Älytön riita autosta
Meillä on miehen kanssa aina ollut kummallakin omat autot, kumpikin valinnut omien tarpeiden mukaan ja maksanut itse kaikki kulut. Tällä hetkellä kummallakin on automaatti. Olen nyt vaihtamassa autoa, ja mies on sitä mieltä että pitäisi ostaa manuaali, kun esikoinen saa pian ajokortin. Mies itse vaihtoi vasta vuosi sitten manuaalin automaattiin, tulee mieleen että tahallaan ettei tarvitse antaa nuorelle sitä käyttöön. Minä olen ajanut vuosia automaatilla, eli en missään vaiheessa ole pitänyt manuaalia vaihtoehtona, enkä ole sellaista ostamassa. Tästä nyt sitten tuli oikein kunnon riita. Ehdotin sellaistakin, että ostettaisiin vaikka yhdessä nuorelle joku halpa manuaali harjoitteluun. Olisin sen oman puolikkaani voinut vaikka tinkiä oman autoni arvosta, mutta miehelle ei sovi. Nyt ollaan sitten kivasti pattitilanteessa ja pidetään mykkäkoulua. Ottaa päähän.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen nuoren auton on oltava manuaali?
No siksi että saa tarvittaessa ajaa manuaaliakin eikä pelkkää automaattia.
Mutta miksi pitäisi? Meillä on käyty ihan tätä samaa "vääntöä" miehen kanssa. Miehen mielestä nuoren pitäisi opetella ajamaan manuaalilla, kun minun mielestä se on täysin turhaa. Ensinnäkin suurin osa nykyautoista on automaatteja, helppo löytää mieleinen käytetty automaatti. Meilläkin miehen kanssa molemmat autot automaatteja, ollut ainakin 15 vuotta. Ja jos nyt esim. sähköautoja niin kovasti lobataan ja nekin koko ajan yleistyvät, eihän niissäkään ole edes vaihteita. Niin miksi ihmeessä nuoren pitäisi keppivaihteet hallita? Aika pieni todennäköisyys on niitä tarvita ja sittenhän se voi kyllä opetella, jos ihan pakollinen tarve on.
Jos ajaa autokoulun automaatilla, ei saa samalla ajokortilla ajaa manuaalivaihteista autoa. Jos siis on kyse siitä, että nuori opetetaan opetusluvalla, eikä mene autokouluun, niin kyllä se kannattaisi manuaalilla opettaa.
Mies tehköön mitä lystää. Itse ostin sellaisen auton jolla sopii ajaa sekä äidin että tyttären. Itse valitsin, maksan, huollatan ja vaihdatan renkaat. Tytär on nyt autokoulussa. Meinaan opettaa hänet tarkasti siihen miten autoa hoidetaan ja mitä se lysti maksaa. Manuaalivaihteinen auto kysymyksessä, iso tehokas ja turvallinen auto.
En jaksa riidellä miehen kanssa. Jos tämä järjestely ei hänelle kelpaa hommatkoon itse paremman.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap:n pitäisi ajaa manuaalilla?Kyllä automaatti on päivittäuseen ajoon ehdoton.
Millä tavalla ehdoton? Minä olen ajanut 15 vuotta päivittäin ja kaikki autoni ovat olleet manuaalivaihteisia. Ihan yhtä sujuvasti pääsen sillä paikasta toiseen kuin miehen automaatillakin.
No on kyllä ihan älytön riita. Se päättää, joka maksaa. Miksi edes riidellä tuollaisesta?
Ainoa tilanne missä tässä olisi järkeä on se, että he aikovat opettaa nuoren ajamaan opetusluvalla. Jos näin on, ap ei saanut sitä sanotuksi.
Parempi että pullamössö kakaranne menee jatkossa bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi pitäisi? Meillä on käyty ihan tätä samaa "vääntöä" miehen kanssa. Miehen mielestä nuoren pitäisi opetella ajamaan manuaalilla, kun minun mielestä se on täysin turhaa. Ensinnäkin suurin osa nykyautoista on automaatteja, helppo löytää mieleinen käytetty automaatti. Meilläkin miehen kanssa molemmat autot automaatteja, ollut ainakin 15 vuotta. Ja jos nyt esim. sähköautoja niin kovasti lobataan ja nekin koko ajan yleistyvät, eihän niissäkään ole edes vaihteita. Niin miksi ihmeessä nuoren pitäisi keppivaihteet hallita? Aika pieni todennäköisyys on niitä tarvita ja sittenhän se voi kyllä opetella, jos ihan pakollinen tarve on.
Jos ajaa autokoulun automaatilla, ei saa samalla ajokortilla ajaa manuaalivaihteista autoa. Jos siis on kyse siitä, että nuori opetetaan opetusluvalla, eikä mene autokouluun, niin kyllä se kannattaisi manuaalilla opettaa.
Mutta MIKSI? Pakottaako joku hankkimaan manuaalivaihteisen auton kortin saatuaan? Pakottaako joku ajamaan jonkun toisen autolla, jossa ei ole automaattivaihteita? Mikä ihme se syy on, että "olisi hyvä osata"? Asia on ollut täysin eri silloin kun minä olen ajanut korttini, koska automaattivaihteinen auto oli todellinen harvinaisuus. Ei niitä ollut juuri kellään. Nykyään niitä myydään paljon enemmän kuin manuaaleja. Ja ovat olleet hyvin yleisiä jo vuosikaudet. Ja tulevaisuuden autoissa on vielä vähemmän mitään vaihteiden vaihtoja. Niin miksi se kannattaa manuaalilla opettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap:n pitäisi ajaa manuaalilla?Kyllä automaatti on päivittäuseen ajoon ehdoton.
Millä tavalla ehdoton? Minä olen ajanut 15 vuotta päivittäin ja kaikki autoni ovat olleet manuaalivaihteisia. Ihan yhtä sujuvasti pääsen sillä paikasta toiseen kuin miehen automaatillakin.
Minä olen ajanut auto työkseni ja kyllä siinä on ihan vissi ero, tarvitseeko niitä vaihteita kaupunkiajossa veivata koko ajan vai ei. On toki eri asia ajaa töihin tai käydä vähän kaupoilla, kuin pyörittää sitä autoa 13 tuntia siinä kaupungilla. Sillä tavalla varmaan tarkoitti tuota "on ehdoton", että automaatti on todella paljon mukavampi, etenkin, jos ajaa paljon kaupunkiajoa.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa tilanne missä tässä olisi järkeä on se, että he aikovat opettaa nuoren ajamaan opetusluvalla. Jos näin on, ap ei saanut sitä sanotuksi.
Miksi juuri opetusluvalla on järkeä ajaa manuaalilla?
Vierailija kirjoitti:
Mies ei vaan halua päästää vasta kortin saanutta oman munanjatkeensa rattiin.
Isi on varannut bmw:n ihan itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta saa korttiin ajo-oikeuden myös manuaaliin. Ja miksi tämä olisi hyvä juttu: joskus voi tulla tilanne, jossa on hyvä osata ajaa manuaalia, esim. joku hätätilanne. Juu tiedän että on kaukaa haettua, mutta joku syyhän aapeen miehellä on tähän riitelyyn, ja koska ap ei saa sanottua sitä, tässä spekuloin. Yritän siis ymmärtää mikä tässä on ongelma.
Toki voi pärjätä koko ikänsä osaamatta ajaa manuaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä toistaiseksi näin on tehtävä jos ajokoe on suoritettava manuaalilla. Automaatilla sitä ei kannata, tulee merkintä korttiin. Ja nuorelle ei ole manuaali mikään ongelma, minä opetan nyt kolmatta lastani ajamaan ja ihan hyvin osaa.
Totta on, että varmasti moni tulee jatkossa autoilemaan siten ettei manuaalilla aja autokoulun jälkeen metriäkään. Itsestä tosin tuntuu omituiselta kun aikuiset ihmiset, joilla on kortti ollut vuosia, ovat hädissään kun joutuvat esim. työtehtävissä manuaalilla ajamaan. Eli aloittajalle: miehesi on siinä täysin oikeassa, että manuaalilla on hyvä oppia ajamaan, siitä taidosta voi olla joskus paljon hyötyä. Ja tunnen todellakin jo nyt nuoria ihmisiä, jotka ovat muutama vuosi sitten kortin saaneet ja eivät osaa sitten yhtään ajaa keppivaihteisella!
Te jotka jankkaatte että miksi pitäisi niin kerron yhden esimerkin.
Meillä töissä kaikki työautot ovat manuaaleja, niitä ei saa ajaa jos on vain automaattiautoilla ajanut ja autolla ajo on pakollinen osa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka jankkaatte että miksi pitäisi niin kerron yhden esimerkin.
Meillä töissä kaikki työautot ovat manuaaleja, niitä ei saa ajaa jos on vain automaattiautoilla ajanut ja autolla ajo on pakollinen osa työtä.
Kyllä, mutta tuohon riittää että on ajo-oikeus manuaaliin. Se ei edellytä, että kotona pitäisi olla keppiauto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta MIKSI? Pakottaako joku hankkimaan manuaalivaihteisen auton kortin saatuaan? Pakottaako joku ajamaan jonkun toisen autolla, jossa ei ole automaattivaihteita? Mikä ihme se syy on, että "olisi hyvä osata"? Asia on ollut täysin eri silloin kun minä olen ajanut korttini, koska automaattivaihteinen auto oli todellinen harvinaisuus. Ei niitä ollut juuri kellään. Nykyään niitä myydään paljon enemmän kuin manuaaleja. Ja ovat olleet hyvin yleisiä jo vuosikaudet. Ja tulevaisuuden autoissa on vielä vähemmän mitään vaihteiden vaihtoja. Niin miksi se kannattaa manuaalilla opettaa?
Koska voi jäädä esim. työpaikan saaminen kiinni vääränlaisesta ajokortista, jos työssä joutuisi ajamaan manuaalivaihteista autoa. Tai ulkomailla autoa vuokratessa voi olla tarjolla vain manuaaleja. Ei siitä mitään haittaakaan ole, vaikka opettelee molemmat. Jääpähän myös vähemmän aikaa puhelimen selailuun ja tulee keskityttyä enemmän ajamiseen ja liikenteeseen...
No onpa antiikkinen sääntö. Että ajo-oikeus manuaalivaihteisiin. Itse luulin että seuraavan sukupolven (eli meidän nuoriso kymmenen vuoden päästä kun ajaa korttejaan) ei tarvitse vaihteista tietääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika monella nuorella taloudellinen tilanne pakottaa hankkimaan manuaalin, jos omalla rahalla aikoo auton ostaa ja huoltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama se on autokoulussakin, että on hyvä ajaa manuaalivaihteisella inssi. Muuten ajokorttiin tulee erityisehto automaattivaihteistosta. Jos ei opeta itse opetusluvalla, on aivan sama, mikä auto kotona on, paitsi toki jos ajaa autokoulusta käsin inssin automaatilla.
Meillä nuori ei itse halua ajaa manuaalivaihteisella. Pitäiskö pakottaa vain siksi, että "osaat sitten ajaa silläkin", vaikkei meillä ole perheessä yhtään manuaalivaihteista autoa. Miehen mielestä pitäisi opetella manuaalikin... Ei tästä riidelty ole, mutta keskusteltu kyllä useamman kerran.