Postcovid eli koronan jälkitaudit
Taas kerran. Olen tosi loppu kun ikuinen päänsärky vaivaa eikä mikään auta. Joka päivä koronan jälkeen.
Kommentit (72)
Silmäoireet. Näkö sumenee, silmissä vilisee ja tuntuu kuin olisi roskia silmissä.
Väsymys ja unettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Silmäoireet. Näkö sumenee, silmissä vilisee ja tuntuu kuin olisi roskia silmissä.
Väsymys ja unettomuus.
Vejeni ja naapurini kärsivät herkistä silmistä ja näön hunontumisesta.Itselläkin juoksee vettä joka päivä mutta tämä päänsärky vie hermot.
Lihaskivut, turvotus, hiusten lähtö ja onneksi tuli takaisin.
Hengästyminen. Ei jaksa tehdä raskasta fyysistä kovin pitkään ilman lepoa. Mutta mulla oli vasta kaksi viikkoa sitten, joten ehkä tämä tästä.
Vierailija kirjoitti:
Hengästyminen. Ei jaksa tehdä raskasta fyysistä kovin pitkään ilman lepoa. Mutta mulla oli vasta kaksi viikkoa sitten, joten ehkä tämä tästä.
Tämän olen huomannut.Kun pyöräilen oen kuin ajaisin kolmosella tasaisella.En vaan jaksa! Möin pyörän kun luulin vian olevan siinä mutta nyt huomaan että voimat on menneet.
Naapurin näkö on heikentynyt 60 % .Pelkää että tulee sokeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko on sairastamisesta ja huononeeko tasaisesti vai heti sairastamisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista ole kuin koronan jälkitauti. Mene luulotauteinesi psykiatrille.
Valitettavasti nyt vaan on. Long-covid on täysin 100% todellinen juttu.
Ei mitään ole tullut, ja jos näkö sumenee ja silmissä tuntuu olevan roskia niin ne on vain kuivat, tippoja saa apteekista. Korona oli ja meni, itse asiassa noin viikko sen jälkeen olin paremmassa kunnossa kuin ennen sitä, kävin pidemmillä lenkeillä samassa ajassa kuin ennen koronaa lyhyemmillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko on sairastamisesta ja huononeeko tasaisesti vai heti sairastamisen jälkeen?
Kaksi vuotta ja on jatkuvasti pitkässä flunssassa, nytkin 6viikkoa penisiliiniä syönyt ja silmät aiheuttavat ettö ei voi tehdä töitä kosmetologina sekä laittaa hiuksia istuttamalla mutta ei jaksa enään kun ei näe.
Kävelee koukussa ja kipeänä kokokroppa.Tämä on voimakkaampana ajoittain mutta koko ajan jotain.Ikä 72.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, väittävät ettei pysty mittaamaan mutta esim osa väittää ettei hengästyvät helpommin jne sen pystyy kyllä mittaamaan, onko keuhkot kunnossa. Joten vika on korvien välissä suurimmalla osalla.
Tukholmassa on aukaistu kaksi klinikkaa postcovidin hoitoon, että taitaa sinula viirata korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, väittävät ettei pysty mittaamaan mutta esim osa väittää ettei hengästyvät helpommin jne sen pystyy kyllä mittaamaan, onko keuhkot kunnossa. Joten vika on korvien välissä suurimmalla osalla.
Itsellä kun oli covid lääkäri sanoi sairaalassa avolla että on hyvä hapenotto keuhkoissa mutta muita oireita että jouduin jäämään.
Vierailija kirjoitti:
Long-term effects of coronavirus (long COVID)
What is long COVID?
Most people with coronavirus (COVID-19) feel better within a few days or weeks of their first symptoms and make a full recovery within 12 weeks. For some people, symptoms can last longer.
This is called long COVID or post COVID-19 syndrome. Long COVID is a new condition which is still being studied.
Tässä sulle joka et usko.
Mulle on jäänyt rutikuivat silmät ja suu. Tällaista ongelmaa ei ollut koskaan ennen. Väsymystä oli myös melkein vuoden taudin jälkeen mutta se on onneksi mennyt ohi, nyt on vaan tuo kuivuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisestä voi mitata melkein mitä vaan. Ja yskän ihan kuulee ilman mittaamistakin. Esim Ventolinea eli avaavaa lääkettä voidaan määrätä jatkuvaan yskään.
Myös sykettä voidaan mitata. Itse hengästyn ja nousee syke pienestäkin rasituksesta 120-140, levossa on noin 80 (yöllä 60). Älykello kertoo sen saman tien. Ja syke nousee ja tarvitsen tauon, kun on kyse minuutin, parin "rasituksesta" eli ravistan yhden pienen maton. Kävelylenkkejä ei pysty ollenkaan.
Nämä jälkioireet ovat onneksi vihdoin helpottamassa. Yskää oli kaksi kuukautta, ja nyt on enää tuo sykkeen nousu ja hengästyminen.
Hiukset ohentunut puolella. Ennen oli niin kaunis tukka, enää muisto vain.
Mulla eka kertaa korona päällä nyt (kotitesti la:na positiivinen), alkoi viime viikon tiistaina ja ollut "perusflunssaa", mutta ei tunnu laantuvan lainkaan vieläkään... Milloinkohan tässä pääsis töihinkin takaisin...? Juu, fyysinen työ, ei etätyömahiksia.
Suomessa oli elokuun alkuun mennessä tehty noin 15 000 pitkän koronan diagnoosia. Määrä on kuusinkertaistunut viime vuodesta. Kesän aikana nousua on tullut ainakin 20 prosenttia.
Valtaosaa pitkä korona -tapauksista on edeltänyt lieväoireinen tai oireeton koronatauti. Toisaalta sairaalapotilailla vaikeat hengitystieoireet näyttävät olevan yhteydessä vaikeisiin pitkän koronan oireisiin.
Elokuussa julkaistu Yalen yliopiston ja Icahnin lääketieteellisen korkeakoulun tutkimus antoi viitteitä siitä, että stressihormoni kortisolin alentunut taso voisi selittää pitkään koronaan sairastumista. Sen sijaan eri koronamuunnosten välillä ei näyttäisi olevan merkittävää eroa pitkän koronan esiintyvyydessä.
On myös sairauksia, jotka eivät kuulu pitkän koronan määritelmään, mutta joihin sairastumisen riski kasvaa sairastetun koronan myötä – erityisesti jos korona on vaatinut sairaalahoitoa. Viitteitä on muun muassa kohonneesta diabetesriskistä, lisääntyneistä sydänongelmista, uniapneasta ja elinvaurioista. Muistisairauksien ja koronan yhteydestä on meneillään lukuisia tutkimuksia.
Vain Suomessa pitkää koronaa hoidetaan toiminnallisten häiriöiden klinikoilla, mikä ei vastaa tieteellistä näkemystä sairauden luonteesta.
”En osaa sanoa, mistä tämä johtuu ja miksi kotimainen tilannekuva poikkeaa kansainvälisistä näkemyksistä.”
Britanniassa pitkän koronan hoitoa ja tutkimusta on rahoitettu enemmän ja aikaisemmin kuin monessa muussa maassa. Pitkän koronan hoitoon erikoistuneita klinikoita on noin 90 ja pelkästään sairastuneille lapsille ja nuorille tarkoitettuja keskuksia 14. Spesialistien lisäksi myös yleislääkäreitä on koulutettu pitkän koronan hoitoon.
Britanniassa 2 miljoonaa ihmistä eli noin 3 prosenttia väestöstä on raportoinut sairastavansa pitkää koronaa. Heistä 22 prosenttia oli sairastanut koronan kahdentoista aiemman viikon kuluessa, mutta 19 prosentilla koronataudista oli kulunut jo yli kaksi vuotta.
”Vaikka rahoitus on ollut suurta verrattuna moniin muihin maihin, tarvittaisiin sitä vieläkin lisää. Olen erittäin huolissani tästä sairaudesta”, Imperial College Londonin immunologian professori Danny Altmann toteaa.
Hänestä monen maan hallitukset ovat sallineet valtavan ihmisjoukon elämänlaadun heikkenemisen. Moni on joutunut jättämään työnsä tai opintonsa.
”Jo pelkästään taloudellisten seikkojen takia pitkä korona olisi syytä ottaa vakavasti. Sairaustaakka voi tuhota terveydenhuoltomme.”
Toistaiseksi ei ole olemassa hoitoa, jolla pitkä korona voitaisiin parantaa. Usein oireet helpottuvat ajan myötä. Niiden täydellinen katoaminen itsestään on kuitenkin harvinaista.
Terveydenhuollossa keskitytään edelleen oireiden hoitamiseen.
Koronarokotteiden on havaittu pienentävän myös pitkään koronaan sairastumisen todennäköisyyttä ja uusimpien tutkimusten mukaan myös lievittävän sen oireita.
Huolestuttavaa sen sijaan on se, että uusi koronatartunta voi vaikeuttaa pitkän koronan oireita.
Uudet viruslääkkeet näyttäisivät helpottavan myös pitkää koronaa. Lääkkeiden saatavuus on kuitenkin toistaiseksi heikkoa.
Hän on huolissaan, että pitkästä koronasta kehittyy kansantauti, jonka aiheuttama kuorma vaikeuttaa muiden sairauksien hoitoa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa kahdesta neljään miljoonaa pitkä korona -potilasta ei kykene työskentelemään sairautensa takia.
https://suomenkuvalehti.fi/tiede-ja-teknologia/koronan-loytymisesta-on-…
Mulle puhkesi psoriasis. Lääkärin mukaan sille kuulemma on toki geneettinen alttius, joko sellainen on tai ei ole, ja itselläni se sitten sattui olemaan. Influenssa tai korona sitten esimerkiksi voi laukaista sen..
No, kaipa sitä pahemminkin olisi voinut käydä..
Viimeiset kolme vuotta on ollut sellaista settiä että kuka oikeasti enää tietää mikä johtuu mistäkin. Väsymystä tuntuu olevan joka toisella. Ahdistusta tai ADHD oireita joka kolmannella.
Olen ollut koronan jälkeen terve kuin pukki