Hesari: Lihavuus on krooninen sairaus
Ei elämäntapaongelma. Postmoderni intersektionaalinen lääketiede selvitti tämän.
Asialle ei siis voi tehdä mitään, sipsejä ja siideriä saa nyt ihan vapaasti vetää, lääkärin on turha valittaa. Itsekin ajattelin lopettaa terveellisesti syömisen, ihan solidaarisuudesta ruveta läskiksi.
Kommentit (591)
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoinen on riippuvainen ruuasta
Narkomaani on riippuvainen huumeista
Tupakoitsija on riippuvainen nikotiinista
Alkoholisti on riippuvainen ruuasta
Kaikki ovat riippuvaisia ruuasta. Ei kun ne valoravinnolla elävät eivät olekaan...
Vierailija kirjoitti:
En syö sipsiä, karkkeja tai siideriä. Äsken söin herkullista naurista raakana ja näkkileipää.
N 100 kg, uneton kilpparivajakki, tamofenin syöjä, ei ole minulla ollut kroonista lihavuus, se tuli vasta näiden sairauksien myötä
Näkkärikin on ihan törkeän suolaista. Just katoin että jos pelkästään näkkärillä söis minimikalorit täyteen eli 2000kcal sais 12g suolaa. Ylärajana pidetään viittä grammaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoinen on riippuvainen ruuasta
Narkomaani on riippuvainen huumeista
Tupakoitsija on riippuvainen nikotiinista
Alkoholisti on riippuvainen ruuasta
Kaikki ovat riippuvaisia ruuasta. Ei kun ne valoravinnolla elävät eivät olekaan...
Tää on vähän ruokariippuvuuden ongelma tosiaan. Tai no, ei kukaan jää koukkuun suolattomaan kaurapuuroon, perunoihin tai papuihin mutta nykymaailmassa ruoasta tehdään aina hyvän makuista.
Vierailija kirjoitti:
En syö sipsiä, karkkeja tai siideriä. Äsken söin herkullista naurista raakana ja näkkileipää.
N 100 kg, uneton kilpparivajakki, tamofenin syöjä, ei ole minulla ollut kroonista lihavuus, se tuli vasta näiden sairauksien myötä
Tämä. Ihmiset ovat tässäkin asiassa yksilöitä.
Tätä ei poliittinen ideologia ei halua nähdä.
Jaa. 20 kiloa on ollut 20 vuotta poissa kun muutin ruokailutapojani ja liikuntatottumuksiani. Helposti. Nyt ollut tasaisesti 60 kiloinen, enkä ole jäänyt mistään paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkkärikin on ihan törkeän suolaista. Just katoin että jos pelkästään näkkärillä söis minimikalorit täyteen eli 2000kcal sais 12g suolaa. Ylärajana pidetään viittä grammaa.
Saan suolaa 1,6 g päivässä, syön terveellistä itse tekemääni ruokaa, ruisleipää tai näkkäriä pari palaa päivässä. Äsken söin yhden näkkärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ihmiset ovat tässäkin asiassa yksilöitä.
Tätä ei poliittinen ideologia ei halua nähdä.
Sulla tässä poliittinen ideologia on.
Mitäpä olette mieltä -onko anorexia nervosa sairaus vai valittu elämäntapa? Entä depressio? Melanooma? Korkea verenpaine? Entä yksinkertasimmillaan ykköstyypin diabetes -taudin mekanismihan on kokolailla sama kuin se mikä saa tutkijan kutsumaan lihavuutta krooniseksi sairaudeksi, myötävaikuttavat tekijät vain poikkeavat toisistaan.
Kannattaa hieman varovasti arvostella elämäntapoihin kytköksissä olevien sairauksien sairastajia, verrattain todennäköistä kun on, että arvostelija itse ennemmin tai myöhemmin sairastuu niin, että hänen voidaan katsoa valinnoillaan myötävaikuttaneen sairauden syntyyn..
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä olette mieltä -onko anorexia nervosa sairaus vai valittu elämäntapa? Entä depressio? Melanooma? Korkea verenpaine? Entä yksinkertasimmillaan ykköstyypin diabetes -taudin mekanismihan on kokolailla sama kuin se mikä saa tutkijan kutsumaan lihavuutta krooniseksi sairaudeksi, myötävaikuttavat tekijät vain poikkeavat toisistaan.
Kannattaa hieman varovasti arvostella elämäntapoihin kytköksissä olevien sairauksien sairastajia, verrattain todennäköistä kun on, että arvostelija itse ennemmin tai myöhemmin sairastuu niin, että hänen voidaan katsoa valinnoillaan myötävaikuttaneen sairauden syntyyn..
Kaikkiin noihin luettelemiisi sairauksiin ja niiden syntymiseen voi vaikuttaa omilla valinnoilla ja elämäntavoilla. Kehopositiivisuus ei kuulu niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin noihin luettelemiisi sairauksiin ja niiden syntymiseen voi vaikuttaa omilla valinnoilla ja elämäntavoilla. Kehopositiivisuus ei kuulu niihin.
Tuolla hesarin otsikolla ei oo mitään tekemistä kehopositiivisuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi...konditionaali. Kuinka sinä vaikuttaisit melanoomaan joka on saanut alkunsa 70-luvulla lapsuudessa kun ei tunnettu auringon haittoja ja iho paloi usein (eikä aikuisena enää ymmärtänyt suojautua, koska ei "koskaan palanut")? Entä lihavaksi lapsuuden kodissa kasvanut lapsi?
Itse en ole kumpaakaan, vielä, mutta juon viikottain viiniä, vaikka tiedän, että se lisää rintasyövän riskiä, jonka äitini on sairastanut (mahdollinen sukurasite?) Sain päätelasit ja tiedostan, että se johtuu siitä, että luen kännykästä tekstiä usein pimeässä makkarissa ja työskentelen suoraan laptopin näytöltä kun en viitsi siirtyä sohvalta työhuoneeseen. Tällä saan myös itselleni todennäköisesti hermopinteen niskaani, joka isältäni on jo leikattu (jälleen rakenteellinen sukurasite?)
Oletko aivan varma, ettet itse koskaan tee valintoja, jotka saattaisivat aiheuttaa sinulle jonkin vaivan, jota sitten yhteisistä varoista hoidetaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän tässäkin haisee intersektionaalinen marxilainen feminismi.
Erehdyt. He loukkaantuvat lihavuuden leimaamisesta sairaudeksi!
Sairaus, okei, mikä siihen sitten on parannuskeino jos ei vähemmän syömistä ja enemmän liikkumista tohdi enää ehdottaa?
Aineenvaihduntaan liittyy ruuan määrä, unen laatu ja stressi. Kesällä lihoin, kun söin aina raskaan lounaan, stressasin ja nukuin huonosti. Nyt vähemmän ruokaa, hyvin nukkumista ja hieman kävelyn lisäämistä. Kilot ovat karisseet.
Vierailija kirjoitti:
Sairaus, okei, mikä siihen sitten on parannuskeino jos ei vähemmän syömistä ja enemmän liikkumista tohdi enää ehdottaa?
tutkimushan pyrkii löytämään ratkaisuja, joilla esim metabolisen oireyhtymän voisi saada "käännettyä" takaisin normaaliin insuliinin toimintaan ja hormonaaliseen kylläisyyden säätelyn palautettua ikään kuin tehdasasetuksille. Vähän samaan tapaan kuin narkomaani tai tupakoitsija tarvitsee korvaushoitoa onnistuakseen vieroituksessa -> fyysiset riippuvuuden aiheuttamat oireet on hoidettava ensin, jotta henkistä riippuvuutta saatetaan hoitaa.
Se että sairauden synnyllä on psykologinen tausta, ei poista sitä tosiasiaa, että riippuvuutta ja sairauden kierrettä ylläpitää fyysiset oireet, joita sillä kuuluisalla itsekurilla ei saakaan päätettyä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. Jo kauan sitten on huomattu, että laihduttaminen ei auta, vaan pahentaa vaivaa. Eli kilot tulevat takaisin kavereiden kanssa. 98% laihduttaneista lihoo takaisin, mutta silti vaan sinnikkäästi lihavat aloittaa uuden kuurin joka maanantai ja uskoo, että tällä kertaa kuuluvat siihen kahden prosentin vähemmistöön. Ala vaan ap lihavaksi. Voit sitten lukea täältä palstalta, miten siitä voi helposti päästä eroon. Syöt vain vähemmän kuin kulutat!
Itse taas oon tehnyt ihan kummallisen havainnon.
Jos syön terveellisesti ja liikun enemmän, paino jostain syystä putoaa. Tämähän ei ole poliittisesti korrektia.
Hyvät sulle. Mä söin terveellisesti ja liikuin aivan helvetisti, mutta lihoin sitä myöten 120 kiloiseksi, koska aineenvaihduntani oli pahasti pilalla. Sain lääkkeet ja laihduin 55 kiloon vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän mammapalstan käyttäjillä on enemmän viisautta kuin tutkijoilla, oli kyse sitten lihavuudesta tai vaikka alkoholiongelmasta!
Hesarin juttua en ole lukenut, en löytänyt avauksesta edes linkkiä siihen, mutta esimerkiksi syömisen hormonaalinen säätely on varmaankin ap:lle ihan tuttua juttua?
Ja niihin hormoneihin pystyy vaikuttamaan sopivalla ravinnolla.
Ihan vakavissasi väität tietäväsi tästä aiheesta enemmän kuin asiantuntijat?
Vierailija kirjoitti:
Lapsia käy sääliksi, jos tällainen ajattelu alkaa levitä.
Millainen ajattelu? linkittäisitkö tuosta Hesarin artikkelista sen kohdan, mihin ajattelulla viittaat. Otsikko ja ingressi eivät kerro artikkelin sisällöstä kuin pintaraapaisun.
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla ei ollut tuota kroonista sairautta🤔
Olihan toki, mutta harvemmilla. Metsästäjä-keräilijöillä tätä sairautta ei esiinny, kuten ei juuri mitään muitakaan sairauksia. Yleisin terveysongelma heillä on hampaiden kuluminen.
Lapsia käy sääliksi, jos tällainen ajattelu alkaa levitä.