Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan mielipuolisia nämä raskaudenaikaiset ruokasuositukset

Vierailija
29.10.2022 |

Mitään ei saisi syödä, jos ihan oikeasti aletaan seuraamaan myös muiden kuin Suomen suosituksia 😂 jotkut hysteerikot elää varmaan pelkällä vedellä eikä saa riittäviä ravintoaineita. Joo, on ok, että tutkitaan, mutta tuollaiset epäselvät/epävarmat on ihan naurettavia... Ymmärrän, että alkoholia, tupakkaa, huumeita, raakaa lihaa ja kalaa ei ole ok nauttia, mutta se kaikki muu, niin hohhoijaa...

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mitäs siellä sitten on? Ihan normisti sai syödä vielä 10-15 vuotta sitten kun omat lapseni tein.

Vierailija
2/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkea on lisätty. Listerivaara on todellinen ja pitää ottaa huomioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mitäs siellä sitten on? Ihan normisti sai syödä vielä 10-15 vuotta sitten kun omat lapseni tein.

10-15 vuodessa on muuttunut ihan rutkasti. Periaatteessa lähes kaikesta löytyy jotain vaaraa sikiölle, jos lähdetään ihan maailmanlaajuisesti katsomaan näitä suosituksia.

Vierailija
4/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon saanut lapset 2020 ja 2021 eikä suosituksissa mitään ihmeellistä kyllä ollut.

Vierailija
5/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaruoat, kuten maksapihvit ja -laatikko

Raaka kala ja kuumentamattomat äyriäiset, sushi mukaan luettuna

Raaka tai punertavaksi jätetty liha

Pesemättömät tai huonosti pestyt tuoreet vihannekset sekä juurekset

Ulkomaiset kiehauttamattomat marjat

Pastöroimaton maito ja maitotuotteet, kuten pastöroimattomasta maidosta tehty tuorejuusto

Hauki kaikilla tavoilla valmistettuna

Korvasienet älä syö edes useasti ryöpättynä

Pellavan, pinjan, hampun, seesamin, kurpitsan, unikon ja auringonkukan siemenet

Kaikenlaiset yrttijuomat, kuten rooibos-teet, yli kolmen desin kahviannokset päivässä sekä alkoholi

Inkivääri ja merilevä

Lakritsi ja salmiakki

Kaikki einekset ja elintarvikkeet, joiden parasta ennen -päiväys on ylittynyt

Olen myös lukenut, ettei edes kinkkuleikkelettä saisi laittaa leivän päälle.

Vierailija
6/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahempaa on, kun ei pahoinvoinnilta tee mitään mieli. Kyllä itsekin katsoin alkuun suosituksia, että aika rajallista on, mutta ei ne oikeasti hirveänä rajoita. Ja eikös ne ole edelleen suosituksia?

Vierailija
7/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus syntyi pari vuotta sitten. Lista ei tuntunut ylivoimaiselta.

Vierailija
8/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tähän päälle vielä se, ettei saisi käyttää tuoksullisia dödöjä/shampoita/pesuaineita, ei saa värjätä hiuksia, ei saa meikata, ei saa lakata kynsiä, ei saa sitä ja tätä ja tuota...

Vierailija
9/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pastöroimaton maito ja maitotuotteet, kuten pastöroimattomasta maidosta tehty tuorejuusto

Kaikenlaiset yrttijuomat, kuten rooibos-teet, yli kolmen desin kahviannokset päivässä sekä alkoholi

Inkivääri ja merilevä

Lakritsi ja salmiakki

En näe näissä ongelmaa.

Vierailija
10/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen ainakin syönyt hyvällä omatunnolla Aura-juustopizzaa, juonut kahvia yli sen 3 dl, joskus ottanut pari lakua, käyttänyt inkivääriä ruuissa, laittanut kinkkuleikkelettä leivän päälle, laittanut raitoja hiuksiin, meikannut, käyttänyt tuoksullisia pesuaineita jne.

Vierailija
11/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inkivääri ja merilevä

Lakritsi ja salmiakki

En näe näissä ongelmaa.

Minä näen.

Vierailija
12/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä välttelin vain raakaa kalaa ja lihaa. Ulkomaiset mansikat meni ja lakritsi. Pelkavansiemeniä oikein suositeltiin ummetukseen. Maksalaatikkoa himoitsin.

Kätilö, jolla kävin, sanoi, että nämä on vain suosituksia, ei mikään kieltolista.

Vierailija
13/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inkivääri ja merilevä

Lakritsi ja salmiakki

En näe näissä ongelmaa.

Mitä tarkoittaa esimerkiksi huonosti pestyt vihannekset/juurekset? Kuumalla vedelläkö pitää jonkun juuriharjan kanssa hinkata tomaattia tai mansikoita? Eikö se nyt ole selvää, että esimerkiksi perunat ja porkkanat kuoritaan?

Vierailija
14/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen ainakin syönyt hyvällä omatunnolla Aura-juustopizzaa, juonut kahvia yli sen 3 dl, joskus ottanut pari lakua, käyttänyt inkivääriä ruuissa, laittanut kinkkuleikkelettä leivän päälle, laittanut raitoja hiuksiin, meikannut, käyttänyt tuoksullisia pesuaineita jne.

Aurajuustoa saakin syödä nimenomaan kuumennettuna. Kinkkuleikkeleessä ei ole rajoituksia, ilmakuivattu kinkku ja meetvursti eri asia...

Vierailija
15/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen itse päättää ottaako riskin vai ei. Itse en ota, ei ole ylitsepääsemättömän vaikeaa noudattaa noita suosituksia.

Huom. Kaikki luetellut ruoka-aineet on ihan syystä listalla, ei niitä kenenkään kiusaksi ole tehty, vaan sikiön/lapsen kehityksen ja selviytymisen kannalta.

Vierailija
16/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin neuvolassa sanottiin, että maalaisjärki ja kohtuus pätee näissäkin. Toki ehdoton ei on päihteet ja listeriariskin takia pitäisi syödä vaan kypsää lihaa/kalaa. Mutta se, että ollaan jo aiheutettu ADHD lapselle, kun äiti söi sukulakupötkön, niin hohhoijaa...

Vierailija
17/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lista. Muissa maissa lista voi näyttää erilaiselta mutta enemmän näissä maissa on myös kohtukuolemia ym. kuin Suomessa. Ihan muistutuksena.

Vierailija
18/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurajuustoa saakin syödä nimenomaan kuumennettuna. Kinkkuleikkeleessä ei ole rajoituksia, ilmakuivattu kinkku ja meetvursti eri asia...

Heti löytyy googlella jo tällainen: kinkku, kalkkuna, meetvursti ja salami. Nämä tuotteet saattavat sisältää listeria monocytogenes -bakteeria, joka voi aiheuttaa muun muassa keskenmenon.

Vierailija
19/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä lista. Muissa maissa lista voi näyttää erilaiselta mutta enemmän näissä maissa on myös kohtukuolemia ym. kuin Suomessa. Ihan muistutuksena.

Mutta monilla mammoilla on tapana nyppiä myös muiden maiden suosituksia... Eli joku mikä Suomessa on sallittua onkin kiellettyä Ruotsissa, niin listasta tulee ihan mahdoton.

Vierailija
20/70 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakritsi ja salmiakki sisältävät glykyrritsiiniä, josta voi olla haittaa sikiön kehitykselle. Pienet määrät lakua ja salmiakkia eivät haittaa. Haitallisen määrän raja näyttäisi olevan yli 35 grammaa lakua päivittäin.

Tutkimuksessa suurille lakritsiannoksille sikiönä altistuneet nuoret suoriutuivat psykologin tekemistä kognitiivisista päättelytesteistä muita heikommin.

Lakritsin ja sen luontaisen makeutusaineen glykyrritsiinin syönnillä voi olla pitkälle ulottuvia haittoja sikiön kehitykselle. Turvallisen käytön rajaa ei tunneta.

Lakritsille altistuneet suoriutuivat huonommin myös muistia mittaavista tehtävistä, ja heillä oli vanhempiensa arvion mukaan enemmän ADHD-tyyppisiä ongelmia. Tytöillä murrosikä oli alkanut aikaisemmin ja edennyt pidemmälle.

Aika mielenkiintoinen suomalaistutkimus minun mielestäni. Hyvä että näitä tutkitaan 😊