Sairastuminen vauvan juhlissa, hirveä häpeä
Pakko purkaa tämä johonkin, kun häpeä ei ota talttuakseen :(
Pari kuukautta sitten osallistuin lapsiperheen juhliin. Ystäväni (vähän kaukaisempi, ei siis varsinaisesti sydänystävä) kutsui koolle meitä tuttavapiiriin kuuluvia, jotta pääsisimme näkemään perheen uuden tulokkaan, aivan pienen vauvan.
Minä sairastuin flunssaan kirjaimellisesti kesken juhlien. Ennen juhlia minulla ei ollut minkäänlaisia oireita, vaan juhlien aikana alkoi kauhea nuha. Äänikin meni sen myötä tukkoiseksi. Minun olisi ilman muuta pitänyt lähteä saman tien pois, mutta jotenkin panikoin ja yritin vain peittää niiskutustani. En siinä kuitenkaan onnistunut, koska pois lähtiessäni ystäväni mies, perheen isä, antoi minulle noottia että tulen vauvaperheeseen kylään sairaana. En saanut selitettyä, että minulla ei ollut mitään oireita ennen paikalle saapumistani. Menin niin lukkoon.
Kyseessä ei onneksi ollut korona, eikä kukaan muu tietääkseni sairastunut takiani. Mutta minulle tämä oli todella kova kokemus, itse asiassa koko elämäni hävettävin tapaus. Asia pyörii takaraivossa, enkä voi kuvitellakaan miten voisin tavata tätä ystäväperhettä enää koskaan.
On maailmassa varmasti pahempiakin ongelmia, mutta tapahtunut vaivaa minua uskomattoman paljon. Miten toimisitte tilanteessani? Ottaisitteko ystävään yhteyttä ja selittäisitte asian, vai pyrkisittekö siihen että asia unohtuu?
Kommentit (30)
Minä menin kerran (monta vuotta ennen koronaa) ristiäisiin nuhaisena. Olin matkustanut toiselle puolelle Suomea ja samana aamuna alkoi oireet. Ajattelin että kai parempi mennä kuitenkin. No ei siitä mitään seurannut, eikä kukaan ollut kauhuissaan, mutta en nyt välttämättä tekisi samoin.
Toisaalta eräs tärkeä vieras oli oman lapseni ristiäisissä nuhaisena, hyvin samanlainen tilanne oli, ja minusta oli paljon kivempi että hän oli paikalla kuin olisi jäänyt pois. Mutta ehkä tällainen päätös on parempi että vanhemmat tekevät.
Oman kokemukseni mukaan vauvat eivät ole erityisen altiita flunssalle. Ja toisaalta kun sellainen tulee, niin harvoin siihen on selkeää syytä osoittaa. Kerran eräs isä kauhistui kuin heidän nuhainen pikkulapsensa aivasti suoraan meidän vauvan naamalle, mutta ei tullut flunssaa vauvalle.
Sama lapsi oli kuitenkin pari vuotta myöhemmin RS-viruksen takia sairaalassa. Täysi mysteeri mistä tauti tuli. Oli liikkeellä.
Se, mitä sinun olisi ehdottomasti kannattanut tuossa tilanteessa tehdä, on lähteä pois heti kun nenäsi alkoi vuotamaan, ja totesit että alkoipa sitten kamala nuha yhtäkkiä. En ymmärrä, miksi jäit sinne oleilemaan. Ei olisi ollut paha rasti todeta ystävällesi, että nyt kävi näin että tulit näköjään kipeäksi kesken kaiken ja lähdet kotiin, ettet tartuta kaikkia muitakin. Ei kukaan näinä päivinä halua mitään tauteja, olivat ne sitten nuhaa, koronaa tai mitä tahansa muuta.
Jos asia vielä vaivaa sinua näin paljon, ota se puheeksi ystäväsi kanssa. Sano, että sinua hävettää, ettet osannut lähteä juhlista kesken kaiken sairastamaan, ja sano että toivot ettei kukaan muu sairastunut. Yksinkertaista ja helppoa.
Ristiäisissä on paikalla usein myös vanhempaa väkeä ja riskiryhmäläisiä, joten kyllä silloin ainut oikea teko olisi lähteä kotiin eikä jäädä sinne kipeänä niistämään.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin kerran (monta vuotta ennen koronaa) ristiäisiin nuhaisena. Olin matkustanut toiselle puolelle Suomea ja samana aamuna alkoi oireet. Ajattelin että kai parempi mennä kuitenkin. No ei siitä mitään seurannut, eikä kukaan ollut kauhuissaan, mutta en nyt välttämättä tekisi samoin.
Toisaalta eräs tärkeä vieras oli oman lapseni ristiäisissä nuhaisena, hyvin samanlainen tilanne oli, ja minusta oli paljon kivempi että hän oli paikalla kuin olisi jäänyt pois. Mutta ehkä tällainen päätös on parempi että vanhemmat tekevät.
Oman kokemukseni mukaan vauvat eivät ole erityisen altiita flunssalle. Ja toisaalta kun sellainen tulee, niin harvoin siihen on selkeää syytä osoittaa. Kerran eräs isä kauhistui kuin heidän nuhainen pikkulapsensa aivasti suoraan meidän vauvan naamalle, mutta ei tullut flunssaa vauvalle.
Sama lapsi oli kuitenkin pari vuotta myöhemmin RS-viruksen takia sairaalassa. Täysi mysteeri mistä tauti tuli. Oli liikkeellä.
Vauvat saavat hyvän immuunipuolustuksen äidinmaidosta. Siinä parin kuukauden - puolen vuoden ikäisellä on parhaimmillaan ja sitten alkaa nopeasti laskemaan.
Ystäväsi mies olisi toki voinut tulla sanomaan, että olisikohan sinun parasta lähteä kotiin, kun huomasi että niistät. Mutta on tähänkin kyllä iso kynnys, koska kyllä nyt oletetaan että kipeänä oleva henkilö itse tiedostaa, milloin on hyvä lähteä kotiin.
Oliko ne ristiäiset vai mitä muita vauvajuhlia yleensä pidetään?
Tämä on tietysti jälkiviisautta, mutta ehkä olisi vain kannattanut siellä juhlissa sanoa, että tuli yht äkkiä kipeä olo, että täytyy lähteä. Mutta jos ei siihen silloin pystynyt, niin kyllä itse ainakin näin jälkikäteen sanoisin. Harvemmin flunssa alkaa suoraan nenän vuotamisella vaan yleensä kurkkukivulla, mutta onhan sitä kaikenlaisia flunssia olemassa. Vähän outoa myös ystävän mieheltä alkaa valittaa asiasta. Mies olisi voinut sanoa siitä ystävällesi ja sinä olisit sanonut ystävälle, ettet ollut kipeä sinne tullessa. Ei tarvitsisi nyt jälkikäteen hävetä.
Jos siellä oli maskisteja paikalla niin aivan varmasti on korona eikä muuta mahdollisuutta ole. Ne kokee kaiken koronaxi.
Mistä muuten ap tiedät, ettei kukaan muu sairastunut?
Onpas taas ihmisillä pippuria pyllyssä.