Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Revin tukkaa päästäni kirjaimellisesti

Vierailija
24.10.2022 |

Tiedän että tälle on nimityskin, trikotillomania. Kukaan ei oikeasti uskoisi.. omistan suhteellisen paksut (ainakin joskus olivat) hiukset ja olen aivan tavallisen näköinen ehkä jopa kauniskin ihminen. Mutta sisälläni kuohuu.. minulla on paljon ongelmia ja ahdistuneisuutta puran tällä pakonomaisella hiuskarvojen nyppimisellä irti! Todella raskasta, kun ei lopetettua saa vaikka vuosikausia olen yrittänyt. Nyt olen aktiivisesti repinyt varmaankin 2 vuotta.

Tämä puhkesi yllättäen ollessani ylä koulussa ja nyt olen jo päälle 30-vuotias. Mikä ihme minua vaivaa? en halua olla pakkomielteideni vanki ja hiukset on minulle tärkeät mutta sekään ei auta asiaan. Repiminen lievittää ahdistusta ja siksi kai kädet hakeutuu hiuksiin mutta lopputulema on se että ahdistaa vain sata kertaa enemmän kun näen karvatupot ympäriinsä. VERTAISTUKEA?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä akoilla on noita ihme "mieltymyksiä" se yksikin akka syö sitä taloa missä asuu?

Vierailija
2/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkelmapesäke olet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä sen että en ole koskaan uskaltautunut hakea asiaan ammattiapua.. en vain kehtaa/uskalla. Enkä tiedä ketään kenellä tämä sama vaiva olisi ja tuntuu että olen maailman ainoa ihminen joka tästä kärsii. Tiedän että näin ei ole tietenkään mutta silti. Masennuslääkkeet tms ei tule kuuloonkaan, en niitä ala syömään, se on varma. Ylä koulussa olin stressaantunut ja se on varmaan syy tämän puhkeamiseen ja sitten se loppuikin vuosiksi, kun sieltä pääsin pois. Nyt olen ollut stressaantunut varmaan viimeiset 5 vuotta ja en tiedä koska tämä stressi loppuu. En tajua miksi en pääse tästä irti vaikka joka ikinen päivä päätän että nyt tämä loppuu!

t Ap

Vierailija
4/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä vertaistukea. Kirjoituksesi olisi voinut olla minun kirjoittamani. Sama turhautuminen siitä, etten osaa lopettaa. Olen aloittamassa terapian, jossa hoidetaan ahdistuneisuuttani, toivottavasti siitä olisi apu myös tähän.

Vierailija
5/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen, minkä mä itelleni mahdan tapaus taas.

Älä ihmeessä käsittele syitä vaan yritä parantaa oiretta, kyllä siitä hyvä tulee niin kun tähänkin asti, ja muista älä vaan ikinä kuuntele ketään.

Vierailija
6/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varmaan olenkin ongelmapesäke ja ihme akka kun tämmöisestä vaivasta kärsin. Taloani en ole vielä sentään syönyt. t Ap

Vierailija
7/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran kokeillut ahdistuneena tuota. Ohut tukka, niin oli pakko mennä aamulla kampaajalle ennen kuin uskalsin mennä sen enempää ihmisten ilmoille.

Hyötyisut varmaan paljon ammattiapua päästäksesi eroon noin pitkään kestäneestä tavasta.

Vierailija
8/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla jotain pakkoajatuksia silloin, kun revit hiuksiasi? Olisi hyvä työstää niitä eikä pelkästään yrittää päästä eroon ongelmallisesta käytöksestä.

Vierailija
9/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi nuin ilkeitä kommentteja?! ei ole pakko kommentoida jos asia ei kiinnosta. KYSYIN vertaistukea ja neuvoja. Olen kyllä kuunnellut neuvoja ihmisiltä keille olen uskaltanut avautua mutta ne eivät ole auttaneet. Olen myös yrittänyt käsitellä asioita mutta en tiedä mikä asia on joka tämän laukaisee? stressi? no sitä nyt vain on aina enemmän tai vähemmän en silti haluaisi kärsiä tästä.

Vierailija
10/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakkoajatuksia enkä koe olevani mikään sekopää, olen aivan tavallinen ihminen jolla on tämä sairaus tai mikä ikinä onkaan. Käyn töissä ja minulla on perhe jne. Ei ole pakkoajatuksia, ei masennusta.. Lähinnä ahdistusta ja stressiä. Huolia terveydestä ja sen semmoista.

Vierailija
11/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi nuin ilkeitä kommentteja?! ei ole pakko kommentoida jos asia ei kiinnosta. KYSYIN vertaistukea ja neuvoja. Olen kyllä kuunnellut neuvoja ihmisiltä keille olen uskaltanut avautua mutta ne eivät ole auttaneet. Olen myös yrittänyt käsitellä asioita mutta en tiedä mikä asia on joka tämän laukaisee? stressi? no sitä nyt vain on aina enemmän tai vähemmän en silti haluaisi kärsiä tästä.

Sanoit, että helpottaa ahdistusta. Pitäisikö sinunkin lähteä kokeilemaan hoitaa ahdistusta ja stressiä esim työterveyden kautta, jos mahdollista? Sanoit ettet kehtaa hakea varsinaisesti hiusten repimiseen apua, mutta jos lähestyisitkin asiaa tuolta kantilta että helpotat repimistä aiheuttavaa asiaa eli ahdistusta/stressiä. Siellä yhteydessä kannattaa varmasti myös mainita tästä. Tsemppiä! :)

T. 4, jolla sama ongelma

Vierailija
12/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla nuo pakko-oireet ovat yleisiä, tiedä sitten mistä johtuu, ehkä jostakin aivotoiminnan häiriöstä tai sitten se on vain luonnollinen osa naiseutta?

Vierailija
13/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä vertaistukea. Kirjoituksesi olisi voinut olla minun kirjoittamani. Sama turhautuminen siitä, etten osaa lopettaa. Olen aloittamassa terapian, jossa hoidetaan ahdistuneisuuttani, toivottavasti siitä olisi apu myös tähän.

Ihanaa! Siis ei ihanaa että sinäkin kärsit tästä mutta ihana heti löytää kohtalotoveri! Tsemppiä kovasti ja toivon että sinulle ammattiapu helpottaa tähän vaivaan. Osaatko sanoa mikä sinulla laukaissut tämän ja kauan olet kärsinyt tästä? t Ap

Vierailija
14/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tulet menettämään ne hiukset lopullisesti. Lopullisesti.

Hae apua. Etsi toinen tapa purkaa ahdistustasi. Hae apua.

Vierailija
15/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on stressaantuneena pakkoajatuksia: "kun teen näin tai noin, sitten kaikki varmasti järjestyy..." Jossain vaiheessa tajuat ajatuksen olevan typerä, koska asiat eivät ole keskenään syy - seuraus -suhteessa Kaikki ei järjesty, vaikka kuinka yrittäisit nollata ahmimasi jäätelöpaketin tukemalla sormet kurkkuun. Se vain pahentaa tilannetta. Vaikka tuntuukin siltä, että muuta vaihtoehtoa toimia ei ole, niin oikeasti on kuitenkin. Kerta kerralta omat toimintamallit ja ajattelutavat oppii tunnistamaan paremmin ja laittamaan toimintaa aiemmassa vaiheessa katki ("Vaikka oksentelin vähän, minun ei tarvitse oksentaa enempää. On silti parempi lopettaa tähän kuin jatkaa, vaikka kokisikin epäonnistuneensa).

Vierailija
16/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa! Siis ei ihanaa että sinäkin kärsit tästä mutta ihana heti löytää kohtalotoveri! Tsemppiä kovasti ja toivon että sinulle ammattiapu helpottaa tähän vaivaan. Osaatko sanoa mikä sinulla laukaissut tämän ja kauan olet kärsinyt tästä? t Ap

Muistan tehneeni tätä jo joskus nuorena alakouluikäisenä, sitten loppui useaksi vuodeksi ja alkanut taas muutaman viime vuoden aikana. Olen nyt siis 30v. En tiedä, olenko ollut tuolloin nuorena jotenkin ahdistunut ja siksi silloin repinyt hiuksia, mutta ainakin nyt kun puhkesi uudestaan niin alkoi selvästi stressin ja ahdistuksen takia. Olen ollut pari vuotta todella stressaantunut ja ahdistunut kuormittavan työn ja yksityiselämän haasteiden takia. Ahdistavina hetkinä ja töissä erityisen stressaantuneena teen tätä varsinkin paljon.

T. 4

Vierailija
17/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole kokemusta, mutta et suinkaan ole ainut, vaikka aika harvinainen vaiva tuo onkin. Jos käytät Instagramia, niin sieltä löytyy useampiakin ulkomaalaisia tilejä, jotka käsittelevät tuota nyppimishäiriötä. Ehkä voisit saada siitä vertaistukea?

Myös terapiaan on mahdollista hakeutua, ei mikään vaiva ole liian nolo vaan nimenomaan sinulla on ihan riittävän hyvä syy hakea apua. Entä auttaako tuohon esim. hanskojen pitäminen käsissä, tai jonkin muun asian näpertely jotta kädet ei eksyisi hiuksiin? Tai sellainen kampaus/päähine, ettei nyppiminen onnistu. En tiedä aiheesta tarkemmin, joten pahoittelen jos nuo eivät ole toimivia konsteja.

Vierailija
18/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoit, että helpottaa ahdistusta. Pitäisikö sinunkin lähteä kokeilemaan hoitaa ahdistusta ja stressiä esim työterveyden kautta, jos mahdollista? Sanoit ettet kehtaa hakea varsinaisesti hiusten repimiseen apua, mutta jos lähestyisitkin asiaa tuolta kantilta että helpotat repimistä aiheuttavaa asiaa eli ahdistusta/stressiä. Siellä yhteydessä kannattaa varmasti myös mainita tästä. Tsemppiä! :)

T. 4, jolla sama ongelma

Kiitos, tuo saattaisi auttaakkin. En oikein tiedä miten asiaa lähtisin purkamaan. Moni asia aiheuttaa stressiä ja tuntuu että pystyn pitämään itseni kasassa ulkoisesti mutta sitten se purkautuu näin. Tuntuu että tukahdutan tunteita joita en halua kokea tai kohdata. Ap

Vierailija
19/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen samaa! Aloitin noin 7v sitten ja aina vaan jatkuu! Ja mulla on jo ohut ja kaljuuntuvahko tukka! Ja mä vaan nypin niitä huomaamatta, kun katson telkkaria, selaan aaveeta jne. Ja aina päätän et lopetan mutta sit huomaan taas tekeväni sitä ahdistunut en koe olevani. Että mikä tähän auttaa???? Joskus pidän pipoa/lippistä että en pääse nyppimään hiuksia..

Vierailija
20/40 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen samaa! Aloitin noin 7v sitten ja aina vaan jatkuu! Ja mulla on jo ohut ja kaljuuntuvahko tukka! Ja mä vaan nypin niitä huomaamatta, kun katson telkkaria, selaan aaveeta jne. Ja aina päätän et lopetan mutta sit huomaan taas tekeväni sitä ahdistunut en koe olevani. Että mikä tähän auttaa???? Joskus pidän pipoa/lippistä että en pääse nyppimään hiuksia..

Minä nollaan päätä makaamalla lattialla. Tuntoaistimus vähentää pahinta ahdistusta.