Etla ehdottaa lukukausimaksuja ja aikuiskoulutusta maksulliseksi. Linkki
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009154030.html
Pieni maksu. No tottakai se alkuun on pieni. Sitä sitten voi kätevästi nostaa.
Ja aikuiskoulutus: itse mietin uutta koulutusta. Olen ikääntyvä pitkäaikaistyötön. Ei oo varaa kustantaa.
Kaiken huippu, että veroja pitäisi laskea.
Vaikka kuinka kompensoitaisiin, niin vähätuloisten koulutus ilman muuta kärsisi noista uudistuksista.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksen pitää olla maksutonta.
Kuitenkin ihan älytöntä tehdä toinen aste myös tarvikkeiltaan maksuttomaksi. Vähätuloiset saivat jo aiemmin tukea, joka ei edes onneksi riippunut omaisuudesta.
(Aivan älytöntä, että usein omaisuus on pakko myydä tukia saadakseen. Ohiksena.)
Mikä siinä on älytöntä? Jos ja kun oppivelvoillisuutta (siis pakollista koulunkäyntiä) pidennetään, tulee toisen asteen olla maksuton, kuten alemmatkin pakolliset ovat.
Lukion kirjat maksavat, kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollisuuksia (tai halua, kaikilla ei ole hyvät vanhemmat) ostaa niitä lapsilleen. Samoin ammattikoulussa usean alan opinnoissa on jouduttu itse hankkimaan työvälineet.
Kansainvälisen tutkimuksen mukaan korkeampi oppivelvollisuusikä lisää koulutukseen
osallistumista, kasvattaa työllisyyttä ja tuloja sekä vähentää erilaisten sosiaalietuuksien tarvetta ja
vähentää nuorisorikollisuutta.Koulutustasolla on voimakas tilastollinen yhteys työmarkkinoilla menestymiseen. Ilman toisen
asteen koulutusta jääneillä on noin kaksinkertainen työttömyysaste toisen asteen koulutuksen
suorittaneisiin verrattuna. Monet pelkän peruskoulun varassa olevat ovat myös kokonaan
työvoiman ulkopuolella.
Eikö ole maksuton vain kaksi ensimmäistä vuotta? 18-vuotiaana päättyy oppivelvollisuus, kuka kolmannen vuoden maksaa?