Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväpiirissä useammallakin lähtemässä asunto alta

Vierailija
28.10.2022 |

Ottivat aikoinaan ihan liikaa lainaa tuloihinsa nähden. On ostettu kalliit autot ym. tietenkin myös lainarahalla. Lyhennysvapaita on tietenkin pidetty. Nyt korttitalot kaatuvat ja minä nautin siitä salaa

5/5

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on ap:n kaveriporukka, jos siellä on pankit olleet noin höveleitä?

Vierailija
22/25 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te ihmiset lähdette kommentoimaan tämmöisiä säälittäviä trolleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mä aikoinaan otin asuntolainan, pankin suositus enimmäislainamääräksi oli kahden vuoden bruttopalkan suuruinen summa. En ottanut niin suurta asuntolainaa vaan tyydyin pienempän asuntoon edullisemmalta asuinalueelta. Samalla, kun lyhensin asuntolainaani, pystyin myös säästämään ja sijoittamaan, koska kaikki raha ei mennyt asuntolainaan ja peruselämiseen. Olen itsekin joskus miettinyt, miten ihmiset uskaltavat ottaa tuloihinsa nähden niin järjettömiä asuntolainoja. 

Harva saa minkäänlaista kopperoa kahden vuoden bruttopalkallaan pääkaupunkiseudulta.

No mutta sitten ei ole varaa omistusasuntoon vaan on asuttava vuokralla. Ei omistusasunto ole mikään perusoikeus. Vuokra-asuntoon saa kuitenkin asumistukea, jos tulot romahtavat. 

Hyvin on varaa. Tuo kahden vuoden bruttotulot ei ole kovin iso summa millään keskituloisella. Ihan realistinen summa on vielä esim. viiden vuoden bruttotulot. Ystäväni pääkaupunkiseudulla otti lainaa noin neljän vuoden bruttotulojen verran (vuosipalkka vajaa 40 000 e, lainaa n. 150 000) ja todella hyvin on pärjännyt. Eivät ole nousevat korot olleet mikään ongelma. Asumiskulut samaa luokkaa kuin mitä maksaisi täällä vastaavasta vuokraa.

Vierailija
24/25 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväpiiri?

Enpä todellakaan kutsuisi sinua kenenkään ystäväksi, jos nautit heidän ahdingostaan.

Eihän se viisasta ole ottaa liian isoa lainalastia, luottaa siihen, että korot ei nouse ja elää sen mukaisesti. Valitettavasti kaikki ei ymmärrä varautua huonompiin aikoihin, varsinkaan, jos sellaista ei ole itse kokenut.

Nyt eletään myös poikkeuksellista aikaa. Ei varmaan kukaan ole tällaiseen tilanteeseen osannut varautua.

Vierailija
25/25 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

uudet autot lainalla - ziisus vakin raist - tossa hassaa helposti jotain 6-7 tonnia vuodessa savuna ilmaan tuotteeseen, jonka arvo putoaa 3 tonnia per vuosi ja pakkokaskot ja muut vielä päälle, ei ihme ettei kenelläkään ole rahaa, kun on näin helposti vedätettävissä

Aika halpa auto uutena jos hinta putoaa vain 3 tonnia vuodessa.

Meillä on ollut aina hyvä ja turvallinen auto. Siihen on haluttu satsata kun kyydissä on ollut usein se kaikkein kallein lasti (lapset ovat tosin nyt jo aikuisia).

Muuten elettiin, ja eletään, taloudellisesti. Ruuat tehdään itse, marjoja&sieniä kerätään, vaatteita&kenkiä huolletaan eikä heitetä heti roskiin jos on vielä korjattavissa. Polttopuita tehdään itse ilmaisista puista, joita saa kun kyselee esim.metsänhoitoyhdistykseltä siivottavaa.

Koskaan ei ollut ongelmaa auton osamaksuista kun säästettiin sen hinta ennen ostoa eikä ollut "pakkokaskojakaan" vaan ihan vapaaehtoisesti otettiin kasko aina autoon.

En koe tulleeni vedätetyksi, oma hyvä valinta on ollut. Eikä ne joidenkin tuttujen halvatkaan autot ole halvaksi tulleet kun jatkuvasti täytyy jostain korjauttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän