Työkyvyttömyyseläkkeellä olo on hirveää!
Sairastan todella vaikeaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja olen ollut eläkkeellä pian 5 vuotta. Tämä on ihan kamalaa. Päivät matelevat samanlaisina päivästä toiseen, ei mitään järkevää tekemistä, olo on turha ja tarpeeton, minusta ei ole mitään hyötyä kenellekään -mitenkään.
En jaksa enää elää.
Kommentit (91)
Minä en edes pääse työkyvyttömyyseläkkeelle
Ala vaikka neuloa, käy lenkillä tai tee palapeliä. Leivo, siivoa ja lue kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes pääse työkyvyttömyyseläkkeelle
Minä en olisi halunnut eläkkeelle, mutta eihän töissä olemisesta tullut yhtään mitään, kun maniat ja masennukset vuorottelivat yhtenään. Niin minut sitten vain pakotettiin eläkkeelle.
Ap
Kannattaa katsoa vapaaehtoistöitä. Ystävätoimintaa vanhuksille yms.
Ymmärrän hyvin sen tunteen, kun ei koe olevansa tarpeellinen yhteiskunnassa; on lähestulkoon olematon. Olen kanssasi samassa tilanteessa. Itselläni toiminnanohjauksen ongelmat estävät kaikenlaisen toiminnan fyysisten rajoitteiden lisäksi.
Toivotan sulle parempia päiviä.
Jos olet kuten muut samasta asiasta. Vika on siinä valvot yöt ja nukut päivät.Maistelet viiniä ja kaljaa liikaa,tupakoit ,kera lääkkeiden. Muuta ei tarvitakaan, olet hukannut elämäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ala vaikka neuloa, käy lenkillä tai tee palapeliä. Leivo, siivoa ja lue kirjoja.
Kiitos vinkeistä, olen noita kaikkia kokeillut, mutta eivät ne vie pois tätä lohdutonta hyödyttömyyden ja tarpeettomuuden tunnetta.
Ap
mene seurakuntayhteyteen ja sieltä saat suuntaa ja tukea
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa vapaaehtoistöitä. Ystävätoimintaa vanhuksille yms.
Ymmärrän hyvin sen tunteen, kun ei koe olevansa tarpeellinen yhteiskunnassa; on lähestulkoon olematon. Olen kanssasi samassa tilanteessa. Itselläni toiminnanohjauksen ongelmat estävät kaikenlaisen toiminnan fyysisten rajoitteiden lisäksi.
Toivotan sulle parempia päiviä.
Kiitos kauniista sanoistasi, toivon sinulle kaikkea hyvää!
Ap
Ei tosiaan tarvitse möllöttää yksin nykyaikana !
Monissa kunnissa on yhdistyksiä missä ihmiset matkailevat tai harrastavat tai tapaavat muutoin säännöllisesti joka viikko keskenään.
Monilla mielenterveysyhdistyksillä on siis oma kohtaamispaikka mikä on avoin kaikille mielenterveyskuntoutujille tai muutoin mielenterveyden asioista kiinnostuneilla.
Mietippä kuinka paljon paperinpyörittäjiä on esimerkiksi valtion viroissa tai yrityksissä suojatyöpaikoissa yleensä. Sinä olet sentään rehellisesti tarpeeton etkä nosta siitä kovaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kuten muut samasta asiasta. Vika on siinä valvot yöt ja nukut päivät.Maistelet viiniä ja kaljaa liikaa,tupakoit ,kera lääkkeiden. Muuta ei tarvitakaan, olet hukannut elämäsi.
Ei, en juo enkä polta lainkaan, ja päivärytminikin on ihan normaali.
Ap
Voi, kerrankin joku kohtalotoveri täällä = ap!
Minä olen tk-eläkkeellä kolmatta vuotta ja en ikinä totu tähän olotilaan. Ihan kamalaa. Työ oli niin kaikki kaikessa enkä ole keksinyt tilalle mitään muuta tekemistä. Mitkään askartelukerhot ei oikein innosta. Ja koko ajan saa laskeskella ja miettiä, mihin eläkerahoja käyttää. Mitään ylimääräistä ei uskalla ostaa.
Miten sulla ap menee tuon rahan käytön kanssa?
Oon m 40 ja kotona jo kans yli 4 vuotta. Piirrän, kuntoilen, ulkoilutan koiraa, olen lasten kanssa(läsnä myös), pelaan pingistä, frisbigolffaan, uin, hoidan puutarhaa, remontoin ja rakennan lahjoitus/kierrätystavaroista kyllä tekemistä keksii kun vain viitsii tehdä aloitteen. Sulje kännykkä irrota tvn johto seinästä niin kummasti alkaa ihminen keksiä asioita joita tehdä kun nuo kaksi ärsykettä on poistettu aivojen tyydyttämis tavoista.
Vierailija kirjoitti:
Voi, kerrankin joku kohtalotoveri täällä = ap!
Minä olen tk-eläkkeellä kolmatta vuotta ja en ikinä totu tähän olotilaan. Ihan kamalaa. Työ oli niin kaikki kaikessa enkä ole keksinyt tilalle mitään muuta tekemistä. Mitkään askartelukerhot ei oikein innosta. Ja koko ajan saa laskeskella ja miettiä, mihin eläkerahoja käyttää. Mitään ylimääräistä ei uskalla ostaa.
Miten sulla ap menee tuon rahan käytön kanssa?
Kun on jäänyt eläkkeelle alle 4-kymppisenä, niin eipä se eläke tosiaankaan mikään suuri ole. Toimeentulotukea saan lisäksi. Kaikki ostokset ja kauppareissut pitää miettiä tosi tarkkaan, ja silti loppukuusta on tili tyhjänä. Tsemppiä sinne kohtalotoverille!
Ap
Sun pitää miettiä nyt mihin suuntaan lähdet. Se on sitä niskasta kiinni ottamista, voimiesi mukaan.
Sohvaan vaan jämähtää.
Tsemppiä myös sulle Ap! Olisi tosi kiva kuulla kuulumisiasi jatkossakin, vaikka tällä palstalla. Itse yritän repiä nyt pientä positiivisuutta siitä, että eläkkeet nousee ens vuoden alusta sen 6,8 prosenttia. Laiha lohtu, mutta onneks edes pieni sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä myös sulle Ap! Olisi tosi kiva kuulla kuulumisiasi jatkossakin, vaikka tällä palstalla. Itse yritän repiä nyt pientä positiivisuutta siitä, että eläkkeet nousee ens vuoden alusta sen 6,8 prosenttia. Laiha lohtu, mutta onneks edes pieni sellainen.
Minun kohdallani tuolla 6,8 prosentin korotuksella ei ole mitään merkitystä, koska toimeentulotuki laskee sentilleen saman verran. 😔
Mutta ihanaa kuulla, että samassa tilanteessa oleva ihminen jaksaa olla positiivinen, olen onnellinen puolestasi. Itse en oikein jaksa ajatella kuin kuolemaa, en näe mitään valoa tunnelin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää miettiä nyt mihin suuntaan lähdet. Se on sitä niskasta kiinni ottamista, voimiesi mukaan.
Sohvaan vaan jämähtää.
Joka päivä mietin suuntaa elämälleni, jatkanko tätä turhaa taivallusta vai lopetanko kaiken tähän. Toistaiseksi olen valinnut elää, mutta kovin ohut on elämänlankani.
Ap
Olen vasta 42-vuotias,joten luonnolliseen kuolemaan on vielä varmaan vuosikymmeniä.
Ap