Ihan mielipuolisia nämä raskaudenaikaiset ruokasuositukset
Mitään ei saisi syödä, jos ihan oikeasti aletaan seuraamaan myös muiden kuin Suomen suosituksia 😂 jotkut hysteerikot elää varmaan pelkällä vedellä eikä saa riittäviä ravintoaineita. Joo, on ok, että tutkitaan, mutta tuollaiset epäselvät/epävarmat on ihan naurettavia... Ymmärrän, että alkoholia, tupakkaa, huumeita, raakaa lihaa ja kalaa ei ole ok nauttia, mutta se kaikki muu, niin hohhoijaa...
Kommentit (70)
Muualla Euroopassa esimerkiksi graavikala on ihan ok, kunhan tuotetta pakastetaan pari-kolme vuorokautta ennen käyttöä.
Hassua, että Suomessa tätä ei neuvota, vaan on laitettu suoraan vältettäviin.
Vierailija kirjoitti:
Lakritsi ja salmiakki sisältävät glykyrritsiiniä, josta voi olla haittaa sikiön kehitykselle. Pienet määrät lakua ja salmiakkia eivät haittaa. Haitallisen määrän raja näyttäisi olevan yli 35 grammaa lakua päivittäin.
Tutkimuksessa suurille lakritsiannoksille sikiönä altistuneet nuoret suoriutuivat psykologin tekemistä kognitiivisista päättelytesteistä muita heikommin.
Lakritsin ja sen luontaisen makeutusaineen glykyrritsiinin syönnillä voi olla pitkälle ulottuvia haittoja sikiön kehitykselle. Turvallisen käytön rajaa ei tunneta.
Lakritsille altistuneet suoriutuivat huonommin myös muistia mittaavista tehtävistä, ja heillä oli vanhempiensa arvion mukaan enemmän ADHD-tyyppisiä ongelmia. Tytöillä murrosikä oli alkanut aikaisemmin ja edennyt pidemmälle.
Aika mielenkiintoinen suomalaistutkimus minun mielestäni. Hyvä että näitä tutkitaan 😊
Vähän ristiriitainen. Ekassa virkkeessä pienet määrät ei haittaa ja sitten kolmannessa jo lukee, että turvallisen käytön rajaa ei tunneta 😂
Vierailija kirjoitti:
Minä välttelin vain raakaa kalaa ja lihaa. Ulkomaiset mansikat meni ja lakritsi. Pelkavansiemeniä oikein suositeltiin ummetukseen. Maksalaatikkoa himoitsin.
Kätilö, jolla kävin, sanoi, että nämä on vain suosituksia, ei mikään kieltolista.
Maksaruokien syönti on kyllä täysin kiellettyä, ei mikään pelkkä suositus. Lakritsi paljon syötynä voi aiheuttaa lapselle adhd:n.
Vierailija kirjoitti:
Maksaruoat, kuten maksapihvit ja -laatikko
Raaka kala ja kuumentamattomat äyriäiset, sushi mukaan luettuna
Raaka tai punertavaksi jätetty liha
Pesemättömät tai huonosti pestyt tuoreet vihannekset sekä juurekset
Ulkomaiset kiehauttamattomat marjat
Pastöroimaton maito ja maitotuotteet, kuten pastöroimattomasta maidosta tehty tuorejuusto
Hauki kaikilla tavoilla valmistettuna
Korvasienet älä syö edes useasti ryöpättynä
Pellavan, pinjan, hampun, seesamin, kurpitsan, unikon ja auringonkukan siemenet
Kaikenlaiset yrttijuomat, kuten rooibos-teet, yli kolmen desin kahviannokset päivässä sekä alkoholiInkivääri ja merilevä
Lakritsi ja salmiakki
Kaikki einekset ja elintarvikkeet, joiden parasta ennen -päiväys on ylittynyt
Olen myös lukenut, ettei edes kinkkuleikkelettä saisi laittaa leivän päälle.
Kinkkuleikettä lukuunottamatta kuulostaa samalle kuin 15v sitten. Mun lapsi on aina tykännyt salmiakista, johtuukohan siitä että pääsi makuun jo kohdussa.
Samaan aikaan 15 prosenttia raskaana olevista tupakoi ja kuusi prosenttia juo alkoholia.
Tuo lista on älytön, jos sen ottaa ehdottomina kieltoina. Joo, ei varmaan kannata syödä maksaa ja lakua joka päivä, mutta jos todella joku satunnainen maksamakkaraviipale tai lakupötkö olisi vaarallista, eihän täällä olisi muutama vuosikymmen sitten syntynyt ollenkaan terveitä lapsia. Ihmisethän ovat nykyään täysin hysteerisiä.
Edelleen esimerkiksi japanilaiset äidit syövät levää ja raakaa kalaa, eikä Japanissa ole kohtukuolemia sen enempää kuin Suomessakaan.
Käytin graavikala- sekä kylmä- ja lämminsavukalatuotteita pakastettuna ja kuumennettuna myös raskausaikana. Pizzajuustoja en edes miettinyt, koska kuumennettuja ne on kuitenkin.
Jonkun kerran taisin syödä pepperonia tai meetvurstia leivällä.
Vierailija kirjoitti:
Lakritsi ja salmiakki sisältävät glykyrritsiiniä, josta voi olla haittaa sikiön kehitykselle. Pienet määrät lakua ja salmiakkia eivät haittaa. Haitallisen määrän raja näyttäisi olevan yli 35 grammaa lakua päivittäin.
Tutkimuksessa suurille lakritsiannoksille sikiönä altistuneet nuoret suoriutuivat psykologin tekemistä kognitiivisista päättelytesteistä muita heikommin.
Lakritsin ja sen luontaisen makeutusaineen glykyrritsiinin syönnillä voi olla pitkälle ulottuvia haittoja sikiön kehitykselle. Turvallisen käytön rajaa ei tunneta.
Lakritsille altistuneet suoriutuivat huonommin myös muistia mittaavista tehtävistä, ja heillä oli vanhempiensa arvion mukaan enemmän ADHD-tyyppisiä ongelmia. Tytöillä murrosikä oli alkanut aikaisemmin ja edennyt pidemmälle.
Aika mielenkiintoinen suomalaistutkimus minun mielestäni. Hyvä että näitä tutkitaan 😊
Mitä ihmeeen ylinaisia niistä tulee jos murrosikä etenee pidemmälle??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pastöroimaton maito ja maitotuotteet, kuten pastöroimattomasta maidosta tehty tuorejuusto
Kaikenlaiset yrttijuomat, kuten rooibos-teet, yli kolmen desin kahviannokset päivässä sekä alkoholiInkivääri ja merilevä
Lakritsi ja salmiakki
En näe näissä ongelmaa.
Minä näen.
Kertoisitko vielä, mikä on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Muualla Euroopassa esimerkiksi graavikala on ihan ok, kunhan tuotetta pakastetaan pari-kolme vuorokautta ennen käyttöä.
Koska ainoastaan kuumentaminen tuhoaa listeriabakteerin, pakastimessa listeriabakteerit jopa lisääntyvät. (Muuten olen sitä mieltä, että jokainen syököön kuten itse parhaaksi näkee.)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen ainakin syönyt hyvällä omatunnolla Aura-juustopizzaa, juonut kahvia yli sen 3 dl, joskus ottanut pari lakua, käyttänyt inkivääriä ruuissa, laittanut kinkkuleikkelettä leivän päälle, laittanut raitoja hiuksiin, meikannut, käyttänyt tuoksullisia pesuaineita jne.
Aurajuusto pizzassa on kylläkin lämminnyt kuumassa uunissa ja raidoituksessa käytettävässä vaalennusaineessa ei ole samoja kemikaaleja kuin esim. kestoväreissä.
Mutta joo, kohtuus kaikessa ja maalaisjärkeä käyttöön niin pitkälle varmasti pääsee.
Miten tuota on tutkittu, että enemmän salmiakkia tai lakritsia syöneiden äitien tyttöjen murrosikä alkaa aikaisemmin?
Onko nämä äidit pitäneet päiväkirjaa syömistään lakuista ja salmiakeista vai miten ihmeessä muistavat nämä silloin kun tyttärillä alkaa murrosikä?
Vierailija kirjoitti:
Lakritsi ja salmiakki
Ei apua! Onneksi mä olen saanut muksuni 90 luvun molemmin puolin. Toki silloinkin oli rajoituksia mutta en muista näin paljoa. Mä söin kalaa, ihan graaviakin. Salmiakkia kului, yleensäkin söin maalaisjärkeä käyttäen enkä tuijotellut kieltolistaa. Tämähän on jo vaarallista olla raskaana nykyaikana, huh.
Lakritsi tiedettiin kyllä jo 10 vuotta sitten, kun odotin esikoista, enkä syönyt sitä raskauksien aikana lainkaan. ADHD:ta tuntuu olevan nykyään vähän joka puolella, enkä nyt pelkän lakunhimon takia sellaista olisi lapsilleni aiheuttanut. Muut voivat tehdä kuinka haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Sitten tähän päälle vielä se, ettei saisi käyttää tuoksullisia dödöjä/shampoita/pesuaineita, ei saa värjätä hiuksia, ei saa meikata, ei saa lakata kynsiä, ei saa sitä ja tätä ja tuota...
Itse ainakin meikkasin ihan surutta äitiyslomaan asti. Teen työkseni asiakaspalvelua, ja vaikka tietenkään työnantaja ei vaadi meikkaamista, niin minusta itsestäni vain on mukavampaa olla töissä, kun on jonkun verran meikkiä.
Itse luin niitä ulkomaiden suosituksia silleen oman etuni mukaan. Ruotsissa maksapasteija on pieninä määrinä jopa suositeltava ja terveellinen välipala, joten tämä on minulle ok.
Samaa teen nyt vauvan kanssa. Jos NHS suosittaa, että 6kk alkaen voi antaa pieniä määriä esim. hapatettuja maitotuotteita, en näe siinä mitään ongelmaa.
Tietenkin jokainen valitsee itse, kuinka tarkkaan seuraa suosituksia. Ilmiselviä kannattaa tietenkin noudattaa täysin.
Eiköhän tuo laku ja tyttöjen aikaistunut murrosikä ole tasoa jäätelöä syövien perheiden lapset hukkuu useammin.
Eli itse jäätelöllä ei ole mitään tekemistä hukkumisen kanssa, vaan kyse on siitä, että vietetään kesällä enemmän aikaa uimarannalla jäätelökioskien läheisyydessä ja jos useammin uidaan niin todennäköisyys hukkumiskuolemillekin kasvaa, verrattuna kesälomansa kotisohvalla viettäviin.
Eli murrosiän aikaisemmin alkaneiden tyttöjen perheissä muutkin elintavat voi aikaistuttaa murrosikää ja siihen plussana vasn kuuluu, että lakua ja salmiakkia syödään enemmän kuin muissa perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ainoastaan kuumentaminen tuhoaa listeriabakteerin, pakastimessa listeriabakteerit jopa lisääntyvät. (Muuten olen sitä mieltä, että jokainen syököön kuten itse parhaaksi näkee.)
"Pakastaminen ei tapa listeriaa, mutta kuumentaminen +72C:seen (mm. pastörointi) tappaa sen." https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00581
Britannian nhs mukaan lakritsi on ihan ok, mutta lakritsijuurta pitäisi välttää.
Aika hassua, että ihan eri ohje kuin mitä täällä on.
Britanniassa voi myös syödä british lion kananmunia vaikka raakana, mutta muita pitää välttää.
Eihän näissä mitään ihmeellistä ollut. Muutamaa näistä pitää ihan kaikkien noudattaa, esim. marjat ja pesemättömät vihannekset, pilaantuneet tuotteet ja öljykasvien siemenet.