Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ajattelee, että lyhyt ikäero sisarusten välillä tarkoittaa et ne on läheisiä

Vierailija
29.10.2022 |

Ja pitkä, siis jo 3-4 vuotta, sit tarkoittaa et sisaruksista ei tuu läheisiä ja ne ei leiki keskenään?

Mitä nää ihmiset kuvittelee et nää "pitkän" ikäeron sisarukset tekee keskenään? Ignoraa toisensa? Kun eihän 3 tai 4 vuotta oikeasti ole mikään pitkä ikäero.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On seuraa toisistaan" on vain hyvä perustelu hyväksyä pian synnytyksen jälkeen alkanut vahinkoraskaus.

Olen aina ajatellut että se "seuraa toisistaan" on sama kuin vanhempien laiskuus. Ei sittenkään jaksettu sitä ekaa lasta ja olla sen seurassa ja leikkiä.

Vierailija
22/27 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa et 1-2 vuoden ikäero kuormittaa vanhempia huomattavasti enemmän kuin 3-4 vuoden ikäero, mikä heijastuu koko perheeseen. Todella monet kokevat että 2 vuoden ikäero on vielä just ja just siedettävä, mutta vuosi siihen lisää niin lapsista tulee toisilleen täysin vieraita ja etäisiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä nuo "on seuraa toisistaan" tyypit on niitä joille on tullut ero lasten ollessa siinä kouluiän kynnyksellä.

Vierailija
24/27 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai se sitä automaattisesti tarkoita, mutta todennäköisyys on paljon suurempi kuin 10 vuoden ikäerolla.

Aikuisena tilanne voi toki korjaantua, eikä 3-4 vuoden ikäero ole paljon, mutta kyllä se sitä on lapsena. Ajattele nyt itse. 10-vuotias on 4. luokalla ja 13-vuotias aloittaa yläkoulun, ja kun nuorempi vihdoin pääsee yläkouluun, menee toinen jo lukioon. On siinä pikkuisen eri intressit.

Voiko läheinen olla vain jos on kiinnostunut juuri samoista asioista? Minusta on hieno taito osata olla erilaisten ja eri ikäisten ihmisten kanssa. Minulla on 6 vuotta nuorempi pikkusisko. Ei minua yläkoululaisena tietenkään enää kiinnostanut leikkiä barbeilla, mutta siskoni mieliksi joskus leikin ja muutakin puuhailtiin paljon yhdessä. Koska minä tykkäsin olla hänen kanssaan, ja minä osasin suhteuttaa käytökseni sen pienemmän mukaan vaikka olin itsekin lapsi. Kuskasin häntä harrastuksiin heti kun sain 18v ajokortin, mentiin kahdestaan kylpylään ja hesburgeriin jne minne milloinkin. Läheisiä ollaan tänä päivänäkin ikäerosta huolimatta tai sen ansiosta? :)

Maksettiinko sulle siskon katsomisesta vai toimitko ilmaisena hoitajana? Entä toisinpäin. Osaisiko 6 vuotta nuorempi sisko tehdä kanssasi niitä asioita, joita normaalisti teit?

Vierailija
25/27 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa et 1-2 vuoden ikäero kuormittaa vanhempia huomattavasti enemmän kuin 3-4 vuoden ikäero, mikä heijastuu koko perheeseen. Todella monet kokevat että 2 vuoden ikäero on vielä just ja just siedettävä, mutta vuosi siihen lisää niin lapsista tulee toisilleen täysin vieraita ja etäisiä. 

Toisaalta musta itsestäni on työläs ajatus viedä ensin esikoista päiväkotiin aamut-illat 2-4 v, sitten kotona pari vuotta, päiväkotiin viemistä sen toisen lapsen 2-4 v, sitten taas pari vuotta kotona ja päiväkotiin viemistä edestakaisin kolmannen 2-6 v. Tässä esimerkissä jos siis tekee vaikka kolme lasta 4 vuoden ikäeroilla.

Mikä kellekin sopii, mutta omasta mielestä vähemmän kuormittavaa olla kotona muutama vuosi pienten lasten kanssa, jonka jälkeen päiväkotia ja kuristen vaihtoa ihan muutama vuosi ja kaikki lapset onkin jo koulussa ja hyvässä tapauksessa heillä on myös yhteisiä kavereita, jolloin ei tarvitse katsella kotonaan niin monia vieraita lapsia. Kuormittavuuden puolesta koen tämän sujuvammaksi.

Tämähän ei liity ikäeroon liittyvään lasten läheisyyteen keskenään, mutta sehän on monesta tekijästä kiinni. Pitäisi vain hyväksyä ihmisten erilaisuus. Ei moni hanki kuin yhden lapsen, jolloin se ei ole varmasti sisarustensa kanssa missään tekemisissä ja se voi olla heille jopa parempi.

Vierailija
26/27 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai se sitä automaattisesti tarkoita, mutta todennäköisyys on paljon suurempi kuin 10 vuoden ikäerolla.

Aikuisena tilanne voi toki korjaantua, eikä 3-4 vuoden ikäero ole paljon, mutta kyllä se sitä on lapsena. Ajattele nyt itse. 10-vuotias on 4. luokalla ja 13-vuotias aloittaa yläkoulun, ja kun nuorempi vihdoin pääsee yläkouluun, menee toinen jo lukioon. On siinä pikkuisen eri intressit.

Voiko läheinen olla vain jos on kiinnostunut juuri samoista asioista? Minusta on hieno taito osata olla erilaisten ja eri ikäisten ihmisten kanssa. Minulla on 6 vuotta nuorempi pikkusisko. Ei minua yläkoululaisena tietenkään enää kiinnostanut leikkiä barbeilla, mutta siskoni mieliksi joskus leikin ja muutakin puuhailtiin paljon yhdessä. Koska minä tykkäsin olla hänen kanssaan, ja minä osasin suhteuttaa käytökseni sen pienemmän mukaan vaikka olin itsekin lapsi. Kuskasin häntä harrastuksiin heti kun sain 18v ajokortin, mentiin kahdestaan kylpylään ja hesburgeriin jne minne milloinkin. Läheisiä ollaan tänä päivänäkin ikäerosta huolimatta tai sen ansiosta? :)

Maksettiinko sulle siskon katsomisesta vai toimitko ilmaisena hoitajana? Entä toisinpäin. Osaisiko 6 vuotta nuorempi sisko tehdä kanssasi niitä asioita, joita normaalisti teit?

Maksetaanko 2 vuoden ikäerolla syntyneille siitä että viettävät toistensa kanssa aikaa?

Vierailija
27/27 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on loogista, ja yleensä totta. Jos ikäeroa on 10 vuotta niin ei siinä paljon lapsena yhdessä leikitä.

Aikuisena 10 vuotta ei tunnu missään. Meillä on nuorimman ja vanhimmat väli 11v ja erittäin lämpimät välit.

Jossain vaiheessa tuo 10 vuotta voi olla hyväkin ikäväli. Vanhemmalla sisaruksella saattaa olla teinin hörvellyskautena suurempi auktoriteetti nuorempaan sisarukseen kuin isällä ja äidillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi