Mulla ei oikeesti riitä ÄO tajuamaan tota muovin keräystä.
Silloin kun muovien keräysastiat tuli, luulin että kaikki mahdollinen muovi käy. Siivosin paikat ja tungin sinne kaikki vanhoista kulahtaneista ämpäreistä ja naarmuuntuneista Tupperware-astioista lähtien. Eli olen taas tehnyt kaiken väärin. Luin jonkun "selventävän" jutun aiheesta, mutta silti ei tullut selväksi. Jutussa luki, että vaikka esimerkiksi tavallinen Elmukelmu onkin 100% muovia, se ei kelpaa muovikeräykseen? Ja sitten taas jotkin sipsipussit joissa on alumiiniakin mukana, ne kelpaa kyllä. Siis mitä hittoa? Kuka näistä ottaa selvää?
Kommentit (98)
Melko helppoa minun äo:lla. Enkä ole erityisen älykäs.
Pakkausmuovit menee muovinkeräykseen. Ei ämpärit tai dinosauruslelut.
Jos pussi ei jää ryttyyn kun rutistat sen, se kelpaa muovinkeräykseen. Jos se jää ryttyyn, se on alumiinia.
Ei vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt se juttu, että ne tahot, jotka tuottavat pakkauksia, esim. elintarvikkeiden tai vaikka pesuaineiden pakkauksia, maksavat muovinkeräyksestä. Siksi vaikkapa pakasterasia ei kuulu sinne keräykseen, vaikka sen materiaalinsa puolesta saa kierrättää.
Hur korkat kan det bli? Vem bryr sig med den indelningen?
Ihan älyttömältä tuntuu, että ne muoviroskat pitää pestä ennenkuin kelpaa kierrätykseen. Pestä!! Roskat!!!
Ympäristön kannalta tosiaan toivoisi että kaiken muovin voisi kierrättää. Koko ajan ja myös astioiden kyljessä on kerrottu että kyse on muovipakkausten kierrätyksestä. Toki hämäävää, kun esim metallin kierrätys on rahoitettu eri tavalla, ja käy niin metallipakkaukset kuin metallituotteet.
Jos se muovi on jonkin asian pakkaus, se kuuöuu pakkausmuovin keräykseen. Eli muovinen jauhelihapaketti, muovinen jugurttipurkki, muovinen shampoopullo, lelun muovipakkaus jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt se juttu, että ne tahot, jotka tuottavat upakkauksia, esim. elintarvikkeiden tai vaikka pesuaineiden pakkauksia, maksavat muovinkeräyksestä. Siksi vaikkapa pakasterasia ei kuulu sinne keräykseen, vaikka sen materiaalinsa puolesta saa kierrättää.
Hur korkat kan det bli? Vem bryr sig med den indelningen?
Fet kan vara eller inte, det beror pm föreldrar och deras barn. Om det fins är det ok eller inte är det inte. Saken är klar om det fins
Alkuun sanottiin, että kaikki muu muovi käy paitsi PVC. Nyt ovat koko ajan asettaneet yhä enemmän ehtoja sille, mitkä muovit käyvät. Toisaalta enin osa kai niistä menee joka tapauksessa poltettavaksi.
Muovin keräykseen menee pakkausmuovit, eli lähes kaikki minkä sisällä on ollut pakattuna jotain hankittaessa. Jos epäilyttää, laita sekajätteeseen. Sipsipussit menee, koska ne yleensä on silti suurimmaksi osaksi muovia, vaikka siinä on alumiiniakin.
Yhtä tyhjän kanssa, koko muovinkeruu. Vain n. 10% hyödynnetään uusiokäyttöön, loput menee energiajakeeseen. Suomessa ei ole tarpeeksi laitoksia muovijätteen uudelleenkäyttöä varten, joten turhaan tiskaatte niitä viilipurkkejanne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älyttömältä tuntuu, että ne muoviroskat pitää pestä ennenkuin kelpaa kierrätykseen. Pestä!! Roskat!!!
Ei niitä yleensä tarvi pestä. Huuhdella niin ettei ole aivan ryönässä. Tyhjä ja kuiva.
Niin paljon pakkausmuovia menee muualle kuin muovinkeräykseen, että voin ihan hyvin paikata sitä aukkoa kierrättämällä muovia josta sitä maksua ei valmistaja ole maksanut.
Meillä molokki pihassa, se syö kaiken, helppoa.
Itse en lajittele vaan kippaan kaikki roskat aidan yli naapurin tontille.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt se juttu, että ne tahot, jotka tuottavat pakkauksia, esim. elintarvikkeiden tai vaikka pesuaineiden pakkauksia, maksavat muovinkeräyksestä. Siksi vaikkapa pakasterasia ei kuulu sinne keräykseen, vaikka sen materiaalinsa puolesta saa kierrättää.
En ymmärrä. Siis mitä pahaa tapahtuu, jos viskaa keräysastiaan vaikka rikkinäisen muoviämpärin?
Minä en taas ymmärtä kuinka joku voi tunkea muovinkeröykseen lasten polkupyöräistuimen ja nukenvaunut sekä yksi aamu oli kahvinkeitin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en taas ymmärtä kuinka joku voi tunkea muovinkeröykseen lasten polkupyöräistuimen ja nukenvaunut sekä yksi aamu oli kahvinkeitin siellä.
Helposti. Kaikkia jätteitä laitetaan kaikkiin astioihin ja joskus jätetään maahan.
Ai ei kelmuakaan? Mäkin olen sit lajitellut väärin🙈