Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pakko mennä isovanhemman hautajaisiin?

Vierailija
29.10.2022 |

Siis sosiaalinen pakko. Kaikki muistot isoäidistä ovat ainakin nyt negatiivisia, vaikka kai joskus jotain hyvääkin on ollut. En haluaisi mennä hautajaisiin teeskentelemään että välittäisin, mutta vanhempieni mielestä pitäisi. En tiedä pitäisikö miellyttää vanhempia ja sukulaisia, vai luottaa omiin tuntemuksiin vaikka siitä tulisi riitaa. Mieheni, joka on saanut osansa isoäidin ilkeilystä, sanoi että tulee mukaan tuekseni jos päätän mennä, mutta että hänenkään ei tee mieli sinne. Ajatuksia, mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hautajaisissa mitään esitetä. Lapsellista ajatella, että hautajaisissa kaikki aidosti surisivat. Hautajaisiin mennään, koska tuetaan paikalla olemisella lähimpiä surevia, vaikka ei itse surisikaan.

Millä tavalla se muka tukee ketään? 

Minua lohduttaisi ja tukisi ajatus, että äitini on ollut muillekin rakas ja merkityksellinen ihminen. Jos oma aikuinen tytär osoittaisi mieltään, niin ajoitus olisi pielessä.

Entä, jos rakas äitisi olisi kohdellut tytärtäsi niin huonosti, että tyttärellä ei ole hänestä mitään hyviä muistoja?

Se ei kyllä tullut ilmi aloituksessa. Eikös vanhemmat toivoneet osallistumista?

Vierailija
22/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin ei mennä sillä logiikalla, miten minusta tuntuu, vaan osoittamaan tukea ja kunnioitusta vainajan lähiomaisille.

Ihan samalla tavalla, kun käydään syntymäpäivillä, häissä ja muissa perhejuhlissa.

Tai lastenne syntymäpäivillä, ei niitä kummeja aina kiinnosta tulla synttäreille tai muistaa edes päivänsankaria, mutta se kuuluunvain hyviin tapoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hautajaisissa mitään esitetä. Lapsellista ajatella, että hautajaisissa kaikki aidosti surisivat. Hautajaisiin mennään, koska tuetaan paikalla olemisella lähimpiä surevia, vaikka ei itse surisikaan.

Minua lohduttaisi ja tukisi ajatus, että äitini on ollut muillekin rakas ja merkityksellinen ihminen. Jos oma aikuinen tytär osoittaisi mieltään, niin ajoitus olisi pielessä.

Entä, jos rakas äitisi olisi kohdellut tytärtäsi niin huonosti, että tyttärellä ei ole hänestä mitään hyviä muistoja?

Aloituksen toinen lause.

Vierailija
24/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialistinen pakko osallistua johonkin, kuten sotaan on vain venäjän diktatuurissa, EI TÄÄLLÄ!

Vierailija
25/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen toinen lause.

Aloittajan muistot. Ei aloittaja puhu vanhemmastaan muuta kuin toiveen osallistumiseen.

Vierailija
26/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitisi/isäsi on kovin surullinen äitinsä kuolemasta, niin jättämällä menemättä hautajaisiin lisäät ehkä hänen suruaan ja pahaa oloaan. Menemällä hautajaisiin tukisit oman vanhempasi surua, vaikka isoäidistä sinulla ei hyviä muistoja olekaan.

Vierailija
27/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen toinen lause.

Aloittajan muistot. Ei aloittaja puhu vanhemmastaan muuta kuin toiveen osallistumiseen.

Aikuisen lapsen muistoistahan oli kyse.

Vierailija
28/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa peilata asiaa omien tunteiden kautta. Miltä tuntuisi jos omat vanhemmat ja läheiset eivät osallistuisi omiin häihin, lapsen ristiäisiin, läheisen hautajaisiin jne. kun kaikki muistot eivät ole hyviä. Luulen näin olevan myös ap. vanhemmilla, kun teini-iässä tai riidan aikana tuli sanottua kaikenlaista, myös ap. itse ja kannattaako niitä kantaa elämässään.

Kukaan ei ole täydellinen, ei edes isovanhemmat, myös heillä on ollut omat vahvuudet ja heikkoudet, ihan samalla tavalla kuin meillä kaikilla. Ja mitä enemmän tulee ikää ja sairauksia, persoona muuttuu.

Vierailija
29/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vain tuijottaa omaa napaansa ja velloa katkeruudessa, kun isoäiti ei ollutkaan täydellinen ihminen, vaan hänessä oli omat säröt ja heikkoudet.

Vierailija
30/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini biologinen isä oli väkivaltainen hullu. Äitini äiti otti eron, kun äitini oli jotain 3v. Miehestä ei sen koommin kuultu juuri mitään Hänen ilmoitettiin kuolleen, kun olin vähän päälle 30. Eipä huvittanut mennä täysin vieraan ihmisen hautajaisiin. Äitini äiti oli mennyt myöhemmin uusiin naimisiin ja tämä toinen mies oli minun ukkni, jonka hautajaisiin menin ja jonka kuolemaa surin kauan. Ikävä ei koskaan kokonaan katoa.

Vierailija
31/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni isän kuollessa olin 11 kk ja äitini äidin kuollessa 4-vuotias, molemmat hautajaiset vielä tammikuussa.

Vierailija
32/45 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Ei tarvitse. En mene edes äitinikään. Liian paha ihminen.

Onko periytyvää?

Karma is a bitch...

Vierailija
33/45 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vaan. Osoitat sillä ainoastaan fiksuuttasi.

Vierailija
34/45 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se olisi vanhemmalleni tärkeää, niiln menisin. Kyse on hänen vanhemmastaan, ei minusta

Mun mielestä voisit mennä. Olet paikalla, mutta ei estä, jos ajattelet mielessäsi, että päästiinpä siitäkin

Vierailija
35/45 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvastaa erittäin hyvin suvun sisäistä erkaantumista, mikä on nykyään tuiki tavallinen ilmiö. Siis kuvastaa tuo kysyminen, että pitääkö mennä.

Ennen muinoin ei olisi kysytty, vaan oltaisiin menty. Vain hylkiöt haudattiin ilman suvun läsnä oloa.

Yleensä ennen muinoin hyviin tapoihin kuului jättää kaunat pois ihmisen kuoltua.

Ihmisillä ei ole merkitystä tai arvoa ihmisinä.

Vierailija
36/45 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvitse!

Vierailija
37/45 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tasan tarvitse mennä.

Vierailija
38/45 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi/isäsi on kovin surullinen äitinsä kuolemasta, niin jättämällä menemättä hautajaisiin lisäät ehkä hänen suruaan ja pahaa oloaan. Menemällä hautajaisiin tukisit oman vanhempasi surua, vaikka isoäidistä sinulla ei hyviä muistoja olekaan.

Jos se äiti tai isä ei ole yhtään välittänyt miten isovanhempi on kohdellut lapsenlasta, niin miksi ap:n pitäisi tässä tilanteessa välittää oman vanhempansa tunteista?

Vierailija
39/45 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa hautajaisissa todellakin esitetään. Mieheni suvun hautajaiset on aina melkonen näytelmä, jossa päätähtenä ei ole vainaja vaan tyrskähtelevä pärskähtelevä draamakuningatar.

Vierailija
40/45 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mennyt. Mummoni mirlestä olin lihava ja laiska, jolle ei tarvitsee antaa ruokaa, ostaa terveyssiteitä, maksaa kampaajaa jne. Moitti vanhempiani kuulleni, jos näin tekivät. En mennyt eikä käsityääkseni kukaan ihmetellyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi