Suomessa syntyi historiallisen vähän vauvoja
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009162098.html
Miksi naiset eivät synnytä? Pienen orastavan syntyvyyspiikin jälkeen syntyvyys sukelsi jälleen ennätysalhaisiin lukemiin.
Kommentit (56)
Ihmisillä ei koskaan ole elintaso sekä sosiaalituet olleet näin korkeita eli taloudellista syytä ei kellään ole olla lisääntymättä.
On myös vihervasemmistolaista neuroottisuutta ja ihmisvihaa ajatella, että nyt maailmantilanne ja elämä on jotenkin vaikeampaa kuin 1000 vuotta sitten kun nyt itselleen tai lapselleen ei tarvitse hankkia edes toimeentuloa.
You´ve never had it so good actually.
Ei kukaan halua tulevia sotilaita synnyttää🥲
Eräät piikitkin heikentää syntyvyyttä.
Ei tässä näytä muu auttavan, kuin alkaa tekemään.
mies54v
Eipä ole ketään kenen kanssa tehdä niitä lapsia. Naispuolisia kavereita on kyllä jonkin verran, mutta en kelpaa heille. Olen kuulemma väärää tyyppiä. Kuvataan emotionaalisesti älykkääksi ja rauhalliseksi, mutta näenhän sen itsekin peilistä että olen ruma ja kukapa haluaisi lapselleen sellaisia geenejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vastuutonta tehdä lapsia tänne pallolle lisää kun nyt ollaan jo liikakansoituksen takia ongelmissa. Tulevaisuus ei näytä hyvältä. Ilmastopakolaisuus alkaa seuraavan 50 vuoden aikana ja tänne sisävesistöjen äärelle vaeltaa kymmeniä tai satoja miljoonia ihmisiä.
Päinvastoin koko Euroopassa väestö laskussa. Siihen, että Afrikassa syntyy liikaa ihmisiä, ei auta se että suomalaiset näivettyvät sukupuuttoon.
Uskon, että koulutuksen myötä myös köyhät maat saadaan syntyvyydeltään aisoihin, siitä on alueittain jo nyt hyviä merkkejä. Mutta meidän pitää ensisijaisesti keskittyä pitämään oma kansamme hengissä.
Miksi suomalaisten ei tulisi antaa kuolla sukupuuttoon? Keskimääräisen suomalaisen hiilijalanjälki on kestämättömällä tasolla eikä maapallo tule rasittaa turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset oli toista vuotta kotona. Kotiäippäily/-isäily ei nyt houkutellut
Mikä kotiäippäily?
Itse onneksi opiskelin kun lapseni syntyi, niin sain joustavasti sumplittua asian niin, että sai olla opintojeni ohessa kotihoidossa kolmevuotiaaksi asti.
Sitten valmistuin ja alkoi se jatkuva kiire eestaas suhteessa, eli päiväkoti-työpaikka-täysi työpäivä- päiväkoti.
Kysyttiin jo, haluaisinko pudottaa työtunteja. Nauroin ääneen, koska ei tosiaan ole rahallisesti sellaiseen varaa.
Nyt jos saisin toisen lapsen, olisi hänen mentävä päiväkotiin siinä 10kk/vuoden iässä.
Antakaa yksi hyvä syy sille miksi juuri suomalaisten tulisi lisääntyä.
Aivan, niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meistä jotkut vielä ovat perhekeskeisiä🙂
T. Nejännen lapsen laskettu aika viikon kuluttua.
Olen perhekeskeinen, mutta minulle riitti kaksi lasta. Ei lapsiluku kerro mitään perhekeskeisyydestä.
TEEN LAPSIA JA MENEN TÖIHIN HETI KUN VAUVA ON 2kk.
OLEN ÄITI ENKÄ MIKÄÄÄN LUUSERI KOTI ÄITI.
Voin harkita asiaa siinä vaiheessa kun esimerkiksi:
- synnyttäviä äitejä ei enää kohdella "pakollisena pahana" synnärillä
-neuvolat ei kyttää ja pitää elää just niin kun ne määrää tai napsahtaa lasu
- peruskoulutuksen alennustila pitää saada kuntoon.
- Suomen valtion talouden tila pitää saada kuntoon.
-elämän edellytykset kuntoon suomessa, järkevän hintainen asuminen, ruoka, liikkuminen, energia jne.
- valtiolliset palvelut terveydenhuolto, koulutus, perusinfra jne. kuntoon
Aika paljon kuntoon laitettavaa eli voipi olla niin, että tämä tyttö jää lapsettomaksi🤷
semmoinen fiilis, että tämä yhteiskunnallinen tilanne menee vain huonompaan suuntaan eli mahdollisuus selviytyä itsellä on parempi kun ei tee niitä lapsia. Ja jos vanhana ei ole mitään hoivaa yhteiskunnan taholta niin sitten poistuminen tapahtuu oman käden kautta.
Ihan riittää kun seuraa uutisia niin loppuu lisääntymishalut.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meistä jotkut vielä ovat perhekeskeisiä🙂
T. Nejännen lapsen laskettu aika viikon kuluttua.
Meillä yksi lapsi, mutta olemme silti perhekeskeisiä. Ei se lapsiluku sitä kerro. Perhe tulee aina ensin ja tehdään yhdessä paljon asioita.
Meillä on yksi lapsi, kun halusimme taata lapselle hyvän elämän. Ja hyvä niin. Nyt olisimme pulassa useamman lapsen harrastusmaksujen ja muiden kanssa, vaikka meillä ihan hyvät palkat onkin.
Kuka haluaa hankkia lapsia, kun hinnat nousee, joudut samalla käymään kokopäiväisesti töissä ja pitämään huolta sekä lapsesta että lapsen isästä, teet kaikki kotityöt, laitat ruokaa..
Kuka oikeasti haluaa tuota? Siis nykyisessä tilanteessa? Olin nuorempana harkinnut lapsia, mutta edes minä en ole tarpeeksi masokistinen tuohon. Vähemmän stressiä käydä töissä ja kustantaa omat kulut kuin maksaa kolmen tai useamman puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vastuutonta tehdä lapsia tänne pallolle lisää kun nyt ollaan jo liikakansoituksen takia ongelmissa. Tulevaisuus ei näytä hyvältä. Ilmastopakolaisuus alkaa seuraavan 50 vuoden aikana ja tänne sisävesistöjen äärelle vaeltaa kymmeniä tai satoja miljoonia ihmisiä.
Päinvastoin koko Euroopassa väestö laskussa. Siihen, että Afrikassa syntyy liikaa ihmisiä, ei auta se että suomalaiset näivettyvät sukupuuttoon.
Uskon, että koulutuksen myötä myös köyhät maat saadaan syntyvyydeltään aisoihin, siitä on alueittain jo nyt hyviä merkkejä. Mutta meidän pitää ensisijaisesti keskittyä pitämään oma kansamme hengissä.Miksi suomalaisten ei tulisi antaa kuolla sukupuuttoon? Keskimääräisen suomalaisen hiilijalanjälki on kestämättömällä tasolla eikä maapallo tule rasittaa turhaan.
Ketä kiinnostaa. Luonto hoitaa omalla tavallaan ylimäärän.
Vierailija kirjoitti:
Väestönkasvu on taittumassa kaikkialla samalla kun väestö vanhenee.
Tsekkaa Empty Planet.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa hankkia lapsia, kun hinnat nousee, joudut samalla käymään kokopäiväisesti töissä ja pitämään huolta sekä lapsesta että lapsen isästä, teet kaikki kotityöt, laitat ruokaa..
Kuka oikeasti haluaa tuota? Siis nykyisessä tilanteessa? Olin nuorempana harkinnut lapsia, mutta edes minä en ole tarpeeksi masokistinen tuohon. Vähemmän stressiä käydä töissä ja kustantaa omat kulut kuin maksaa kolmen tai useamman puolesta.
Miksi tekisit kaikki kotityöt? Eikö myös isä voisi tehdä niitä? Oletko joku pirttihirmu joka vaatii että saa itse pitää langat käsissään?
Aikamoista yleistämistä jos yrität tässä sanoa että isät ei tee mitään. Mun isä kasvatti mut yksin kun äiti lähti toisen miehen matkaan ulkomaille. Aina oli ruokaa pöydässä ja vaatteet pestynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tekisit kaikki kotityöt? Eikö myös isä voisi tehdä niitä? Oletko joku pirttihirmu joka vaatii että saa itse pitää langat käsissään?
Aikamoista yleistämistä jos yrität tässä sanoa että isät ei tee mitään. Mun isä kasvatti mut yksin kun äiti lähti toisen miehen matkaan ulkomaille. Aina oli ruokaa pöydässä ja vaatteet pestynä.
En ole pirttihirmu ja mieluitenhan isä tekisi osansa. Mutta oikeassa elämässä ei sitä ole tullut vastaan, jopa oma isä jätti kaiken p*skan äidin tehtäväksi. Jopa imurointi oli liikaa hänelle, minun ja veljeni ruokkimisesta puhumattakaan.
Eli yleistin oman kokemuksen pohjalta. Ei ehkä reilua, mutta en suostu ottamaan riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jep. Olen 70-luvulla syntynyt ja mun isä hoiti mua äidin ohella vauvasta asti. Mun veli on oikein perhekeskeinen isä, vaikka tekee uraakin, samoin kuin vaimonsa. Mun lapsen isä on hoitanut meidän lasta alusta asti samoin kuin minä.
Ollaan siis perhe ja huolehditaan toisistamme. Ei se ole vaikeaa, pitää vain opetella ottamaan toiset huomioon, olla joustava ja tehdä kompromisseja. Haluta yhteistä hyvää.
Se on kivaakin.
Aa no sitten. Olen lukenut paljon tutkimuksia ja perehtynyt aiheeseen, mutta jos palstalla joku väittää kaikkia niitä valheeksi niin pakkohan se on uskoa että näin on.