Muita joita ällöttää joulun kaupallisuus?
Koko ajan joku kysyy mitä jollekin lahjaksi. Lahjakortteja, turhaa krääsää talo täyteen.
Olen aikuinen ihminen ja olen jo vuosia sanonut, että en tarvitse yhtään mitään. En edes sitä suklaarasiaa. Joka vuosi tulee tällaisia lahjoja itselleni; kynttilöitä (oikeasti kynttilöitä!!!) Kaapin perälle jääviä rasvoja , suigkugeeliä , kahvilaatua jota en juo (juhlamokka) , kasapäin suklaata.
Niin jos ihminen sanoo, että en halua tai tarvitse MITÄÄN, miksi annetaan tälläisiä tavaroita?
Joulun aikaan mielummin juon glögiä ja leivon lasten kanssa pipareita ja torttuja ja kutsumme ystäviä kylään.
Kommentit (60)
Kaupallisuuden teet sinä - ei Joulu !!
Parhaimmat epämieluisat lahjat on rikollisin keinoin annettu tai sanoisinko hankittu. Onneksi kaikki eivät ole niin epäonnekkaita, että joutuisivat tuollaisen kaltoinkohtelun uhriksi.
Tuo, että toinen ilmaisee sen, ettei halua tai tarvitse mitään niin kai nyt alkaa ärsyttää jos joka vuosi tulee se punainen kynttilä ja jotain huonoa kahvia
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että toinen ilmaisee sen, ettei halua tai tarvitse mitään niin kai nyt alkaa ärsyttää jos joka vuosi tulee se punainen kynttilä ja jotain huonoa kahvia
Punainen kynttilä tai kahvipaketti on tosi helppo antaa jollekin toiselle, tai viedä se kahvipaketti vaikka töihin. Ihmeellistä, miten ihmiset kitisee siitä, että saa jotain sellaista lahjaksi, joka on kuluvaa.
Ymmärtäisin, jos joka vuosi saisi uuden mariskoolin, vaikkei olisi halunnut ensimmäistäkään. Tai kirjan, jota ei kuitenkaan lue ja joka vie vain tilaa hyllyssä. Kaikesta tavarasta ei pääse eroon kirpparillakaan, mutta kuka kärsii jostain kynttilästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punainen kynttilä tai kahvipaketti on tosi helppo antaa jollekin toiselle, tai viedä se kahvipaketti vaikka töihin. Ihmeellistä, miten ihmiset kitisee siitä, että saa jotain sellaista lahjaksi, joka on kuluvaa.
Ymmärtäisin, jos joka vuosi saisi uuden mariskoolin, vaikkei olisi halunnut ensimmäistäkään. Tai kirjan, jota ei kuitenkaan lue ja joka vie vain tilaa hyllyssä. Kaikesta tavarasta ei pääse eroon kirpparillakaan, mutta kuka kärsii jostain kynttilästä?
Niin, että kiertopalkinto jakoon?
Silti, vaikka asiat saisi jaettua muualle, siitä tulee vaivaa lahjansaajalle
Voisit sanoa tänä vuonna, että antavat mielummin s ryhmään 10e lahjakortin , jos on pakko jotain antaa, koska sillä voit itse hankkia sellaisen kynttilän mistä pidät ja sitä kahvia mitä haluat.
Jouluvihaajat taas heränneet. Onko se joulu nyt niin kamalaa? Voi yhyy joku osti sinulle suklaata, yhyy wääää.
Naapurilla palaa jouluvalot 24/7. Juuri luin jostain, että kannattaisi vähän ajastaa miten näitä pitää päällä. Kohta on kivat sähkökatkot päällä
Itse olen siirtynyt ruoka- ja juomalahjoihin omille vanhemmilleni.
Fiinimpää konjakkia, suklaata yms. tai lupaan viedä ravintolaan kun haluavat tai kustannan jonkun mukavan juustoja ja viiniä iltanapostelun.
Ite olen jo monta vuotta sanonut että jos välttämättä haluavat jotain jouluna antaa niin sukkia ja boksereita, koska niitä tarvitsee aina.
Jouluiloa on muutakin kuin lahjat
Juuri tilasin ihania lyhtyjä ym jouluvaloja
Siis lahjoja tulee, vaikka ei halua.
No jo on ongelma.
Otan kovasti osaa. Säälittää ihan.
Ja kun sille ei mitään voi, tuleehan siitä voimaton olo ja elämä menee pilalle pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että kiertopalkinto jakoon?
Silti, vaikka asiat saisi jaettua muualle, siitä tulee vaivaa lahjansaajalle
Ei tule kun pistää roskiin. Vaiva on muutama käden liike. Jos sekin on liikaa niin sitten otan jo kovasti osaa kamalaan kohtaloosi.
Voisitko kenties pyytää jotain toista henkilöä tekemään sen puolestasi, niin ei tulisi käsi kipeäksi?
Minä taidan olla erityislahjakas ihminen, kun en ole ikinä kärsinyt turhista lahjoista, vaikka niitä onkin elämäni aikana tullut melko lailla. Aina olen ne hyvin yksinkertaisesti ja helposti, ilman vaivaa saanut ne poistetuksi elämästäni.
Mietin just, että mitä järkeä on siinäkään, että sovitaan sisarusten kesken, että mitä ostetaan toisten lapsille lahjaksi. Kaikki voisivat ostaa omille lapsilleen sen mitä haluavat ja lopetetaan se toisten lapsille ostaminen ja turhien lahjojen "väkisin" keksiminen. Tulee vaan turhaan painetta niistä.
Vierailija kirjoitti:
Mietin just, että mitä järkeä on siinäkään, että sovitaan sisarusten kesken, että mitä ostetaan toisten lapsille lahjaksi. Kaikki voisivat ostaa omille lapsilleen sen mitä haluavat ja lopetetaan se toisten lapsille ostaminen ja turhien lahjojen "väkisin" keksiminen. Tulee vaan turhaan painetta niistä.
Tämä on totta. Ehdotin tätä oman veljeni kesken niin hänen vaimonsa tuli lankoja pitkin, että miten edes voin ehdottaa tällaista!!! ... Joka vuosi huomaan, että myös ne heidän lastensa toivomat tai vanhempiensa lapsilleen toivomat tavarat päätyy aika äkkiä myyntiin 🙃 tämän vuoksi inhottaa hankkia yhtään mitään. Kerran poika kertoi surullisesti kuinka äitinsä oli myynyt hänen jonkun lelun
Minua ärsyttää joulussa kaupallisuudesta valittavat perhekeskeiset ihmiset.
Mikset toivo hyödyllisiä asioita sitten? Noista suihkugeelin voit ainakin käyttää, kai sinä nyt peseydyt.
Meillä ei anneta joululahjoja, paitsi minä laitan miehelle jotain ja lapselle vaatetta tms ja äidille ja isälle ja veljille jotain ihan pientä. Mutta joulun kaupallisuudesta ollaan aika tavalla irti. Ostan itselleni jotain kaunista joulun aikaan. Jonkun vähän kalliimman korun kirpparilta
Kun sain lapsia huomasin , että kaikki halusi kutsua meidät joka paikkaan. Kierrettiin paikasta toiseen ja joulun jälkeen meni viikko palautua moisesta. Nykyään vietämme joulua oman perheen kesken.
Välillä tuntuu, että ihmiset suorittaa joulua ihan liikaa. Pitäisi vähän rentoutuakin.
Vierailija kirjoitti:
Mikset toivo hyödyllisiä asioita sitten? Noista suihkugeelin voit ainakin käyttää, kai sinä nyt peseydyt.
Kerran sain joululahjaksi glögisuihkugeelin, josta sain allergisen reaktion. Käytä siinä sitten. 🙃
Tuo on joillekin äärimmäisen vaikea asia, nimittäin lahja etiketti. Lahjojen antamisessa voi myös pistää lahjakkuutensa kekoon yrittäessään vaikka dissata jotain. Esimerkkinä ei esim. kysellä lahjatoiveita ja ostetaan kuitenkin rahallisesti jotain samanarvoista kun mitä olisi ollut lahjatoive, ostetaan jotain, minkä tiedetään olevan ei mieluinen lahja, pahimmassa tapauksessa annetaan jokin haitallinen tai epäkurantti lahja, ostetaan esim. väärän kokoinen vaate tai valmiiksi rikki yms. ensin ale laput revitään pois.