Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa syntyi historiallisen vähän vauvoja

Vierailija
27.10.2022 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009162098.html

Miksi naiset eivät synnytä? Pienen orastavan syntyvyyspiikin jälkeen syntyvyys sukelsi jälleen ennätysalhaisiin lukemiin.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta ja kuusi lastenlasta. Miten on ap'n laita? Onko sulla lapsia, vai räksytätkö muuten vaan?

Vierailija
42/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka halusia näin huonosti johdettuun maahan lapsia tehdä jossa moni tosi moni suunnittelee itsemurhaa koska eivät selviä jokasuunnasta tulleista hintojen korotuksista. Kun sinut ajetaan Marin hallituksen toimesta elämään johon ei ole varaa ja joka päivä on taistelua viedään elämän jatkamisen edellytykset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka halusia näin huonosti johdettuun maahan lapsia tehdä jossa moni tosi moni suunnittelee itsemurhaa koska eivät selviä jokasuunnasta tulleista hintojen korotuksista. Kun sinut ajetaan Marin hallituksen toimesta elämään johon ei ole varaa ja joka päivä on taistelua viedään elämän jatkamisen edellytykset.

Raha nyt turhista syistä turhin itsemurhaan. Mutta v*tuttaahan se.

Vierailija
44/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vastuutonta tehdä lapsia tänne pallolle lisää kun nyt ollaan jo liikakansoituksen takia ongelmissa. Tulevaisuus ei näytä hyvältä. Ilmastopakolaisuus alkaa seuraavan 50 vuoden aikana ja tänne sisävesistöjen äärelle vaeltaa kymmeniä tai satoja miljoonia ihmisiä.

Väestönkasvu on taittumassa kaikkialla samalla kun väestö vanhenee.

Tsekkaa Empty Planet.

Hyvä. Olen mielellään edesauttamassa tätä prosessia. Jos ihminen haluaa lajina selvitä, niin 80% meistä saisikin hävitä.

En ole nähnyt dokkaria, mutta pitää tarkastaa se kun pääsen töistä kotiin.

Vierailija
45/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta. Kolmatta ei tule.

Syyt:

Ei ole tukiverkkoja. En jaksaisi kolmatta hoitaa, kun kahdenkin lapsen kanssa uuvun. En saa koskaan mitään apua arkeen keneltäkään. Työnantaja ei anna pitää lomia muun perheen kanssa yhdessä. Sekin pilaa perhe-elämäni. Lapsen sairastuessa saa olla vain kolme päivää poissa töistä. Se on iso ongelma, kun ei ole ketään kuka hoitaisi lasta sen jälkeen.

Raha. Sitä ei ole tarpeeksi kolmanteen. Ei oikein riitä kahteenkaan.

Pelko siitä, että olen jo liian vanha kolmanteen ja lapsi syntyisi sairaana tai vammaisena. Sitä en ainakaan jaksaisi.

Kaikki velvoitteet mitä pitää jaksaa huolehtia. Lapset eivät enää itse huolehdi kouluasioistaan, vaan vanhempien pitää muistaa huolehtia kaikesta.

Vierailija
46/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat palkat on syynä siihen ja että kun painaa duunissa 10h joka päivä + työmatkat, niin ei kerkeä edes päivällistä tekemään tai syömään kuin illallisen. Missä vaiheessa kasvatat lasta, kun lapsi on koulun tai päiväkodin kasvatettavana?

Kotona ei kummankaan ole varaa olla ellei pääse työttömäksi ansiosidonnaiselle.

Kun työnteko ei ole taloudellisesti kannattavaa tai että sitä pitää tehdä lähemmäs 12h päivässä että jotain jää säästöön, niin kyllähän siinä kasvatetaan tai jätetään kasvattamatta lapsia ja heistä tulee ties mitä koulusurmaajia.

Vierailija
47/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kotiini mitään viruslinkoa. Olen seurannut päikkymeininkiä liian läheltä; flunssakierteen lisäksi on nororumbat ja koronasalsat. Työelämä on viritetty terveille joustaville kolmikymppisille eivätkä räkäiset ja itkuiset sinappitykit sovi yhtälöön.

Vierailija
48/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin synnyttänytkin ja vauvakuume iski, mutta poikaystävät eivät kahden-kolmenkymmenen ikävuoden välillä halunneet. Nyt alkaa olla jo myöhäistä yrittää. Turha syyttää tästä pelkästään naisia.

Vierailija
49/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävieni osalta äitiysloma on tarkoittanut myös työpaikan vaihtoehtoa. Ihan systemaattisesti äidiksi tulo tarkoittaa potkuja persuuksille. Minä en päässyt vakitöihin heti koulunpenkiltä, joten pidän kynsin hampain kiinni vakityöpaikastani. En todellakaan uskalla riskeerata nykyistä työpaikkani millään vauvasekoiluilla.

(Ja mieheni mielestä lapset hankitaan vasta nelikymppisinä, joten enköhän minä ole "tahattomasti lapseton" siinä vaiheessa kun mies herää lapsentekoon...)

Vierailija
50/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin, mutta.. kirjoitti:

Olisin synnyttänytkin ja vauvakuume iski, mutta poikaystävät eivät kahden-kolmenkymmenen ikävuoden välillä halunneet. Nyt alkaa olla jo myöhäistä yrittää. Turha syyttää tästä pelkästään naisia.

No tämä. Meidänkin pitää olla yhdessä 20 vuotta ja vasta sitten mies on "valmis" lastentekoon. Nyt lusittu 10 vuotta ja ollaan kolmikymppisiä. Enää 10 vuotta odottamista, jee...?

Vierailija
51/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävieni osalta äitiysloma on tarkoittanut myös työpaikan vaihtoehtoa. Ihan systemaattisesti äidiksi tulo tarkoittaa potkuja persuuksille. Minä en päässyt vakitöihin heti koulunpenkiltä, joten pidän kynsin hampain kiinni vakityöpaikastani. En todellakaan uskalla riskeerata nykyistä työpaikkani millään vauvasekoiluilla.

(Ja mieheni mielestä lapset hankitaan vasta nelikymppisinä, joten enköhän minä ole "tahattomasti lapseton" siinä vaiheessa kun mies herää lapsentekoon...)

Pakasta munasoluja. Puolassa on halpaa. RyanAir lennättää edullisesti.

Vierailija
52/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakasta munasoluja. Puolassa on halpaa. RyanAir lennättää edullisesti.

Enkä pakasta. Ihmettelen miehen kanssa huuli pyöreänä sitten kun lapsia ei kuulukaan. Eipähän tarvitse alkaa maksulla ajokortteja ja takaamaan ensiasuntolainoja eläkeikäisenä.

Vierailija
53/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas jännä ettei synny vauvoja kun joka päivä uutisoidaan talven mahdollisesta sähköpulasta, jatkuvista hinnankorotuksista, ydinaseista, sodan uhasta, ylikuormittuneesta terveydenhuollosta, koronaluvuista, ilmastonmuutoksesta, ym. muusta mieltä piristävästä asiasta.

Että kuka hullu tähän maailmantilanteeseen enää tietentahtoen haluaa lapsia tehdä?

Vierailija
54/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään iltsikassa luki että saatamme elää kolmatta maailmansotaa ja sinä ihmettelet, mikseivät naiset halua kohdata maailmansotaa vatsa pystyssä? Imbesilli :D

Vierailija
55/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vaan yksinkertaisesti halua lapsia. Minulla on hyvä, onnellinen suhde aviomieheni kanssa ja elämämme on hyvää juuri näin. Miksi ihmeessä pitäisi tehdä lapsia jos ei siltä tunnu?

Vierailija
56/56 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaapuämmäthän ei muuta teekkään, äijä käy ostarilla notkumisen lomassa hakkaamassa ja panemassa ämmäänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan