Multa lohkesi iso osa juurihoidettua hammasta
Ei satu, mutta valuu jotain mätää tms. Hammas nyt tynkä. Yritin soittaa kiireellisen ajan kunnalle, turhaan. Soitin työterveyteen hammashoitoon, no sieltä ohjattiin takaisin kunnalliseen jossa on otettu ap röntgenkuvat ja tehty hoito. Jätin soittopyynnön kiireettömälle ajalle, no ei sieltäkään olla soitettu takaisin :D ollaan sitten ilman hammasta (onneksi ei näkyvä kun sivussa ja muut hampaat paremmassa kunnossa) :D
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Itse jätn välin risteilyt,lomamatkat,kampaajat ja shopailut.On varaa mennä yksityiselle puolelle hammaslääkärin jo 22vuotta samalle. Ajan saa aina. Toki maksaa.Mutta kyse omista valinoista mihin rahansa laitaa? Lisäksi en tupakoi, en käytä alkohoolia. Minulla ei miestä tuomassa rahaa talouteeni, ihan oma valintani sekin.Vaihvistunnut tehnyt oikea päätös. Kun tällä lukee mies sitä tätä ei ole ne ongelmat. Kauhu anopit ja vaarit lisänä.
No mulla on jo aikaa, rahaa ja vaivaa vievät kilpirauhasen vajaatoiminta, sydäntutkimukset, silmälasien hankinta säännöllisesti (kaukonäköongelmat ja hajataitto), laktoosi-intoleranssi yms. Mulla ei ole ikinä varaa ja kiinnistustakaan edes huolehtia joka hemmetin asiasta, maksaa veroja, käydä töissä ja maksaa itseni vielä kipeäksi tllaisesta.
Ai niin, mun hammasongelmatkin johtuu vääränlaisesta bakteerikannasta suussa. Että jippii vain ja ikää alle 40. Että ei ole vain risteilyistä ja shoppailuista vain kyse.
AP
Hammashoitaja kirjoitti:
Hammashoitaja vastaa: Kyllä sieltä todennäköisesti tulee mätää, mutta koska se pääsee sieltä ulos (eikä jää luun sisään) niin ei ole hengenhätä. Joku hammaslääkäri saattaa pyydettäessä yrittää uusintajuurihoitoa, mutta sillä on tuossa tapauksessa todella huono ennuste. Parhaassa tapauksessa siinä on jäljellä vielä sen verran omaa hammasta, että siihen voi rakentaa uuden kruunun.
Mutta totta on, että tuo on päivystystapaus. Vaikka mätä pääseekin nyt tällä hetkellä ulos, tulehdus pahenee ilman hoitoa ja tulee turvotusta. Kun soitat päivystykseen, niin sano, että juurihoidettu hammas on lohjennut ja sieltä tulee mätää. Se ei tietenkään nyt särje, koska hampaassa ei ole tuntoa, ja mätä pääsee ulos. Mutta se tulee särkemään, kun kudoksiin kerääntyy mätää ja painetta. Kun turvotus tulee, se voikin jo olla vaarallista.
Oon vielä hetken linjoilla, jos haluat kysyä jotain.
Mikä on se ero onko se mätää vai kudosnestettä? Tuohon ei tosiaan satu yhtään ja maistan vain suolan suussa. Kokeilin hönkäistä kämmeniin ja ei myöskään haise hengitys.
AP
Hammashoitaja vastaa: Kyllä sieltä todennäköisesti tulee mätää, mutta koska se pääsee sieltä ulos (eikä jää luun sisään) niin ei ole hengenhätä. Joku hammaslääkäri saattaa pyydettäessä yrittää uusintajuurihoitoa, mutta sillä on tuossa tapauksessa todella huono ennuste. Parhaassa tapauksessa siinä on jäljellä vielä sen verran omaa hammasta, että siihen voi rakentaa uuden kruunun.
Mutta totta on, että tuo on päivystystapaus. Vaikka mätä pääseekin nyt tällä hetkellä ulos, tulehdus pahenee ilman hoitoa ja tulee turvotusta. Kun soitat päivystykseen, niin sano, että juurihoidettu hammas on lohjennut ja sieltä tulee mätää. Se ei tietenkään nyt särje, koska hampaassa ei ole tuntoa, ja mätä pääsee ulos. Mutta se tulee särkemään, kun kudoksiin kerääntyy mätää ja painetta. Kun turvotus tulee, se voikin jo olla vaarallista.
Oon vielä hetken linjoilla, jos haluat kysyä jotain.