin koulutettu nainen jää helposti altavastaajaksi.
Toisinpäin koulutuserolliset suhteet eivät juurikaan toimi. Heikosti koulutetut miehet eivät yleensä kompensoi puutettaan tekemällä erityisesti enemmän kotitöitä tai hoitamalla lapsia.
No jos mies on vaikka teknillisen fysiikan maisteri ja vaimo terveystieteiden maisteri mitä yhteistä keskusteltavaa heillä on kvanttifysiikasta sen enempää kuin naisella joka on lähihoitaja ja mies vaikka se diplomi-insinööri????