Hain työpaikkaa johon minulla ei ole lainkaan kokemusta ja nyt pääsin haastatteluun. Miten on mahdollista?
Kokeilin kepillä jäätä ja huvikseni hain vaikka en täytä kriteerejä ja osaan asioista osaamista ei ole nimeksikään. Pääsin kuitenkin haastatteluun. Miten tää nyt on mahdollista🤔.
Aiemmin olen hakenut osaamistani vastaavaa työtä tai ns. helpompia töitä enkä ole päässyt edes haastatteluihin.
Kommentit (39)
Mulla kävi samalla lailla, hain kuusi vuotta sitten controllerin paikkaa isossa kansainvälisessä yrityksessä ja aikaisempi kokemukseni oli laskuttajan työt pk-yrityksessä. Piti vielä ehdottomasti olla kokemusta tietystä erp-ohjelmistosta josta en ollut aiemmin kuullutkaan. Pääsin tuohon työhön koska muillakaan hakijoilla ei ollut vaadittua ohjelmisto-osaamista mutta minä olin luonteeltani sopivin porukkaan.
Opin ohjelmiston nopeasti ja onnistuin työssäni muutenkin niin hyvin että jo neljässä vuodessa etenin talouspäälliköksi. Asiaan auttoi että olin monipuolisesti ja aidostu kiinnostunut yrityksen asioista enkä kieltäytynyt mistään tehtävistä.
Tsemppiä ap:lle haastatteluun, ole oma itsesi äläkä turhaan jännitä tai yritä esittää jotain muuta mitä olet.
Yleensä työpaikkailmoitukset ovat komiteatyön tuloksia joissa jokainen on halunnut tuntea itsensä tärkeäksi keksimällä listaan lisää sellaisia vaatimuksia joita muut eivät vielä älynneet lisätä.
Lopputuloksena on käsivarren mittainen lista aivan absurdeja vaatimuksia työn todelliseen luonteeseen verrattuna.
Koko listan oikeasti täyttävä hakija huoma jo haastattelussa että mitä vi**n paskahommaa nämä yrittävät tarjota, äkkiä ulos täältä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa alkaa kiireesti opiskelemaan budjetointia ja taloushallintaa, sekä niiden ohjelmistoja. Ne kysyy ekana mitä taloushallinnan sovelluksia olet käyttänyt. SAP ja Scudo ei sitten riitä.
Missähän noita ohjelmistoja pystyy opettelemaan omin päin?
Vierailija kirjoitti:
Koko listan oikeasti täyttävä hakija huoma jo haastattelussa että mitä vi**n paskahommaa nämä yrittävät tarjota, äkkiä ulos täältä.
T: nimim "haastattelussa kansainvälisen teknofirman Senior Program Managerin paikkaan vaatimukset täyttävällä CV:llä.
Yhä kummallisempia sävyjä saavan haastattelun päätteeksi rekrytoiva esimies änkyttää naama punaisena että tää on tota oikeesti 20v projektiassarin paikka et ilmoitus oli vähän ylispeksattu mut kiva kun kävit"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa alkaa kiireesti opiskelemaan budjetointia ja taloushallintaa, sekä niiden ohjelmistoja. Ne kysyy ekana mitä taloushallinnan sovelluksia olet käyttänyt. SAP ja Scudo ei sitten riitä.
Sanoisin, että ei missään. Ja vaikka voisikin, niin se on kuitenkin räätälöity ko. firmalle niin kovasti, että et varmaan edes tunnistaisi sitä samaksi ohjelmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että ei missään. Ja vaikka voisikin, niin se on kuitenkin räätälöity ko. firmalle niin kovasti, että et varmaan edes tunnistaisi sitä samaksi ohjelmaksi.
Noinhan se on, mutta silti jotkut tekevät noin päättömiä ehdotuksia.
Ilmoituksiinhan työnantajat laittavat listan unelmien työntekijän ominaisuuksista ja osaamisista. Todellisuudessa yksikään hakija ei ole 100% vastaus niihin spekseihin. Mutta se joka sopii työyhteisöön ja on koulutettavissa, saa paikan.
Vierailija kirjoitti:
Pääseehän kansanedustajaksikin sellaiset kenellä ei minkään valtakunnan tajua yhtään mistään asiasta.
Enpä ole itse koskaan hakenut työpaikkaan, jossa kansalaiset äänestävät tehtävään valittavan. Missä töissä moinen on tapana, itse en ole koskaan moiseen äänestykseen päässyt mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kassatyttö voi olla pääministeri, niin.........
Kuka se semmoinen pääministeri on?
No he ei selvästi tarvitse mitään super kokenutta tai sellaisia ei ole hakijoiden joukossa ollut. Joskus riittää että on ns hyvä tyyppi, joka on avoin ja kiinnostunut oppimaan uutta.
Valitettavasti joskus CV:hen ei pahemmin tutustuta etukäteen. Se on kyllä kaikkien ajan tuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Hakijamääristä ei ole tietoa. Kyse Controllerin tehtävästä isossa yrityksessä eikä minulla ole mitään kokemusta niistä hommista esim. budjetoinnista, raportoinnista ja kaiken lisäksi Excel osaamiseni on alkeellista. Ainoa kytkös taloushallintoon on että olen laskuttanut sekä tehnyt joitakin maksujen kirjauksia.
Ne ovat varmaan nyt pyytäneet väärän henkilön haastatteluun. Mietin tässä et jos soittaisin ja yrittäisin selvittää asiaa. Luulen vahvasti etten tule selviämään jos jostain ihmeen syystä saisin sen paikan.
Ap
Anna palaa ap. Itse olen ktm laskentatoimi mutta kun ikä 51 v niin hommiin et pääse. Kun olin 25 v just valmistunut vailla pätevää työkokemusta niin conrollerin jommiin oikein pyydettiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Youtubesta löytyy vaikka mitä.
Hienoa .Jotain potentiaalia ovat keksineet sinussa että kouluttavat !
Minä pääsin töihin ilman sopivaa koulutusta tai alan kokemusta viiden minuutin puhelinkeskustelun perusteella. Ei nyt ihan controllerin tehtävä mutta lähelle.
Ap:n tapauksessa saatttaa olla kyse alemman vaativuusluokan avustavista hommista, joihin riittää muuten sopiva tausta. Tyyppi ja oppimishalukkuus ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Hakijamääristä ei ole tietoa. Kyse Controllerin tehtävästä isossa yrityksessä eikä minulla ole mitään kokemusta niistä hommista esim. budjetoinnista, raportoinnista ja kaiken lisäksi Excel osaamiseni on alkeellista. Ainoa kytkös taloushallintoon on että olen laskuttanut sekä tehnyt joitakin maksujen kirjauksia.
Ne ovat varmaan nyt pyytäneet väärän henkilön haastatteluun. Mietin tässä et jos soittaisin ja yrittäisin selvittää asiaa. Luulen vahvasti etten tule selviämään jos jostain ihmeen syystä saisin sen paikan.
Ap
Ehkä vaan katsoivat kenellä on taloushallintokokemusta. Ja ehkä firmassa on taloussihteeri tai muu, joka hoitaa juoksevat työt.
Vertaa Yli-Viikarin taloustarkastustöihin. Koskiko Yli-Viikari Suomessa muuhun kuin omiin laskuihinsa ja sanallisiin raportteihin? Silti avusti Pöystiä ja ura vaan eteni.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkailmoituksen hakuehdot ovat aina suurimmalta osin toivelista. Tätähän moni ei tunnu tajuavan ja sen takia jättää hakematta, koska ajattelevat niiden olevan kiveen kirjoitettuja ehtoja. Eli aina kannattaa hakea ja mennä haastatteluun asti jos kutsu käy. On hyvin mahdollista, että olet se porukan paras hakija, vaikka omasta mielestä asia tuntuukin järjettömältä.
PS. taloushallintoalalla on huutava työntekijäpula, joten ihan hyvin aloittaja on voinut saada kutsun ilman mitään virhettä.
Taloushallintoalalla ei ole kyllä mikään huutava työntekijäpula. Itse olen tehnyt mm. laskutusta ja kirjanpitoa, eli jonkinlaista pohjaa alalle on. Olen laittanut avoimia hakemuksia tilitoimistoihin ja parista paikasta vastattiin ettei ole hommia ja lopuista ei kuulunut mitään.
En voi väittää tietäväni mitään controllerin työstä, mutta suosittelen ennen haastattelua tutustumaan yritykseen, heidän toimialaan ja jos mahdollista myös haastattelijaan. Tutki vielä työpaikkailmoitusta ja mieti ehditkö ainakin pintapuolisesti oppia jotain siinä listatuista taidoista.
Voi olla, että olet mukana vain muodollisista syistä, yrityksessä esim. on ohjeistus, että aina haastatellaan vähintään kolme hakijaa. Etukäteisvalmistelulla haastattelusta tulee sinulle joka tapauksessa mukavampi ja rennompi ja jos tämä työ ei tärppäisikään, jää haastettelijoille positiivinen kuva hyvin valmistautuneesta ja kiinnostuneesta hakijasta.
Aika moni firma oikeasti kouluttaa hommaan joka tapauksessa, joten lähinnä tarvii asiallisen tyypin, joka on valmis omaksumaan uutta tietoa, johon viittaa joku suoritettu tutkinto.
Eihän siellä koulussa opi mitään ihan oikeaa hommaa tekemään, vaan se työ opitaan aina tekemällä sitä.