Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painoni ei putoa eikä pysy kurissa vaikka mitä teen.

Help
26.10.2022 |

Olen tässä nyt yrittänyt puolisen vuotta pudottaa hitaasti painoa. En ole siis lähtenyt kitudieteille. Tämä ei ole kuitenkaan onnistunut, vaan ennemminkin painoa kertyy koko ajan hitaasti lisää. Miten edes voi olla mahdollista?!

Ongelmana on se, että olen tehnyt kaikkeni ja kokeillut kaikki keinot läpi, mutta mikään ei tepsi. Tällä hetkellä yritän syödä 3 isoa ateriaa päivässä. En napostele näiden välillä ja olen syömättä ilta/yö aikaan 14 tuntia. En siis syö ilta kuuden jälkeen ja aamupala on noin kahdeksalta. Olen kokeillut myös pienten aterioiden tapaa, eli söisin 5-6 pientä ateriaa. Sekään ei tepsinyt.

Pienenä lapsena olin oikeasti todella hoikka, jopa alipainoinen. Pystyin syömään mitä vain ilman, että painoa kertyi. Kuitenkin murrosikä teki tekonsa ja nyt vain kertyy painoa koko ajan lisää. Olen tällä hetkellä siis 18-vuotias lukiolainen. Tajusin jo yläasteen alussa terveellisen ruokavalion tärkeyden ja perheessäni on muutenkin noudatettu melko terveellistä elämäntapaa. Tästä ei siis voi olla kyse.

Tämä on todella outoa. Mitä ihmettä sitten teen väärin. Nyt olen parin viikon verran alkanut syömään jonkin verran pienempiä annoksia, mutta tuloksetta. Maha kurnii lähes koko ajan, ellen oikeasti syö isoa satsia ruokaa, mutta jos syön niin painoa kertyy lisää. Pitääkö minun nyt oikeasti alkaa sitten näännyttämään itseäni!

Liikun kuitenkin kohtalaisesti. En niin paljon kuin vielä pari vuotta sitten, koska aikaa ja motivaatiota ei riitä. Käyn koiran kanssa joka päivä lenkillä noin 3km lenkin ja harrastan kerran viikossa ilma akrobatiaa. Asun siis vielä vanhemmillani joten koiraa lenkitetään aina vuorotellen. Joskus käyn myös pyöräilemässä ja hypin hyppynarulla. Onko tämä sitten liian vähän?? En pidä salilla käymisestä, joten sitä ei kannata ehdottaa. Muutenkin liikuntaan on minulla aina ollut melko huono motivaatio.

Koska asun vanhemmillani ja käyn koulussa, on ruokavalion muuttaminen muutenkin hankalaa. Enhän minä kouluruokaa voi muuttaa. Syön kyllä koulussa yleensä paljon kasviksia ja lähes joka päivä kotona marjoja. Kuituja saan tarpeeksi. Pidän erityisesti kuidun saannista huolta sillä mahani on herkkä ummettukselle ja mahakivuille. Tämä on myös syy miksi en juurikaan juo limsoja sillä se tekee ilmaa mahaan. Syön herkkuja vain pari kertaa viikossa pieninä määrinä. Nämäkin ovat yleensä viikonloppuja ja silloinkin vain jokin suklaa patukka ja muutamat sipsit, mutta siinä se. Lisättyä sokeria en siis juurikaan syö. Mistähän oikeasti kiikastaa?? Apuja tarvis tai pitää kohta oikeasti lähteä jollekkin ravintoterapeutille.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kilpirauhasarvot tsekattu? Ferritiini?

Vierailija
22/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ihmiset unohtivat sen seikan että syödään silloin kun on nälkä eikä uskota vuosikymmeniä vanhoihin suosituksiin. Minua saisi kuljettaa trukilla jos vetäisin kolme isoa ateriaa päivässä. Aamupalaa en pysty syömään mutta ihan hyvin pärjää kun lounaaksi syö vaikka lohi- tai kanasalaatin, välipalaksi ruispalan tms. jossa on paljon kasviksia päällä ja illemmalla sitten sen kunnon illallisen. Et sinä ap tuolla laihdu vaan tukit valitettavasti kropastasi kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo liikuntasi ei oikein mitään kuluta. Mitä jos esim hyppisit hyppiksellä joka päivä sen verran että hengästyt kunnolla ja saat hikeä pintaan? Syömisistä ei kannata kauheasti vähentää jos et oikeasti herkuttele ja syö sokerisia juttuja. Eri vaihtoehtojen energiasisältöihin kannattaa toki tutustua ja tehdä siltä pohjalta valintoja.

Vierailija
24/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisena saakin painaa enemmän kuin teininä. Keskity siihen että paino ei nousisi. 40 kg olisi ihan liian vähän. 

Älä kuuntele ohjeita että pasta, riisi ja peruna pois. Tarvitset hiilareita ja näiden ruokien vitamiineja.

Toivoisin että olisit fiksumpi  kuin minä. Minulla nuoruus meni laihdutellessa ja dieettaillessa.

Jos jotain niin joku liikuntaharrastus vielä lisäksi esimerkiksi jotain ilma-akrobatiaa tukeva, esim. voimajooga

tai askelmittarin käyttö niin että tavoittelet 10000 askelta päivässä. 

Älä mollaa muiden neuvoja.

Vierailija
25/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin ihmiset unohtivat sen seikan että syödään silloin kun on nälkä eikä uskota vuosikymmeniä vanhoihin suosituksiin. Minua saisi kuljettaa trukilla jos vetäisin kolme isoa ateriaa päivässä. Aamupalaa en pysty syömään mutta ihan hyvin pärjää kun lounaaksi syö vaikka lohi- tai kanasalaatin, välipalaksi ruispalan tms. jossa on paljon kasviksia päällä ja illemmalla sitten sen kunnon illallisen. Et sinä ap tuolla laihdu vaan tukit valitettavasti kropastasi kaiken.

Vähän samaa mietin. Itse syön yhden aterian päivässä ja muutaman kerran viikossa kaksi ateriaa ihan vain, jotta keho saa vaihtelua. Nämäkin tekevät usein tiukkaa ja on ähky olo jälkeen päin. Jos söisin kolme kertaa päivässä niin painaisin varmaan kolme kertaa enemmän.

Vierailija
26/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarit pois. Sillä tavalla olen itse pudottanut 23 kiloa. Ja kuule, ei se ole kuolemaksi jos se vatsa silloin tällöin kurisee.

Vierailija
27/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset ihmiset, nyt järki käteen. Vaikka itse olisitte löytäneet uskon VHHsta, on vastuutonta suositella sitä nuorelle ihmiselle.

Normaalipainoisen nuoren kannattaa ehdottomasti noudattaa virallisia ravitsemussuosituksia. Ne voivat olla monelle punainen vaate, mutta taustalla on laaja ja pitkä tutkimustyö, jota ei kevyin perustein kannata lähteä kyseenalaistamaan. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruok…

Hiilarittomuutta suositteleville esitän seuraavat kysymykset: 

Oletko tutustunut ajatuksella ravitsemussuosituksiin?

Noudatitko suosituksia apn ikäisenä ja nuorena aikuisena?

Vierailija
28/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä painon kertymiseen saattaa olla juurikin tuo pituuskasvun hidastuminen/ päättyminen.

Kasvaminen kuluttaa paljon energiaa ja kun pituuskasvusi on päättynyt mutta ruuasta saatu kalorimäärä pysyy ennallaan, alkaa kiloja väkisinkin kertyä.

Liikunnan määräsi on myös melko vähäinen.

Mitä vauhtia liikut nuo koiran kanssa tehdyt lenkit?

Kolmen km:n lenkki löntystellen/pysähdellen ei mitään tehokasta/lihaksia kasvattavaa liikuntaa ole.

Sanot, että nälkä kurnii, jos syöt vähemmän. Mitäs jos alkaisit vähentää annoskokoa pikku hiljaa, silloin vatsalaukkukin alkaa pienentymään eikä tarvitse nälkää kärsiä. Myös veden juominen auttaa hetkeksi nälän tunteeseen.

Valitettavasti sinulla pienikokoisena ja vähemmän aktiivisena naisena kalorinkulutus on niin alhaisella tasolla, että jo pari herkkukertaa viikossa voi olla liikaa.

Vierailija
29/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Help kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on painoindeksisi, paljonko painat, kuinka pitkä olet? Usein lähellä kehon ominaispainoa oleva nuori ei laihdu, koska ei ole mitään laihdutettavaa, ja mitä hoikempi on, sitä vähemmän keho suostuu ylipäätään laihtumaan, koska fysiologista tarvetta laihtumiselle ei ole. Tai oikeastaan fysiologista kykyä.

Anorektikot ovat sitten eri asia, eli jos ei syö, niin vaikka kuinka elimistö olisi säästöliekillä, niin paino putoaa.

Jos oikeasti olet ylipainoinen, niin selitys tilanteeseesi on se, että syöt enemmän kuin kulutat. Liikunta ei ole siihen ratkaisu, vaan kalorien vähentäminen. Helpoiten se käy lisäämällä (!) kasviksia ruokavalioon. Nuorille ja etenkin naisille pätkäpaasto on usein huono ratkaisu, se saattaa johtaa itseasiassa painon nousuunkin.

Tällä hetkellä olen 61kg ja pituus 157cm. Vielä neljä vuotta sitten mittani olivat 40kg ja 154cm. Pituutta en juurikaan ole kasvanut mutta painoa tullut vajaassa neljässä vuodessa 20kg. Aika paljon siis vuodessa.

Olet vaan saavuttanut aikuiselle tyypillisemmän painon, mikä on luonnollista iässäsi. Olet painoindeksin mukaan hyvin lievästi ylipainoinen, BMI 25.7. Terveyshaitta tämä ei ole. Erittäin harva on aikuisena noissa neljän vuoden takaisiissa mitoissasi, eikä sellaisiin ole järkeä edes pyrkiä. 

Suosittelisin lopettamaan nuo laihduttelut, koska ne voivat sekoittaa elimistösi ja syömiskäyttäytymisen pahasti. Ne voivat johtaa myös voimakkaaseen lihomiseen, jos tuleekin bulimia tai bed (ahminta ilman oksentamista) eikä anoreksiaa. Ravitsemusterapeutilla voisit käydä arvioitttamassa ruokavaliosi, ja jos sieltä löytyy jotain parannettavaa niin voithan sinä niillä parannuksilla vähän laihtuakin. Mutta ei pitäisi mennä laihtuminen vaan terveys edellä.

Hänen bmi on 24.7

Eli normaali painoindeksi, allekin sen!

Vierailija
30/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinin saannista siis et pidä huolta? Tämä yhdistettynä jojolaihdutukseen selittää kaiken.Vähemmän lihasmassaa kuluttaa vähemmän energiaa.

Vierailija
31/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ihmiset, nyt järki käteen. Vaikka itse olisitte löytäneet uskon VHHsta, on vastuutonta suositella sitä nuorelle ihmiselle.

Normaalipainoisen nuoren kannattaa ehdottomasti noudattaa virallisia ravitsemussuosituksia. Ne voivat olla monelle punainen vaate, mutta taustalla on laaja ja pitkä tutkimustyö, jota ei kevyin perustein kannata lähteä kyseenalaistamaan. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruok…

Älä nyt viitsi. Hiilaritonta ruokavaliota ei edes ole, paitsi carnivore. Sitä ei kannata suositella.

Oletko muuten itse tutustunut, mihin ne ravintosuositukset oikeasti perustuu? Vähän epäilen.

Vierailija
32/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista, että lihas painaa enemmän kuin läski. Oletko huomannut peilikuvassasi/mitoissa eroa?

Mikä lihas? Ap ei pidä treenistä eikä proteiinin saantikaan taida kiinnostaa.

Vierailija
33/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Help kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on painoindeksisi, paljonko painat, kuinka pitkä olet? Usein lähellä kehon ominaispainoa oleva nuori ei laihdu, koska ei ole mitään laihdutettavaa, ja mitä hoikempi on, sitä vähemmän keho suostuu ylipäätään laihtumaan, koska fysiologista tarvetta laihtumiselle ei ole. Tai oikeastaan fysiologista kykyä.

Anorektikot ovat sitten eri asia, eli jos ei syö, niin vaikka kuinka elimistö olisi säästöliekillä, niin paino putoaa.

Jos oikeasti olet ylipainoinen, niin selitys tilanteeseesi on se, että syöt enemmän kuin kulutat. Liikunta ei ole siihen ratkaisu, vaan kalorien vähentäminen. Helpoiten se käy lisäämällä (!) kasviksia ruokavalioon. Nuorille ja etenkin naisille pätkäpaasto on usein huono ratkaisu, se saattaa johtaa itseasiassa painon nousuunkin.

Tällä hetkellä olen 61kg ja pituus 157cm. Vielä neljä vuotta sitten mittani olivat 40kg ja 154cm. Pituutta en juurikaan ole kasvanut mutta painoa tullut vajaassa neljässä vuodessa 20kg. Aika paljon siis vuodessa.

Olet vaan saavuttanut aikuiselle tyypillisemmän painon, mikä on luonnollista iässäsi. Olet painoindeksin mukaan hyvin lievästi ylipainoinen, BMI 25.7. Terveyshaitta tämä ei ole. Erittäin harva on aikuisena noissa neljän vuoden takaisiissa mitoissasi, eikä sellaisiin ole järkeä edes pyrkiä. 

Suosittelisin lopettamaan nuo laihduttelut, koska ne voivat sekoittaa elimistösi ja syömiskäyttäytymisen pahasti. Ne voivat johtaa myös voimakkaaseen lihomiseen, jos tuleekin bulimia tai bed (ahminta ilman oksentamista) eikä anoreksiaa. Ravitsemusterapeutilla voisit käydä arvioitttamassa ruokavaliosi, ja jos sieltä löytyy jotain parannettavaa niin voithan sinä niillä parannuksilla vähän laihtuakin. Mutta ei pitäisi mennä laihtuminen vaan terveys edellä.

Hänen bmi on 24.7

Eli normaali painoindeksi, allekin sen!

Jojoilemalla tulee laihaläski,bmi ei paljon kerro.

Vierailija
34/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala syödä epäterveellisesti. 

Vierailija
35/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teet liikaa, vähennä merkittävästi syömistä.

Vierailija
36/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä, sukupuoli?

Olisin veikannut vaihdevuosia, mutta jos asut vielä kotona.

Tsekkaisin rauta-arvot, kilpirauhasarvot. Sitten kävisin ravitsemusterapeutilla, ja tsekkaisin ruokavalion. Jos on paljon hiilaria, se turvottaa ja vaikuttaa painoon. Toki sekin kannattaa miettiä, onko syytä laihduttamiselle.

Enemmän miettisin sitä, että olo olisi hyvä. Kunto sellainen, että jaksaa hyvin. Voimaharjoittelua vaikka kotona sen verran, että istumisesta tuleva passiivisuus ei rupea vaivaamaan ja ryhti pysyy hyvänä.

Koiran kanssa lenkkeily on tosi hyvä ja siinäkin kannattaa tehdä just rauhallisia rasvaa polttavia lenkkejä. Toki koirasta riippuen molemmille intervalliharjoittelu voi myös olla mielekästä.

Vierailija
37/37 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka täällä suositteli hiilarittomuutta? Vhh on eri asia. Eikä huonojen hiilareiden vähentäminen ole taatusti kenellekään haitallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän