Saako hautausmaalle mennä piknikille?
Ei ollu missään kieltomerkkiä. On kivoja rauhallisia hautuumaita ja olisihan se kiva pikniköidä jonkun sukulaisen haudalla ja samalla muistella häntä.
Kommentit (34)
Hietaniemen hautausmaalla on kesäaikaan useita puistonpenkkejä, joilla saa istua ja syödä ja juoda hillitysti omia eväitä. Roskat roskikseen.
Mutta vaikka Hietaniemi on hieno puisto, jossa siellä sallitaan koirat ja lenkkeilijät ja pyöräilijät ja skuutit ja valkoposkihanhet, se on ensisijaisesti kuitenkin hautausmaa.
Kai oman läheisen haudalla saa vaikka istahtaa ja miksei nauttia mukaan ottamansa eväsleivänkin? Ainakin itse höpötän haudoilla aina läheisilleni. En tiedä kuuleeko he, mutta se on lähinnä omalle mielenterveydelleni plussaa, että saan jutella heille vielä edes yksipuolisesti. Sen takia hautaaminen on kaiketi alunperin keksittykin, että ihmistä voi mennä sinne muistamaan ja vaikka jutellakin hänelle, kun ei välttämättä ole enää ketään jäljellä kenelle jutella. Mutta en mä kyllä mitään ihan auringonottajia silikonitissisiä bööniä ja rantauroksia siellä haluaisi katsella. Kyllä edes jotain pyhää pitäisi nykyään olla, vaikkei paljoa enää olekaan. Yleensä hautausmaiden lähellä on myös puistoja, ettei ihan siellä hautakivien välittömässä läheisyydessä tartte elämästään ilakoida.
Hapan nyhtöpossuleipä hautuumaan penkillä maistuu kyllä taivaalliselle.
Vierailija kirjoitti:
Kai oman läheisen haudalla saa vaikka istahtaa ja miksei nauttia mukaan ottamansa eväsleivänkin? Ainakin itse höpötän haudoilla aina läheisilleni. En tiedä kuuleeko he, mutta se on lähinnä omalle mielenterveydelleni plussaa, että saan jutella heille vielä edes yksipuolisesti. Sen takia hautaaminen on kaiketi alunperin keksittykin, että ihmistä voi mennä sinne muistamaan ja vaikka jutellakin hänelle, kun ei välttämättä ole enää ketään jäljellä kenelle jutella. Mutta en mä kyllä mitään ihan auringonottajia silikonitissisiä bööniä ja rantauroksia siellä haluaisi katsella. Kyllä edes jotain pyhää pitäisi nykyään olla, vaikkei paljoa enää olekaan. Yleensä hautausmaiden lähellä on myös puistoja, ettei ihan siellä hautakivien välittömässä läheisyydessä tartte elämästään ilakoida.
Ap ei varmaankaan ajatellut ottaa mitään poppilaitteita tuonne mukaan. Kyllä olemme ystävien kanssa syöneet hautausmaalla krillattua broileria ja juoneet valkoviiniä, eikä kukaan näyttänyt pahastuneelta.
Ortodoksit vievät syötävää myös vainajille, myös Suomen ortodoksit.
Miten sen tilanteen kuvittelisi, hmm. Siis viltti jäännösten (ruumiiden) päälle ja alatte rouskia sipisiä, mussuttaa leipää ja pillimehu? No ei vaan. Entä jos siellä kummittelee tai meinaa tukehtua leipään. Murusia ja roskia tulee, pussi mukaan.
Saa mennä. Eihän kukaan voi kieltää piknikille menosta hautuumaalle.
Kyllä minä olen nähnyt porukkaa retkituoleineen ja eväineen ilm. oman sukunsa haudalla. En tosin käynyt utelemassa ovatko omalla vai jollain vieraalla tontilla.
Minusta hyvä idea, toki edellyttäen ettei kenenkään vieraan haudalle asettaudu. Oman läheisen haudalla tai hautausmaan neutraalilla kohdalla niin mikä ettei.
Ortodokseja kun on suvussa niin erilaista evästä on viety vainajillekin.
Äidin kavereiden tiedän kahvittelevan/ruokailevan äitini haudalla ainakin kolmesti vuoteen; uudet perunat voilla, kermainen sienikastike ja adventin aluksi tortut ja tiikerikakku kuuluvat heillä kuvioon. Minusta se on ihana tapa.
MicMac kirjoitti:
Minusta hyvä idea, toki edellyttäen ettei kenenkään vieraan haudalle asettaudu. Oman läheisen haudalla tai hautausmaan neutraalilla kohdalla niin mikä ettei.
Ortodokseja kun on suvussa niin erilaista evästä on viety vainajillekin.
Äidin kavereiden tiedän kahvittelevan/ruokailevan äitini haudalla ainakin kolmesti vuoteen; uudet perunat voilla, kermainen sienikastike ja adventin aluksi tortut ja tiikerikakku kuuluvat heillä kuvioon. Minusta se on ihana tapa.
Juu Intiassakin veivät ruokaa haudalle ja "faktana" kertoivat että vainaja söi ruoat yöllä. Oliskohan olleet rotat tai kodittomat jotka ne söivät....mutta ei täälläkään liene huono idea käydä vähän eväitä syömässä ja murustelemassa haudan päällä. Kyllä ne "vainaat" ne muruset käy öisin syömässä.
Meillä käy lapset krematorion pihassa pelaamassa sitä "viimeinen pari uunista ulos" -peliä.
Ei oo missään kielletty, mutta taitaa ollakuitenkin kirkon yksityisaluetta, joten he voivat poistaa ei toivotut hlöt.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo missään kielletty, mutta taitaa ollakuitenkin kirkon yksityisaluetta, joten he voivat poistaa ei toivotut hlöt.
Tarkistettu! Voi mennä ja syödä eväitä ja juoda vaikka kuohuviiniäkin, jos ei kaupungin järjestyssäännöt kiellä ulkona juomista. Mekkalaa ei saa pitää eikä muutenkaan käyttäytyä sopimattomasti.
Tuhkauskehto tarkoittaa varmaankin uurnalehtoa