Tein sellaisen APU-kirjan
Ja joka päivä pyrin tekemään ainakin yhden palveluksen maksutta jollekin ihmiselle. Ellei niitä tule lunnostaan, menen kaupungille etsimään jonkun joka on pulassa ilmiselvästi. Kysyn mitä kuuluu ja jos kuuluu huonoa yritän auttaa.
Onhan se tietysti tyhmää pitää kirjaa niistä, mutta en esittele kirjaani kenellekään, haluan vaan tuntea ja muistaa ne ihmiset joita olen auttanut, jos tarvitsevat lisäapujakin joskus.
Näin lähipiirini avuntarvetilanne selkiintyy. Kokeilkaa muutkin.
On kieltämättä haastavaa auttaa sitä naapurin mummoa joka on ensin haukkunut sinut koko kadulle seläntakaa( kyllä ne muut aina kertovat) mutta haasteena vaan ottaa, tekee siitäkin huolimatta. Haukkuminenhan ei ole minun ongelma kuitenkaan.
Kokeilkaa tätä, tulee itsensävoittamisen ja tarpeellisuuden tunteita ja iloa paljon.
Kommentit (6)
Avuntarve on huutava ja todellinen mummoilla, muutamankin kerran oen joutunut nostamaan kaatuneen mummon pskoissaan kylppäristä, ei ne auttajat ehsi niin nopeasti ettei tilanne muodostuisi tuskalliseksi. Saipa kokea mitä on siisrtää veltto mummo joka painaa 130 kg olkkarin puolelle. Onneksi ei ollut liian korkeaa kynnystä kylppärissä, nimittäin oli pakko kieräyttää se mummo liukkaan villashaalin päälle ja laittaa pehmennys kynnykseen täkistä ja vetää mummo laminaattia pitkin oh puolelle ja kuivata ja peitellä, meni tovi ennekuin apu saapui. Sielläpä olisi kellinyt kylmässä kylppärissä liki tunnin, ellen olisi sattunut tulemaan siivoamaan. Hirveän stressaava tilanne.
Kerran huuaili liki alusvaatteissa vanhus ison tien varressa, ei tiennyt mistä tulossa ja minne menossa, muka vaan kalsaripuku. herranjestas mikä enkeli minun johdattikin lenkille kuuden jälkeen! Se tie eteenpäin oli niin pitkä , että olisi ollut edes jotain siellä , onneksi oli sentään kesäaamu tuolloin. Silmät auki ihmiset, kaikenlaista tapahtuu. Vanhukset tarvitsevat turvaamme ja apuamme.
Myös lemmikien hoitajia ja vahteja tarvitaan. Se on hauskaa puuhaa.
Ihmiset haluavat auttaa myös vastavuoroisesti jos vaan haluaa ottaa sen vastaan. Onneksi olen terve eikä itse tarvitse juuri minkäänlaista apua toistaiseksi, kaikki kunnossa.
Myös tietokonetaitoja voi opetaa iäkkäille! Auttaa uuden kännyt asentamisessa jne. Kaikilla ei ole omaisia.
Olen siis tähänmennessä siivonnut jonkun kesärannan, tilan pihat ja hoitanut eläimiä, järjestellyt 4 asuntoa ( viikko per) ja käynyt kaupoissa mummoille ja auttanut kotitöissä...