Multa lohkesi iso osa juurihoidettua hammasta
Ei satu, mutta valuu jotain mätää tms. Hammas nyt tynkä. Yritin soittaa kiireellisen ajan kunnalle, turhaan. Soitin työterveyteen hammashoitoon, no sieltä ohjattiin takaisin kunnalliseen jossa on otettu ap röntgenkuvat ja tehty hoito. Jätin soittopyynnön kiireettömälle ajalle, no ei sieltäkään olla soitettu takaisin :D ollaan sitten ilman hammasta (onneksi ei näkyvä kun sivussa ja muut hampaat paremmassa kunnossa) :D
Kommentit (43)
Oispa kiva jos tähän ketjuun tulisi joku hammaslääkäri kommentoimaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä tilanteita varten ihmisillä on varattuna se parin kuukauden palkka säästöön.
Miten se palkka auttaa tässä kun ainoa taho johon sain yhteyden oli työterveyden hammashoito josta kehotettiin hakeutumaan kunnalliselle?
AP
Yksityiselle pääset heti. Hintaa toki tulee tonnin verran. Rahalla saa hoitoa.
Kyse ei nyt ole siitä rahasta kun työterveys kattaa sen hammashoidonkin. Kyse on siitä ettei muualla kuin siellä kunnallisella ole röntgenkuvia otettu tai toimenpiteitä tehty tuolle hampaalle joten se tieto on siellä. Ei tuo työterveys ja raha kaikkea ratkaise.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä tilanteita varten ihmisillä on varattuna se parin kuukauden palkka säästöön.
Ehkä jollain jolla liksa normaalitasoa, ja asumiskulut.
T. Varhaiskasvattaja pk-seudulta
Älä itke,se ei ole mitään kohtalon määräämää. Muuta jonnekin missä sun on vara asua ja hommaa ammatti josta saa riittävästi rahaa että vara pitää legot kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se palkka auttaa tässä kun ainoa taho johon sain yhteyden oli työterveyden hammashoito josta kehotettiin hakeutumaan kunnalliselle?
AP
Yksityiselle pääset heti. Hintaa toki tulee tonnin verran. Rahalla saa hoitoa.
Kyse ei nyt ole siitä rahasta kun työterveys kattaa sen hammashoidonkin. Kyse on siitä ettei muualla kuin siellä kunnallisella ole röntgenkuvia otettu tai toimenpiteitä tehty tuolle hampaalle joten se tieto on siellä. Ei tuo työterveys ja raha kaikkea ratkaise.
AP
Mitäs jos otetaan uudet kuvat?
Joo mädän kyllä tunnistaa hajusta 🤢 Mutta on myös sellaista vähän suolaista ym. Kuulostaa kudosnesteeltä ja vereltä. Apteekista saa ostettua kotona laitettavaa väliaikaista paikka-ainetta. On sellaista tahnaa, joka muuttuu kovaksi. Tietävät siellä kyllä kun kysyt.
Ja aika räjähtäneitäkin hampaita pystytään korjaamaan. Hampaiden poisto on melkolailla viimeinen vaihtoehto, vaikka joku viestiketjussa siihen päätyikin. Oma hammaslääkäri kertoi, että muovikruunutkin ovat nykyään niin kovia, että kestävät 10 vuotta, jos ei ole kova narskuttelija. Keraamiset vielä paljon kauemmin.
Ei se suomi ole kehitysmaa, tänäänkin olen ollut avustamassa kun mieheltä poistettiin kaikki mädät ylähampaat pois, miksi?! Koska ei ole ollut varaa vaikka oli työssä käyvä mies. Ja ei, en asu Suomessa.
Juurihoito pelastaa monet hampaat mutta se menee palasiksi ajan myötä jos ei ole kruunua. Ihan sama vaikka kuinka hampaita harjaa.
Marianina2 kirjoitti:
Lisäys aiempaan, että ehkä voisit saada sen väliaikaisen paikan yksityisellä ja työterveydessä sitten laittaisivat pysyvän kruunun/korjauksen. Näin tulisi halvemmaksi.
No mun puolesta tuon voisi jo vetää poiskin kun samaa hammasta on jo kaksi kertaa paikattu juurihoidon jälkeen ja sitä ei edes näe hymyillessä. Kunhan nyt en jotain verenmyrkytystä tms. saisi. Ihan oikeasti en jaksaisi taas tätäkin asiaa murehtia...
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jollain jolla liksa normaalitasoa, ja asumiskulut.
T. Varhaiskasvattaja pk-seudulta
Älä itke,se ei ole mitään kohtalon määräämää. Muuta jonnekin missä sun on vara asua ja hommaa ammatti josta saa riittävästi rahaa että vara pitää legot kunnossa.
Elämä on yksinkertaisilla yksinkertaista, ja mustavalkoista.
T. Varhaiskasvattaja *ja nyt elämää elämään tämän palstan sijasta*
Vierailija kirjoitti:
Marianina2 kirjoitti:
Lisäys aiempaan, että ehkä voisit saada sen väliaikaisen paikan yksityisellä ja työterveydessä sitten laittaisivat pysyvän kruunun/korjauksen. Näin tulisi halvemmaksi.
No mun puolesta tuon voisi jo vetää poiskin kun samaa hammasta on jo kaksi kertaa paikattu juurihoidon jälkeen ja sitä ei edes näe hymyillessä. Kunhan nyt en jotain verenmyrkytystä tms. saisi. Ihan oikeasti en jaksaisi taas tätäkin asiaa murehtia...
AP
No, lopeta sitten se määkiminen ja käy poistattamassa se. Valitat vaikka kuuluu työterveyden piiriinkin, aika monilla se soppari on niin suppea, ettei siihen kuulu kuin käyntiaika ja suppea verikoe.
Sairaalan päivystykseen hop! Mätä on vaarallista suussa ja juurissa.
Marianina3 kirjoitti:
Joo mädän kyllä tunnistaa hajusta 🤢 Mutta on myös sellaista vähän suolaista ym. Kuulostaa kudosnesteeltä ja vereltä. Apteekista saa ostettua kotona laitettavaa väliaikaista paikka-ainetta. On sellaista tahnaa, joka muuttuu kovaksi. Tietävät siellä kyllä kun kysyt.
Ja aika räjähtäneitäkin hampaita pystytään korjaamaan. Hampaiden poisto on melkolailla viimeinen vaihtoehto, vaikka joku viestiketjussa siihen päätyikin. Oma hammaslääkäri kertoi, että muovikruunutkin ovat nykyään niin kovia, että kestävät 10 vuotta, jos ei ole kova narskuttelija. Keraamiset vielä paljon kauemmin.
Okei, kiitos sulle! Mä en tiedä voiko tota vielä jotenkin pelastaa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Ei se suomi ole kehitysmaa, tänäänkin olen ollut avustamassa kun mieheltä poistettiin kaikki mädät ylähampaat pois, miksi?! Koska ei ole ollut varaa vaikka oli työssä käyvä mies. Ja ei, en asu Suomessa.
Juurihoito pelastaa monet hampaat mutta se menee palasiksi ajan myötä jos ei ole kruunua. Ihan sama vaikka kuinka hampaita harjaa.
Ei tosiaan ole kehitysmaa. Kehitysmaassakin kun on yleensä päivystys jonne voi mennä istumaan ja saa ajan vuoronumerolla. Täällä mä en voi mennä vaan pitää soittaa, mutta ei vastata.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marianina2 kirjoitti:
AP
No, lopeta sitten se määkiminen ja käy poistattamassa se. Valitat vaikka kuuluu työterveyden piiriinkin, aika monilla se soppari on niin suppea, ettei siihen kuulu kuin käyntiaika ja suppea verikoe.
Mulla on kyllä vähän laajempi työterveyshuolto, mutta heille ei nyt kuulu tämä. Että lopeta itse ketjuihin vastaaminen jos olet aivan pihalla.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Höh. No soitat yksityiselle hammaslääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Höh. No soitat yksityiselle hammaslääkärille.
Olen soittanut jo.
AP
Itse olen kunnallisen puolen hammashoidossa ihmetellyt sitä, miksi ikivanhan amalgaamipaikan lohjetessa siitä suostutaan uusimaan ainoastaan se lohjennut puoli, vaikka olen pyytänyt, että uusittaisiin saman tien kokonaan. Parinkin hampaan kanssa on sitten käynyt niin, että 1-2 vuoden kuluttua se jäljelle jäänytkin puoli on lohjennut irti, minkä lisäksi on jouduttu tekemään vielä juurihoidotkin.
Hammasongelmat on ikäviä. Itelläkin käytynä vuoden juurihoitoprosessi ja hammas vieläkin oireilee. Juureen koskee satunnaisesti vaikka pitäs olla muka kivuton. Kuvat otettu ja kaikki näyttää olevan ok, silti kipuilee. Harmittaa.
Tsemppiä ap:lle! Yritä laittaa väliaikainen paikka ja sitten vaan pommitat päivystystä ja sanot että on niin kipeä ettet pysty nukkumaan ja tarviit saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Minä kieltäydyin juurihoidosta, se on aina kuollut hammas eikä välttis kauaa kestä korjattunakaan.
Juurihoidon tarve kertoo isosta ja edenneestä reiästä hampaassa, sellaiset kannattaa ennemmin ottaa pois.
Ja juurihoito on operaationa yksi helvetillisimmistä eikä jää edes yhteen tai kahteen niiden operaatioiden määrä silloin.
Mulla on juurihoidetut hampaat kestäneet hyvin 15 vuotta jo. Valitettavasti kuulun niihin epäonnisiin, joilla hampaat oireilevat suunnilleen jo, kun ajattelee niiden oireilua.
Jos olisin otattanut hampaani pois juurihoidon sijaan, minulla olisi puoli suuta hampaattomana. Ja olen alle 40v.
Oikeassa olet, että kuollut hammas on hauraampi.
Mätä valuu bakteeripesäkkeestä. Voi olla että nyt joudut luopumaan hampaasta. Ja saat antibioottikuurin.
Mä oon nyt vain hoitanut suuta niin, että harjaan kunnolla koko suun, käytän lankaa ja/tai hammasväliharjaa ja purskutan suuvedellä. Sillä saa aika hyvän tilanteen muuten, mutta tuolta tulee jotain kudosnestettä. Ei varmaan mätää kuitenkaan kun eikö se maistukin pahalta? Tuo maistuu lähinnä suolaiselta.
En kyllä olisi ikinä uskonut, että joudun yksin pähkäilemään tällaisia asioita kun pitäisi nauttia vapaista. Kehitysmaa.
AP