Uskaltaako vastasyntyneellä käyttää kapalopussia
..kun näyttää kääntyvän yön aikana itsekseen kyljelleen nukkumaan?
Niin, eli olen kuullut, että peitto olisi vauvalle huonompi ratkaisu kuin unipussi, mutta ainakaan sitä kapaloversiota, jossa kädet jäävät pussin sisään ei saisi taas ohjeiden mukaan käyttää enää sen jälkeen kun vauva osaa itsekseen kierähtää pois selinmakuuasennosts. Meidän nyt kolmiviikkoinen vauva on ollut jäntevä väkkärä alusta asti ja löytynyt kyljeltään nukkumasta jo laitoksella, vaikka selälleen on sänkyyn asetettu. (Juuri äsken todistin tuon pyörähdyksen kun vauva nukkui vieressä. Vetää selällään kädet ja jalat vartalon yläpuolelle sykkyrään niin että selkä pyöristyy, kääntää pään haluamaansa suuntaan ja sätkyttelee raajoilla villisti. Tiedä kuinka tietoista tuo on, mutta nyt tuhisee tuossa tyytyväisenä vasemmalla kyljellään.)
Kommentit (2)
Okei, kiitos. Me taas kapaloitiin vauva itse, ja "saatiin lupa" asettaa ihan nykysuositusten mukaan selälleen sänkyyn kunhan huolehdittiin, että kapalo on kaulalta sen verran väljä, että vauva pystyy kääntämään vaistomaisesti pään sivulle jos tulee puklu.
Mutta olen käsittänyt, että miksei kapaloa/-pussia suositella enää kääntymään oppineelle vauvalle on se, että vauva ei saa käsiä ulos pussista stoppaamaan pyörimistä kyljeltä kasvoilleen. Voi toki olla että olen väärässäkin.
-ap
Meillä ainakin synnärillä hoitajat kapaloivat vauvan ja asettivat kyljelleen nukkumaan. Eihän siitä haittaa ole jos vaan on sellainen ettei vahingossakaan peitä kasvoja.