Mulle riitti 4 vuotta Saksassa. Kamala konservatiivinen omaan napaan tuijottava kansakunta.
Erityisesti naiskuva lähinnä museosta revitty. Ne oksettavat Kinder- ja pesuainemainokset äitineen ja lapsineen on ihan totta ja tyttöjen rooli on leikkiä prinsessaa ja hoivata nalleja kun pojat ajaa pyörillä ja pelaa fudista.
Mua arvosteltiin esim lapsen vaatteista kindergartenissa, kun tytöllä oli tummia, voimakkaita värejä!
Kommentit (399)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas antaisin mitä tahansa, jos saisin palata Saksaan. Hessenin mahtavat patikointireitit Taunus-vuoristossa ja muuallakin, ihanat Fachwerk-talot, jollaisessa itsekin asuimme, ihanat vuokranantajamme, ihmiselle sopiva ilmasto, mahdollisuus hypätä autoon ja ajaa vaikka Alpeille tai Hollantiin, parempi ostovoima, ihanat joulumarkkinat ja muut tapahtumat, Autobahnit, joilla voi ajaa kyttäämättä koko ajan nopeusmittaria, yleinen tekemisen meininki ja kaikki mahdollisuudet...
Suomalaisesta ystäväporukastamme kaikki ovat asuneet Saksassa 30-40 vuotta eikä heillä ole aikomustakaan palata Suomeen. Joten ei se Saksa niin kamala paikka voi olla, kuin täällä luulotellaan.
Mikä estää palaamasta? Itselleni sopii hyvin tämä, että asun Suomessa ja käyn noin joka toinen kuukausi, asumme silloin hotellissa. Aiemmin ajattelimme, että muutamme Saksaan, kun jäämme eläkkeelle, mutta ei. Kyllä terveydenhuolto täällä kuitenkin on parempaa ja moni käytännön asia sujuu sutjakammin. Hotellissa on kiva asua, ei ole huolia asunnon ylläpidosta jne. kun sitten kuitenkin asuisimme osittain Suomessakin lastenkin takia. Hoidan varmasti aika paljon lapsenlapsia sitten kun niitä tulee.
Terveydenhuolto Suomessa parempaa? Nyt en oikein ymmärrä. Mutta kriteerinsä kullakin.
Onko sulla kokemusta? Minulla ei, mutta Saksassa asuvilta olen kuullut. Vakava, henkeä uhkaava sairaus kannattaa sairastaa Suomessa. Pikkuvaivat on varaa hoidattaa missä tahansa yksityisesti, mutta kun on henki vaarassa, se on aivan eri asia. (Sairastan itse perinnöllistä, potentiaalisesti vakavaa sairautta, johon olin vähällä kuolla nuorena, joten nämä asiat merkkaavat.)
Minulla on ollut isossa perheessä ja itsellä jos jonkinlaista leikkausta, rutiinitarkastuksia usein, aina erikoistuneelle lääkärille, vaikka ilman määräystä. Muusta en tiedä. Ei maksa mitään. Emme ole privaatisti vakuutettuja, vain lakisääteisesti. Sairaudesta johtuen eri maissa ehkä eri terapiatarjontaa.
Mä luulen, että Saksassa alueelliset erot on merkittäviä ja varmasti kulttuurista eroa on myös esim. koulutustaustan mukaan. Itse tunnen useita kouluttautuneita naisia (mm. DI:tä ja kauppatieteet) Nordrhein-Westfalenin alueelta ja kaikki tekevät uraa (olemme nyt n. 40v) vaikka monilla on lapsiakin. Eli ei ole mikään oletus, että naiset jäisivät kotiin. Tämä toki siis Länsi-Saksaa.
Osa-aika työ on kuitenkin naisten keskuudessa ilmeisesti aika yleistä. Olen kyllä miettinyt, että monet lapsiperheet Suomessakin voisivat varmaan paremmin, jos osa-aikatyö olisi yleisempää. Suomessa sitä tehdään pääasiassa vain ns. tuntipalkkaisissa, matalamman koulutuksen töissä, kun Saksassa asiantuntijakin voi olla osa-aikainen.
Vierailija kirjoitti:
On siellä sikäli mukavaa, että paikalliset tykkäävät suomalaisista. Etenkin vanhukset alkavat hymyillä leveästi heti, kun kuulevat että olen Suomesta.
Tämä on muuten totta, yksi syy lienee historia. Suomi on ainoita maita, joissa ei ajatella Saksaa entisinä natseina.
Vierailija kirjoitti:
Sellainenhan se on, ja työpaikoilla herroitellaan ja teititellään ja pokkuroidaan.
Ruotsissa taidetaan sinutella aika yleisesti ja Suomessa on pyritty sitä apinoimaan.
Englannin kielestä on sinuttelu kadonnut kokonaan, pelkkää teitittelyä, jollei oteta lukuun Raamatun kieltä "Oh Lord, thou art the only true God".
Terveydenhuolto Suomessa parempaa? Nyt en oikein ymmärrä. Mutta kriteerinsä kullakin.[/quote]
Mitkä ovat sun kriteerit, annahan esimerkkejä.[/quote]
Tod. näk. suomalainen vähäosainen, joka ei ole Saksassa käynytkään kuin lomailemassa?[/quote]
Joo. Nyt osui oikeaan. Lomailen täällä Saksassa kolmattakymmenettä vuotta hyväpalkkaisessa täyspäivätyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut useissa maissa. Myos saksassa ja kylla kaikki tuijottaa omaa napaa. Useimmat maat on konservatiivisia. Euroopassa.
Mutta minne menna, kun on suomessa hylkio
mä aion muuttaa Ruotsista takaisin Suomeen lähiaikoina. Olen mieluummin hylkiö Suomessa kuin täällä!
Pohjois-Saksa vähän kuten pohjoismaat, Etelä-Saksa samanlaista luistelijaa ku välimeren maissa. Jo uskonto erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siellä sikäli mukavaa, että paikalliset tykkäävät suomalaisista. Etenkin vanhukset alkavat hymyillä leveästi heti, kun kuulevat että olen Suomesta.
Tämä on muuten totta, yksi syy lienee historia. Suomi on ainoita maita, joissa ei ajatella Saksaa entisinä natseina.
Olikin jo liian monimutkaisia lauseita sulle, alapeukuttaja ;)
Huvittaa aina kuunnella, kun tyypit, jotka Suomessa vastustaa kaikkea liberaalia, kokevat Saksassa olevansa liberaaleja ja siellä sitten taas pitävät about kaikkea konservatiivisena.
Eli omat arvot ovatkin suhteellisia ja Saksaa luetaan kuin piru raamattua, omia epäluuloja siihen heijastaen.
Ihmettelen myös tuota ap:n mainitsemaa tytön "liian tummaan" pukeutumiseen puuttumista. Saksassa jos missä tytöillä saa olla muutakin kuin pinkkiä. Sehän on käytännöllisten, hyvien ulkoiluvaatteiden, eväslaatikoiden, termospullojen, laadukkaiden kävelykenkien jne. luvattu maa. Enemmän voisin kuvitella että joku vilkaisisi, jos veisin lapsen lokakuussa leikkipuistoon prinsessamekossa, tosin sekin vilkaisu olisi vain vilkaisu, että onko pikkuisella synttärijuhlat.
Iso maa toki, ja sielläkin on tietysti omat Pohjanmaansa ja Espoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Mene Berliiniin. Kaikilla on siellä rapala huulessa.
Mikä se on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas antaisin mitä tahansa, jos saisin palata Saksaan. Hessenin mahtavat patikointireitit Taunus-vuoristossa ja muuallakin, ihanat Fachwerk-talot, jollaisessa itsekin asuimme, ihanat vuokranantajamme, ihmiselle sopiva ilmasto, mahdollisuus hypätä autoon ja ajaa vaikka Alpeille tai Hollantiin, parempi ostovoima, ihanat joulumarkkinat ja muut tapahtumat, Autobahnit, joilla voi ajaa kyttäämättä koko ajan nopeusmittaria, yleinen tekemisen meininki ja kaikki mahdollisuudet...
Suomalaisesta ystäväporukastamme kaikki ovat asuneet Saksassa 30-40 vuotta eikä heillä ole aikomustakaan palata Suomeen. Joten ei se Saksa niin kamala paikka voi olla, kuin täällä luulotellaan.
Mikä estää palaamasta? Itselleni sopii hyvin tämä, että asun Suomessa ja käyn noin joka toinen kuukausi, asumme silloin hotellissa. Aiemmin ajattelimme, että muutamme Saksaan, kun jäämme eläkkeelle, mutta ei. Kyllä terveydenhuolto täällä kuitenkin on parempaa ja moni käytännön asia sujuu sutjakammin. Hotellissa on kiva asua, ei ole huolia asunnon ylläpidosta jne. kun sitten kuitenkin asuisimme osittain Suomessakin lastenkin takia. Hoidan varmasti aika paljon lapsenlapsia sitten kun niitä tulee.
Terveydenhuolto Suomessa parempaa? Nyt en oikein ymmärrä. Mutta kriteerinsä kullakin.
Onko sulla kokemusta? Minulla ei, mutta Saksassa asuvilta olen kuullut. Vakava, henkeä uhkaava sairaus kannattaa sairastaa Suomessa. Pikkuvaivat on varaa hoidattaa missä tahansa yksityisesti, mutta kun on henki vaarassa, se on aivan eri asia. (Sairastan itse perinnöllistä, potentiaalisesti vakavaa sairautta, johon olin vähällä kuolla nuorena, joten nämä asiat merkkaavat.)
Tällaista asiaa vakavista sairauksista en kuullut kyllä Saksassa mitään ja yleisesti terv. hoito on nopeaa ja erikoislääkärille pääsee hyvin helposti, useat reseptilääkkeet ilmaisia ja lapsille alle 12v. kaikki reseptilääkkeet on ilmaisia. Suomessa on taas lääkärillä vaivojen tutkiminen huonoa ja lääkkeeksi tarjotaan usein jotain särkylääkettä, jumppaa tai muuta tyhjänpäiväistä.
Minä olen kuullut myös vähemmän vakavien sairauksien kohdalla, että hoito on mitä sattuu. Omalla kohdalla harvinainen sairauteni on hoidettu ensiluokkaisesti Suomessa julkisessa terveydenhuollossa, siitä ei edes tavallinen lääkäri paljoakaan tiedä. Saksalaisesta terveydenhuollosta ei ole omakohtaista kokemusta.
Mutta voi olla, että kaikissa maissa moititaan omaa terveydenhuoltoa. Kieltämättä on hyvä, jos alle 12v. reseptilääkkeet ovat ilmaisia. Toisaalta en oikein ymmärrä mitä tarkoitat, että vaivojen tutkiminen on Suomessa huonoa, koska vaivoja on kovin monenlaisia. Olisi valaisevaa, jos kertoisit millaisten sairauksien hoito on huonoa, entä psykoterapia? Pääseekö Saksassa helposti valtion kustantamaan psykoterapiaan? Siitähän on ollut paljon Suomessa puhetta, ettei hoitoon pääse.
Epäilen kyllä, että jalan katketessa hoitoon pääsee hyvin ja selkävaivoihin jumppa ja särkylääke on ihan pätevä neuvo. Tuollaisten heittojen sijasta voisit kertoa mitä oikeasti tarkoitat eli mistä sinulla on käytännössä kokemusta eri maiden välillä. Tällaisenaan väitteesi jää herkästi sille tasolle, että jossain muualla on kaikki paremmin, mikä on vähän koomista kun näitä ihmisiä olen niin paljon tavannut. Jos kokemusta on vaikkapa kymmenessä maassa asumisesta, ei ihan niin herkästi tule sanoneeksi tuollaisia.
Saksassa on paljon siistimpää kaduilla ja muutenkin kuin Suomessa. Tykkään järjestyksestä ja siisteydestä minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista asiaa vakavista sairauksista en kuullut kyllä Saksassa mitään ja yleisesti terv. hoito on nopeaa ja erikoislääkärille pääsee hyvin helposti, useat reseptilääkkeet ilmaisia ja lapsille alle 12v. kaikki reseptilääkkeet on ilmaisia. Suomessa on taas lääkärillä vaivojen tutkiminen huonoa ja lääkkeeksi tarjotaan usein jotain särkylääkettä, jumppaa tai muuta tyhjänpäiväistä.
Minä olen kuullut myös vähemmän vakavien sairauksien kohdalla, että hoito on mitä sattuu. Omalla kohdalla harvinainen sairauteni on hoidettu ensiluokkaisesti Suomessa julkisessa terveydenhuollossa, siitä ei edes tavallinen lääkäri paljoakaan tiedä. Saksalaisesta terveydenhuollosta ei ole omakohtaista kokemusta.
Mutta voi olla, että kaikissa maissa moititaan omaa terveydenhuoltoa. Kieltämättä on hyvä, jos alle 12v. reseptilääkkeet ovat ilmaisia. Toisaalta en oikein ymmärrä mitä tarkoitat, että vaivojen tutkiminen on Suomessa huonoa, koska vaivoja on kovin monenlaisia. Olisi valaisevaa, jos kertoisit millaisten sairauksien hoito on huonoa, entä psykoterapia? Pääseekö Saksassa helposti valtion kustantamaan psykoterapiaan? Siitähän on ollut paljon Suomessa puhetta, ettei hoitoon pääse.
Epäilen kyllä, että jalan katketessa hoitoon pääsee hyvin ja selkävaivoihin jumppa ja särkylääke on ihan pätevä neuvo. Tuollaisten heittojen sijasta voisit kertoa mitä oikeasti tarkoitat eli mistä sinulla on käytännössä kokemusta eri maiden välillä. Tällaisenaan väitteesi jää herkästi sille tasolle, että jossain muualla on kaikki paremmin, mikä on vähän koomista kun näitä ihmisiä olen niin paljon tavannut. Jos kokemusta on vaikkapa kymmenessä maassa asumisesta, ei ihan niin herkästi tule sanoneeksi tuollaisia.
Ihan konkreettinen kokemus erään venäläisen tuttuni polvivaivasta. Suomessa annettu buranaa ja jumppaohjeita, ei mitään muuta. Kävi Venäjällä ja sai jonkin piikin polveensa, joka poistaa kivut n. vuodeksi, seuraavana sitten tutkitaan leikkauksen mahdollisuutta.
no mutta oletan että olet löytänyt tiesi takaisin onnelaan nimeltä Suomi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Durch, für, gegen, ohne, um
Aus, bei, mit, nach, seit, von, zu
An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen
Niin tätähän kutsuttiin aikoinaan saksalaiseksi hääyöksi...
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat sun kriteerit, annahan esimerkkejä.
Tod. näk. suomalainen vähäosainen, joka ei ole Saksassa käynytkään kuin lomailemassa?
Joo. Nyt osui oikeaan. Lomailen täällä Saksassa kolmattakymmenettä vuotta hyväpalkkaisessa täyspäivätyössä.
No onko sinulla sitten kokemusta suomalaisesta terveydenhuollosta? Eli miltä pohjalta vertailet. Hyvä, että olet tyytyväinen, joten odotan esimerkkejä. Mistä päin Saksaa ne ovat? Minun esimerkkini ovat suurkaupungista, Berliinistä (miten siellä julkinen terveydenhuolto on koettu toimivan), mutta omakohtaista kokemusta julkisesta terveydenhuollosta Saksassa ei ole. Ruotsista on, mutta muualla olen aina maksanut omalla rahalla.
F e m a k k o ei mestä sitä että miehet ovat miehiä ja naiset naisia. Onhan se rankkaa varsinkin kun Saksassa naiset ovat naiselllisia ja pukeutuvat kauniisti.
Euroopan maiden sisäiset kulttuurierot ovat oikeasti aivan mitättömiä, jos verrataan Euroopan ja Venäjän välisiin. Mä en ap tiedä onko tämä oikea aika trollata jotain Euroopan sisäistä hajaannusta ja hakea riitaa ja Saksan haukkumista. Saksa ei todellakaan ole sellaisella tavalla konservatiivinen paikka kuin mitä vihjaat. Venäjä on.
Suomalaiselle saksalaiset tavat ja arvot ovat läpikotaisin tutut. Se on turvallinen maa meille. Osaamme toimia siellä. Joo, joskus vanhoissa taloissa on erilainen vessanpönttö kuin uusissa, ja joo, joskus käytetään vielä leimasimia tai pitää viedä jonnekin paperinen lomake - niin kuin muuten täällä Suomessakin. Mikään takapajula Saksa ei ole. Siellä kuten meilläkin asiat toimii. Löytyy sosiaaliturva eikä poliisille tarvitse maksaa lahjuksia. Jos konservatiivista maata etsit, katso mieluummin itään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan konkreettinen kokemus erään venäläisen tuttuni polvivaivasta. Suomessa annettu buranaa ja jumppaohjeita, ei mitään muuta. Kävi Venäjällä ja sai jonkin piikin polveensa, joka poistaa kivut n. vuodeksi, seuraavana sitten tutkitaan leikkauksen mahdollisuutta.
Lisäksi kokemus erään virolaisen naisen ongelmista. Suomessa hoito samantyylistä; ei tiedetty mitään, kaikenlaista koetta otettiin ja jotain tyhjänpäiväistä lääkettä annettiin. Nainen meni Viroon Tarton yliopistolliseen keskussairaalaan ja tutkimuksien jälkeen hänellä todettiin sydänongelma. Sai lääkkeet ja nyt on kunnossa; Suomessa lääkäri tämän kuultuaan sanoi vaan, että "ai jaa".
Onkohan asiat sen kummemmin Suomessakaan. Täällähän vasemmistolaisissa asuu vielä sisällissota ja lapuanliike.