Työkyvyttömyyseläkkeellä olo on hirveää!
Sairastan todella vaikeaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja olen ollut eläkkeellä pian 5 vuotta. Tämä on ihan kamalaa. Päivät matelevat samanlaisina päivästä toiseen, ei mitään järkevää tekemistä, olo on turha ja tarpeeton, minusta ei ole mitään hyötyä kenellekään -mitenkään.
En jaksa enää elää.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Oon m 40 ja kotona jo kans yli 4 vuotta. Piirrän, kuntoilen, ulkoilutan koiraa, olen lasten kanssa(läsnä myös), pelaan pingistä, frisbigolffaan, uin, hoidan puutarhaa, remontoin ja rakennan lahjoitus/kierrätystavaroista kyllä tekemistä keksii kun vain viitsii tehdä aloitteen. Sulje kännykkä irrota tvn johto seinästä niin kummasti alkaa ihminen keksiä asioita joita tehdä kun nuo kaksi ärsykettä on poistettu aivojen tyydyttämis tavoista.
Miksi edes olet työkyvyttömyyseläkkeelle jos kerran pystyt kaikkeen tuohon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon m 40 ja kotona jo kans yli 4 vuotta. Piirrän, kuntoilen, ulkoilutan koiraa, olen lasten kanssa(läsnä myös), pelaan pingistä, frisbigolffaan, uin, hoidan puutarhaa, remontoin ja rakennan lahjoitus/kierrätystavaroista kyllä tekemistä keksii kun vain viitsii tehdä aloitteen. Sulje kännykkä irrota tvn johto seinästä niin kummasti alkaa ihminen keksiä asioita joita tehdä kun nuo kaksi ärsykettä on poistettu aivojen tyydyttämis tavoista.
Miksi edes olet työkyvyttömyyseläkkeelle jos kerran pystyt kaikkeen tuohon?
Traumapohjanen. En kykene ihmisten kanssa oloon. Myös ajatusteni takia vaaraksi työyhteisölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes pääse työkyvyttömyyseläkkeelle
Minä en olisi halunnut eläkkeelle, mutta eihän töissä olemisesta tullut yhtään mitään, kun maniat ja masennukset vuorottelivat yhtenään. Niin minut sitten vain pakotettiin eläkkeelle.
Ap
Miksi lopetit lääkkeiden syömisen aina kesken kaiken?
Olen samassa tilanteessa, mutta elämä on oikein mukavaa. Keksin itselleni tekemistä ja jos ei huvita keksiä niin sitten vain luen tai katson leffoja ja nautin siitä ettei ole pakko mitään.
Opettele tekemään jotain käsilläsi niin eipä ole tylsää hetkeä. Lue niin pääset irti omasta navastasi. Kirjoja saa kirppiksiltä 20 snt kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en olisi halunnut eläkkeelle, mutta eihän töissä olemisesta tullut yhtään mitään, kun maniat ja masennukset vuorottelivat yhtenään. Niin minut sitten vain pakotettiin eläkkeelle.
ApMiksi lopetit lääkkeiden syömisen aina kesken kaiken?
Mistä ihmeestä sinä tällaista keksit?!
Kiltisti olen aina lääkkeeni syönyt, mutta sairauteni on lääkeresistentti, joten niistä ei ole juurikaan ollut apua. Parhaan hoitovasteen olen saanut ect- eli sähköhoidoista, mutta ei sekään riitä työkyvyn ylläpitoon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa vapaaehtoistöitä. Ystävätoimintaa vanhuksille yms.
Ymmärrän hyvin sen tunteen, kun ei koe olevansa tarpeellinen yhteiskunnassa; on lähestulkoon olematon. Olen kanssasi samassa tilanteessa. Itselläni toiminnanohjauksen ongelmat estävät kaikenlaisen toiminnan fyysisten rajoitteiden lisäksi.
Toivotan sulle parempia päiviä.
Ei ap todellakaan sovi vanhusten ystävätoimintaan. Siellä on oltava vakaa.
En minä tiedä siitä mitään, mutta työeläkkeellä on ollut mahdottoman mukavaa jo melkein 20 vuotta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä myös sulle Ap! Olisi tosi kiva kuulla kuulumisiasi jatkossakin, vaikka tällä palstalla. Itse yritän repiä nyt pientä positiivisuutta siitä, että eläkkeet nousee ens vuoden alusta sen 6,8 prosenttia. Laiha lohtu, mutta onneks edes pieni sellainen.
Minun kohdallani tuolla 6,8 prosentin korotuksella ei ole mitään merkitystä, koska toimeentulotuki laskee sentilleen saman verran. 😔
Mutta ihanaa kuulla, että samassa tilanteessa oleva ihminen jaksaa olla positiivinen, olen onnellinen puolestasi. Itse en oikein jaksa ajatella kuin kuolemaa, en näe mitään valoa tunnelin päässä.
Korotus koskee työeläkkeitä ei Kelan maksamia eläkkeitä. Kelan maksamat eläkkeet sai jo ensimmäisen korotuksen 3.5% elokuussa ja seuraava vuodenvaihteessa tuleva on 4.2%. Tosin ihmettelen millä eläkkeellä on vielä toimeentulotukeen oikeutettu.
Suurin osa töistäkin on hyödytöntä tekemistä, jotta saa rahaa ostaa hyödyllistä työtä tekevien tuottamia ruokaa, tavaroita ja palveluita. Ymmärrän, ettet ole kykenevä palkkatyöhön, mutta voit osallistua esim. vapaaehtoistoimintaan voimiesi mukaan ja silloin kun olet sopivassa kunnossa. Sieltä löydät merkitystä elämääsi enemmän kuin työstä.
Voi kunpa pääsisin työkyvyttömyyseläkkeelle. Olen ollut vuodepotilaana nyt 2,5v en pysty edes huolehtimaan itsestäni, mutta sairaseläkkeelle ei pääse. Jatkuva stressi toimeentulosta, välillä työnhakijana, joskus saa pätkän sairaslomaa. Viimeiset voimat menee tukiviidakossa taistelemiseen. Kunpa pääsisin edes niin hyvään kuntoon, että voisin lähteä kävelylle, kaipaan niin kovasti luontoon. Suomen sairaseläkesysteemi on niin eriarvoistava, olen kateellinen teille, jotka saatte keskittyä toipumiseen.
Itse en edes pääse eläkkeelle, enkä edes saa virallisia diagnooseja vaivoilleni. Kuntakokeilu on sanonut suoraan, että eläkkeelle en pääse ja suunnilleen nauranut tälle. Olen ollut työttömänä vuosia ja on täysin selvää, että en työllisty. Vaivoina on autismikirjon häiriö monine oireineen, kovaa ahdistusta, suolistosairautta, ongelmia syömisen kanssa ja kaikkea muutakin. Vain autismikirjon piirteet on todettu. Jouduin kuntakokeilun kautta terveydenhoitajalle, joka oli kyllä yhtä tyhjän kanssa. Käynti lisäsi vain ahdistustani. Yritin mm. puhua ahdistuksestani ja syömisongelmistani, mutta sivutti nuo täysin.
Minulla oli pitkäaikaistyöttömänä samanlaisia fiiliksiä. Välillä kyseenalaistin jopa oman olemassaolon oikeutuksenikin.
Vaikka edelleenkin olen pätkätyötön, minulla on sentään pari 1-3 kk sijaisuutta vuodessa. Sen tiedän, että minut otetaan vain, jos ei parempaa vaihtoehtoa ole tarjolla. Joten menen pelastamaan tilanteen. En siis ole muodollisesti pätevä siihen työhän, mutta parempi kuin "kuka tahansa kaduntallaaja". Ja nytkin on tehtäviä, joita ei todellakaan edes voisi antaa kenenkään "tavallisen kaduntallaajan" tehtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minust työkyvyttömyyseläkkeen voisi poistaa kokonaan koska ihmiset tulee toimeen tt tuellakin. Vähenisi myös se kikkailu ja lääkäreille valehtelu että pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle.
Olisin heti valmis tuohon. Jäin 53-vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle.
Tt-tuella kun olisin niin olisi varaa käydä terveyskeskuslääkärillä ja ostaa lääkkeet. Oon käsittänyt, että ne maksetaan?Sama kaikki sairaalajaksot, 50e, hiukka alle/pvä, polimaksut. Sähkölasku, vesimaksu ym. Kaikki menee sairastamiseen. Mikä olisi ratkaisu?
Maksukatto ei paljon lohduta, ulosottoon vai vieläkö jaksaa pinnistää?
Maksaa ne sulle nytkin ne jos tulosi ovat niin pienet. Ei ole väliä onko tulona eläke vai tt-tuki, tulojen määrä on ainut mikä vaikuttaa.
Todella typerää valittaa siitä että saa niin hyvää eläkettä ettei saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu täällä. Tuo aloittaja saisi olla onnellinen että on päässyt eläkkeelle jollain kakssuuntasella. Kumma kun toiset ei pääse samalla diagnoosilla. Smugut tosin pääsevät automaattisesti kun ovat täysikäisiä. Niillä riittää syyksi pelkkä laiskuus.
Vierailija kirjoitti:
[=Vierailija]Minä en edes pääse työkyvyttömyyseläkkeelle
Ap
Mulle sanoi ylimielinen lääkäri että masennuksen takia ei saa eläkettä, sanoin sille että miksi sitten jotkut saa ja jotkut ei. Monet testit tehty ja olen työkyvytön, mutta en kelan lääkärin mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Voi, kerrankin joku kohtalotoveri täällä = ap!
Minä olen tk-eläkkeellä kolmatta vuotta ja en ikinä totu tähän olotilaan. Ihan kamalaa. Työ oli niin kaikki kaikessa enkä ole keksinyt tilalle mitään muuta tekemistä. Mitkään askartelukerhot ei oikein innosta. Ja koko ajan saa laskeskella ja miettiä, mihin eläkerahoja käyttää. Mitään ylimääräistä ei uskalla ostaa.
Miten sulla ap menee tuon rahan käytön kanssa?
Luuletko että kuntouttavassa työtoiminnassa on lystiä perkele? Harvavoida lehtiä vaikka maa on roudassa ja kaivaa kuoppia kun jotain on tehtävä. Se on kiusantekoa. Toiset pääsee eläkkelle ja jaksaa vaan valittaa, toiset ei millään vaikka ovat puolikuolleita.
Vierailija kirjoitti:
Minust työkyvyttömyyseläkkeen voisi poistaa kokonaan koska ihmiset tulee toimeen tt tuellakin. Vähenisi myös se kikkailu ja lääkäreille valehtelu että pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle.
No kokeilepa valehdella itsesi työkyvyttömyyseläkkeelle, niin loppuu tuo paskan jauhaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun ei kannattaisi sitoa ihmisarvoasi siihen miten paljon sinusta on hyötyä markkinataloudelle. Ymmärtää, että sinun tunteesi on lapsuudestasi alkaneen aivopesun tulos jossa sinusta on koulutettu hyödykettä työvoimareserviin. Nyt olet kuin hyödyttömäksi käynyt kodinkone survottuna kaapin perälle ja et pääse toteuttamaan sitä merkitystä mikä sinulle on annettu ja mihin sinua on niin pitkään aivopesty.
Just näin. Olen työssäkäyvä ja huomaan noita ajatuksia kun kroonisesti sairaana sovin töissä enemmän vapaata. Tein kuukausia 37,5 h vko raskasta työtä ja nyt sovittuna 30 h. Katselen tässä vapaalla kalenteria varaisiko kuitenkin jonkin vuoron lisää...Kun olen jo viikkoja ollut uupunut, mutta tekee silti mieli varata. Ihan typerää.
Miksi hait työkyvyttömyyseläkettä, mikäli koet olevasi terve. Ihminen on joko työelämässä, työtön, työkyvytön tai kuollut.
On tässäkin perää, mutta ap:n varsinainen ongelma ei ole työnpuute, vaan bipolaari oireyhtymä. Jos mielen saa tasapainoon esim. lääkkeillä -menettämättä elämänuskoa tunteet tukahduttamalla- riittää energiaa keksiä muutakin järkevää tekemistä kuin joku tylsä työ. Ja tosiaan, eläkkeellä voi tehdä osa-aikaista tai keikkatyötäkin. Se on kaikki plussaa eläkkeen päälle.