Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon hakenut oppisopimuspaikkaa arkistoalan töihin jo 150 paikasta, mutta en vain paikkaa saa :(

Vierailija
26.10.2022 |

Oon käynyt läpi museot, kirjastot, sairaalat, yksityiset lääkäriasemat, lakitoimistot, isännöitsijätoimistot, mediatoimistot, arkkitehtitoimistot, tilitoimistot, virastot ja perintätoimistot. Olisko jollain vinkkiä missä muissa voisi olla arkisto? Kaikissa mainitsemissani ei välttämättä edes ole, mutta ainakin tuli kysyttyä.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä firmasta, johon kysyin tuli vastaus, ettei ole tarvetta, mutta tekevät myös tuotekehitystyötä ja halusivat tietää millaista työkokemusta/koulutusta minulla on. Tarkoittaakohan markkinointiin liittyvää työtä?

Vierailija
22/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat ei taida suosia oppisopimuskoulutusta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on läheinen arkistohommissa maisterin paperilla ja siihen päälle yliopiston jokin maksullinen arkistokurssi päälle. Hän on sanonut, että siellä lähes kaikilla samat tutkinnot kuin hänellä. Olisiko näille paikoille tulijoita liian monesta koulutustasosta?

Hän muuten suoritti arkistokurssiin liittyvän harjoittelun erään kaupungin arkistosta. Olitko kysynyt kunnilta?

Myös sieltä.

Vierailija
24/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mistä johtuu se ettet ole saanut mistään paikkaa:

Se johtuu kuntouttavasta työtoiminnasta, tuon sanan kun tuo esille työnantajille joko sanallisessa muodossa tai cv:ssä niin sut laitetaan nopeesti ö-mappiin. Kerron tän kokemuksesta, olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa itse ja en ole 13v saanut työpaikkaa.

Kerran kun joudut kuntouttavaan työtoimintaan suomessa niin voit heittää hyvästit sun työuralle. Yksikään työnantaja suomessa ei tule koskaan palkkaamaan ketään kuntoutettua . Tuo sana on syöpä suomessa, ennemmin kannattaa jättää se kokonaan pois cv:stä tai ainakin naamioida se työkokeiluksi.

Vierailija
25/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijätoimistoissa tai tilitoimistoissa ei ainakaan ole erikseen mitään arkistonhoitajaa. Ja kaikki menee ja loput muutetaan sähköiseksi, ei siellä enää edes mappeja pläräillä. Maanmittauslaitoksella tai kaupungin maanrakennuksessa tai kaavoituksessa on isot arkistot. Mutta esim. kaupungillakin arkistoja tonkii työnsä ohessa esim. toimistosihteeri.

Kunnissa ja kaupungeissa arkistoista vastaa pääasiassa tiedonhallintasuunnittelija tai vastaava. Ei suinkaan toimistosihteeri.

Vierailija
26/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansallisarkisto Helsingissä ja maakunta-arkistot. Käyttävät työkokeilujoita, sivareita, palkkatuettuja. Siinä ohella voit suorittaa tutkintoa.

Kansallisarkisto aloitti just YT:t. Ei kovin valoisalta näytä alalla.

Vierailija
27/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ei taida suosia oppisopimuskoulutusta...

Ei tietenkään. Paljon helpompaa on naukua työvoimapulaa.

Vierailija
28/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi vielä paine, koska jo viikon päästä palautekeskustelu kuntouttavassa työtoiminnassa, mutta ei vieläkään paikkaa :/ Kiva olisi paikka saada ennen sitä.

Olet yrittänyt ahkerasti hankkia paikan, se riittää.

En sitä epäilekään, mutta itseä harmittaa, kun oma tulevaisuus kyseessä. Helpompi päästä palkkatukityöhön, mutta kun ollut siinä ollut, on vaikeampi päästä enää oppisopimuskoulutukseen, koska vaikuttaa rahoitukseen.

Vierailija
29/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AIKA hyvin introvertti täytyy olla, jos tuollaista haluaa hakea/tehdä.

Itse en oikeassa elämässä päästä kuin harvoja lähelle ja harvoin heitäkään, mutta tykkään siitä, että ympärillä on muuta elämää niin töissä kuin muuallakin.

Oon aina tykännyt työstä enemmän omissa oloissa, koska en oo sosiaalinen.

Asiakaspalveluahan noissa on.

Vierailija
30/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama ongelma mutta haen päiväkodeista oppisopimus paikkaa, mutta ei tunnu löytyvän. Mihinkään ei pystytä ottamaan koska ei ole vapaita paikkoja, ja sitten kitistään työvoimapulaa samalla.

En ymmärrä.

Olen palkkatuella kokoonpanossa joulukuun loppuun saakka ja siitä työttömäksi jos tuota paikkaa ei löydy.

Ja kun mollin sivuilta katsoo päiväkotien työpaikka ilmoituksia niin joka paikkaan halutaan se valmis ammattilainen. Ketään ei kiinnosta oppisopparit.

Kuvittelisin, että nimenomaan se työvoimapula on se syy miksei harjoittelu- tai oppisopimuspaikkaa saa: työntekijät on vedetty jo äärirajoille eikä ole resursseja ottaa ketään siihen perehdytettäväksi ja opetettavaksi perustekijöistä lähtien. Se harjoittelija/työkokeilija/tms kuitenkin sitoo niitä työntekijöitä vielä omien töiden lisäksi ja menee kuitenkin aikaa, ennenkuin harjoittelijan voi laskea varsinaisesti työntekijäksi (ei tarvi pitää kädestä enää). Plus harjoittelijoilla on usein vielä rajoitteita työn tekemisen suhteen, esimerkiksi se ettei harjoittelija saa tehdä joitain asioita tai olla jossain hommassa yksin ilman valvovaa silmää.

Vierailija
31/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu kuntouttavasta työtoiminnasta, tuon sanan kun tuo esille työnantajille joko sanallisessa muodossa tai cv:ssä niin sut laitetaan nopeesti ö-mappiin. Kerron tän kokemuksesta, olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa itse ja en ole 13v saanut työpaikkaa.

Kerran kun joudut kuntouttavaan työtoimintaan suomessa niin voit heittää hyvästit sun työuralle. Yksikään työnantaja suomessa ei tule koskaan palkkaamaan ketään kuntoutettua . Tuo sana on syöpä suomessa, ennemmin kannattaa jättää se kokonaan pois cv:stä tai ainakin naamioida se työkokeiluksi.

Ja just tänään menin kertomaan yhdelle yritykselle tästä, koska ajattelin siitä voivan olla hyötyä. En ole muille kertonut. Mutta jos kerron olleeni työkokeilussa, ihmettelevätkö yli vuoden kestoa siellä? Ei kai niin pitkiä yleensä tehdä?

Vierailija
32/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkistot on nykyään sähköisiä joten tuo nyt on viimeinen ala mihin kannattaa hakeutua vuonna 2020.

Vierailija
33/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansallisarkisto Helsingissä ja maakunta-arkistot. Käyttävät työkokeilujoita, sivareita, palkkatuettuja. Siinä ohella voit suorittaa tutkintoa.

Kansallisarkisto nykyään muutamia muistitikkuja, siellä mitään enää paperisena arkistoida!

Ap

Vierailija
34/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nuorena sivarissa arkistossa ja siellä oli näitä kuntouttavassa työtoiminnassa olevia. Ja vaikka en tarkoita mitään pahaa, niin nämä tyypit olivat ihan jäätävän kujalla koko ajan. Eivät oppineet mitään ja heidät laitettiin tekemään yksinkertaisimpia hommia. Mm. aakkostamista, joka sekään ei onnistunut. Mietin tuolloin että onkohan nuo enää työkykyisiä, osa ei kyllä ollut. Mielestäni olisi parempi myöntää se eläke noissa tapauksissa, kun se kyky suoriutua on noin matala. Toki jos joku haluaa vapaaehtoisesti, niin hienoa, mutta minulle jäi kuva että nämä oli pakotettu sinne.

Vierailija
35/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä koulut? Onko niissä arkistointia?

Vierailija
36/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkistot on nykyään sähköisiä joten tuo nyt on viimeinen ala mihin kannattaa hakeutua vuonna 2020.

Nyt on 2022. Paperisia ei tuhota, ne digitoidaan ja siinä piisaa hommaa pitkäksi aikaa.

Vierailija
37/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AIKA hyvin introvertti täytyy olla, jos tuollaista haluaa hakea/tehdä.

Itse en oikeassa elämässä päästä kuin harvoja lähelle ja harvoin heitäkään, mutta tykkään siitä, että ympärillä on muuta elämää niin töissä kuin muuallakin.

Oon aina tykännyt työstä enemmän omissa oloissa, koska en oo sosiaalinen.

Asiakaspalveluahan noissa on.

Todella vähäistä ja sekin rauhallisille historiantutkijoille, jotka ei ala riehumaan ja hankaliksi.

Vierailija
38/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on ysillä. On kysellyt tet-harjoitteluun aika moneen paikkaan. Ei onnistu.

#työvoimapula

Vierailija
39/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansallisarkisto nykyään muutamia muistitikkuja, siellä mitään enää paperisena arkistoida!

Ap

Miksi väität olevasi ap? Etkö uskalla tuoda omaa mielipidettäsi julki?

Oikea ap

Vierailija
40/59 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahahhahha. Arvaapa paljonko arkistot vievät vaikka kaupungilla huonepinta-alaa ja hyllymetrejä edelleenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä