Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesystävä uskottelee aina tietävänsä ihan kaiken. Onko tuo pysyvä piirre?

Vierailija
28.10.2022 |

Tapailun alussa ajattelin, että ehkä hän on vaan epävarma ja haluaa antaa itsestään perehtyneen kuvan, mutta nyt toi alkaa jo vähän pitkästyttää. Aihe voi olla lähes mikä tahansa, jopa sellainen, josta hän ei oikeasti tiedä mitään, ja silti mulle on viimeisen kuukauden aikana selitetty enemmän tai vähemmän ontuvasti mm. mitä erilaiset remontit maksaa, mistä moraali on peräisin, minkälainen auto on hyvä, miten kannattaa sijoittaa ja miten syödään oikein. Kuten arvata saattaa, mikään tästä suuresta tietämyksestä ei näy hänen omassa elämässään: esim. varallisuutta on vähän, vyötärönympärystä paljon. Onko tällainen selittäjä patologisesti ja pysyvästi tällainen vai voiko hän muuttua? Onko kenenkään mies rauhoittunut ja lopettanut selittämisen suhteen vakiinnuttua?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tietää todella monesta asiasta hyvin paljon ja hän on kävelevä tietokirja. Hän lukee todella paljon, on aina lukenut, hänen muistinsa ja asioiden yhdistelykykynsä on mieletön. Kun hän syventyy johonkin tekstiin tai vaikka kuuntelemaansa luentoon, niin se jää hänen mieleensä lähes sellaisenaan. Hänen tietonsa ovat myös täsmälleen oikein.

Mieheni ei kuitenkaan "luennoi" asioista ellei joku apua pyydä. Koulutukseltaan hän on DI, iältään hän on hieman alle viisikymppinen vuotta. Minulla ei ole mitään tuollaista kykyä, enkä ole edes koulutukselta kummoinen, mutta meillä on aina jutut menneet älyttömän hyvin yhteen ja pystymme juttelemaan mistä vain tunteja.

Paasaajaa en jaksaisi yhtään ja sellainen hän ei olekaan, vaan myös hänen sosiaaliset taitonsa ovat hyvät, vaikka hän onkin introvertti. Isäni on samanlainen ja he tulevat todella hyvin toimeen.

Kun olen tottunut mieheni tietomäärään ja meidän pitkiin keskusteluihin, niin muut miehet tuntuvat jopa tyhmiltä ja keskustelukyvyttömiltä.

Jos siis mies luennoi, niin kannattaisi yrittää valjastaa luennot ja mahdolliset tiedot johonkin hyvään tarkoitukseen. Kotona luentoja ei välttämättä tarvita ja jos mies ei sitä tajua, niin luultavasti hänellä on ongelmia asioiden kanssa yleensäkin. Se ei välttämättä muutu ikinä.

Vierailija
22/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on tollanen. Aluksi pidin hienona että tietää paljon monesta asiasta. Jossain vaiheessa huomasin että monet asiat perustuvatkin mutuun vaikka esittää ne faktoina. Vänkää viimeiseen asti tietävänsä, vaikka näyttäisin miten vedenpitävät todisteet niin ei silti usko vaan suuttuu. Tuskin muuttuu ikinä. Olen oppinut että löpinä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. On kuitenkin kiva tyyppi muuten.

Meillä sama. Meni kyllä jonkin aikaa tajuta, että mies ei oikesti tiedä läheskään kaikkea, mitä totena selittää esim jostakin rempasta.  Tehtiin niin, kuin mies asian sanoi ja tiesi, että näin se tehdään ja sutta tuli. Ei yksi eikä kaksi kertaa kävi näin.

Nyt pidän oman pääni, vaikka mies väittää vastaan ja parempaa jälkeä tulee. Ennen uskoin, mitä mies sanoi, mutta nyt luotan omaan tietämykseen ja moni sudenkuoppa on sillä vältetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan edellisiä. Itse en kestäisi.

Sinänsä mielenkiintoista, mistä tuo kumpuaa. Mitää rajaahan ei ole. Kerran työpaikan kahvipöydässä juttelimme tuoreiden äitien kesken imetyksestä, niin eiköhän tästä taudista kärsivä mies jo väliin huuda; "Itse asiassa..."

😂

Vierailija
24/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan mun isältä. Ollut aina tuollainen ja tulee olemaan.

Vierailija
25/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "kaikkien alojen asiantuntijuus"  ja toisten neuvominen on lähestulkoon ainoastaan miesten piirre.

Olen 53v elämäni aikana tavannut 2 naista joilla selkeästi tätä, ah hitto niin ärsyttävää, piirrettä ollut huomiota herättävässä määrin. Miehiä useita kymmeniä.

En tiedä mistä tämä kumpuaa, jostain pätemisen tarpeesta ehkä ja siitä että pitävät naisia jotenkin heikompana, autettavana ja/tai itseään niin ylivertaisena, että kertovat sujuvasti muille heidän osaamisalaansa koskevia asioita ihan pokkana, haluavat sanoa aina viimeisen saaman ja opettaa ja ohjeistaa muita.

Ihan sietämätöntä.

Olen heivannut monta miestä samantien hittoon  kun tämä piirre ilmenee.  En ole kuullut keltään että tuo piirre katoaisi, päinvastoin.

Olen lukenut jostain psykologisesta julkaisusta monta kymmentä v sitten tällaisen lauseen:

"Kun naiset neuvovat muita, he neuvovat siksi, että tuo toinen välttyisi virheiltä ja saisi ehkä uusia näkökulmia päätöksentekonsa tueksi. 

Kun miehet neuvovat muita, he tekevät sen saadakseen ylemmyyden tunnetta."

Samaisessa jutussa oli maininta siitä, että miehet tuntevat itsensä tärkeiksi ja saavat jonkinlaista ylemmyyden tunnetta jo siitä kun he neuvovat / opastavat pieniä lapsia.

Voi hyvinkin olla juuri noin ????

Vierailija
26/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on lähinnä siitä miten mies tajuaa luennoivansa ja kykeneekö hän elämään ja olemaan ilman luentojaan, osaako hän esimerkiksi kuunnella? Pystyykö hän muuttamaan mielipidettään? Ovatko muut ihmiset hänen mielestään typeriä ja onko hän ylimielinen asioistaan?

Vierailija
27/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu, jos kaksi luennoivaa miestä juttelee keskenään?

Vierailija
28/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä "kaikkien alojen asiantuntijuus"  ja toisten neuvominen on lähestulkoon ainoastaan miesten piirre.

Olen 53v elämäni aikana tavannut 2 naista joilla selkeästi tätä, ah hitto niin ärsyttävää, piirrettä ollut huomiota herättävässä määrin. Miehiä useita kymmeniä.

En tiedä mistä tämä kumpuaa, jostain pätemisen tarpeesta ehkä ja siitä että pitävät naisia jotenkin heikompana, autettavana ja/tai itseään niin ylivertaisena, että kertovat sujuvasti muille heidän osaamisalaansa koskevia asioita ihan pokkana, haluavat sanoa aina viimeisen saaman ja opettaa ja ohjeistaa muita.

Ihan sietämätöntä.

Olen heivannut monta miestä samantien hittoon  kun tämä piirre ilmenee.  En ole kuullut keltään että tuo piirre katoaisi, päinvastoin.

Olen lukenut jostain psykologisesta julkaisusta monta kymmentä v sitten tällaisen lauseen:

"Kun naiset neuvovat muita, he neuvovat siksi, että tuo toinen välttyisi virheiltä ja saisi ehkä uusia näkökulmia päätöksentekonsa tueksi. 

Samaisessa jutussa oli maininta siitä, että miehet tuntevat itsensä tärkeiksi ja saavat jonkinlaista ylemmyyden tunnetta jo siitä kun he neuvovat / opastavat pieniä lapsia.

Mun isä opetti mulle että tässä elämässä voi tehdä mitä vaan jos tekee eikä mieti osaako.

Ikinä en ole opiskellut automekaanikon hommia, silti autot on korjattu itse, ikinä en ole opiskellut talonrakennuksesta muuta kuin sähköalan, silti tein kaikki putki ja timpurityöt jne.

Aika monissa hommissa pärjää päättelykyvyn avulla jos jaksaa vähän miettiä.

Vierailija
29/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni mies on DI ja just tällanen, hän tietää kaikesta kaiken, ja vaikka ei tiedäkään  niin ottaa kantaa.

Hän ei koskaan sano ettei tiedä, en osaa sanoa, en ole kuullutkaan, vaan hänellä on aina joku kommentti. 

JA hän sanoo AINA viineisen sanan, oli se  sitten mikä tahansa, mutta keskustelu ei pääty ennen kuin hän on kiteyttänyt sen jollain tapaa ja hänen lauseensa jää viimeiseksi. Ihan hassua.

Tosin hänen lähipiiriinsä kuuluva henkilö kommentoi, että tämän kyseisen DI:n isä on ollut ihan samanlainen.

Vierailija
30/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama piirre, mutta opettelin lisäämään selityksen alkuun, että: Olen tullut siihen päätelmään, että.

Jotta todella selviää, että kyse ei ole faktasta vaan omasta päättelystä.

Ok, eli nyt olet se ns. "I did my own research" -tyyppi.

Vierailija
31/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin raskas ja rasittava piirre. Nyt on tullut vielä ihan mediassakin tämä julki kun on kaiken maailman asiantuntijat selittelemässä asioita ja monesti vaan höpisevät niitä näitä ilmaan mitään aitoa konkreettista asiaa.  Ihmiset ovat monestia vain sellaisia että haluavat näyttää fiksuilta, mutta fiksumpaa olisi vain myöntää jos ei tiedä asioista ja oppisi muilta jotka oikeasti tietävät.

Vierailija
32/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama piirre, mutta opettelin lisäämään selityksen alkuun, että: Olen tullut siihen päätelmään, että.

Jotta todella selviää, että kyse ei ole faktasta vaan omasta päättelystä.

Ok, eli nyt olet se ns. "I did my own research" -tyyppi.

Varmaankin. Ihan hyvin oon pärjännyt. Useasti tehnyt itse ne työt mihin muut soittelee "ammattilaisen" paikalle.

Vierailija
33/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me miehet tiedämme kaiken! Usko vaan!

Vierailija
34/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sietämätöntä.

Mun isä opetti mulle että tässä elämässä voi tehdä mitä vaan jos tekee eikä mieti osaako.

Ikinä en ole opiskellut automekaanikon hommia, silti autot on korjattu itse, ikinä en ole opiskellut talonrakennuksesta muuta kuin sähköalan, silti tein kaikki putki ja timpurityöt jne.

Tuo ei nyt kyllä liittynyt aiheeseen mitenkään.

Vierailija
35/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sietämätöntä.

Liittyy. Tarviiko asia miesselittää?

Jos on hyvä päättelykyky niin voi selvittää asioita päättelemällä. Siksi voi tietää paljon asioita, kun on joutunut päättelemään niitä.

Vierailija
36/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt tällaisia tilanteita. Yleensähän ne kiduttaa tällä harrastuksellaan vain naisia, mutta joskus kaksi miesselittäjää osuu vähän vahingossa samaan selitystilanteeseen ja kyllähän siinä tahtoo heti tulla konflikti. Yleensä sitten toinen joko perääntyy tai jankkaavat naamat punaisena ja vaimo saa sitten myöhemmin kuunnella jurputusta miten "se yks paskapää" on niin olevinaan.

Vierailija
37/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistatteko myös ne päällepäsmäri naiset, jotka myrkyttävät parisuhdetta kaikella tietämisellään. Tuskin.

Vierailija
38/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sietämätöntä.

Liittyy. Tarviiko asia miesselittää?

Jos on hyvä päättelykyky niin voi selvittää asioita päättelemällä. Siksi voi tietää paljon asioita, kun on joutunut päättelemään niitä.

Ah, DunningKruger on täällä tänään(kin)!

Vierailija
39/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistatteko myös ne päällepäsmäri naiset, jotka myrkyttävät parisuhdetta kaikella tietämisellään. Tuskin.

En tunnista. Jostakin syystä lähellä olevat pariskunnat ovat tosi mukavia, rauhallisia ja asiallisia. Vakka kantensa valitsee siis. Kenenkään ei ole pakko ottaa miehekseen mitään paasaavaa kaikkitietäjää tai päälläpäsmäröivää naista, vaan jokainen voi ihan itse valita sen hyvän ja itselleen sopivan.

En ymmärrä ihmisiä, jotka jäävät huonoihin parisuhteisiin.

Vierailija
40/47 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt tällaisia tilanteita. Yleensähän ne kiduttaa tällä harrastuksellaan vain naisia, mutta joskus kaksi miesselittäjää osuu vähän vahingossa samaan selitystilanteeseen ja kyllähän siinä tahtoo heti tulla konflikti. Yleensä sitten toinen joko perääntyy tai jankkaavat naamat punaisena ja vaimo saa sitten myöhemmin kuunnella jurputusta miten "se yks paskapää" on niin olevinaan.

Eli molemmat ovat juntteja? Miksi nainen on huolinut juntin miehekseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi