Ystäväpiirissä useammallakin lähtemässä asunto alta
Ottivat aikoinaan ihan liikaa lainaa tuloihinsa nähden. On ostettu kalliit autot ym. tietenkin myös lainarahalla. Lyhennysvapaita on tietenkin pidetty. Nyt korttitalot kaatuvat ja minä nautin siitä salaa
5/5
Kommentit (25)
Korot nousseet hurjasti ja luotettu 0 koroihin ikuisuuksiin.
Jaa, minä en tiedä ketään keneltä olisi lähdössä asunto alta. Kaikilla järkevä laina ja maltilliset elinkustannukset. Ihan hyvä, en toivo kurjuutta kenellekään.
Ystäväpiirisi siis koostuu ääliöistä. Mitä se kertoo sinusta?
Samaan aikaan kaikki firmat repivät työntekijöitä toisiltaan.
Tarkkana pitäisi olla, moni ei ole, suuressa asunnossa pitäisi aina laskea, että tulee enmmän lämmityskuluja ja kerrostaloissakin vastikkeet ja REMONTIT laskutetaan neilöperusteisesti, eli juoksevat kulut ovat aina suuremmat, mitä suurempi on asunto.
Jos käytää järkeä ja näkee vaivaa, niin ovelilla tila-ratkaisuilla saa pienempiinkin tiloihin mahtumaan enemmän, monilla näkee esimerkiksi, että sängyn yläpuolisia kuutioita ei ole hyödynnetty mitenkään, silti valitetaan ahtautta, tämähän on hölmöläisten hommaa.
Kun mä aikoinaan otin asuntolainan, pankin suositus enimmäislainamääräksi oli kahden vuoden bruttopalkan suuruinen summa. En ottanut niin suurta asuntolainaa vaan tyydyin pienempän asuntoon edullisemmalta asuinalueelta. Samalla, kun lyhensin asuntolainaani, pystyin myös säästämään ja sijoittamaan, koska kaikki raha ei mennyt asuntolainaan ja peruselämiseen. Olen itsekin joskus miettinyt, miten ihmiset uskaltavat ottaa tuloihinsa nähden niin järjettömiä asuntolainoja.
uudet autot lainalla - ziisus vakin raist - tossa hassaa helposti jotain 6-7 tonnia vuodessa savuna ilmaan tuotteeseen, jonka arvo putoaa 3 tonnia per vuosi ja pakkokaskot ja muut vielä päälle, ei ihme ettei kenelläkään ole rahaa, kun on näin helposti vedätettävissä
Mä en oo koskaan tajunnut miksi elintason pitää olla se, että just ja just rahat riittävät eikä sellainen että varmasti rahat riittää? Miksi pitää olla niin paljon kaikkea tavaraa ja materiaa? Ennen vanhaan osattiin kierrättää, käyttää uudestaan ihan kaikki materiaali, tehtiin itse ilmaiseksi asioita, harrastettiin asioita jotka ei maksa mitään.
Miten se on nykyään niin vaikeaa?
Melkoinen ystävä olet. Itsellä hirvittää tämä tilanne ja ahdistaa muidenkin puolesta. Itse asun turvallisesti vuokralla ja työpaikka hoitoalalla. Palkkaa tulee, vaikka välillä tuntuu ettei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kun mä aikoinaan otin asuntolainan, pankin suositus enimmäislainamääräksi oli kahden vuoden bruttopalkan suuruinen summa. En ottanut niin suurta asuntolainaa vaan tyydyin pienempän asuntoon edullisemmalta asuinalueelta. Samalla, kun lyhensin asuntolainaani, pystyin myös säästämään ja sijoittamaan, koska kaikki raha ei mennyt asuntolainaan ja peruselämiseen. Olen itsekin joskus miettinyt, miten ihmiset uskaltavat ottaa tuloihinsa nähden niin järjettömiä asuntolainoja.
Harva saa minkäänlaista kopperoa kahden vuoden bruttopalkallaan pääkaupunkiseudulta.
Siitä on pitkä aika kun elämä on oikeasti ollut hengissä selviytymistä.
Nautit siitä kun ystävillä menee huonosti? Millainen ystävä sinä oikeen olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva saa minkäänlaista kopperoa kahden vuoden bruttopalkallaan pääkaupunkiseudulta.
No mutta sitten ei ole varaa omistusasuntoon vaan on asuttava vuokralla. Ei omistusasunto ole mikään perusoikeus. Vuokra-asuntoon saa kuitenkin asumistukea, jos tulot romahtavat.
En ehkä sinuna käyttäisi itsestäni sanaa ystävä. Tiedätkö sanan ystävä merkityksen.
Itseäni aina ihmetyttää, että kuinka hyvin jotkut "tietävät" ystäviensä ja naapuriensa raha-asioita.
Jotkut osaavat käyttää rahaa, toiset eivät. Sama palkka on toiselle iso ja toiselle riittämätön. Toisessa perheessä tehdään esim.ruuat itse, toiset Wolttaavat ja näissä on vissi ero. Sitten ihmetellään, että miten joku perhe pystyy ostamaan esim.hienon auton. Juu, pakko olla velkaa suut ja silmät täynnä! Ei sitä naapuri tiedä toisten taloudellisesta tilanteesta mitään jollei hänelle ole sitä kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta sitten ei ole varaa omistusasuntoon vaan on asuttava vuokralla. Ei omistusasunto ole mikään perusoikeus. Vuokra-asuntoon saa kuitenkin asumistukea, jos tulot romahtavat.
Saa siihen omistusasuntoonkin asumistukea, jos tulot romahtavat.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo koskaan tajunnut miksi elintason pitää olla se, että just ja just rahat riittävät eikä sellainen että varmasti rahat riittää? Miksi pitää olla niin paljon kaikkea tavaraa ja materiaa? Ennen vanhaan osattiin kierrättää, käyttää uudestaan ihan kaikki materiaali, tehtiin itse ilmaiseksi asioita, harrastettiin asioita jotka ei maksa mitään.
Miten se on nykyään niin vaikeaa?
Kyllä sen jotkut osaa ja sitten "ystävät" ihmettelevät, että mistä ovat saaneet rahaa. Lottovoitto? Moni ei tajua, että niillä arjen valinnoilla on suuri merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen ystävä olet. Itsellä hirvittää tämä tilanne ja ahdistaa muidenkin puolesta. Itse asun turvallisesti vuokralla ja työpaikka hoitoalalla. Palkkaa tulee, vaikka välillä tuntuu ettei riitä.
Ystäväpiiri ei välttämättä indikoi hyvää ystävää. En tietenkään ole vahingoniloinen jos jotain kohtaa onnettomuus mutta tälläisestä itseaiheutetusta tilanteesta olen aidosti vahingoniloinen. Olen itse elänyt säästeliäästi ja kasannut varallisuutta. Odotan innolla kunnon romahdusta että pääsen haalimaan pilkkahintaan yksiön tai kaksi Helsingin keskustasta. Minusta tulee vuokraloordi :)
Joo joo