Miten saada oma ruokailu kuntoon?
Eli siis, minulla oli nuorena syömishäiriöoireilua joka oli pakkomielteistä laihduttamista ja ruoan rajoittamista/kontrollointia, en sinänsä ollut anorektinen, mitat olivat 163cm/45 kg (tavoitepaino oli 42 kg, mutta se jäi kun aloin saamaan pahoja rytmihäiriöitä), muuttui pikkuhiljaa sitten ortoreksian tyyppiseksi. Tästä on 10 vuotta aikaa, mutta vieläkin suhde ruokaan vinoutunut. Olen todella huonossa rahatilanteessa, ja pitäisi oppia syömään minimibudjetilla. Kuulostaa varmaan helpolta joillekin, mutta kun uupumuksen takia kokkaus ja tiskaaminen ovat isoja asioita minulle, helposti sitä välttelee... Kasvissosekeittoja oon syönyt aina ja se on ainoa mikä jotenkin menee alas, mutta ei kai kukaan sillä elä (paitsi minä). Minulla on sekamuotoinen ahdistus- ja masennustila, ja ruoka on harvoja asioita jota kautta hallitsen nykyään näitä mielialaoireita (ennen oli tupakka ja alkoholi yms). Jos minulla ei ole varaa ruokaan jota tekisi mieli syödä/on tottunut, tai jos syön nuudeleita tms valmisp*skaa, niin olo on henkisesti ja fyysisesti ihan kamala, osittain kun on tottunut "terveelliseen" ja osittain kun kontrolli katoaa kai. Korvien välissä vikaa kun laukaisee niin pahan masennuksen että mietin jopa itseni tappamista ja ahdistun järjettömästi. Sitten ei huvita enää syödä ollenkaan ja kierre on valmis; ei syö niin ei ainakaan jaksa kokata mitään fiksua. Varaa ei ole laihtua, pitäisi päin vastoin vahvistua fyysisesti.
En edes tiedä onko tähän mitään muuta ratkaisua kuin itkeä ja syödä tai olla nälissään, mutta onko kohtalontovereita tai samaa kokeneita? Kadehdin ihmisiä joille ruoka ei ole niin iso asia, hävettää tämmöinen ongelma. Miltä kuulostaa sivullisen korviin? Haukkuja varmaan tulee mutta ne sivuutan, kiitos.
Kommentit (9)
Kiitos vastauksesta. Mulla on ruokaan seuraavalle 2 kuukaudelle rahaa 100 e/kk. Sitten helpottaa ja jää tuplasti tuon verran. Ap
Rahallisesti ja teoriassa helposti ratkaistavissa tämä toki excelillä, mielenterveyspuolta ei vaan saa sillä korjattua. Mutta ehkä tää masennuksen ja itkun ja kärvistelyn kautta sitten vie johonkin. Välillä vaan kaduttaa miksi lopetin päihteet, kun niihinkään ei voi enää paeta. Ap
Terveellistä ruokaa saa edullisesti kun, jos perinteikkäät maut ei kauhistus:
Kotimaiset juurekset, peruna, koipireidet, kaurahiutaleet ja kotimainen kala (itse kalastamalla).
25€/vko on tiukka, mutta selviät kyllä.
Yksi mikä tuli mieleen on että vaikka toisaalta toistojen kautta syntyy muutosta, mielihyvän saaminen kyseisenä hetkenä auttaa asiassa. Mikä teko sitten onkaan, se on itsellä juurtunut syvemmin ja nopeammin silloin, kun olen kokenut mielihyvää.
Tämä ajatus vähän vastauksena tuohon että pitääkö vaan itkeä ja syödä. Kyllä jos terveys jollakin tasolla sitä vaatii. Mutta kun kerran olet tähänkin asti syönyt, miten kuten, tiedät miten se ei ihan riitä pelkästään että tekee.
En ole itsekään täysin terve mutta onnistuin jotenkin pikku hiljaa muuttamaan ajatusta siihen suuntaan, että syöminen on jollakin tavalla arkeen kuuluva rutiini. Toiminto jonka suoritan, vaikka olotilat siihen edelleen valitettavasti vaikuttavat.bTähän liittyy arvostus kyllä, mutta kurjasta olosta kärsiminen alkoi yksittäisissä tilanteissa tuntua merkityksettömältä. Itsellä se liittyy ehkä enemmän mielihyvän kaipuuseen ja toisenlaiseen elämänsisältöön kuin siihen, että haluaisin olla mahdollisimman hyvin ravittu kussakin tilanteessa.
Voisitko käyttää ortorektisia taipumuksiasi hyödyksi? Osaisitko suunnitella muutoksen aikataulua niin, että osan ajasta elät vanhoilla tavoilla ja osan uusilla? Minulle kävi niin jossakin vaiheessa, etten enää kokenut kunnollista halua toteuttaa vanhoja tapoja. Tein pitkän historian vuoksi suunnitelman, jonka ei ollut tarkoituskaan olla ihan niin lineaarinen kuin mitä ruokasuunnitelmat yleensä ovat. Hetkiä, päiviä ja lopulta viikkoja meni niin, etten tuntenut sitä järkyttävän pakonomaista tarvetta toimia enää vanhoilla tavoilla vaikka olin niin suunnitellut.
Nykytilanne on varmasti triggeröivä. Ehkä ei ole realistista yrittää toteuttaa kunnolla kestävää muutosta liian pienellä budjetilla. Ehkä voisit tästä turhautumisesta löytää jotain kipinää?
pastoihin saa kivaa vaihtelua tuorepastoista kohtuun huokeaan hintaan
jos autolla tarvitsee kuljettaa ostokset voi siitä säästää/siirtää rahaa, mahdollisimman paljon pakasteita auttaa, jos syöt lihaa kaupan ruokapalvelusta voi kysyä pakastettua lihaa, tilaa etukäteen vähintään viikon ensimmäisenä päivänä.
juomaksi muuten jos vesi maistuu sitä tietenkin tuolla budjetilla ja 20-25 sentillä saa tehtyä kotikaljaa. jos katu uskottavuutta löytyy välineet voi jo löytyä tai kaverilta lainata, itseäkin hyvä juoma pitää mieltä yllä eikä siitä kadunjuomaa tarvi tehdä ellei sosiaalisia suhteita tarvi juomalla vaalia
kun tykkäsit kasvissosekeitoista voisi niitä harkita tehdä kerralla isompi satsi, 'tyhjiöpakata' ne pakkaseen upottamalla pussissa veteen, lämmönkestävät pussit voi keittää suoraan kattilaan muut sulattaa. jos t*slaat kadunjuomaa sillä tutulla vedenkierrättäjällä isommassa ammeessa onnistuu myös soseiden valmistus
Ymmärsinköhän aloittajan ongelman nyt ihan täysin, mutta siis terveellinen ja huokea ruoka on kaiketi haussa? Jos kasvissosekeitot sopivat ja maistuvat sinulle, niin syö ihmeessä niitä. Vähän muokaten kasvisten suhteen, niin ettet täysin kyllästy ja toiseksi että saat tarpeeksi ravintoaineita. Tiedätkin varmaan, että kasvissosekeiton voi tehdä niinkin että paahtaa kasvikset uunissa ja soseuttaa ne vasta sitten - saa vähän lisää makua. Toisaalta ihan uunikasvikset voisivat olla hyvä "perusruoka" myös.
Kasviksista saa hivenaineita ja kuituja. Se mitä ruokavalio vielä kaipaa, on rasvat ja proteiinit. Olisiko proteiinin lähteeksi hyvä vaihtoehto erilaiset rahkasmoothiet? Lisänä marjoja, hedelmiä, mehukeittoa, tarvittaessa vaikka kuitulisäksi leseitä. Hyvä rasvan ja proteiinin lähde on lohi, mutta sehän on varsin hintavaa. Rasvainen punainen liha esim. kasler ei maksa paljoa, mutta vaatii hyvän valmistuksen.
Kuidun vuoksi ei olisi pahitteeksi ottaa ruokavalioon vielä ihan vaikka kaura- tai ruishiutalepuuro. Kaurapuuron voi tehdä veden ja maidon sekoitukseen, jotta saa vähän lisää proteiinia ja toisaalta maito tuo puuroon pehmeyttä. Hillon tai voisilmän kanssa ihan kelpo sapuska, nälkää pitävämpi versio toki vaatii vaikka raejuustoa lisäksi (sekin on yllättävän hyvää kaurapuuron seassa, kun tottuu!). Puuroon kannattaa lorauttaa hyvää kasviöljyä, jos rasvojen saanti on niukkaa.
Kiitos paljon teille asiallisista vastauksista Helpottaa jo tämä että saa ymmärrystä ja tukea muilta. Auttaa jaksamaan. Kiitos!
ja vedenkierrättäjällä - tai kattilassa kiehauttamalla lämmönkestävässä pussissa nyhdön valmistus - onnistuu myös tuo toisen mainitsema kasslerin ja muiden halvempien proteiinien valmistus
kiva kuulla jos mitenkään helpottaa!
onko antaa budjetti per päivä? teen itse excel/libreofficecalcilla taulukkolaskinta jossa koko kuukauden ostoksia hintoja vaan päivittää kaupasta ja tietää mitä ostaa ja kun kerralla ostaa kuukauden ruoat ei voi siitä lipsuakaan etenkään jos rahat on muualla kiinni tai ei ole muuta kuin se raha mitä voit käyttää. yllättävän hyviä ruokia saa tehtyä kuin tajuaa kokonaiskuvan ja asettaa tarkoituksenmukaisia rajoituksia