Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelastuslaitos kehottaa varautumaan niin, että pärjää ainakin kolme vuorokautta itsenäisesti ja ilman sähköä

Vierailija
26.10.2022 |

Ylen uutisista tämä:

Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. Kotoa pitäisi löytyä vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja lääkkeitä.

Mitä kotoa olisi hyvä löytyä sähkökatkon varalta:

-Puhtaita ja kannellisia vesiastioita, esimerkiksi ämpäreitä
-Edes muutama litra juomavettä avaamattomissa kaupan pulloissa tai -kanistereissa (tarve on n. kaksi litraa/hlö/vrk)
-Helposti valmistettavaa ja kaikille perheenjäsenille sopivaa ruokaa
-Sellaisenaan syötävää ruokaa
-Ruokaa lemmikeille
-Paristoilla toimiva radio
-Paristoilla toimiva taskulamppu tai otsalamppu
-Paristoja
-Varavirtalähde mm. puhelimen lataamista varten
-Retkikeitin, sen polttoaine ja tulitikkuja
-Käteistä rahaa muutaman päivän varalle, kolikoita ja pieniä seteleitä
-Välttämättömät lääkkeet
-Hygieniatarvikkeita kuten kosteuspyyhkeitä, vaippoja tai kuukautissuojia
-Jätepusseja wc:tä varten
-Leveä, paksu teippi
Kertakäyttöastioita ruokailuun
-Lämmintä vaatetusta ja esimerkiksi lisätäkkejä tai makuupusseja
-Heijastimia ja mahdollisesti heijastinliivi ulkoilua varten.

Kommentit (868)

Vierailija
41/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteistä voi tarvita vaikka siinä teoreettisessa tilanteessa että raskaana oleva vaimosi on sairaalassa, tulee sähkökatko, oma autosi on huollossa eikä julkinen liikenne toimi aamuyöllä, mutta sinun pitää kuitenkin päästä sairaalaan joten otat taksin. Varmaan mielikuvituksella varustetut ihmiset keksivät muitakin skenaarioita missä käteinen auttaa.

Vierailija
42/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjättäis hyvin muutama päivä, jos tulee pidempi sähkökatko, niin pitäis lähtee vanhemmille kylään missä on kaivo ja aggregaatti. Enempikin murheena, että pakkasesta kaikki ruoat sulaa, jos lämpimään aikaan katkeais sähköt.

Mut ruokaa on kyllä muutamaksi viikoksi kaapeissa helposti ja peuroja nyt on niin paljon, että elettäis vaikka pelkällä peuralla yksi talvi, kun mies osaa metsästää.

Retkikeitin ja kaasugrilli löytyy, niin saa ruoat kypsennettyä + takka ja varasto täynnä puita.

Säilykkeitä, riisiä, makaroonia ja jauhoja, öljyä ym. on meillä aina reilusti kaapeissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tuota käteistä rahaa tarvitaan, kun kaikkien kauppojen kassajärjestelmät toimii sähköllä? 

Kaupassa kyetään kyllä siirtymään nelilaskimeen ja kynällä vihkoon tehtävään kirjanpitoon/kuitteihin. Vaihtorahan saatavuus voi olla ongelma, siksi pyydettiin varaamaan pikkurahaa.

Vierailija
44/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kasvaa uusia aikuisia, jotka eivät ole ajatelleet asioita ja joskus asiat tulevat ihmiset tietoon sen ensimmäisen kerran. On se hyvä että aihe nousee esille ja muistutuksena muillekin.

Ei minulla ole ollut käteistä rahaa kotona ties koska. Eilen nostin 100e laatikkoon. Ja ostin 5 litran vesipullon, joka säilyy ensi syksyyn. Kuivaruokaa ja säilykkeitä olin jo kerännyt. Ja varalaturi on  täyteen ladattuna. Vielä pitäisi tarkistaa että olisi radioon sopivia paristoja.

Jeps, tän artikkelin ansiosta kysäsin mieheltä, että onhan meillä pattereita mm radioon varalla. Niin huomattiin, että ne kaikki sopivat olivat päässeet loppumaan. Oli siis hyvä lista, vaikkei kaikea listan tavaraa olisikaan aikomus hommata 🙂

Vierailija
45/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tuota käteistä rahaa tarvitaan, kun kaikkien kauppojen kassajärjestelmät toimii sähköllä? 

Eiköhän ainakin pienet kaupat keksi jonkin keinon vastaanottaa käteistä siinä vaiheessa kun sähkökatko on kestänyt pari päivää.

Nyt jopa jo suunnitellaan. Meillä pienehköllä kylällä K-Marketilla ollut varavoimaa jo vuosia käytössä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ksml-suomeen-suunnitteilla-satoja-k…

Vierailija
46/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä hysteria on saanut alkunsa?

Mitä on tapahtumassa, tai mitä te odotatte tapahtuvan?

Olin lähdössä kauppaan ja kai täytyy ostaa ainakin vessapaperia. Potta meiltä löytyy.

Vierailija
47/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalosta riittävä osa lämpiää takalla, ja puuhellakin löytyy. Vettä saa lähteestä, sen kun käy hakemassa. Kaapissa tarvi olla kuin pussillinen kuivia herneitä ja vähän maustetta, niin saa lihattoman hernekeiton millä kyllä elää pari päivää. Riuku vaan tuonne pihalle samaan paikkaan minne koirankin jätökset heivataan, kynttilöitä, tasku-/otsalamppuja, virtapankkeja, ja pari isompaa akkuakin löytyy. Eiköhän tässä muutama päivä pärjätä.

Hienoa että löytyy oma kaivo ja puuhella. Kaivosta voit antaa kaikille tarvitseville vettä.

Vierailija
48/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kasvaa uusia aikuisia, jotka eivät ole ajatelleet asioita ja joskus asiat tulevat ihmiset tietoon sen ensimmäisen kerran. On se hyvä että aihe nousee esille ja muistutuksena muillekin.

Ei minulla ole ollut käteistä rahaa kotona ties koska. Eilen nostin 100e laatikkoon. Ja ostin 5 litran vesipullon, joka säilyy ensi syksyyn. Kuivaruokaa ja säilykkeitä olin jo kerännyt. Ja varalaturi on  täyteen ladattuna. Vielä pitäisi tarkistaa että olisi radioon sopivia paristoja.

Minä ostin radion, jonka voi ladata auringonvalolla ja/tai kammesta pyörittämällä. Ja siitä radiosta voi puolestaan ladata esimerkiksi kännykän. Clas Ohlsonilta, maksoi muistaakseni nelisen kymppiä.

Ja avauksen lista on hyödyllinen. Olemme itse muokanneet sen omiin tarpeisiimme (ok-talo, öljylämmitys + takka). On myös mietitty, mihin huoneeseen asetumme, jos pitää suojautua säteilyltä.

Et ole tosissasi. Sehän nyt ei ihan vaan teillä kotona onnistu.

Vierailija
49/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydinvoimalasta aiheutuvasta säteilypilvestä voi yrittää kotona suojautua tilkitsemällä. Ydinsodalta ei pelasta mikään.

Vierailija
50/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä hysteria on saanut alkunsa?

Mitä on tapahtumassa, tai mitä te odotatte tapahtuvan?

Olin lähdössä kauppaan ja kai täytyy ostaa ainakin vessapaperia. Potta meiltä löytyy.

Tämä. Ihmiset pokkana nielee tämän. Totta, kotivara on hyvä olla, mutta tämä alkaa nyt mennä hysterisoinnin puolelle kuten koronan alussa. Nyt joku vastuu päättäjille ja MEDIALLE.

Vierailija
51/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä siis mammat ihan tyytyväisenä hyväksyy tämän. Kyllä päättäjiltä nyt loppuu palkanmaksu jos tätä meinataan.

Vierailija
52/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haistakoon nyt ihan paska vaan. Me maksetaan päättäjille siitä, että ne hoitaa yheiskunnalliset asiat siihen malliin, että tavalliset kansalaiset voi elää huoletta.

TÄMÄ!

Päättäjien ei tarvitse huolehtia kuin kansalaisten perustarpeista (lämpö, ruoka, vesi, terveys, kulkeminen). Ja ne on vielä saatava kohtuuhintaan. Jos se ei onnistu, ei ole valtiota, eikä velvoitetta maksaa veroja. Piste.

Olen samaa mieltä. Suomen päättäjät eivät nyt hoida asioita.

Ihan kauhulla odotan mitä helvattua ne seuraavaksi keksii. En kyllä usko että mitään hyvää seuraa itsekkäiden päättäjien päätöksistä. Poliitikoilla on varaa maksaa sähköt ja eihän eliitiltä sähköä katkota. Tuskin on samalla viivalla.

Vierailija
53/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No EN pärjää, koska talossa on sähkölämmitys. Kolmessa päivässä ilman sähköä koko talo on ihan jäässä kovilla pakkasilla!!! Ei ole joka huoneessa takkaa!

Sitten vaan putket tyhjäksi vedestä, ja muutat siihen huoneeseen missä on takka. Jos oviaukossa ei ole ovea, naulaat molemminpuolin oviaukkoa vaikka jotkut matot/täkit eristämään huoneen muusta kämpästä.

Vierailija
54/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä siis mammat ihan tyytyväisenä hyväksyy tämän. Kyllä päättäjiltä nyt loppuu palkanmaksu jos tätä meinataan.

Eihän tuossa aloituksessa ole mitään uutta. Jo kymmeniä vuosia on muistuteltu kolmen päivän kotivarasta.

Taidatkin olla vaan aiheuttamassa eripuraa, huono yritys.

Vierailija
55/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalosta riittävä osa lämpiää takalla, ja puuhellakin löytyy. Vettä saa lähteestä, sen kun käy hakemassa. Kaapissa tarvi olla kuin pussillinen kuivia herneitä ja vähän maustetta, niin saa lihattoman hernekeiton millä kyllä elää pari päivää. Riuku vaan tuonne pihalle samaan paikkaan minne koirankin jätökset heivataan, kynttilöitä, tasku-/otsalamppuja, virtapankkeja, ja pari isompaa akkuakin löytyy. Eiköhän tässä muutama päivä pärjätä.

Hienoa että löytyy oma kaivo ja puuhella. Kaivosta voit antaa kaikille tarvitseville vettä.

Juu ei täällä ole kunnallistekniikkaa, sähköt vain. Kai sitä periaatteessa voisi ottaa sakokaivosta kannen irti ja käydä asioillaan suoraan siinä aukon päällä, ei tarvisi edes sitä riukua.. kyllähän toki talvella ulkona asioidessa persposket saattaa vähän palella, mutta jos nyt ei viikkokausia tarvitse sitä sietää, niin kyllä siinä pärjää.

Vierailija
56/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No EN pärjää, koska talossa on sähkölämmitys. Kolmessa päivässä ilman sähköä koko talo on ihan jäässä kovilla pakkasilla!!! Ei ole joka huoneessa takkaa!

Sitten vaan putket tyhjäksi vedestä, ja muutat siihen huoneeseen missä on takka. Jos oviaukossa ei ole ovea, naulaat molemminpuolin oviaukkoa vaikka jotkut matot/täkit eristämään huoneen muusta kämpästä.

Jos pitkä sähkökatko sattuisi tulemaan pakkasaikana ja kämppä kylmenee, niin kannattaa hakeutua ihmisporukkaan. Ihmiset ja eläimet tuottaa lämpöä, ja monta ihmistä samassa tilassa pitää tilan lämpimämpänä kuin 1-2 ihmistä vastaavassa tilassa. Ei navettojakaan ole ennen lämmitetty, vaan tila pysyi lämpimänä eläinten itse tuottamalla lämpöenergialla.

Vierailija
57/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin radion, jonka voi ladata auringonvalolla ja/tai kammesta pyörittämällä. Ja siitä radiosta voi puolestaan ladata esimerkiksi kännykän. Clas Ohlsonilta, maksoi muistaakseni nelisen kymppiä.

Ja avauksen lista on hyödyllinen. Olemme itse muokanneet sen omiin tarpeisiimme (ok-talo, öljylämmitys + takka). On myös mietitty, mihin huoneeseen asetumme, jos pitää suojautua säteilyltä.

Kannattaisi sunkin nyt vaan miettiä. Jos yllättävä säteilytilanne tulisi, niin enemmistön suomaiausista pitäisi ihan suojautua kotonaan. Siksi on se ohje teipistä, jolla tilkitään ilmaraot. Lisäksi ohjeisetetaan suojautumaan sellaiseen huoneeseen, jossa ei ole ikkunaa. Lasi päästää säteilyä läpi enemmän kuin seinät. Siellä sitten kökitään n 12 h - pari vuorokautta.

Vierailija
58/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se ihan yleinen ohje on. Jos selviää itse räjähdyksestä, ainakin vuorokausi pitää pysyä sisätiloissa, eikä saa aukoa ovia tai ikkunoita. Säteilyn määrä puolittuu jo vuorokaudessa niin, että voi alkaa miettiä alueelta poistumista. Toki mitä pitempään pystyy odottamaan, sen parempi, mutta aika monella voi olla hätä omaisista ja tarve lähteä etsimään heitä mahdollisimman pian.

Vierailija
59/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että uutisoidaan, kaikki eivät ole vieläkään tajunneet varautua. Kyllä kotona pakkasellakin pärjäisi, jos olisi pakko kannattaa hankkia makuupussit myös varmuuden vuoksi.

Vierailija
60/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä vaihtoehtoja tarjoat?

https://www.stuk.fi/web/selkosivut/sateilyvaara-ja-suojautuminen/suojau…

https://72tuntia.fi/suojautuminen/

Kannattaa tutustua myös https://www.spek.fi/turvallisuus/varautuminen-kotona/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän