Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelastuslaitos kehottaa varautumaan niin, että pärjää ainakin kolme vuorokautta itsenäisesti ja ilman sähköä

Vierailija
26.10.2022 |

Ylen uutisista tämä:

Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. Kotoa pitäisi löytyä vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja lääkkeitä.

Mitä kotoa olisi hyvä löytyä sähkökatkon varalta:

-Puhtaita ja kannellisia vesiastioita, esimerkiksi ämpäreitä
-Edes muutama litra juomavettä avaamattomissa kaupan pulloissa tai -kanistereissa (tarve on n. kaksi litraa/hlö/vrk)
-Helposti valmistettavaa ja kaikille perheenjäsenille sopivaa ruokaa
-Sellaisenaan syötävää ruokaa
-Ruokaa lemmikeille
-Paristoilla toimiva radio
-Paristoilla toimiva taskulamppu tai otsalamppu
-Paristoja
-Varavirtalähde mm. puhelimen lataamista varten
-Retkikeitin, sen polttoaine ja tulitikkuja
-Käteistä rahaa muutaman päivän varalle, kolikoita ja pieniä seteleitä
-Välttämättömät lääkkeet
-Hygieniatarvikkeita kuten kosteuspyyhkeitä, vaippoja tai kuukautissuojia
-Jätepusseja wc:tä varten
-Leveä, paksu teippi
Kertakäyttöastioita ruokailuun
-Lämmintä vaatetusta ja esimerkiksi lisätäkkejä tai makuupusseja
-Heijastimia ja mahdollisesti heijastinliivi ulkoilua varten.

Kommentit (868)

Vierailija
281/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa että ydinsotaa vähätellään täällä. Se on maailman loppu. Miksi sitä sitten pelätään jollei siinä ole mitään pelättävää? Ei oikein mene jutut yksiin. Mitä kävi Hiroshimassa? Nyky pommit on tuhat kertaa tuhoavampia ja se oli yksi pommi. Usalla ja Venäjällä on tuhansia ydinaseita.

Minä en ainakaan vähättele ydinsotaa vaan nimenomaan ihmettelen, miksi siihen suhtaudutaan niin hälläväliä-asenteella nykyään. Ei silti palvele ketään myöskään liioitella ydinaseiden tuhovoimaa. Eivät ne koko maapallosta mitään tulipalloa tee, kuten jotkut kuvittelevat, vaan ne pitkäaikaisseuraukset ovat paljon "epäseksikkäämmällä" tavalla vaikeita. Kuolleiden määrä olisi kyllä jo tuntien sisällä valtava siksi, että aseilla iskettäisiin väkirikkaisiin alueisiin. Mutta noiden alueiden ulkopuolella olisi tiedossa erilainen selviytymiskamppailu. Joten ei, ei kotivara suinkaan ole turha ydinsodassakaan, ellet nyt satu asumaan missään suurkaupungin keskustassa.

Vierailija
282/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo. Ja kukaan ei kyseenalaista, miksi edes tämmöiseen pitää edes varautua. Miksi asiat on mennyt tämmöiseksi hyvinvointivaltiossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alkaa ydintalvi. Nokihiukkaset peittävät auringon ja pilvi viipyy ilmakehässä jopa seitsemän vuotta. Täysi pimennys kestää pohjoisella pallonpuoliskolla vuosia. Vasta kymmenen vuoden kuluttua ydinsodasta sodasta noki on hälvennyt niin, että planeetta kokonaisuudessaan saa yhtä paljon valoa kuin ennen sotaa"

Vierailija
284/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsejä ja limu kirjoitti:

Lukekaa noita tuotteiden etikettejä mm.fazer Pätkis siihen on lisätty Shea öljyä ja moni entinen tuote maistuu lähinnä puulta tai Piraattia tuotu. No hyvä oon pitää eteisessä kassi valmiina äkkilähtöön tamponit ja vesipullo ja tonnikala pähkinä pussi.Vaihto alushousut ja sukat.Uimapuku.Kampa ja hammasharja.Käteistä pieniä seteleitä ja kolikoita sekä pari prepare SIM korttia.Limsa tai mehu.Niillä pärjää hetken aikaa.

Äkkilähtö, minne?? Ei sähkökatkon takia tarvitse lomamatkalle lähteä:) 

Vierailija
285/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa että ydinsotaa vähätellään täällä. Se on maailman loppu. Miksi sitä sitten pelätään jollei siinä ole mitään pelättävää? Ei oikein mene jutut yksiin. Mitä kävi Hiroshimassa? Nyky pommit on tuhat kertaa tuhoavampia ja se oli yksi pommi. Usalla ja Venäjällä on tuhansia ydinaseita.

Minä en ainakaan vähättele ydinsotaa vaan nimenomaan ihmettelen, miksi siihen suhtaudutaan niin hälläväliä-asenteella nykyään. Ei silti palvele ketään myöskään liioitella ydinaseiden tuhovoimaa. Eivät ne koko maapallosta mitään tulipalloa tee, kuten jotkut kuvittelevat, vaan ne pitkäaikaisseuraukset ovat paljon "epäseksikkäämmällä" tavalla vaikeita. Kuolleiden määrä olisi kyllä jo tuntien sisällä valtava siksi, että aseilla iskettäisiin väkirikkaisiin alueisiin. Mutta noiden alueiden ulkopuolella olisi tiedossa erilainen selviytymiskamppailu. Joten ei, ei kotivara suinkaan ole turha ydinsodassakaan, ellet nyt satu asumaan missään suurkaupungin keskustassa.

Höpsis, me kuollaan satavarmana jos ydinaseet tulee kuvioon. Siksi kukaan ei murehdi, koska murheet loppuu siihen.

Vierailija
286/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän minä pärjään vaikka pidempäänkin ilman sähköä, mutta miten hiivatissa minä nuo kaikki pakastimessa olevat  riistalihat saan syötyä ennenkuin ne pilaantuu. Toivottavasti on silloin jo pakkasta niin saan ne edes ulos kylmään.

Ruokaa kyllä riittää..

No jos on vaara pilaantumisesta jaat ne naapureille ja muille ENNEN sitä. Ainoa oikea vastaus.

tai myyt. tässä siitä käteisestä juuri on hyötyä, että voi ostaa muilta ruokaa tai vaikka kyydin. hankalina aikoina toimii aina monenlainen mustanpörssin kauppa ja silloin apua ja hyödykkeitä saa se, jolla on lyödä rahat kouraan.

ei yhteiskunta kykene kovin nopeasti kaikille apua järjestämään. ei siihen ole resursseja.. ei ihmisiä, ei ajoneuvoja.. ottaa aikansa ennenkuin jähmeä koneisto kykenee toimimaan..

Vierailija
287/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haistakoon nyt ihan paska vaan. Me maksetaan päättäjille siitä, että ne hoitaa yheiskunnalliset asiat siihen malliin, että tavalliset kansalaiset voi elää huoletta.

TÄMÄ!

Päättäjien ei tarvitse huolehtia kuin kansalaisten perustarpeista (lämpö, ruoka, vesi, terveys, kulkeminen). Ja ne on vielä saatava kohtuuhintaan. Jos se ei onnistu, ei ole valtiota, eikä velvoitetta maksaa veroja. Piste.

Kyllä ne huolehtiikin. Mutta ennen kuin apu ehtii joka paikkaan on sen kiukuttelijankin hyvä varautua, vähäisesti, jotta pärjää ennen kuin se apu ehtii sunkin luo. Et ole ainut autettava kriisitilanteessa ja se apu ei välttämättä ala just susta. 

Mikä ihmeen kriisitilanne? Päättäjät ovat ihan itse valinneet tämän tien ja nyt laittavat kansalaiset maksamaan sen. Ja kyllä minä pärjään ihan hyvin ilman sähköä, mutta ihan jäätävää kuraa tämä on, kun asiat ovat tällä mallilla päättäjien takia

Mutta ei läntisten päättäjien.  Isopee lähtee vaan menee eteläiselle puoliskolle ei se jää ydintalvea kattelemaan.  

Vierailija
288/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

WEF-paskaa. Ja kansalle vaan uppoaa.

Vierailija
289/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvatkaa kaikki tärkeät paperit myös kännylle ja muu sellainen omaisuus joka pitää saada todistettua eli on arvokasta. Kännylle ja tabeltille mahtuu myös perhekuvat talteen pilveen. Kuvatkaa myös sukuhaudat.

Miksi ne haudat pitää kuvata?

Vierailija
290/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on historiaamme josta saa perspektiiviä mistä selvisimme jo:

Vierailija
291/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en kyllä pärjäisi keskitavlen pakkasilla 3 vuorokautta ilman sähköä saamatta jotain keuhkotautia siitä. Minulla on sähkölämmitteinen rivitaloasunto, jossa ei ole takkaa ja olen todella herkkä saamaan hengitystieinfektioita etten uskaltaisi kokeilla pakkasessa nukkumista edes hyvässä makuupussissa.

Että hienoja ohjeita joo.

Vierailija
292/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden pitäminen varastossa on muuten haastavaa: Jos hanavettä pitää niin se pitää vaihtaa päivittäin ja pestä säilytysastia tiskiaineella. Enkä kyllä teidä mitä vesivarasto auttaa jos sähköt menee poikki kun on kunnolla pakkasta: Vesi jäätyy.

Vierailija
293/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on historiaamme josta saa perspektiiviä mistä selvisimme jo:

luento alkaa 10.00 vasta tuolla  videolla ja on kuuntelemisen arvoinen totisesti.

Vierailija
294/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvatkaa kaikki tärkeät paperit myös kännylle ja muu sellainen omaisuus joka pitää saada todistettua eli on arvokasta. Kännylle ja tabeltille mahtuu myös perhekuvat talteen pilveen. Kuvatkaa myös sukuhaudat.

Miksi ne haudat pitää kuvata?

Siksi että jos tulee osumia hautausmaalle on se muistopaikka varmasti tiedossa.

Vierailija
295/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä köyhillä säily käteinen tai ruoka himassa.

Ei oo mulla juuri minkään sorttista survivalkittiä. Isoisäni 60 ja 70 luvulla harrasti tätä. Oli kuulkaas sellaiset varastot ja pommisuojat että! Siis kellari missä Palo-ovi en usko että o,i mikään armeerattu bunkkeri. Tais olla sodanaikaiset kaasunaamaritkin. Oli delmonten hedelmäsäilukkeet, keksejä, suklaata, käteistä eri valuuttoja, muroja, pakastearkku ja jotain avaruusmuonaa. Makuupusseja ja avaruuspeittoja. Vettä en muista, varmaan tuolloin ajateltiin et vesi ei lopu. Tulitikkuja pilvin pimein. Sammuttimia ja ensiapupakkauksia, sinolia litratolkulla. Sitä on muuten edelleen muutama pullo mökillä, tuskin saa kerrostalossa varastoida. Itse aattelin kiellettyä takkaa alkaa poltteleen. Ja poltinkin on mulla, pitää varmaan ostaa sitä hernerokkaa lisää.

Kun on tuon kylymän soran elänny ja sen uhreja nähny niin ei vaan enää jaksa...

Vierailija
296/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veden pitäminen varastossa on muuten haastavaa: Jos hanavettä pitää niin se pitää vaihtaa päivittäin ja pestä säilytysastia tiskiaineella. Enkä kyllä teidä mitä vesivarasto auttaa jos sähköt menee poikki kun on kunnolla pakkasta: Vesi jäätyy.

Itse käytän sitä vettä sitämukaa päivittäin esim kukille ja muuten, se vaihtuu pulloista lennossa siis.

Vierailija
297/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihminen kyllä pärjää 3 pv ihan ilman ruokaa.

Kenellä edes on nälkä jos tulisi tuommoisia vaaroja? 

Vierailija
298/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole joka talossa väestösuojaa ja villisti veikkaan että nyt kysyisin omassa taloyhtiössä pelastusvastaavalta että minne me sitten mennään niin toteaisi vaan että sinne minne määrätään. Kysymys vaan kuuluu, että minne?

Väestösuoja voi olla naapuritalossa, parkkitalossa, kauppakeskuksessa, kirjastossa jne.

Jokaiselle suomalaiselle on oma paikka väestösuojassa ja paikkoja on ylimääräisiä.

Eikös ihan Yhdysvalloista asti tultu median edustajat pällistelemään Helsinkiin muutama vuosi sitten ja lehden otsikkoon oli kirjoitettu, Helsingin alla olevan toinen kaupunki. Näin on monissa kaupungeissa.

Minun kotikunnassa ei ole yhtään yleistä väestönsuojaa. Eikä kaikissa kaupungeissa ole metroasemia tai muitakaann suuria luolastoja, joihin ihmiset voisivat mennä turvaan. Eikä mistään suojautumismahdollisuudesta, jos niitä edes on, kerrota etukäteen.

Kuullostaa uskomattomalta. Väestösuojat on rakennettu kaikkiin julkisiin rakennuksiin ja kauppoihin, myös maaseudulla.

Luulisi jokaisessa kunnasta löytyvän ainakin S-market, kirjasto, kunnantalo, terveyskeskus jne.

Oman kotipaikan väestösuojat pitäisi löytyä netistä.

Asun alle 5000 asukkaan kunnassa ja täältäkin löytyy useampi väestösuoja.

Nuo kunnantalot, kaupat sun muut mitä luettelit, niissä olevat suojat ovat kyseisen työpaikan työntekijöille, tai tarkoitettu esim viereiselle koululle tai päiväkodille. Ne on korvamerkitty niille tietyille ihmisille. Sinne ei voi mennä kuka tahansa. Yleisiä väestönsuojia ei suurimmassa osassa Suomea ole ollenkaan

Ok-talossa asuvilla ei ole mitään julkista paikkaa, vaan suojaudutaan kotiin. Siihenkin on ohjeet kyllä.

Vierailija
299/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän sitä vettä sitämukaa päivittäin esim kukille ja muuten, se vaihtuu pulloista lennossa siis.

Sulla lienee aika paljon kukkia sitten, ihan en litroittain pystyisi joka päivä vettä törsäämään tuolle mun rönsyliljalle ja hygienian vuoksi, se vesi pitää ihan konaisuudessaan vaihtaa päivittäin ja pestä se säilytysastia, useita pulloja siis peset siellä päivittäin? Meillä työssäkäyvillä on muutakin tekemistä.

Vierailija
300/868 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole joka talossa väestösuojaa ja villisti veikkaan että nyt kysyisin omassa taloyhtiössä pelastusvastaavalta että minne me sitten mennään niin toteaisi vaan että sinne minne määrätään. Kysymys vaan kuuluu, että minne?

Väestösuoja voi olla naapuritalossa, parkkitalossa, kauppakeskuksessa, kirjastossa jne.

Jokaiselle suomalaiselle on oma paikka väestösuojassa ja paikkoja on ylimääräisiä.

Eikös ihan Yhdysvalloista asti tultu median edustajat pällistelemään Helsinkiin muutama vuosi sitten ja lehden otsikkoon oli kirjoitettu, Helsingin alla olevan toinen kaupunki. Näin on monissa kaupungeissa.

Minun kotikunnassa ei ole yhtään yleistä väestönsuojaa. Eikä kaikissa kaupungeissa ole metroasemia tai muitakaann suuria luolastoja, joihin ihmiset voisivat mennä turvaan. Eikä mistään suojautumismahdollisuudesta, jos niitä edes on, kerrota etukäteen.

Kuullostaa uskomattomalta. Väestösuojat on rakennettu kaikkiin julkisiin rakennuksiin ja kauppoihin, myös maaseudulla.

Luulisi jokaisessa kunnasta löytyvän ainakin S-market, kirjasto, kunnantalo, terveyskeskus jne.

Oman kotipaikan väestösuojat pitäisi löytyä netistä.

Asun alle 5000 asukkaan kunnassa ja täältäkin löytyy useampi väestösuoja.

Nuo kunnantalot, kaupat sun muut mitä luettelit, niissä olevat suojat ovat kyseisen työpaikan työntekijöille, tai tarkoitettu esim viereiselle koululle tai päiväkodille. Ne on korvamerkitty niille tietyille ihmisille. Sinne ei voi mennä kuka tahansa. Yleisiä väestönsuojia ei suurimmassa osassa Suomea ole ollenkaan

Ok-talossa asuvilla ei ole mitään julkista paikkaa, vaan suojaudutaan kotiin. Siihenkin on ohjeet kyllä.

Minä olen päiväkodissa töissä, enkä kyllä tiedä, että meille olisi osoitettu mitään väestönsuojaa ja jos kriisitilanne tulisikin, niin vaikeapa on näillä nykyisillä resursseilla lähteä sitä valtavaa lapsimäärää siirtämään yhtään mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi