Muita joita ällöttää joulun kaupallisuus?
Koko ajan joku kysyy mitä jollekin lahjaksi. Lahjakortteja, turhaa krääsää talo täyteen.
Olen aikuinen ihminen ja olen jo vuosia sanonut, että en tarvitse yhtään mitään. En edes sitä suklaarasiaa. Joka vuosi tulee tällaisia lahjoja itselleni; kynttilöitä (oikeasti kynttilöitä!!!) Kaapin perälle jääviä rasvoja , suigkugeeliä , kahvilaatua jota en juo (juhlamokka) , kasapäin suklaata.
Niin jos ihminen sanoo, että en halua tai tarvitse MITÄÄN, miksi annetaan tälläisiä tavaroita?
Joulun aikaan mielummin juon glögiä ja leivon lasten kanssa pipareita ja torttuja ja kutsumme ystäviä kylään.
Kommentit (60)
Ei yhtään. Joulu on ihanaa aikaa ja lahjat on kivoja.
Ennen tykkäsin juhlia jouluaattoa sukulaisten kanssa. Syötiin ja juotiin, saunottiin. Vietettiin aikaa pelaillen. Nykyään en jaksa enää tähän lähteä siksi, että suku sikiää. Se pakettiralli on ihan järkyttävä. Lapset eivät jaksa avata kaikkia lahjojaan ja kaikki pyörii niiden pyörivien roskien ympärillä. Vietän joulua mieluummin oman perheen kesken. Sitten kun lapset kasvaa, voi miettiä uudelleen sukujouluja
Joo. Jäänyt mieleen muuten kaksi vuotta sitten eräs asia. Se oli kuulkaa 23.12. olin ollut töissä ja siitä sitten joululomalle. Konvehdit ym jouluhömppä oli ollut myynnissä jo monta kuukautta. Minä aloin valmistella joulua tuolloin 23.12 . Jäi oikeasti saamatta monta tuotetta. Ei ollut enää Finlandia kuulia, ei Fazerin vadelma jugurttisuklaa konvehteja, ei monia konvehtirasioita... Mietin silloin, että miksi ne pitää tuoda niin monta kuukautta aiemmin myyntiin????
Vierailija kirjoitti:
Kynttiläthän voi polttaa pois, sillähän niistä pääsee.
Yritetty... Mutta arvaa jaksaako polttaa koko vuotta niitä joulunpunaisia kynttilöitä 🙃... Marmori kynttilä oli ihan kiva. Edelleen kaapissa odottelee noita punaisia kynttilöitä. Onneksi pian marraskuu. Alan poltella noita vuosikertoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kysymys oisi voitu esittää jo 70-luvulla. Turha taistella markkinavoimia vastaan, mutta niiltä voi myös sulkea aistinelimensä. Onnistuu yllättävän helposti kun vähän treenaa.
Sitten ei voi kaupassa käydä, ne on nyt jo niin täynnä joulua.
Huomaa kyllä et ymmärtänyt ollenkaan tekstiä, jota tuossa kommentoit.
Minulle on ihan sama ihmisten jouluhysteria en osta lahjoja kuin lapsilleni enkä itse odotan mitään lahjoja, jos joku ostaa niin ostakoot ja odotelkoot lopun elämäänsä sitä vasta lahjaa, oppivat pikkuhiljaa ettei tarvitse ostaa kun en edes kiitä niistä. Joulusta tykkään muuten, ihanaa aikaa, jos ei tuonne ostoshysteriaan tunge. Eniten ärsyttää tämä Black friday Suomessa ei vietetä kiitos päivää, joten täällä ei tarvita tuotakaan päivää joka on pikkuhiljaa muuttunut viikoksi, kohta varmaan kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Jäänyt mieleen muuten kaksi vuotta sitten eräs asia. Se oli kuulkaa 23.12. olin ollut töissä ja siitä sitten joululomalle. Konvehdit ym jouluhömppä oli ollut myynnissä jo monta kuukautta. Minä aloin valmistella joulua tuolloin 23.12 . Jäi oikeasti saamatta monta tuotetta. Ei ollut enää Finlandia kuulia, ei Fazerin vadelma jugurttisuklaa konvehteja, ei monia konvehtirasioita... Mietin silloin, että miksi ne pitää tuoda niin monta kuukautta aiemmin myyntiin????
Että ne syötäisiin jo nyt ja jouluksi ostettaisiin lisää. Ja isänpäiväksi siinä välissä.
Muukin krääsä virittää ostostunnelmaan.
Koronaan asti kuskasin kaikki joululahjani koulun kevätmyyjäisiin arvontapalkinnoiksi. Pyörivät varastoissa vain neljäsosa vuotta. Koronan myötä myyjäiset on jäänyt nyt kolmesti pitämättä.
Mikä siinä on niin vaikea uskoa ja ymmärtää, että jos hlö vuodesta toiseen sanoo, että ei lahjoja kiitos, niin niitä on silti ihan maaninen pakko hänelle tuoda?
Vähän ot mutta mulla oli kaveri joka monena vuonna toitotti että ei halua lahjoja. Haukkui kaikki jotka lahjoja silti antoivat. Eräänä jouluna ei sitten saanut lahjoja ja sitten haukkui kaikki koska hänet on unohdettu. :)
Mutta joo kaupallisuus ärsyttää munkin
Lapsille, etenkin vähän pienemmille, heille jotka vielä vilpittömästi uskovat joulupukkiin ja tonttuihin, joulussa on ihan oikeaa, ilmassa väreilevää taikaa.
Tuo taika perustuu jännittävän odottavaan tunnelmaan, perheen yhteisiin askarteluihin ja leivontaan, jouluiseen koristeluun, joulutarinoihin ja satuihin, ehkä joulukirkkoon, muuhun talviseen ulkoilma aktiviteettiin perheen parissa kuten hiihtoon, pulkkamäkeen tai kävelyyn talvisessa metsässä otsalamppujen valossa, joulusaunaan, läheisiin ihmisiin ja tietenkin kaikki huipentuu (lasten silmissä) joulupukin vierailuun ja muutamaan lahjaan.
Joulun taika siis perustuu iloiseen yhdessäoloon ja tekemiseen sekä hyväntahtoiseen, turvalliseen ja hartaaseen ilmapiiriin ja tunnelmaan, joiden luomisessa aikuisilla on luonnollisesti suurin vastuu.
Ja onhan tuossa ajassa jotakin, joka saa myös monet hieman itsekeskeisetkin ihmiset herkistymään ja huomioimaan paremmin läheisiään sekä muita elämän kovemmin kohtelemia kanssa ihmisiään.
Valtavat lahja-ja karkki vuoret, alkoholi tai aikuisten liiallinen ruoalla ja herkuilla mässäily ei taas mielestäni oikein kuulu aitoon joulun henkeen, vaikka toki hyvin pitää syödäkin.
Ihme vaahtoamista taas kerran.
Ei ihmisen tarvitse olla mikään laumasielu. Mutta ei onnistu näköjään millään, kun taas kerran mukamas joulu hyökkii päälle niin ettei voi olla sitä viettämättä.
Ja voi voi kun tulee vääriä lahjoja. Ja Juhlamokkakin on väärää kahvia. Et sitten ole kuullut, että kahvipaketin voi jakaa edelleen, ihan takuulla sunkin työpaikalla on joku jolle se kelpaa hyvin kun vaan tarjoat.
Mulla on työkaverinani jehovantodistaja, joka ei vietä joulua. Kysyin, että haittaako sitä muiden joulutouhuaminen, niin sanoi, ettei yhtään. Pystyy ihan hyvin sivuuttamaan moiset jutut. Miten sinä et?
Voi voi kun ne joululaulutkin raastaa hermoja! Miten herkät hermot sulla oikein on? Joululaulut on sentään vielä oikeata musiikkia, nämä nykyräminät ei. Ne ei haittaa yhtään, vaikka joka toinen telkkariohjelmakin on sitä, että puheen taustalla räimii joku käsittämätön epämusiikki?
Ja kynttilät! Heitä roskiin jos ei kelpaa. Helpompaa se on kuin tänne siitä valittaa. Krääsää ei tarvi kotonaan pitää, siitä pääsee oikein hyvin eroon, koska jätteenkeruusysteemi on niin hyvin järjestetty nykyään.
Olit ensimmäinen, joka tämän jokavuotisen perinteen, eli joulusta valittamisen aloitti täällä tänä vuonna. Mitään uutta sulla ei ollut asiaan tuoda, sama valitushan on kaikunut täällä vuodesta toiseen, samoin argumentein.
Ja joulu tulee siitä huolimatta joka vuosi....
Vierailija kirjoitti:
Miksi siihen kaupallisuuteen olisi pakko mennä mukaan? Kaikesta ei tarvia pulttia ottaa, tekee joulusta tasan omannäköisensä.
Et vaivautunut edes lukemaan otsikkoa pidemmälle? Valitettiin että saadaan turhia lahjoja vaikkei haluta.
Ei oo tuttavia ni ei tuu lahjoja. Hah!
Kaupallisuus ei ärsytä yhtään. Siitä voi poimia itselleen ne elementit, mitkä itelle sopii ja muut voi jättää syrjään.
Kaupallisuutta on läpi vuoden mutta sitä ei huomata, joka paikassa se on läsnä.
Joulu on kivaa aikaa. Katkaisee ihanasti pitkä syksyn ja talven taitteen. Mutta kaikki ei siitä tykkää, yleensä ne on niitä joille mikään ei kelpaa. Kun pitää olla vihainen kaikesta ja esittää niin erilaista ja halveksia muita.
30 vuotta siihen meni mutta mun äiti keksi vihdoin hyvän joululahjan mulle! Teekalenteri! Nykyään saan siis lahjani jo ennen joulukuuta ja siitä on julmetusti enemmän iloa kun rumista villapaidoista tai tuikkukipoista.
Vierailija kirjoitti:
Kaupallisuus ei ärsytä yhtään. Siitä voi poimia itselleen ne elementit, mitkä itelle sopii ja muut voi jättää syrjään.
Joulu on kivaa aikaa. Katkaisee ihanasti pitkä syksyn ja talven taitteen. Mutta kaikki ei siitä tykkää, yleensä ne on niitä joille mikään ei kelpaa. Kun pitää olla vihainen kaikesta ja esittää niin erilaista ja halveksia muita.
Nokun nimenomaan sanottiin että ei voi poimia, kun lahjoja satelee vaikkei halu. Kyllä itseä ainakin ottaa päähän saada turhia lahjoja jotka joutaa roskiin, saati joutua itse sellaisia muille ostamaan.
Ei ällötä, mutta onneksi lelurökkiöitä ei enää tarvtse hankkia. Toisaalta paine kalleimpiin lahjoihin on nyt kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siihen kaupallisuuteen olisi pakko mennä mukaan? Kaikesta ei tarvia pulttia ottaa, tekee joulusta tasan omannäköisensä.
Samaa ajattelen. Meidän perheessä ollaan jouluihmisiä, ja joulun fiilistely alkaa meillä tosi ajoissa. Joulukuun alusta soi jouluradio kotona koko kuukauden ajan, ja siitä se fiilis lähtee. Meillä jouluun kuuluu yleensä kaunis kodin koristelu, joulumusiikki, hartaat joulukonsertit, jumalanpalvelukset, hyvä ruoka, kiireettömyys, joulumusiikin kuuntelu jne. Kyllä meillä paljon lahjojakin annetaan, mutta niitä mietitään tarkkaan. Esim. nyt kun osalla lapsistani on jo oma koti, ostan paljon käyttötavaraa ihan käsisaippuoista ja tiskiaineista lähtien lahjaksi, mutta ne on sellaisia laadukkaampia tai kotiensa tyyliin sopivia yms. Tilaan enimmäkseen netistä, niin voi säästyä jouluruuhkiltakin. Ruokaakin ostamme jo pikkuhiljaa hyvissä ajoin, sellaista, mikä on lasipurkissa tai säilykkeitä voi ostaa jo nyt, ei tarvitse kaikkea rynniä sitten ruuhkissa juuri ennen joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokun nimenomaan sanottiin että ei voi poimia, kun lahjoja satelee vaikkei halu. Kyllä itseä ainakin ottaa päähän saada turhia lahjoja jotka joutaa roskiin, saati joutua itse sellaisia muille ostamaan.
En usko että monikaan ihminen on vihainen aina kaikesta ja joillain on siihen syyt. Joillekin on kasaantunut tavallista enemmän ikäviä juttuja. Suurin osa ihmisistä halveksuu jotain, kuinka ikävää tai moraalitonta se on, riippuu tietenkin miten ja mitä halveksuu ja miten sen esittää , mutta täydellisen kauniisti kaikista ja kaikesta ajattelevia tuskin hirveästi on.
Erittäin hankala sellainen ihminen, jolle ei mikään kelpaa.
Joulu ON kaupallinen. Sekin idyllinen kuva metsämökin vaatimattomasta joulusta on vain romantisoitu näkemys, samoin kuin ruotsalaisperäinen possu-, tonttu- ja olkipukki -joulu. Jos tutkitaan historiaa, niin joulu levisi Suomessa kansakoululaitoksen myötä 1900-luvun alussa, ja silloin vasta opittiin tuntemaan kuuset ja joulupukit. Sitä ennen suomalaiset viettivät kekriä mässäillen ja joulunajan pitkiä pyhiä juopotellen ja/tai kirkossa käyden.