Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaisia ongelmia epävakaan ystävän kanssa voi tulla?

Vierailija
24.10.2022 |

Olisi kiva kuulla esimerkkejä

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on epävakaa ystävä, mutta ei ainakaan toistaiseksi ole ollut suurempia ongelmia. Olemme tunteneet yli 20 vuotta.

Vierailija
2/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäluotettavuus, vaikeus pysyä sovituissa asioissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein heille on tyypillistä musta-valkoinen ajattelu, mikä saa vuorotellen idealisoimaan ja halveksimaan ihmisiä. Voit olla maailman paras tyyppi tänään ja huomenna taas täysin turha.

Vierailija
4/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla esim tällaista että yhtenä päivänä hän kertoo kuinka olet paras kaveri ikinä ja toisenä päivänä puhuu asiat ihan toisella lailla. Mielipide voi muuttua ihan hetkessä tai pienen asian takia

Vierailija
5/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa suutahtaa tavallisen elämän tavallisista asioista, joissa ei ole mitään suuttumista.

Vierailija
6/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein heille on tyypillistä musta-valkoinen ajattelu, mikä saa vuorotellen idealisoimaan ja halveksimaan ihmisiä. Voit olla maailman paras tyyppi tänään ja huomenna taas täysin turha.

Juuri näin on ystänäni kanssa käynyt. Ihmettelin hänelle miten voi yhtäkkiä niin paljon muuttua niin hän sanoi että mielipiteet voi muuttua! Mutta kun välillä faktatkin!

Vierailija
7/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkupotkuraivareita, välillä olet kuin vihollinen ja välillä maailman ihanin ystävä. Myöhästelyä, kun tyypin henkinen kunto vaihtelee ihan päivittäin täydestä romusta ja masennuksesta täyteen intoon.

Vierailija
8/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa et moni on saanut diagnoosin heppoisin perustein. Tiedän yhden enkä näe enkä ole kokenut mitään erityistä hänessä ja hänen kanssaan. Mm laulaja Yona sanoo hänellä olevan tuo dg. Ei näy ainakaan ulospäin.

Vierailija
9/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain asiasta saattaa vetää hurjan pitkälle meneviä johtopäätöksiä joihin reagoi suurella tunnekuohulla. Esim. kokee sinun hylänneet hänet täysin jos olet ollut jonkun toisen ystävän kanssa tekemässä jotain. Reaktio voi olla sen mukainen.

Vierailija
10/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri kertoi kuinka hänellä on kymmeniä läheisiä ihmisiä ja kukaan ei ole koskaan haukkunut häntä niinkuin minä. Ja koskaan en ole edes haukkunut. On saattanut olla erimielisyyttä jostain asiasta mutta ikinä en ole henk koht häntä haukkunut. Itse on suuttuessaan huutanut jos mitä haukkumisia, tosi ilkeitä asioita.

Ja en tiedä missä ne kaikki kymmenet läheiset ihmiset on kun tiedän vain yhden tai kaksi jotka ei hekään niin läheisiltä vaikuta

Vierailija
11/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa et moni on saanut diagnoosin heppoisin perustein. Tiedän yhden enkä näe enkä ole kokenut mitään erityistä hänessä ja hänen kanssaan. Mm laulaja Yona sanoo hänellä olevan tuo dg. Ei näy ainakaan ulospäin.

Kata Kärkkäisellä - mikä lie onkaan nykyisin. Miltä epävakaan pitäisi sinusta näyttää ulospäin? Se on persoonallisuushäiriö.

Vierailija
12/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttäreni oli epävakaa. Ta *p oi lopulta itsensä.

En oikein oppinut tuntemaan häntä; persoona jäi kaiken sen draamailun alle ja suhteemme hyvin hataraksi. Välimme olivat usein poikki.

Vierailija
13/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytös voi olla epäkypsää ja lapsellista, epävakaata, välillä tyyni ja välillä kuin pikkulapsen raivarit, kun asiat eivät mene oman mielen mukaan, ja silloin piru irti. Epävakaa on usein pohjimmiltaan kuitenkin hyvinkin luotettava ja uskollinen ystävä. Ei ole sellainen kivisydäminen huijari ja hyväksikäyttäjä, kuten narsisti, vaikka joitakin narsistisia piirteitä on havaittavissa.  

Vierailija
14/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaa suutahtaa tavallisen elämän tavallisista asioista, joissa ei ole mitään suuttumista.

Tuon tunnistan. Se menee kuitenkin pian ohi.

t: epävakaan ystävä

Vierailija
15/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, joilla on sama persoonallisuushäiriö, voivat olla hyvinkin erilaisia. Diagnoosin voi saada, vaikka ei omaisi kaikkia niitä luonteenpiirteitä, joita siinä piirreluettelossa on.

Vierailija
16/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä, onko tämä ongelma, mutta epävakaa voi lennosta lopettaa yhteydenpidon eli tavallaan ghostaa kaverinsa. Ihan vain siksi, että sillä on nyt muita juttuja tulilla. Ei ole siis mikään välirikko tai suuttuminen. Epävakaalla vain ei ole enää "käyttöä" kaverilleen.

Pystyyköhän epävakaa oikeasti kiintymään? Minä olen tuollainen, ja lemmikkini ovat olleet ainoita, joiden menetystä olen surrut. Lohduttomasti. Vanhempieni kuolema ei liikauttanut.

Vierailija
17/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kata Kärkkäisellä - mikä lie onkaan nykyisin. Miltä epävakaan pitäisi sinusta näyttää ulospäin? Se on persoonallisuushäiriö.

Katalle shrinkillä ravaus on harrastus ja on rampannut niin monella kallonkutistajalla kuin dignoosien valitamyymälässä, että diagnoosit ovat muuttuneet moneen kertaan:

https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/katariina-souri-ei-hapea-puhua-miel…

Vierailija
18/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en tiedä, onko tämä ongelma, mutta epävakaa voi lennosta lopettaa yhteydenpidon eli tavallaan ghostaa kaverinsa. Ihan vain siksi, että sillä on nyt muita juttuja tulilla. Ei ole siis mikään välirikko tai suuttuminen. Epävakaalla vain ei ole enää "käyttöä" kaverilleen.

Pystyyköhän epävakaa oikeasti kiintymään? Minä olen tuollainen, ja lemmikkini ovat olleet ainoita, joiden menetystä olen surrut. Lohduttomasti. Vanhempieni kuolema ei liikauttanut.

Nähtävästi pystyvät kiintymään ainoastaan elikoihinsa, minullakin epävakaan oloinen kaveri ja kaikesta hehkutuksesta huolimatta unohdun kyllä heti jos on jotain parempaa tekemistä. On sanonutkin, että ainut jota oikeasti rakastaa on lemmikkinsä.

Vierailija
19/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorempana ystävä, joka oli epävakaa. Silloin sitä kutsuttiin nimellä borderline. Tosin en vielä tuolloin tiennyt ystäväni sairaudesta, mutta ihmettelin hänen kykyänsä sohlata raha-asiat ja lievästi sanottuna holtitonta käytöstään. Esim jos lähdimme yhdessä baariin niin hän saattoi tarjota avokätisesti koko illan. Juopuneena estot katosi ja hän saattoi alkaa mm. strippaamaan tai pitämään jotain ihme showta ja loppuillasta lähti ihan kenen tahansa matkaan. Tai sanotaanko keiden tahansa. Seuraavana päivänä tai seuraavina päivinä hän oli sitten hirveässä apatiassa ja masennuksessa käytöksestään, mutta yleensä seuraavaan viikonloppuun mennessä taas sama meno jatkui. Miehiä hänellä oli joka sormelle ja niitä hän hoiteli vaikka työaikana. Hänen kanssaan oli kyllä villiä ja hauskaa jonkun aikaa, mutta siinä vaiheessa kun itse olin jo pahimman menokauteni kokenut ystäväni vielä rälläsi samaa rataa. Mitä viimeksi hänestä kuulin tuossa muutama vuosi sitten niin sama ääripäitä hipova meininki jatkuu yhä.

Vierailija
20/31 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun voimani loppuivat lopulta siinä vaiheessa, kun olin vuosien ajan yrittänyt auttaa tuttavaani mutta tilanne paheni koko ajan. Holtiton alkoholinkäyttö, seksiaddiktio, opiskelujen keskeytyminen, siirtyminen koviin huumeisiin, likaisten neulojen aiheuttama pysyvä sairaus, vahinkoraskaus ja huumeiden käyttö odotusaikana... En kestänyt sitä, että hän ei välittänyt syntymättömän lapsensa hyvinvoinnista. Lapsi syntyi huumeriippuvaisena... Koen syyllisyyttä siitä, etten osannut auttaa, jotta viaton lapsi ei olisi joutunut kärsimään äitinsä valinnoista ja vielä hylkäämisestäkin.