Mulla ei oikeesti riitä ÄO tajuamaan tota muovin keräystä.
Silloin kun muovien keräysastiat tuli, luulin että kaikki mahdollinen muovi käy. Siivosin paikat ja tungin sinne kaikki vanhoista kulahtaneista ämpäreistä ja naarmuuntuneista Tupperware-astioista lähtien. Eli olen taas tehnyt kaiken väärin. Luin jonkun "selventävän" jutun aiheesta, mutta silti ei tullut selväksi. Jutussa luki, että vaikka esimerkiksi tavallinen Elmukelmu onkin 100% muovia, se ei kelpaa muovikeräykseen? Ja sitten taas jotkin sipsipussit joissa on alumiiniakin mukana, ne kelpaa kyllä. Siis mitä hittoa? Kuka näistä ottaa selvää?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Ihan älyttömältä tuntuu, että ne muoviroskat pitää pestä ennenkuin kelpaa kierrätykseen. Pestä!! Roskat!!!
Ei niitä tarvi pestä. Minä pyyhkäisen yleensä ihan talouspaperin palalla tai laitan pulloon tai purkkiin hieman vettä ja heilutan sitä ja kaadan pois. Se muovi kuumennetaan kuin steariini ja tehdään muovipapanoiksi. Niistä tehdään sitten kierrätysmuovia.
Mikään kemikaalien kanssa tekemisissä muovi ei käy siksi, että se voi käyttäytyä arvaamattomasti sulattamossa. Sama koskee myös niitä metallinkiiltoisia muoveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei kelmuakaan? Mäkin olen sit lajitellut väärin🙈
No et ole ainut. Varmaan puolet muovista on väärää, mitä sinne keräykseen olen laittanut. Kelmun kyllä luulisi kuuluvan sinne.
Kelmu kuuluu sinne, jos se on ollut ostetun tuotteen kääreenä.
Ja mites sen siellä muovinkäsittelyssä enää erottaa, mistä se kelmu on peräisin. Joten sinne vaan.
Vierailija kirjoitti:
Jätteiden lajittelun tulisi olla niiden tehtävä, joille siitä maksetaan. Se pakottaisi heidät innovaatioihin ratkaisuissaan, kun joutuisivat itse kerrankin tekemään jotakin.
Tuo on niin yksinkertaista, että sen oppii jokainen. Vaatikaa asiakkaina kierrätysoppaita ja lisää kierrätyspisteitä. Kierrättämällä säästää valtavasti energiaa kun siitä kerätystä aineesta saadaan tehtyä lähellä tuotteita eikä tarvi maapallon toiselta puolelta aloittaa prosessia alusta.
Mä olen polttanut kaikki low density-polyeteeni (LD-PE kierrätysymboli 2), ja highdensity polyethylene HD-PE 4) ja pp (polypropeeni 5) muovit (ei tietenkään PVC:t) lämmityskattilassa, palaa todella puhtaasti (VTT tutkinut), sähköä säästyy ja lämpöä syntyy, onhan se prioriteetti?
Käviskö kuva? Nämä voi laittaa keräykseen.
https://kuluttaja.fi/artikkelit/etko-saa-tolkkua-muovipakkausten-kierra…
Sekajätteeseen kelpaa kaikki. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä tyhjän kanssa, koko muovinkeruu. Vain n. 10% hyödynnetään uusiokäyttöön, loput menee energiajakeeseen. Suomessa ei ole tarpeeksi laitoksia muovijätteen uudelleenkäyttöä varten, joten turhaan tiskaatte niitä viilipurkkejanne.
Suomessa olisi enemmän kysyntää, mutta Fortum polttaa elintarvikemuovia ihan lämmön vuoksi. Mehän olemme Fortumin pääosakkaana tehdä kyselyn aiheesta toimarille vaikka Tytin kautta. Sen lisäksi Fortum lähettää laivalla rekkakuormallisia Saksaan eli tarvikemuovia, että saksalaiset pääsevät tekemään niistä uusiomuovituotteita.
Suomalaiselle yrittäjälle ei myydä sitten piruuttaan. Mukavampi saada aina joulukortti Saksasta.
https://www.hs.fi/koti/art-2000009089797.html
Tässä hyvä, tuore juttu muovin kierrätykseen liittyen!
Luin jostain juttua missä kerrottiin, oliko se 2024 vai 2025 myös pienempiä muoviesineitä alettaisi kerätä.
Vierailija kirjoitti:
On se polttaminen tai kierrättäminen parempi kuin kaatopaikalle roudaaminen.
Ei nykyään ole enää kaatopaikkoja kaikki sekajäte poltetaan ja tuotetaan energiaa
Aika huolestuttavaa jos muovin keräys on älystä kiinni.
Kun huomasin että sekajäteroskiksemme tyhjennysmaksuja ei saa pienemmiksi, niin lopetin muovin keräämisen. En kokenut järkeväksi kierrättää muovia erikseen viemällä sitä jonnekin, kun se mahtuu aivan hyvin sekajäteroskikseemme tuohon pihalle. Jos voisin saada jätemaksut pois kokonaan, niin voisin kierrättää kaiken viemällä roskan pois tontiltani, mutta niin kauan kun joudun pakolla maksamaan jätteestäni, niin niin kauan myös käytän oman pihani jäteastioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätteiden lajittelun tulisi olla niiden tehtävä, joille siitä maksetaan. Se pakottaisi heidät innovaatioihin ratkaisuissaan, kun joutuisivat itse kerrankin tekemään jotakin.
Tuo on niin yksinkertaista, että sen oppii jokainen. Vaatikaa asiakkaina kierrätysoppaita ja lisää kierrätyspisteitä. Kierrättämällä säästää valtavasti energiaa kun siitä kerätystä aineesta saadaan tehtyä lähellä tuotteita eikä tarvi maapallon toiselta puolelta aloittaa prosessia alusta.
Pointti onkin siinä että jätteenkerääjät ottavat rahaa vasemmalta ja oikealta. Ensin ihminen ostaa muovipakkauksessa olevan tuoteen, eli MAKSAA siitä. Tämän jälkeen hän laittaa pakkauksen kierrätykseen eli MAKSAA siitä, jonka jälkeen jätefirma myy pakkauksen, ja SAA rahat siitä.
Laitan kaiken muovin muovinkerätykseen, tuon enempää en muovia lajittele.
Mamulit jätelaitokselle lajittelemaan!
Kun veto ei riitä kaikkeen pakolliseenkaan tekemiseen. Tällaiset hankalat vapaaehtoiset jutut jää auttamatta pois.
Ärsyttävää muovi keräyksessä on se, että ei kerätä kuin pakkausmuovia vaikka muovitavaran sisältämä muovi olisikin kierrätyskelpoista. Tuottajanvastuut suun muut, mutta kuitenkin. Miksei voisi kehittää samanlaista keräystä muoville kuin metallille? Onhan metallejakin erilaisia ja energiaa siinäkin menee.