Kuinka monella alkaa jo tehdä tiukkaa, että saa laskut maksettua ja ruokaa ostettua?
Miten pahasti sähkön, ruoan ja bensan hintojen nousu vaikuttaa jo?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kaikki tän palstan keskituloiset on noin hädissään ja hätää kärsimässä, kun opiskelijana 900€/kk riittää mainiosti edelleen sekä itsen että ison koiran elättämiseen?
Tämä syökin eniten perheellisiä työssäkäyviä pienipalkkaisia. Me ei saada tukia. On vanha omakotitalo isoine sähkölaskuinen. Pakko olla auto työmatkoja varten, korvessa kun asutaan. Ja monta isompaa ja pienempää suuta ruokittavana, niin ruoan hinta tuntuu.
Miten olisi vaikka muutto lähemmäs kaupunkia tai työpaikkaa ja halvempaan asumismuotoon? Menot ja tulot pitää suhteuttaa. Näin se vaan on.
Ei ne asuntolainat sillä nollaannu, että muuttaa kaupunkiin. Jonkun täytyisi ensin ostaa se talo sieltä hevonkuusesta. Luuletko, että joku sen tekee ja myyjä saa vielä omansa takaisin? Tuskin.
Rahaa on niin, että ranteet paukkaa. Ostan mitä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole mitenkään merkittävästi hinnat nousseet. Pari prosenttia? Kunnon esimerkkejä??
Onhan se hienoa elvistellä tuolla tavalla, mutta tyhmäksihän sinä itsesi merkkaat.
Esimerkkejä: Spagetti maksoi 0,39€/kg kaikissa kolmessa merkittävässä kauppaketjussa vielä vuosi sitten kesällä. Nyt se maksaa 1,19€/kg. Hinta noussut yli 300%.
Kilon kermajuusto, 3,95€ vuosi sitten, nyt 6,95€. Ei ihan sadan prosentin nousua.
Halvin kotimainen vehnäjauho maksoi 0,89€/2kg, nyt 1,69€/2kg. Ei sekään ole ihan sadan prosentin nousu sentään.
Tomaattimurska 0,24€/purkki, nyt 0,49€/purkki. Yli sadan prosentin nousu.
Huomaatko, mitä on tapahtunut?
Halvimmat/edullisimmat tuotteet ovat kallistuneet aivan hirvittävän paljon. Toki sinun syömä sisäfile on kallistunut vain pari %, eikä varmaan punaviininkään hinta ole noussut edes sen alkoholiprosenttien verran. Mutta me köyhälistö maksamme ruuasta tuplaten, toiset jopa vähän enemmän.
Mä joudun usein käymään erikoislääkärin vastaanotolla. Tulee kalliiksi. Samoin lääkkeeni. Laskuja on mennyt ulosottoonkin. Ei voi mitään.
Kesko ja Helen saivat juuri isoimman tulosvoiton joten tätä sitä näillä korotuksilla on saatu aikaan :D
Vierailija kirjoitti:
Todellakin tekee tiukkaa työttömänä perheenäitinä. Ei yhden palkka riitä.
Työtönkin saa palkkaa? Jo on aikoihin eletty.
Kannattaa suosiolla tottua lisätöihin ja 6 pv työviikkoon. Jää rahaa säästöönkin.
Minä en koskaan katsele hintoja silloin kun ostan ruokaa. Silloin tuo hintojen nousu jää kokonaan huomaamatta. Mukavampaa kun ei tarvitse sellaisesta stressata.
Ei tee tiukkaa, kun on vuosia säästetty puskuria. Eletään aika säästeliäästi muutenkin. Itse tehdään ruoka. Lohta syödään harvemmin kuin ennen. Ei istuta kahviloissa ja harvoin haetaan noutoruokaa. Keväällä tein 2 v määräaikaisen sähkösopimuksen 11 c/kWh. Olen osan vuodesta työttömänä. Miehellä vakitulo.
Vierailija kirjoitti:
Mä joudun usein käymään erikoislääkärin vastaanotolla. Tulee kalliiksi. Samoin lääkkeeni. Laskuja on mennyt ulosottoonkin. Ei voi mitään.
Minäkin olen erikoislääkärin hoidossa julkisella puolella. Yksityiseen ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten kaikki tän palstan keskituloiset on noin hädissään ja hätää kärsimässä, kun opiskelijana 900€/kk riittää mainiosti edelleen sekä itsen että ison koiran elättämiseen?
Perheellisellä on tuloja, mutta myös menoja. Esimerkiksi lasten kulut kuten päivähoitomaksut. Harva lapsiperhe asuu yksiössä/kaksiossa> asuminen maksaa. Ruokalasku on iso neljältä hengeltä vs. yksinasuja.
Tukiloisilla asiat on hyvin, mutta pienipalkkaisilla ilman tukia ei. Noh, tämä ohjaa mukavasti uuninpankolle nostelemaan tukia.
Otin talvikuukausiksi lyhennysvapaata asuntolainasta ja vaihdoin autot pienikulutuksisempiin (=pienemmät verot ja vakuutuksetkin halvemmat). Näillä "säästöillä" pystyn maksamaan myös sähkölaskut. Ruoka on aika lailla virtaviivaistettu, jo ihan allergioiden takia. On meillä edelleen varaa joskus hakea pizzat tai ostaa kaupan grillistä jotain (se on se luksus, mihin neljän teinin kanssa pystyy). Ainakin vielä on vara ostaa teineille juuri nitä heidän haluamiaan samppoita ja hammastahnoja, saa nähdä tammikuussa.