Revin tukkaa päästäni kirjaimellisesti
Tiedän että tälle on nimityskin, trikotillomania. Kukaan ei oikeasti uskoisi.. omistan suhteellisen paksut (ainakin joskus olivat) hiukset ja olen aivan tavallisen näköinen ehkä jopa kauniskin ihminen. Mutta sisälläni kuohuu.. minulla on paljon ongelmia ja ahdistuneisuutta puran tällä pakonomaisella hiuskarvojen nyppimisellä irti! Todella raskasta, kun ei lopetettua saa vaikka vuosikausia olen yrittänyt. Nyt olen aktiivisesti repinyt varmaankin 2 vuotta.
Tämä puhkesi yllättäen ollessani ylä koulussa ja nyt olen jo päälle 30-vuotias. Mikä ihme minua vaivaa? en halua olla pakkomielteideni vanki ja hiukset on minulle tärkeät mutta sekään ei auta asiaan. Repiminen lievittää ahdistusta ja siksi kai kädet hakeutuu hiuksiin mutta lopputulema on se että ahdistaa vain sata kertaa enemmän kun näen karvatupot ympäriinsä. VERTAISTUKEA?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole kokemusta, mutta et suinkaan ole ainut, vaikka aika harvinainen vaiva tuo onkin. Jos käytät Instagramia, niin sieltä löytyy useampiakin ulkomaalaisia tilejä, jotka käsittelevät tuota nyppimishäiriötä. Ehkä voisit saada siitä vertaistukea?
Myös terapiaan on mahdollista hakeutua, ei mikään vaiva ole liian nolo vaan nimenomaan sinulla on ihan riittävän hyvä syy hakea apua. Entä auttaako tuohon esim. hanskojen pitäminen käsissä, tai jonkin muun asian näpertely jotta kädet ei eksyisi hiuksiin? Tai sellainen kampaus/päähine, ettei nyppiminen onnistu. En tiedä aiheesta tarkemmin, joten pahoittelen jos nuo eivät ole toimivia konsteja.
Kiitos vastauksestasi, olenkin katsonut nuita ig tilejä mutta ei niistä paljon minulle ole irronnut. Hanskoja olen miettinyt. Ne voisi auttaakkin. Kampauksia olen kokeillut, ei auta. Ja jotain muuta jos alan näpertelemään niin se on auttamatta kynnet/kynsien iho ja senpä on näköisetkin kynnet sitten. Jotenkin ajattelen aina että nyt tämä loppuu!! ja mitään ihme konsteja en tarvitse, sitten huomaankin kasan tukkaa lattialla ja ahdistun että ei taas. Masentavaahan tämä on vaikken masentunut sinänsä olekkaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen samaa! Aloitin noin 7v sitten ja aina vaan jatkuu! Ja mulla on jo ohut ja kaljuuntuvahko tukka! Ja mä vaan nypin niitä huomaamatta, kun katson telkkaria, selaan aaveeta jne. Ja aina päätän et lopetan mutta sit huomaan taas tekeväni sitä ahdistunut en koe olevani. Että mikä tähän auttaa???? Joskus pidän pipoa/lippistä että en pääse nyppimään hiuksia..
Minä nollaan päätä makaamalla lattialla. Tuntoaistimus vähentää pahinta ahdistusta.
Teen sitä töissäkin jos vain pystyn vetäytymään hetkeksi yksin. Liiallinen kuormitus on päästävä purkamaan jotenkin.
Valon energia ohjaa ihmisen kehoa altajuisesti tasapainoon ja esimerkiksi nyppimään hiussyöpää aiheuttavia hiuksia.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla nuo pakko-oireet ovat yleisiä, tiedä sitten mistä johtuu, ehkä jostakin aivotoiminnan häiriöstä tai sitten se on vain luonnollinen osa naiseutta?
Itse asiassa pakko-oireinen häiriö on miehillä yleisempi kuin naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen samaa! Aloitin noin 7v sitten ja aina vaan jatkuu! Ja mulla on jo ohut ja kaljuuntuvahko tukka! Ja mä vaan nypin niitä huomaamatta, kun katson telkkaria, selaan aaveeta jne. Ja aina päätän et lopetan mutta sit huomaan taas tekeväni sitä ahdistunut en koe olevani. Että mikä tähän auttaa???? Joskus pidän pipoa/lippistä että en pääse nyppimään hiuksia..
Minä nollaan päätä makaamalla lattialla. Tuntoaistimus vähentää pahinta ahdistusta.
Teen sitä töissäkin jos vain pystyn vetäytymään hetkeksi yksin. Liiallinen kuormitus on päästävä purkamaan jotenkin.
Oletko kokeillut masturbointia silloin kun tunnet kuormittuvasi liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistus yleensä pahenee juuri sen takia, kun on tunne ettei voi purkaa sitä mitenkään, kun pitää väen väkisin yrittää pitää kaikki kasassa ja vaikuttaa ns. normaalilta.
Vaikea olo menee paljon helpommin ohi, jos sen vain saa purettua jollain tavalla (ei tarvitse olla hirveän kehittynyt käsittelytapa edes, kunhan saa jotenkin tunnemyrskyä ilmaistua).
Jälkikäteen pahimman mentyä ohi voi sitten itsekseen todeta, että näköjään tänään oli sitten taas tällainen päivä vaihteeksi.
Sinuna hakeutuisin terapiaan, olet kärsinyt ahdistuksesta liian monta vuotta. Hae apua, että saisit onnellisemman elämän. Voimia sinulle.
Minulla on siis aina ollut erittäin paksut ja pitkät hiukset. Nypin hiuksiani aina päältä ja nyt on pakko todeta että päälaki on harventunut aivan todella paljon. Tiheän ja paksun tukkani takia en varmaan näytä trikotillomanikolta muiden silmiin mutta esim. kampaajalle en viitsisi mennä, hän huomaisi jonkin olevan hullusti heti kun hiuksiani haroisi. Tarvisin varmaan jonku laitteen joka antaisi aina sähköiskun kun sormet alkavat hakeutua hiuksiin, ehkä silloin tajuaisin että lopeta! teen asiaa melkeen tiedostamatta sitä, yhden karvan kun nyppii irti niin kohta huomaa että puoli tuntia olet repinyt taukoamatta. Etsin vielä erityisen paksuja hiuksia jotka revin irti ja juuren kanssa. Sairasta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en töissä oikein viitsisi tuohon turvautua. Voi tulla kiusallista selittelyä muille, jos jää asiasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en töissä oikein viitsisi tuohon turvautua. Voi tulla kiusallista selittelyä muille, jos jää asiasta kiinni.
Tai mainetta siis. Selittely tuskin menisi läpi.
Syötkö paljon sokeria ja hiilareita?
Vitamiinit ja hivenaineet?
Mulla on tuon lisäksi ollut vakava masennus. Parani lopulta vitamiineja ja hivenaineita tankkaamalla ja terveellisellä ruokavaliolla.
Voisit kokeilla tuota Mielenterveystalon itsehoito-ohjelmaa.
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…
Vierailija kirjoitti:
Syötkö paljon sokeria ja hiilareita?
Vitamiinit ja hivenaineet?Mulla on tuon lisäksi ollut vakava masennus. Parani lopulta vitamiineja ja hivenaineita tankkaamalla ja terveellisellä ruokavaliolla.
En syö sokereita ja en hiilareitakaan sen kummemmin. Normaalia ruokaa syön joka on terveellistä. Vitamiinit varmaan on päin peetä.. aloitin nyt monivitamiinit, biotiinin ja sinkin lisäksi. Joku puutostila minulla kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan olenkin ongelmapesäke ja ihme akka kun tämmöisestä vaivasta kärsin. Taloani en ole vielä sentään syönyt. t Ap
Sekin päivä tulee vielä. Itsekkin olin 'nyppijä', söin lopulta autoni ja veneeni- aloittelin juuri taloni syömistä kun sain avun.
Nykyään en nypi, ainoastaan nyppii etten hakeutunut aiemmin hoitoon!
Vertaistukea myös täältä, minulla on ollut sama vaiva 12-vuotiaasta asti, olen nyt 30 enkä osaa lopettaa! En nypi hiuksia mutta kaikkia muita karvoja pinseteillä senkin edestä, joskus nyppimiseen saattaa mennä huomaamatta tuntikin jos mikään ei keskeytä. Päätän usein lopettaa mutta pian olen taas nyppimässä kuin riivattu! Jos joku keksii miten tästä pääsee eroon niin olen ikuisesti kiitollinen.
Mulla oli samaa kolmeen otteeseen. Sain sen loppumaan kun kerroin ystävälle.
Mulla oli hyväksikäyttöä lapsena, se varmaan aiheutti sen.
En muistanut sitä kuin vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli samaa kolmeen otteeseen. Sain sen loppumaan kun kerroin ystävälle.
Mulla oli hyväksikäyttöä lapsena, se varmaan aiheutti sen.
En muistanut sitä kuin vasta myöhemmin.
Voi ei olen pahoillani! itselläni ei tuollaista traumaa ole tapahtunut. Veikkaan että puhkeaminen johtui siitä kun tunsin etten uutena oppilaana kuulunut porukkaan, koin että en voinut olla omaitseni. Näin sitten jonku dokumentin trikotillomaniasta silloin tosi nuorena ja siitä se sitten lähti ja tässä ollaan vielä 20v jälkeenpäin..
Yritä olla nyppimättä, vaikka se kuinka vaikeaa olisi. Järjestä itsellesi jotain sellaista tekemistä, jossa unohdat hiukset tai et pääse tylsistymään/ahdistumaan ja sen takia nyppimään. Nimittäin jos tarpeeksi kauan tuota tekee, voi olla että kyseinen kohta jää loppuiäksi kaljuksi eikä siihen enää auta muu kuin hiustensiirto.