Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Vierailija kirjoitti:
En ole Akateeminen mutta inhoan tauointeja, olutta, väkeviä, tupakanpolttoa.
Olen rahoitusalalla asiantuntija isossa pörssiyhtiössä ja työni on kansainvälistä.
Palkka on hyvä ja pukeudun pakostakin business tyyliin ja laadukkaasti, mm lempi vaatemerkkini on Suomalainen Andiata.
Minulla on pitkät, hyvinhoidetut hiukset ja kynnet. Hoidatan niitä säännöllisesti,
Luen todella paljon, kotonani on yli 3000 kirjaa ja lähellä sydäntä on etenkin terveet elämäntavat ja historia. Kotiini tulee Helsingin sanomat ja Tiede lehti. Auto on Volvo.
Kotini on Helsingissä meren äärellä ja kotini on sisustettu antiikilla.Seuraan aktiivisesti taloutta ja politiikkaa jo ihan työni takia.
Harrastan urheilua ja ruoanlaittoa. Minulla on palkattu oma PT. Inhoan roskaruokaa. En ole ikinä tupakoinut ja olutta inhoan. Pidän hyvistä viineistä. Olen konservatiivi ja esim maanpuolustushenkinen, mieheni työskentelee Puolustusvoimissa.
Veganismi, sivariin ja vihervasemmistolaisuus on minulle vierasta.
Nuorena harrastin kilparatsastusta ja minulla oli kaksi omaa yksityishevosta. Perheeni harrasti purjehdusta.
Oppera ja klassinen musiikki on lähellä sydäntäni. Inhoan Tositeeveetä.
En tiedä mihin luokkaan kuulun enkä välitä siitä.
Teen niitä asioita mistä nautin enkä mene virran mukana.
Hyvä yritys mutta alkeelliset kielioppivirheet paljastavat, että peruskoulussakin on taidettu torkkua äidinkielentunneilla. Ihan Silppu-fibat tuli.
Jos työkkäri laittaa palkkatuella tarhaan niin kokoomuslaisten lapset saa paskimmat lelut.
Vierailija kirjoitti:
Sosioekonomisen yläluokan tuntomerkit itsessäni
Akateeminen perhetausta
Kulttuuriharrastukset lapsesta alkaen
Eksklusiiviset harrastukset (vuorikiipeily, tieteet, taide, ...)
Korkeakoulutus
Intohimoja herättävä työ
Monipuolinen kielitaito
Kansainvälisyys (opiskelu, harrastukset, työ)
Tiedostava ja vastuullinen rahankäyttö
Älykäs seura
Elämästä nautiskelu
- minä DI
Luulin, että diplomi-insinöörit ovat kaikki toivottomia tosikkoja, mutta olinkin väärässä! Sinähän olet todella mainio vitsiniekka!
Vierailija kirjoitti:
Jos työkkäri laittaa palkkatuella tarhaan niin kokoomuslaisten lapset saa paskimmat lelut.
Oikein, ja hakaa vielä niitä jollain mistä ei jää jälkiä.
Luokkayhteiskunta on varma merkki siitä, että asut ja elät takapajuisessa kehitysmaassa.
Kaikki me olemme sydämiltämme köyhiä ja ulkokuoremme on tyhjää
Muu on vain kulissia ja vähäpätöistä
Kuolemme kuitenkin jokainen
lopuksi
Vierailija kirjoitti:
Kaikki me olemme sydämiltämme köyhiä ja ulkokuoremme on tyhjää
Muu on vain kulissia ja vähäpätöistä
Kuolemme kuitenkin jokainen
lopuksi
Kyllä! Sieluttomat ihmiskuoret tarvitsevat aina jokin kaavun jonka pukea päällensä, että kukaan ei vaan huomaisi heidän sielunsa tyhjyyttä.
Hyvätuloisella on ehjät ja puhtaat vaatteet. Eikä hiki tuoksu. Sillä on myös ehjät kengät. Eikä sukissa oo reikää.
Vierailija kirjoitti:
kermaperseet ei pärjää vaparissakaan kirjoitti:
Köyhät ovat lihaksikkaita ja tatuoituja. Urheilupainotteisuus on enemmän tappelulajeissa. Siksi hakkaavat rikkaammat fyysisissä mittelöissä näyttävästi ilman paitaa tatuoituina.
Köyhät ovat aina ollleet se soturiluokka. Rikkaat vähän opelaa kesäisin golffa ja talvisin laskettelevat.
Siinä ei tule hikikään.
On se sitten outoa kun lähes kaikilla kamppailusaleilla valtaosa on vähintään keskiluokkaisia. Ne tatuoidut "tappelijat" jos tulevat kokeilemaan lähinnä taputtavat luovuttamisen merkiksi. Enkä puhu mistään aikidoista sun muista vaan mma, bjj, thaikku akselista.
Ei keskiluokkaisilla ole aikaa moiseen. Ovat töissä aamusta iltaan.
Sun päässäs tapahtuu outoja. Sitä se on kun ottaa tarpeeksi koppeja niin alkaa helisemään.
Olis sunkin pitäny valita golf ja talvisin laskettelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lääkäreillä Helly Hansenin takki esittämisen takia, pitää esittää kuuluvansa ylempään luokkaan?
En ole nähnyt logollisia vaatteita töissä kellään meidän lääkäreistä. Voin toki huomenna tarkistaa asian.
Helly Hansenia näkee kyllä muutenkin ihan kaikkien päällä. Ei tietääkseni ole mikään yläluokkaisen vaate.
T. Sen alkuperäisen viestin kirjoittaja
Olen itse työskennellyt paljon lääkäreiden kanssa ja kiinnittänyt nimenomaan huomiota siihen, että monien esim miesten vaatteet näyttää ihan samalta (ainakin minun silmiini) kuin mitä voit ostaa jostain H&m:n miesten osastolta, siis niitä klassisempia vaatteita, kauluspaita, neule, vyö, housut Ainoa ero, että jossain aivan pienenpienellä hihassa saatta lukea Emperio Armani tms.
Muualla maailmassa on ihan normaalia asua vuokralla, vaikka olisi isotkin tulot.
En ymmärrä tätä suomalaisten "pakko omistaa" -kiihkeyttä.
Vuokralla asuminen voi olla myös tietoinen valinta, ei köyhyyden sanelema pakko.
Minua ja puolisoani pidetään tyhminä, kun asumme vuokralla emmekä omistusasunnossa.
Vuokralla asuminen (mikäli on joskus saanut asunnon kunnon vuokranantajalta) on turvallista, remontin tullessa vuokranantajamme hankkii sijaisasunnon ja hoitaa muuton. Hella tai jäkaappi rikki - yksi soitto ja saamme uudet.
Muun omaisuuden kartuttaminen onnistuu myös, jos on kohtuullinen vuokra. Meille jää vuokran jälkeen 6500 euroa laskuihin ja muihin menoihin kuten sijoittamiseen. Meillä on uudehko auto ilman osamaksuja, velaton vapaa-ajan asunto ja pieni asunto Espanjassa. Toki eläkkeelle jäädessä nettotulot pienenevät, sitten on aika päättää muutammeko vapaa-ajanasunnolle, vaihdammeko pienempään vuokra-asuntoon vai mitä teemme.
Juuri nyt kaikki on hyvin, viihdymme kodissamme huolimatta siitä, ettei se ole paperilla oma.
Meidät varmaan lasketaan täällä alempaan sosiaaliluokkaan tämän vuokralla asumisen johdosta vaikka kohtalaisesti toimeentulevia olemmekin.
Et sinä ole, eikä sulla ole muuta kun kateus omistavalle kansanosalle.[/quote]
SHAKKI-MATTI!
Vierailija kirjoitti:
Tähän pätee sanonta itken mielummin mersussa kuin ladassa. Köyhällä ei ole varaa mersun osamaksuihin mutta rikkaalla on? Suuriosa nykyrikkaista elää velaksi. On hienoa vaatetta ja laukkua ja matkoja ja autoja. Kaikki ostettu osamaksulla. Oletko silloin muka rikas?
Tästä tunnistaa hyvin alemman sosiaaliluokan, että oletetaan aina automaattisesti että vähänkin parempi auto on automaattisesti ostettu osamaksulla. Eikä käsitetä että suomessa todella ja ihan oikeasti on ihmisiä jotka tienaavat satoja tuhansia tai miljoonia vuosittain. Eletään siinä omassa kuplassa jossa jokainen tienaa maksimissaan 3k kuussa ja naapurin auto on osamaksulla niin niin on kaikilla muillakin oltava.
kermaperseet ei pärjää vaparissakaan kirjoitti:
Köyhät ovat lihaksikkaita ja tatuoituja. Urheilupainotteisuus on enemmän tappelulajeissa. Siksi hakkaavat rikkaammat fyysisissä mittelöissä näyttävästi ilman paitaa tatuoituina.
Köyhät ovat aina ollleet se soturiluokka. Rikkaat vähän opelaa kesäisin golffa ja talvisin laskettelevat.
Siinä ei tule hikikään.
Ensinnäkin repesin tälle aamukahvin ääressä ihan totaalisesti :D
Toiseksi, koin tämän henkilökohtaisesti, koska olen itse köyhemmistä lähtökohdista, mutta minulla on myös erittäin varakkaita sukulaisia. Olen saanut siitä jotain (myönnetään, typerääkin) mielihyvää, että olen fyysisesti paljon kovemmassa kunnossa kuin tämän rikkaan perheen samanikäiset aikuiset lapset. Että tämä piti ihan oikeasti tehdä, eikä sitä voi rahalla ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lääkäreillä Helly Hansenin takki esittämisen takia, pitää esittää kuuluvansa ylempään luokkaan?
En ole nähnyt logollisia vaatteita töissä kellään meidän lääkäreistä. Voin toki huomenna tarkistaa asian.
Helly Hansenia näkee kyllä muutenkin ihan kaikkien päällä. Ei tietääkseni ole mikään yläluokkaisen vaate.
Kävin eilen lääkärissä ja satuin huomaamaan, että keski-iän yläpäässä olevalla mieslääkärillä oli Hilfigerin sukat. Jäin miettimään, että onko ne lahja vaimolta vai ostaako ihmiset tosiaan kalliimpia sukkia ihan yleisesti?
Aloin itse noin viisi vuotta sitten kiinnittää huomion kenkiin, kun fysioterapiassa siitä pidettiin pitkä "puhuttelu". Olen ostanut vain hyvin istuvia, hyvälaatuisia kenkiä jotka sopii käyttötarkoitukseensa. Tämän jälkeen sukkien kulutus on pienentynyt itselläni huomattavasti. Jäin siis pohtimaan, että voisihan sitä katsella onko kalliimmat sukat kuin H&M:lta ostetut hinta-laatu-suhteeltaan ok. Olen vain jotenkin jämähtänyt ostamaan sukat samalla kun haen lapsille käyttövaatteita.
Minä olen loistava esimerkki tähän topikkiin.
Olen pienenä lapsena tullut adoptoiduksi erittäin keskiluokkaiseen perheeseen, jossa keskiluokkaisuus oli perittyä: toisen puolen isovanhempani ovat isojen tilojen lapsia, sellaisten joissa oli rengit ja piiat ja kausityöntekijöitä. Ja joissa oli tarkkaa, kenen kanssa mennään yksiin. Toisen puolen isovanhemmat tuli kauppiasuvusta, jossa oli aina arvostettu myös tyttöjen koulutusta.
Oikein oppikirjaesimerkit siis. Minulle on kasvanut lapsesta asti itsetunto, jollaista ei ole minun jälkeeni syntyneillä sisarpuolilla. He syntyivät siis vuosia sen jälkeen kun minä olin jo toisaalla, ja meillä on eri isä. Ja minun itsetuntoani ei kannata sekoittaa ylimielisyyteen, vaan se on jotain mihin olen kasvanut. Että me olemme tällaisia, meidän suku on tällainen. Adoptiovanhempani eivät ole olleet koskaan ylimielisiä ihmisiä, jotka katsoisivat muita nenänvarttaan pitkin.
He keskittyivät aina puhumaan muista hyvää, ja jos hyvää sanottavaa ei ollut, oltiin joko hiljaa tai selitettiin asia järkipuhein ja annettiin sitten olla.
Totta kai ihmisillä myös geenit vaikuttaa, mutta on vaikea sanoa minunkaan kohdalla mikä on geeneistä, mikä ympäristöstä tullutta. Se ympäristö missä elin lapsuuden ja nuoruuden, tuki omien "hyvien geenieni" vahvistumista ja toppuutteli muita. Sain myös apua ahdistukseen teini-iässä aivan eri tasolla mitä olisin saanut bioligisten vanhempieni kanssa. Toisaalta olen perinyt heiltä musikaalisuuden ja taiteellisuuden, jota olen saanut toteuttaa, kiitos ympäristön.
Mitähän olin sanomassa? Pahoitteleut että olen nuhakuumeessa ja ajatus katkeilee.
Akateeminen sanana ei edes tarkoita yhtään mitään. Sillä ei ole mitään merkitystä sen kanssa, kuinka älykäs, kultturelli tai sivistynyt ihminen on. Vaikka itsellä on akateeminen tausta ja perhetaustakin, en ole humanisti, taiteilija tai edes mitenkään kulttuurista kiinnostunut, politiikka tai uskontokaan ei kiinnosta varsinaisesti, vaan pidän perheestäni, luonnosta, matkustelusta ja uusien maisemien näkemisestä, musiikin soittamisesta ja olen haka työssäni it-suunnittelijana, mutta vapaa-aikani vietän mieluiten pois älylaitteilta. Olen lähinnä maalaisjärkinen realisti. Ja mieheni on amispohjainen, ihan eri maailmasta, lapsista ei vielä tiedä, mihin suuntautuvatkaan, vain taivas on heillä rajana.
Sydämen sivistys ei ole sidoksissa sosiaaliluokkaan. Tunnen monia kouluttamattomia duunareita, jotka ovat sydämeltään hyvin sivistyneitä. Lukevat laajasti erilaista kirjallisuutta, tuntevat taidetta, harrastavat taidetta, ovat tietoisia poliittisista tapahtumista ja laaja-alaisesti kiinnostuneita eri tieteen aloista.
Olen syntynyt vahvasti työväenluokkaiseen perheeseen. Meillä keskusteltiin aina, vanhempani eivät juurikaan käyttäneet alkoholia, taide kiinnosti meitä kaikkia. Myöhemmin elämässäni olen kohdannut ihmisiä akateemisista taustoista ja ihmisiä jotka ovat työttömiä henkisten haasteiden takia. Se on se ihminen, joka ratkaisee. Ei koulutus, ei työ tai työttömyys.
Sivistyneisyyttä ei voi rahalla ostaa. Sitä voi kenties opiskella johonkin pisteeseen saakka, mutta ei suinkaan kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosioekonomisen yläluokan tuntomerkit itsessäni
Akateeminen perhetausta
Kulttuuriharrastukset lapsesta alkaen
Eksklusiiviset harrastukset (vuorikiipeily, tieteet, taide, ...)
Korkeakoulutus
Intohimoja herättävä työ
Monipuolinen kielitaito
Kansainvälisyys (opiskelu, harrastukset, työ)
Tiedostava ja vastuullinen rahankäyttö
Älykäs seura
Elämästä nautiskelu
- minä DI
Luulin, että diplomi-insinöörit ovat kaikki toivottomia tosikkoja, mutta olinkin väärässä! Sinähän olet todella mainio vitsiniekka!
Ton dippainssin listaan kun vielä lisää golfin, rapujuhlat, oopperassa käymisen ja Tapiolan asunnosta jankkaamisen (vaikkei Tapiolassa enää asukaan), saadaan mun työkaveri. Voi hellanlettas, miten tosissaan hän yrittää luoda mielikuvaa itsestään ja alusta saakka suu vaahdossa on kertonut menestyksekkäästä elämästään ja merkittävistä tuttavistaan, mieskin on jossain pikkufirmassa oikein johtotehtävissä.
Hän järkyttyi suorastaan, kun hänelle on käynyt hänelle muiden kautta ilmi, että me nuoremmat "sivistymättömät" (hänen silmissään) harrastamme vapaa-ajallamme kilparatsastusta, käydään Alpeilla laskettelemassa ja jollakulla käy oikein siivooja. Ja ollaan ihan vaan tavallisia tuplamaistereita, halvat ja likaiset maastoautot, ilman isoja käsilaukkuja tai muuta esittämistä. Toisilla on aikaa märehtiä, mitä muut miettii ja miten esittäisi mitäkin.