Oon hakenut oppisopimuspaikkaa arkistoalan töihin jo 150 paikasta, mutta en vain paikkaa saa :(
Oon käynyt läpi museot, kirjastot, sairaalat, yksityiset lääkäriasemat, lakitoimistot, isännöitsijätoimistot, mediatoimistot, arkkitehtitoimistot, tilitoimistot, virastot ja perintätoimistot. Olisko jollain vinkkiä missä muissa voisi olla arkisto? Kaikissa mainitsemissani ei välttämättä edes ole, mutta ainakin tuli kysyttyä.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Minusta sun kannattaa kysyä oppisopimuspaikkaa etenkin julkishallinnosta kuten Kansallisarkisto, Kansalliskirjasto, sekä yliopistot ja etenkin niiden kirjastot. Muitakin tieteellisiä kirjastoja on olemassa. Oletko kokeillut sellaisia kuin Museovirasto, Museoviraston kirjasto, Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjasto, yms.
Jos oppisopimuspaikka ei löydy, sitten menet alan koulutukseen.
Erikoistu digitaaliseen aineistoon, digitointiin tai vastaavaan. Se on nykyaikana tärkeää. Esim. tämmöinen työpaikka on haussa
https://jobs.helsinki.fi/job/Mikkeli/756123602/
Jos olet kiinnostunut puuhastelemaan käsilläsi ja usein yksiksesi, ja olet näppärä käsistäsi, voisit myös harkita konservaattorin uraa.
Vaatiiko digitointi nopeutta? En pärjää työssä, jossa kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta sun kannattaa kysyä oppisopimuspaikkaa etenkin julkishallinnosta kuten Kansallisarkisto, Kansalliskirjasto, sekä yliopistot ja etenkin niiden kirjastot. Muitakin tieteellisiä kirjastoja on olemassa. Oletko kokeillut sellaisia kuin Museovirasto, Museoviraston kirjasto, Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjasto, yms.
Erikoistu digitaaliseen aineistoon, digitointiin tai vastaavaan. Se on nykyaikana tärkeää. Esim. tämmöinen työpaikka on haussa
Jos olet kiinnostunut puuhastelemaan käsilläsi ja usein yksiksesi, ja olet näppärä käsistäsi, voisit myös harkita konservaattorin uraa.
Vaatiiko digitointi nopeutta? En pärjää työssä, jossa kiire.
Riippuu työtehtävästä, mutta arkistointialalla sanoisin että tarkkuus ja huolellisuus on yleensä tärkeämpää.
Kysy kaupungilta tai kunnalta, missä sitten oletkaan. Myös naapurikunnista. On paljon virallisia asiakirjoja, jotka pitää arkistoida paperisina. Esimerkiksi kaikki koulutodistukset arkistoidaan kymmeneksi vuodeksi paperisina ainakin peruskoulun puolella.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on ysillä. On kysellyt tet-harjoitteluun aika moneen paikkaan. Ei onnistu.
#työvoimapula
Tet-harjoittelijoista pelastus työvoimapulaan? Ja eiköhän se työvoimapula ole ihan oikeasti syy siihen, ettei voida ottaa tet-harjoittelijoita. 15-vuotias koululainen kuitenkin kaipaa ohjausta ihan eri tavalla, kuin itsenäiseen työskentelyyn kykenevä aikuinen, joka myös oletettavasti pystyy/osaa/saa tehdä kaikkia toimenkuvaansa kuuluvia töitä.
Olen ollut työkokeilussa arkistossa. Hakeuduin työkokeiluun vapaaehtoisesti, että pääsisin vaihtamaan alaa. Valitettavasti minulle annettiin täysin toisarvoisia tehtäviä hoidettavaksi. Ymmärrän, että aakkostaminen on tärkeää ja samoin niittien poisto papereista, mutta pyysin monta kertaa että jos saisin jotakin muuta tehtäväkseni. En saanut. Kaikkein naurettavinta on, että olen suorittanut amk:n ja kykyä omaksua asioista olisi ollut. Valitettavasti tämä ohjaajani työpaikalla ei halunnut tai osannut ohjata minua, mikä teki työkokeilusta valtavan pettymyksen. Työkokeilun aluksi oli toki sovittu tehtävät, joita teen, mutta ne oli joten epämääräiset siinäkin. Tuohon se sitten meni.
Olin sopinut kolmen kuukauden työkokeilusta. Olin siellä kaksi kuukautta aakkostamassa ja irrottamassa niittejä, kunnes tajusin ettei tässä ole mitään järkeä ja lopetin. Perustelin asia työkkärille, ei tullut karenssia. Suretti vain, koska näin kyllä mitä ne muut teki ja olisin halunnut kokeilla niitä juttuja. Ei annettu. Muut työntekijät oli tosi ystävällisiä, mutta selvästi introverttejä, koska ruokatunnilla vallitsi hiljaisuus, toisin kuin siinä työpaikassa jossa olin aiemmin työtäni tehnyt.
Tämmöinen avautuminen. Yritykseni vaihtaa alaa meni siihen. Jos menet ap työkokeiluun, niin tuo esille kiinnostuksesi alaan ja ilmaise että olet kiinnostunut ja haluat tehdä mahdollisimman monipuolisia töitä.
Valitettavasti työkokeilijoita ei sillä tavalla joka paikassa jakseta perehdyttää. Niille annetaan usein kaikkein yksinkertaisimmat tehtävät, koska oletus on, että eivät suoridu muusta. Moni on työkokeilussa vastentahtoisesti, joten kaipa sekin vaikuttaa.
Yliopisto, filosofian maisterin paperit, sitten arkisto-opintoja, sitten töihin arkistoon, jos satut pääsemään. Tämä on se polku arkistoon.
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto, filosofian maisterin paperit, sitten arkisto-opintoja, sitten töihin arkistoon, jos satut pääsemään. Tämä on se polku arkistoon.
Ei tarvitse olla yliopistokoulutus. Kun pääsee arkisto-opintotutkintoa tekemään Helsinkiin, niin se riittää, Pohjakoulutus siihen on yo tai vastaava, lisäksi 3 kk työkokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mistä johtuu se ettet ole saanut mistään paikkaa:
Se johtuu kuntouttavasta työtoiminnasta, tuon sanan kun tuo esille työnantajille joko sanallisessa muodossa tai cv:ssä niin sut laitetaan nopeesti ö-mappiin. Kerron tän kokemuksesta, olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa itse ja en ole 13v saanut työpaikkaa.
Kerran kun joudut kuntouttavaan työtoimintaan suomessa niin voit heittää hyvästit sun työuralle. Yksikään työnantaja suomessa ei tule koskaan palkkaamaan ketään kuntoutettua . Tuo sana on syöpä suomessa, ennemmin kannattaa jättää se kokonaan pois cv:stä tai ainakin naamioida se työkokeiluksi.
Ja just tänään menin kertomaan yhdelle yritykselle tästä, koska ajattelin siitä voivan olla hyötyä. En ole muille kertonut. Mutta jos kerron olleeni työkokeilussa, ihmettelevätkö yli vuoden kestoa siellä? Ei kai niin pitkiä yleensä tehdä?
No itse lopetin laittamassa kuntouttavaa työtoimintaa mun cv:hen sen omalla nimellä, nykyisin se on työkokeilu nimellä siellä. Mulla kesto on 2,6v. Toki työnantajaa en voi muuttaa toiseksi. Eli jos työnantaja jolle laitan työhakemuksen on vähänkään kartalla asioista osaa hän laskea 1+1 ja huomata sen että kuntouttava työtoiminta on naamioitu työkokeiluksi.
Mutta karu fakta vaan on se että kuntoutettu ei tule suomessa saamaan koskaan töitä, sun olis kannattanu kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta vaikka olisitkin ehkä saanut karenssin. Näin itse olisin tehnyt jos olisin ollut yhtä viisas 13v sitten. Sun kohdalla kaikki ei sentään vielä ole menetetty AP, sun kuntouttava työtoiminta on ainoastaan vuoden mittainen, voit naamioida sen vaikka sanalla Työllistetty mikä tarkoittaa yleensä täyttä viikkoa täysillä tunneilla. Ja sitten vaan sormet ristiin ettei työnantajat mihin lähetät hakemuksia ei oo ihan kartalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mistä johtuu se ettet ole saanut mistään paikkaa:
Se johtuu kuntouttavasta työtoiminnasta, tuon sanan kun tuo esille työnantajille joko sanallisessa muodossa tai cv:ssä niin sut laitetaan nopeesti ö-mappiin. Kerron tän kokemuksesta, olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa itse ja en ole 13v saanut työpaikkaa.
Kerran kun joudut kuntouttavaan työtoimintaan suomessa niin voit heittää hyvästit sun työuralle. Yksikään työnantaja suomessa ei tule koskaan palkkaamaan ketään kuntoutettua . Tuo sana on syöpä suomessa, ennemmin kannattaa jättää se kokonaan pois cv:stä tai ainakin naamioida se työkokeiluksi.
Ja just tänään menin kertomaan yhdelle yritykselle tästä, koska ajattelin siitä voivan olla hyötyä. En ole muille kertonut. Mutta jos kerron olleeni työkokeilussa, ihmettelevätkö yli vuoden kestoa siellä? Ei kai niin pitkiä yleensä tehdä?
No itse lopetin laittamassa kuntouttavaa työtoimintaa mun cv:hen sen omalla nimellä, nykyisin se on työkokeilu nimellä siellä. Mulla kesto on 2,6v. Toki työnantajaa en voi muuttaa toiseksi. Eli jos työnantaja jolle laitan työhakemuksen on vähänkään kartalla asioista osaa hän laskea 1+1 ja huomata sen että kuntouttava työtoiminta on naamioitu työkokeiluksi.
Mutta karu fakta vaan on se että kuntoutettu ei tule suomessa saamaan koskaan töitä, sun olis kannattanu kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta vaikka olisitkin ehkä saanut karenssin. Näin itse olisin tehnyt jos olisin ollut yhtä viisas 13v sitten. Sun kohdalla kaikki ei sentään vielä ole menetetty AP, sun kuntouttava työtoiminta on ainoastaan vuoden mittainen, voit naamioida sen vaikka sanalla Työllistetty mikä tarkoittaa yleensä täyttä viikkoa täysillä tunneilla. Ja sitten vaan sormet ristiin ettei työnantajat mihin lähetät hakemuksia ei oo ihan kartalla.
Jos sattuisin pääsemään haastatteluun, varmaan jännittäisin kysyykö haastattelija miten kauan olen ollut työharjoittelussa ja mikä on reaktio kestoon :/ Nyt olen vain maininnut hakemuksessa tehneeni arkistointia x paikassa, mutta en mitään kestosta. CV:ssä en sitä mainitse.
Rakennusvalvonnat, maanmittauslaitos, väestörekisterikeskus, poliisilaitokset, käräjäoikeudet, seurakunnat?
Vierailija kirjoitti:
Rakennusvalvonnat, maanmittauslaitos, väestörekisterikeskus, poliisilaitokset, käräjäoikeudet, seurakunnat?
Kiitos vinkistä! Muut olinkin jo ajatellut, mutta en vielä käräjäoikeutta.
Minä hain kerran 2000-luvulla kaupunginarkistoon töihin, sanottiin että työkokemukseni olisi juuri sopivaa, mutta eipä ollut paikkoja auki. Olen ollut mm. digitointitehtävissä, se vaan oli yllättävän hidasta kun materiaali oli sellaista, että ocr vaiheessa tuli mahdottoman paljon virheitä ja tekstiä piti korjailla erittäin paljon.
UKK-arkisto Orimattila.Kysyppä,sieltä.
Yliopistoissa tosiaan on isot arkistot myös, ja jopa ihan esineistöäkin on,ja taidekokoelmaa, joten varmaan löytyisi monipuolistakin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansallisarkisto Helsingissä ja maakunta-arkistot. Käyttävät työkokeilujoita, sivareita, palkkatuettuja. Siinä ohella voit suorittaa tutkintoa.
Kansallisarkisto aloitti just YT:t. Ei kovin valoisalta näytä alalla.
Kansallisarkisto nykyään muutamia muistitikkuja, siellä mitään enää paperisena arkistoida!
Ap
Hah, "ap" ei selvästi ole käynyt yhdenkään KA:n toimipisteen ovellakaan! Ikivanhaa matskua on hyllykilometreittäin per paikkakunta!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama ongelma mutta haen päiväkodeista oppisopimus paikkaa, mutta ei tunnu löytyvän. Mihinkään ei pystytä ottamaan koska ei ole vapaita paikkoja, ja sitten kitistään työvoimapulaa samalla.
En ymmärrä.
Olen palkkatuella kokoonpanossa joulukuun loppuun saakka ja siitä työttömäksi jos tuota paikkaa ei löydy.
Ja kun mollin sivuilta katsoo päiväkotien työpaikka ilmoituksia niin joka paikkaan halutaan se valmis ammattilainen. Ketään ei kiinnosta oppisopparit.
Päiväkodissa oppisopimuslaisen vastuulle ei saa laskea yhtään lasta, koska ei ole valmis lähihoitaja. Siksi eivät kiinnostu oppisopimuslaisista.
Sote-alalla on paljon arkistointihommaa. Toimistosihteeri-nimikkeellä ne toimii meillä. Enemmän olis arkistoitavaa kun ne ehtii tekemään.