Päiväkoti asiaa
Kun tuosta pukemisesta jauhetaan ja jauhetaan, niin otanpas minäkin kantaa siihen asiaan, kun siellä töissä olen, mutta otan kantaa sillä tavalla, kun osalla lapsista ei ole kunnon vaatteita tai kenkiä. Kun on märkää ja kylmää, niin ainoat käsineet ovat sormikkaat ja kyseseillä lapsella oli niitä kolmet hyllyssä, siis vain niitä sormikkaita. Ala siinä kiiressä etsiin lapselle lämpämmpiä haskoja, kun ne sormikkaat ovat hetkessä märät. Se ottaa päähän kun vanhemmat niin tuudittautuu siihen että kyllä ne siellä päiväkodissa katsoo perään, kun itse eivät jaksa:((((
Ei se kuulkaa ole kiva alkaa etsiin päiväkodin varahanskoja kun toiset ovat jo puetut ja odottavat ulos pääsyä ja kun se ei aina ole sitä että pitää yhdelle etsiä kun on muitakin joille pitää etsiä sitä sun tätä.
Ja on meillä päiväkodissa muitakin töissä, mutta sääntö on se että kun itse puet viisi lasta niin menet niiden kanssa ulos ja sitten tulee seuraavat viisi toisen aikuisen kanssa, ulkona ei saa olla liikaa lapsia yhden vastuulla, niin en mä voi jättää niitä lapsia ulos yhden vastuulle jos siellä on jo lapsia tosi paljon, siis kun lähden etsiin sille jollekkin niitä varahanskoja.
Mutta senverran katson että en mä lapselle kosta sitä mitä vanhemmat töppää, eli " kiltisti" etsin ne varahanskat.
Ja tää on ihan päivittäistä ja vaikka kuinka monta kertaa vanhemmille kertoo että nyt puuttuu sitä ja sitä, niin ei se mene perille.
Paras tai huonoin oli se kun kerroin että eräällä tytöllä ei ole kurahousuja, niin vanhemmat sanoivat että onhan siellä, he pitivät ihan tavallisia tuulipuvunhousuja kurahousuina, ne housut olivat vähän pikkasen isommat, no jos ne olis pukenut päälle loskakeleillä, niin taatusti olis pylly ollut märkä, joten säästin lasta ja puin hälle aina päiväkodin kurahousut.
Kommentit (33)
Minäkin olen turhaan kysellyt vaatetoiveista.
Meillä tilanne on myös se, että merkinnöistä huolimatta vaatteet ovat ihan kenellä sattuu.
Alkusyksystä ihmettelin, kun lapsellani oli haalarin alla pelkät sukkahousut, eikä sisähousuja lainkaan. Parin päivän päästä puuttuvat farkut ilmestyivät lokeroon lahkeet polviin asti käännettynä. Myöhemmin selvisi, että tytön sydänkuvioiset farkut olivat olleet vuotta nuoremman pojan päällä. Heidän kotonaan oli myös hämmästelty asua. Niin ja farkuissa luki isolla tyttömme nimi.
Minulla on kaksi lasta, jotka kokevat kylmän aiva eri tavalla. Toiselle ei oikeasti tarvitse laittaa niin paljon päälle kuin toiselle. Äskettäin aamulla tämä lämpimämpi lapsi laittoi mielestäni liian vähän päälle ja pakkasin päiväkotiin hänelle lisäpuseron ja lisäsukat. Kun kävin hakemassa lapset kotiin, niin tämä lisäpusero ja lisäsukat oli laitettu kylmemmän lapsen päälle ja siitä huolimatta hän valitti kylmää. Aamulla jo tällä toisella lapsella oli enemmän vaatteita kuin toisella lapsella.
ja huh huh millaisia vaatteita monilla lapsilla on päiväkodissa, varsinkin ulkovaatteiden taso on aika järkyttävä! Yhdelläkin 3 vuotiaalla tytöllä oli koko viime viikon koon 23 (!!) kumisaappat jalassa. Ne oli varmaan kolme numeroa liian pienet, raukka oli ihan surkeana. Ja päällä välikausihaalari, ei edes kosteusuojattu sellainen. Mahtoi olla ikävää ulkoilla. Loppuviikosta kaikille tulikin lappu kotiin että " tarkistakaa lastenne ulkovaatteiden kunto ja koko" . Toivottavasti pieni tyttö ei ensi viikolla kulje enää noissa kumisaappaissa...
Vierailija:
ja huh huh millaisia vaatteita monilla lapsilla on päiväkodissa, varsinkin ulkovaatteiden taso on aika järkyttävä! Yhdelläkin 3 vuotiaalla tytöllä oli koko viime viikon koon 23 (!!) kumisaappat jalassa. Ne oli varmaan kolme numeroa liian pienet, raukka oli ihan surkeana. Ja päällä välikausihaalari, ei edes kosteusuojattu sellainen. Mahtoi olla ikävää ulkoilla. Loppuviikosta kaikille tulikin lappu kotiin että " tarkistakaa lastenne ulkovaatteiden kunto ja koko" . Toivottavasti pieni tyttö ei ensi viikolla kulje enää noissa kumisaappaissa...
Sitten saa arvella tuollaisista ympäripyöreistä viesteistä, että onkohan meidän vaatteissa nyt jokin ongelma. Naapurin isä on niin ympäripyöreä noissa lasten vaatteissa, ettei yhtään tiedä, onko sopivat vaattteet. Hänelle ei koskaan sanota suoraan. Hän sitten kipittää meiltä kyselemään, kun ei ole varma vaatevalinnoistaan.
Ystäväni lapsella oli kuriksissa reikä kaksi viikkoa ja sitä oli päivitelty päiväkodissa, mutta ei kuitenkaan sanottu suoraan vanhemmille. Jos kotona ei ulkoilla kurikset jalassa, niin mistä hiivatista voi arvata niissä olevan pienen reijän, jos siitä ei viitsitä vihjata.
Aivat turha vinkua siellä päviäkodissa, jos ei voida sanoa suoraan, missä mättää.
Meillä on mielestäni aina asianmukaiset vaatteet, mutta kun tiettyjä vaatteita käytetään vain päiväkodissa, ei tietynlaiset ongelmat tule koskaan esiin.
Meillä oli myös kurahousuongelma, jota en itse tajunnut. Kurahousut olivat liian kapeat meidän talvihaalarin päälle. Asiasta ei kuitenkaan mainittu. Vasta kun itse tajusin tilanteen lopputalvesta ja otin asian puheeksi, sanoi hoitaja, että ovatkin ihmetelleen, miksi lapsella on sen malliset kurahousut.
Vaikea on päikyn tädin kurahousuiksi muuttua, jos lapsella ei sellaisia ole.
Voiko joku vanhemmista olla niin idiootti, että tahallaan antaa lapsensa kärsiä märästä ja/tai kylmästä olemalla hankkimatta kunnon varusteita??
Ihmettelin kyllä naapureitakin, jotka eivät ostaneet 1v2kk pojalleen syksyllä kumppareita, " kun jalka kasvaa niin nopeasti" . Poika oli pienillä nahkakengillä jalat märkänä, varpaat kylmänä ulkona omassakin pihassa. Päikyssä sama homma. Käsineinä lapaset. Niin, jotka tietenkin olivat märkinä heti, kun lapsi otti märästä maasta jotain...
Hoh-hoijaa...
Niin paljon on säälittänyt joidenkin vaatetus.
Kun tytär jätti vaipat kokonaan pois, vajaa vaippapaketti oli tuotu naulakolle kotiin vietäväksi. Kysyin, haluavatko " varavaipoiksi" , ja sinne ottivat kiitollisina vastaan...
päässä liikkua, että osaa lapsensa pukea säiden mukaan.
Jos ei ole ihan pakko laittaa kuriksia, ei laiteta. Hanskoja ei tarvitse laittaa, kun ei ole pakkasta jne. Perhepäivähoitajat pukevat lapset paljon paremmin varmaan ihan vain siitä syystä, että ovat yksin vastuussa lapsesta ja saavat kritiikin suoraan itseensä.
Vierailija:
Jos ei ole ihan pakko laittaa kuriksia, ei laiteta. Hanskoja ei tarvitse laittaa, kun ei ole pakkasta jne. Perhepäivähoitajat pukevat lapset paljon paremmin varmaan ihan vain siitä syystä, että ovat yksin vastuussa lapsesta ja saavat kritiikin suoraan itseensä.
Meillä vanhemmat lapset ovat päiväkodissa ja siellä puetaan kaikki mahdollinen mukana oleva vaate päälle niin, että hiki valuu leikin tiimellyksessä. Perhepäivähoitajalla taas lapsi palelee jatkuvasti ja käsineetkin laittoi vasta nyt kun tuli pakkaset.
Mitä tästä voimme päätellä... taitaapi olla kyse ihan päiväkodista ja perhepäivähoitajasta. Ei kannata yleistää.
Tässä ymmärtääkseni tarkoitettiin sitä, millaiset vaatteet olisi päiväkodin henkilökunnan mielestä kätevät. Meillä esimerkiksi puetaan ihan eri tavalla päiväkotona kuin kotona. Meillä siis tulee päiväkodista lista, millaisia vaatteita he toivovat lapsille päälle. Lista ei ole määräys, vaan toive, jotta heidän olisi helppoa ja nopeaa lapsia pukea.
T:kolmen lapsen äiti ja vuorotyöläinen
1) Jos kerran vanhemmille riittää se, että tuulipuvun housut ovat kuriksina, niin ei ole sinun asiasi valittaa.
2) Jos vanhempien mielestä ne hanskat riittää, niin silloin ne riittävät. Voi olla, että vanhempien mielestä ei ole vielä niin kylmä päiväsaikaan (esimerkiksi syyskuussa oli), että edes tarvitsee toisia hanskoja.
3) Joillakin vanhemmilla ei yksinkertaisesti ole varaa parempaan ja silloin sinun pitäisi olla todella varvainen sanoissasi. Itse juuri muistelin vuoden takaisia tapahtumia, kun oikeasti ei ollut rahaa taskussa. Sossu ei antanut, koska laski, että meillä piti olla kesäkuussa päättyneistä tuloista säästössä sen verran, että elimme sillä vielä syyskuussakin. Syyskuussa alkoi asumistuki, joka meni suoraan vuokranantajalle. Muut tuet alkoivat vasta myöhemmin. Elimme pakkaseen jääneillä ruoilla eli etsimme kaikki kaapit tyhjiksi ja teimme niitä sitä mukaa kuin löysimme. Meillä ei oikeasti ollut mitään ja siinä hädässä yritimme keksiä vaatteita lapsille päiväkotiin. Niin ja minä olin silloin koulussa ja mies oli sairaalassa. Ei siis ollut sekään tilanne, että olisi voinut jättää lapset kotiin, ettei olisi vaatteista tullut pulaa. Ei ollut varaa ostaa edes euron hanskoja, saati seitsemän euron rukkasia.