Tapoja ja käytäntöjä mitkä eivät enää kuulu tähän päivään
Luetellaan tähän tapoja, käytäntöjä tai perinteitä mitkä eivät mielestänne sovi enää nykymaailmaan. Perustelut myös perään. Yläpeukku = samaa mieltä, alapeukku = eri mieltä.
Aloitan: turhanpäiväinen lentäminen, esimerkiksi to-su kestäville kaupunkilomille tai yliopiston edustusreissut vierasjärjestöjen vuosijuhlille. Ylipäätään vuosittaiset lentomatkat. En pidä eettisinä käsillä olevan ilmastokriisin aikana.
Kommentit (309)
Syödyn ruokamäärän päivittely tyyliin "Nyt tuli syötyä liikaa, ohhoh. Pitääpä kävellä juna-asemalle." tai "Tässä näyttää olevan paljon, mutta otin ison määrän salaattia." Kukaan ei ole kysynyt, kukaan ei halua kuulla.
ARMEIJAAN PAKOTTAMINEN SUKUPUOLEN TAKIA.
Alaisten ja opiskelijoiden huono kohtelu ilman seurauksia.
Työuupumuksen sysääminen yksilön syyksi
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisissa tilanteissa ihmisten jako sukupuolitettuihin ryhmiin ilman erityistä perustetta (tyttö- ja poikaryhmät koulussa tms.).
TÄMÄ!! Ongelmallista jo siksi, että siinä oletetaan opiskelijan sukupuoli ja mahdollisesti väärinsukupuolitetaan (Googlatkaa, jos ette tiedä, miksi se on haitallista).
Mustaksi hiiltyneen paahtoleivän nauttiminen sokeroidun kaakaon kanssa.
Kirppisshoppailun paheksuminen. Oli vielä 2000-luvun taitteessa paheksuttua köyhäin hommaa.
Eläintarhoissa käyminen.
Turkisten käyttö.
Lihan syönti.
Vierailija kirjoitti:
Oven avaajan ja ovesta menijän roolijako oletun sukupuolen perusteella. Kiusaannuttavaa joka kerta, kun tätä tapahtuu itselle.
Olen ollut pitkään aviossa; silti mun mieheni antaa minun aina mennä ensin ovesta. Vanhanaikaista tai ei; hänen jo lapsuudenkodissaan opittuja tapoja. On myös joitain muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Oven avaajan ja ovesta menijän roolijako oletun sukupuolen perusteella. Kiusaannuttavaa joka kerta, kun tätä tapahtuu itselle.
No itse pidän ovea auki, jos takanani tuleva on alle viiden sekunnin päässä minusta, koska ei se maksa vaivaa. Minulle on ihan sama onko siinä presidentti Kekkonen, naapurin setä/täti/lapsi tai mikä tahansa muu-oletettu. En katso siinä, mikä se sukupuoli sattuu olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pitkään aviossa; silti mun mieheni antaa minun aina mennä ensin ovesta. Vanhanaikaista tai ei; hänen jo lapsuudenkodissaan opittuja tapoja. On myös joitain muitakin.
Ton kommentin kirjottaja ei vissiin pyytäny sua perustelemaan jos sä teet niin?
Vierailija kirjoitti:
Erillinen vieraspyyhe vessassa
Meillä on ns vieras- WC, jossa on vieraspyyhe.
Etikka ja sanomalehti ikkunoiden pesussa.
Minusta hyvät käytöstavat, hyviksi todetut käytännöt tms voivat kuulua tähän päivään ihan samalla tavalla kuin vaikkapa 50 vuotta sitten.
Sosiaalisissa tilanteissa ihmisten jako sukupuolitettuihin ryhmiin ilman erityistä perustetta (tyttö- ja poikaryhmät koulussa tms.).