Kaveri vaan laihtuu ja laihtuu...
Mä en tiiä mitä mun pitäis tehdä vai pitääkö ees tehdä mitään. Mua huolestuttaa kun mun kaveri ei enää syö ja se laihtuu koko ajan. Koulussa se juo yleensä vaan vettä. Se oli joskus vähän semmonen pyöree (silti ihan normaali ja hyvän näkönen!!) Ja nyt se on varmaan alipainonen tai ainaki melkein. Mä huomaan ihan selvän eron. Ollaan siis kasilla molemmat eli 14-vuotiaita. Ja siis mä oon tottunu pitämään sitä mun kaveria käsistä kiinni (se on vaa sellanen jännä tapa :D) silleen että pidän sen ranteista kiinni nii viimeks ku tein niin nii huomasin et ne ranteet oli paljon ohuemmat ku ennen. En tiedä pitäisikö mun tehdä jotai.
Kommentit (13)
Sanot sen vanhemmille, että se juo koulussa vaan vettä eikä syö mitään tai käsket sen itse kertoa vanhemmilleen mieluummin.
Sekoita jauhoihin jotain kaloripitoista. Kyllä se Sanna siitä lähtee toipumaan.
Ei hyvä. Puhu jollekin aikuiselle. Täältä ei kannata kysellä, sen verran kaheleita vastauksia tulee.
Syömishäiriöltä kuulostaa. Ensiksi hyvä varmaan kysellä kaverilta, että onko itse huomannut jotain asiaan liittyvää ja sitten ehkä yhteys vanhempiin ja varmaan hyvä myös koulussa ottaa puheeksi jonkun opettajan/kuraattorin/terveydenhoitajan kanssa että olet huolissasi ystävästäsi.
Voit jutella asiasta kaverisi kanssa, mutta älä missään nimessä kerro asiasta kenellekään ilman hänen suostumustaan.
Ensiks, ihana että on joku, joka välittää. Muista kuitenkin, että olet itsekin vielä nuori, joten älä ota kaverisi sairautta omaksi murheeksesi.
Fiksuinta olisi, jos saisit juteltua jollekin aikuiselle huolestasi. Kaverisi arvostaa varmasti kaikkein eniten sitä, että olet tukena, jos tulee vaikeita tilanteita eteen.
Pyydä häntä kertomaan koulun terveydenhoitajalle tai kuraattorille. Tai kenelle koulun aikuiselle hän mieluiten kertoisi.
Anoreksia. Kerro koulun terkkarille.
Olisko syömishäiriö tai anoreksia, laihdutus meni vahingossa liian pitkälle - paitsi jos ei olekaan niin laiha kuin näyttää. Juttele kaverin kanssa, jos hän itse huomaa. Et tosin voi alkaa terapeutiksi, siihen on aikuiset.
Lopetin herkuttelun ja nyt lähtenyt lähes kymmenen kiloa huhtikuusta lähtien. Ei näy laskulle loppua. Onko minulla syömishäiriö kun herkut eivät enää kiinnosta?
Oliskohan sillä joku tauti? Ei ranteet paljon ohene syömättömyydellä, nehän on pelkkää luuta ja nahkaa muutenkin. Ei minun ole tarvinnut kellon ranbekkeen pituutta muuttaa vaikka pai o on vaihdellut +-10kg nyky painosta.
Olen syömishäiriön läpikäynyt. Ole ystävä kaverillesi. Älä hylkää vaikka hän on laiha. Hyväksy sellaisena kuin hän on. Taivastelu ja syömään opettaminen ei todellakaan auta. Se on alkoholismiin verrattava sairaus. Et voi häntä parantaa, mutta voit hyväksyä hänet sellaisena kuin hän on. Se parantaa. Anna hänen olla sellainen kuin on.
On huolestuttavaa. Koulussakin pitää syödä edes jotain. Muuten verensokeri laskee liikaa eikä jaksa opiskella. Voisitko pyytää häntä esim Heselle tms syömään ja seuraisit syökö hän siellä? Tai pyydät hänet luoksesi ja leivotte jotain hänen lempparia.