Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älytön riita autosta

Vierailija
25.10.2022 |

Meillä on miehen kanssa aina ollut kummallakin omat autot, kumpikin valinnut omien tarpeiden mukaan ja maksanut itse kaikki kulut. Tällä hetkellä kummallakin on automaatti. Olen nyt vaihtamassa autoa, ja mies on sitä mieltä että pitäisi ostaa manuaali, kun esikoinen saa pian ajokortin. Mies itse vaihtoi vasta vuosi sitten manuaalin automaattiin, tulee mieleen että tahallaan ettei tarvitse antaa nuorelle sitä käyttöön. Minä olen ajanut vuosia automaatilla, eli en missään vaiheessa ole pitänyt manuaalia vaihtoehtona, enkä ole sellaista ostamassa. Tästä nyt sitten tuli oikein kunnon riita. Ehdotin sellaistakin, että ostettaisiin vaikka yhdessä nuorelle joku halpa manuaali harjoitteluun. Olisin sen oman puolikkaani voinut vaikka tinkiä oman autoni arvosta, mutta miehelle ei sovi. Nyt ollaan sitten kivasti pattitilanteessa ja pidetään mykkäkoulua. Ottaa päähän.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa antiikkinen sääntö. Että ajo-oikeus manuaalivaihteisiin. Itse luulin että seuraavan sukupolven (eli meidän nuoriso kymmenen vuoden päästä kun ajaa korttejaan) ei tarvitse vaihteista tietääkään. 

Kymmenen vuoden päästä voi ollakin niin, autoala on murroksessa. Nyt on usein vielä etua siitä että osaa keppiä veivata.

Vierailija
42/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä opetella alkuun manuaalilla, ja moni nuori luultavasti haluaakin alkuun manuaalin. Näin oli ainakin omassa tuttavapiirissä muutamia vuosia sitten, kun ensimmäiset omat autot hankittiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa tilanne missä tässä olisi järkeä on se, että he aikovat opettaa nuoren ajamaan opetusluvalla. Jos näin on, ap ei saanut sitä sanotuksi.

Miksi juuri opetusluvalla on järkeä ajaa manuaalilla? 

Kortti on järkevämpi hankkia manuaalilla, niin saa sitten myöhemmin ajaa kepillä jos tarvitsee. Muuten voi kyllä siirtyä suoraan automaattiin kun kortti on taskussa.

Vierailija
44/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika ajaa autokoulussa manuaalikortin ja itsellensä osti automaattivaihteisen auton.

Mun mielestä ihan hyvä näin.

Vierailija
45/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen nuoren auton on oltava manuaali?

No siksi että saa tarvittaessa ajaa manuaaliakin eikä pelkkää automaattia.

Mutta miksi pitäisi? Meillä on käyty ihan tätä samaa "vääntöä" miehen kanssa. Miehen mielestä nuoren pitäisi opetella ajamaan manuaalilla, kun minun mielestä se on täysin turhaa. Ensinnäkin suurin osa nykyautoista on automaatteja, helppo löytää mieleinen käytetty automaatti. Meilläkin miehen kanssa molemmat autot automaatteja, ollut ainakin 15 vuotta. Ja jos nyt esim. sähköautoja niin kovasti lobataan ja nekin koko ajan yleistyvät, eihän niissäkään ole edes vaihteita. Niin miksi ihmeessä nuoren pitäisi keppivaihteet hallita? Aika pieni todennäköisyys on niitä tarvita ja sittenhän se voi kyllä opetella, jos ihan pakollinen tarve on.

Jos ajaa autokoulun automaatilla, ei saa samalla ajokortilla ajaa manuaalivaihteista autoa. Jos siis on kyse siitä, että nuori opetetaan opetusluvalla, eikä mene autokouluun, niin kyllä se kannattaisi manuaalilla opettaa.

Mutta MIKSI? Pakottaako joku hankkimaan manuaalivaihteisen auton kortin saatuaan? Pakottaako joku ajamaan jonkun toisen autolla, jossa ei ole automaattivaihteita? Mikä ihme se syy on, että "olisi hyvä osata"? Asia on ollut täysin eri silloin kun minä olen ajanut korttini, koska automaattivaihteinen auto oli todellinen harvinaisuus. Ei niitä ollut juuri kellään. Nykyään niitä myydään paljon enemmän kuin manuaaleja. Ja ovat olleet hyvin yleisiä jo vuosikaudet. Ja tulevaisuuden autoissa on vielä vähemmän mitään vaihteiden vaihtoja. Niin miksi se kannattaa manuaalilla opettaa?

No aika monella nuorella taloudellinen tilanne pakottaa hankkimaan manuaalin, jos omalla rahalla aikoo auton ostaa ja huoltaa.

Ei niissä nyt enää niin isoa eroa ole.

Vierailija
46/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin itse nuorelle sen manuaalin, jos se pakollinen tai jos pystyy ajamaan automaatilla niin antaisin ajaa omalla autollani. Mies voi pitää autonsa ja halailla sitä iltaisin. Meillä myös molemmilla omat autot ja näkisin että lapsilla omat kun ovat sen ikäisiä.

Vierailija
47/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka jankkaatte että miksi pitäisi niin kerron yhden esimerkin.

Meillä töissä kaikki työautot ovat manuaaleja, niitä ei saa ajaa jos on vain automaattiautoilla ajanut ja autolla ajo on pakollinen osa työtä.

Tämä. Tähän mennessä kaikki 5 työautoa, joilla olen ajanut ovat olleet manuaaleja. 

Vierailija
48/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä nuori itse on?

Vierailija
49/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein pakettiautot, lava-autot ja maasturit on manuaaleja. Hyvä pystyä ajamaan myös niillä.

Vierailija
50/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No osta sinä sille pojalle joku halpa manuaali, mihin sä sen miehen rahoja tarviit?

Vierailija
51/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäen että sinulla on automaatti, miehen olisi kaukonäköisenä pitänyt olla vaihtamatta vuosi sitten autoaan mihinkään, hoitaa silloisella autolla opetusluvat ja kortti ja vasta sitten vaihtaa automaattiin.

Vierailija
52/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa tilanne missä tässä olisi järkeä on se, että he aikovat opettaa nuoren ajamaan opetusluvalla. Jos näin on, ap ei saanut sitä sanotuksi.

Sama se on autokoulussakin, että on hyvä ajaa manuaalivaihteisella inssi. Muuten ajokorttiin tulee erityisehto automaattivaihteistosta. Jos ei opeta itse opetusluvalla, on aivan sama, mikä auto kotona on, paitsi toki jos ajaa autokoulusta käsin inssin automaatilla.

No kyllähän minä nyt tuon tiedän, eikä kyse ole siitä. Tai no, on se sillä tavalla, että jos perheessä on vain automaatteja. Nuorelle ostetaan automaattivaihteinen auto. Niin miksi, miksi olisi tarpeen ajaa alunperinkään sitä manuaalia? Miksi sillä on hyvä ajaa? Kun siis ei kukaan pakota sellaista autoa missään vaiheessa ikinä hankkimaan. No, turha jankata kun olette samaa mieltä kun mun mies, joka ei myöskään osaa perustella väitetään millään muulla kun sillä "on se hyvä osata". 

Yksi tuolla mainitsi hätätilanteen. Jos tulee joku hätätilanne niin on hyvä osata ajaa manuaalilla. Tuntui kaukaa haetulta myös tämän kirjoittaneesta ja tuntuu myös minusta. Mun lapsi on se, joka ei halua ajaa manuaalilla. On kokeillut sitä, ymmärtää miten se toimii. Minusta se riittää ja varsinaisen opetuksen saa kyllä 100% automaatilla. Mitä sitten, vaikka siitä tulee korttiin merkintä? Enhän minäkään saa ajaa kuorma-autoa, koska en ole "kaiken varalta" ajanut C-korttia, koska B on katsottu riittäväksi. Kun "eihän koskaan tiedä, jos tulee joku hätätilanne ja mun tartteekin ajaa kuorma-autoa"... Aivan, ei mitään järkeä.

Vierailija
53/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet jämähtänyt jonnekin 80-luvulle ja toivoo lapsistaan uusia Hannu Mikkoloita.

Vierailija
54/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä kaikki työautot ovat manuaaleja, niitä ei saa ajaa jos on vain automaattiautoilla ajanut ja autolla ajo on pakollinen osa työtä.

Tämä. Tähän mennessä kaikki 5 työautoa, joilla olen ajanut ovat olleet manuaaleja. 

Ja meillä kaikki, myös ne lava-autot on automaatteja. Tulee teillekin seuraavat, ellei sitten sähköautoja, joissa ei vaihteita olekaan.

Vierailija
55/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa nuo on tuommosia duunarin ongelmia, meillä toimihenkilöillä on automaatit työsuhdeautoissa jos ei ole sähköauto. Köyhillä on aina köyhempää.

Vierailija
56/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei ole järkeä, mutta jos tulee tilanne, että pitäisi ajaa manuaalilla, niin eipä saa sitten ajaa. Kuinka todennäköistä sellainen tilanne sitten on, niin on eri asia. Elämässä kyllä saattaa tulla vastaan monenlaisia tilanteita.

Vierailija
57/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama se on autokoulussakin, että on hyvä ajaa manuaalivaihteisella inssi. Muuten ajokorttiin tulee erityisehto automaattivaihteistosta. Jos ei opeta itse opetusluvalla, on aivan sama, mikä auto kotona on, paitsi toki jos ajaa autokoulusta käsin inssin automaatilla.

No kyllähän minä nyt tuon tiedän, eikä kyse ole siitä. Tai no, on se sillä tavalla, että jos perheessä on vain automaatteja. Nuorelle ostetaan automaattivaihteinen auto. Niin miksi, miksi olisi tarpeen ajaa alunperinkään sitä manuaalia? Miksi sillä on hyvä ajaa? Kun siis ei kukaan pakota sellaista autoa missään vaiheessa ikinä hankkimaan. No, turha jankata kun olette samaa mieltä kun mun mies, joka ei myöskään osaa perustella väitetään millään muulla kun sillä "on se hyvä osata". 

Yksi tuolla mainitsi hätätilanteen. Jos tulee joku hätätilanne niin on hyvä osata ajaa manuaalilla. Tuntui kaukaa haetulta myös tämän kirjoittaneesta ja tuntuu myös minusta. Mun lapsi on se, joka ei halua ajaa manuaalilla. On kokeillut sitä, ymmärtää miten se toimii. Minusta se riittää ja varsinaisen opetuksen saa kyllä 100% automaatilla. Mitä sitten, vaikka siitä tulee korttiin merkintä? Enhän minäkään saa ajaa kuorma-autoa, koska en ole "kaiken varalta" ajanut C-korttia, koska B on katsottu riittäväksi. Kun "eihän koskaan tiedä, jos tulee joku hätätilanne ja mun tartteekin ajaa kuorma-autoa"... Aivan, ei mitään järkeä.

Aha, eli teit aloituksen saadaksesi selkään taputtelua. Manuaali kannattaa opetella jo sen takia että vaikka kuinka teidän kermaperseellä on automaatti, monella muulla ei.

Vierailija
58/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässä on ainut järkevä syy. Jos halajaa töihin, jossa on ajettava firman autolla. Kiitos.

Vierailija
59/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha, eli teit aloituksen saadaksesi selkään taputtelua. Manuaali kannattaa opetella jo sen takia että vaikka kuinka teidän kermaperseellä on automaatti, monella muulla ei.

Kermaperseily on parasta, miltä tuntuu kaivella ale-tuotteita sieltä alahyllyiltä=köyhä kyykyssä 😂😂😂😅

Vierailija
60/85 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ei ole järkeä, mutta jos tulee tilanne, että pitäisi ajaa manuaalilla, niin eipä saa sitten ajaa. Kuinka todennäköistä sellainen tilanne sitten on, niin on eri asia. Elämässä kyllä saattaa tulla vastaan monenlaisia tilanteita.

Jos ei ole korttia, niin ei saa ajaa manuaalilla tai automaatilla elämä on valintoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme